C124 sähköantenni

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

C124 sähköantenni

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Noniin, selvitetääs porukalla onkelma!

Eli cupeeseen ratiota laitellessa ei saatu antennia yhteistyöhön ja radion kuuluvuus on tätämyöten heikko. Minkähänlainen tämän antennin toimintaperiaate lienee ja missä mahtaa vika piillä, kun ei se tahdo tehdä elettäkään. Eli löytyykö tietoa tästä. Millainen on "radionpään" liitin? Onko se se jossa on piikki keskellä ja joka ruuvattai johonkin, jos nykyajan vehkeissä olis paikka moiselle, vai olenko täysin metsässä. Auttakaa ihmiset, tässä kuunnellaan muuten särisevää xtremiä hammasta purren. :cry:
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: C124 sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Ollii »

Jussi300 kirjoitti:Noniin, selvitetääs porukalla onkelma!

Eli cupeeseen ratiota laitellessa ei saatu antennia yhteistyöhön ja radion kuuluvuus on tätämyöten heikko. Minkähänlainen tämän antennin toimintaperiaate lienee ja missä mahtaa vika piillä, kun ei se tahdo tehdä elettäkään. Eli löytyykö tietoa tästä. Millainen on "radionpään" liitin? Onko se se jossa on piikki keskellä ja joka ruuvattai johonkin, jos nykyajan vehkeissä olis paikka moiselle, vai olenko täysin metsässä. Auttakaa ihmiset, tässä kuunnellaan muuten särisevää xtremiä hammasta purren. :cry:
Itsellä on myös ongelmia radion kuulumisen kanssa.. juuri purin verhoilut takaa ja totesin, että antennin liitinkin oli kiinni.. Antenni on kiinni myös soittimen päässä. Onkohan tuo vahvistin antenni, ja tarvisi virrat? Ja jos se ei virtaa saa niin sit kuunnellaan "särisevää xtremiä hammasta purren", niinku sanoit.

Edit: Se radionpään liitin on juuri se missä on se "piikki" keskellä.
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
stanger
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja stanger »

siis...... eikö sähköantenni tajua "kelautua" yläasentoon kun laittaa
radio päälle???? vai onko teho muuten heikko??

itsellä rupes pelaamaan ihan kivutta kun laitoin tuon jvc:n mp3 soitimen....
onko sulla erikseen keskikonsolissa nappia mistä saat ohjattua antennia?
mulla radio toimii soittimen kautta ja myös tuosta erillisestä napista saan
ohjailtua antennia mieleni mukaan.....
onko se sun antenni alkuperäinen?? hircmanni?
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Wikke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kannattaa myös tarkistaa, että antennin maadoitusjohto on kunnolla kiinni. Itellä oli ruuvi tippunut pois ja johto irronnut. Kuuluvuus parani huomattavasti kiinnityksen jälkeen. Sähköantennin sielunelämästä en osaakaan sanoa mitään :)
1991 420 SE
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jep, maadoitus näyttäis olevan paikallaan. Millainen nappi sulla on siinä keskikonsolissa stanger?
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jussi300 kirjoitti:Jep, maadoitus näyttäis olevan paikallaan. Millainen nappi sulla on siinä keskikonsolissa stanger?
Onko kyseessä jälkiasennus sähköantenni? Ei ole vilä näihin kahteenkymmeneen mersuun tullut ainoatakaan vastaan jossa antenni nostettaisiin napilla. Vai mitä tarkoitat?
Wikke
Mersumies
Mersumies

Mie olen ainakin nähnyt netissä kuvia joistain 123:sista, joissa on ihan alkuperäisenä antenninappi kojelaudassa, lukee ANT ja nuolet ylös ja alas...
1991 420 SE
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Näissä ameriikan tuliaisissa on antennin ohjaus namiskuukkeli keskikonsolissa. Eurooppa malleissa ko. nappi taitaa harvinaisempi.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Nappaa märällä kädellä kiinni antennista, jos "tukka nousee pystyyn"on vika antennin maadoituksessa :twisted:
W211 200cdi -03
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ei mulla sitten kyllä mitään sopivaa nappia löydy tuohon.. Oliskohan sittenkin maadoituksessa ongelmia, nimittäin muistelisin saaneenii sitä kokeillessa pienen iskun.?? Siis sähköasiat on sellaisia, että minä en niistä tajua YHTÄÄN mitään, että... :oops: :oops:
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jussi300 kirjoitti:Ei mulla sitten kyllä mitään sopivaa nappia löydy tuohon.. Oliskohan sittenkin maadoituksessa ongelmia, nimittäin muistelisin saaneenii sitä kokeillessa pienen iskun.?? Siis sähköasiat on sellaisia, että minä en niistä tajua YHTÄÄN mitään, että... :oops: :oops:
Antennin laatikosta lähtee suojaamaton "kuparisukka" auton koriin. Tarkasta etteivät liitospinnat ole hapettuneet, ja ovat ylipäänsä kiinni.
Wikke
Mersumies
Mersumies

Minun käsittääkseni antennilta tulee radiolle sininen johto, johon syötetään +12V niin antenni nousee.

Kuva

Sininen johto kytketään radioon liittimeen A5. Tällä tavalla pitäisi toimia. Jos ei toimi, sitten vika on johdossa tai itse antennissa. Mutta tarkista ensin tämä kytkentä. :)
1991 420 SE
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mulla tulee antennilta musta paksu johto, jonka molemmissa päissä on piikinmallinen liitin jota reunustaa kiristysrengas, eli antennilta ei tule radiolle sinistä johtoa. Maadoituksen johto on kiinni ja ehjä. en ole tarkastanut sähköantennin johtoa koko matkalta, mutta ainakin näkyvät osat molemmissa päissä näyttävät silmämääräisesti ehjiltä. miten tuollaisen liittimen kanssa on kun sille ei ole radiossa paikkaa, miten tulisi liittää kiinni. Olen kokeillut toimivuutta siten, että mainitussa a5-kohdassa on pieni liitin ja sen toiseen pään kuparisäikeeseen olen kosketuttanut sitä piikkiliitintä, ei reaktiota antennin taholta. Miten on pitäisikö edes tapahtua mitään tällaisella tempulla vai vaatiiko tuollainen liitin toimiakseen oikeanlaisen vastakappaleen?
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

Laita suoraan virtaa sille antenille, ei tarvitse turhaan pähkäillä toimiiko se. Pitäisi nousta kun tarjoat liittimeen 12V. Ota vaikka irti ja käytä akun lähellä, helppo se on sieltä kaivaa esiin.
Wikke
Mersumies
Mersumies

Jussi300 kirjoitti:Mulla tulee antennilta musta paksu johto, jonka molemmissa päissä on piikinmallinen liitin jota reunustaa kiristysrengas, eli antennilta ei tule radiolle sinistä johtoa. Maadoituksen johto on kiinni ja ehjä. en ole tarkastanut sähköantennin johtoa koko matkalta, mutta ainakin näkyvät osat molemmissa päissä näyttävät silmämääräisesti ehjiltä. miten tuollaisen liittimen kanssa on kun sille ei ole radiossa paikkaa, miten tulisi liittää kiinni. Olen kokeillut toimivuutta siten, että mainitussa a5-kohdassa on pieni liitin ja sen toiseen pään kuparisäikeeseen olen kosketuttanut sitä piikkiliitintä, ei reaktiota antennin taholta. Miten on pitäisikö edes tapahtua mitään tällaisella tempulla vai vaatiiko tuollainen liitin toimiakseen oikeanlaisen vastakappaleen?
Se musta paksu johto on itse antennijohto. Siihen ei vaikuta syöttää virtaa! Oletko ihan varma että sinulla on sähköantenni? Lähteekö antennilta kontin päästä mitään muuta johtoa kuin se musta paksu johto ja maadoitusjohto? Jos ei lähde, niin silloin sinulla on mekaaninen antenni. Esimerkiksi minun autossani on tehdasradion mukana tullut pelkkä manuaalinen teleskooppiantenni, sähköantenni on ekstraoptio.
1991 420 SE
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:Laita suoraan virtaa sille antenille, ei tarvitse turhaan pähkäillä toimiiko se. Pitäisi nousta kun tarjoat liittimeen 12V. Ota vaikka irti ja käytä akun lähellä, helppo se on sieltä kaivaa esiin.
Niin, tarkoitin siis kaksinapaista suorakaiteen muotoista liitintä, en pyöreää.
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Joo itsellä jenkintuonti ja on se "ant" nappi kojelaudassa.. Ei taho vörkkiä tääläkään... pitäs kehdata perehtyä... :lol:
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Napilla varustettu sähköpiiska on myös liittimen osalta erilainen, eli nastoja on enemmän.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Joo, kyllä se niin taitaa olla, että ei ole sähköllä toimiva. Wikkelle pointsit. Prkl :D
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Eli vähän jäi epäselväks! Mikä on toi keskellä oleva liitin johon tuli musta piuha? Ja tossa vasemmassa reunassa on kolme paikkaa, mutta uudessa mankassa ei ollu kuin kaks mestaa. Voisko joku selventää, kun ei toimi antenni mullakaan. http://i7.photobucket.com/albums/y253/t ... 062005.jpg
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja miikka »

Kannattaa kuunnella että suriseeko antennin moottori. Mulla oli sellainen vikaässässä että antennin sisältä oli kuminen hammashihna poikki. Tilasin hihnoja myyvästä liikkeestä uuden ja on toiminut sen jälkeen. Ei tykkää pakkasesta. Mulla on ollu satakanelkussa muurahaisnappi kojelaudassa, mutta se oli ohitettu jollain kytkennällä ja antenni stondas automaattisesti kun mankan laittoi päälle.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

vika olikin asentajassa.. Ei ollu mankan päädyssä antennin ohjaus kytketty. Oli ilmeisesti asennusvaiheessa irronnut.. Vielä pitäis saada tietää, mikä on se pieni liitin keskellä mankkaa alareunassa.
Wikke
Mersumies
Mersumies

ISÄNTÄ kirjoitti:vika olikin asentajassa.. Ei ollu mankan päädyssä antennin ohjaus kytketty. Oli ilmeisesti asennusvaiheessa irronnut.. Vielä pitäis saada tietää, mikä on se pieni liitin keskellä mankkaa alareunassa.
Ei mikään tärkeä :)
1991 420 SE
Vastaa Viestiin