kysymys iso-tappisille miehille!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

kysymys iso-tappisille miehille!

Viesti Kirjoittaja dansku »

kävin alkuviikosta mynässä laittaa seiskat kiinni pumppuun, ja kotiin "hesaan" lähdön aikana jo kaasu poljin tuntui jotenkin oudolta??

aivan erinlaiselta kuin ennen pumpun modifiointia.. jotenkin tuntui menevän syvempään kuin ennen, ja tosi kumisen tuntuinen.

noh. ajelin rauhallisesti hesaan, ja illalla sitten kun lähdin uudestaan liikkelle, niin yht.äkkiä koko poljin painu pohjaan, ja ei mitään eloa enää.

pellin alle tutkiskelun jälkeen huomasin että oli menny poikki semmoinen hassun näköinen muovinen n.10cm leveä 2cm korkee, sentin paksu tukitanko joka on kiinni imusarjassa, ja siinä keinuu/roikkuu koko kaasu tankojen järjestelmä?? tosi urposti sanottu.. :?

noh veholta haettuani uuden tukitangon, (5.60.- kpl, ei paha) niin huomasin että koko kaasutankojen liikematka on puolet pienempi kuin kaasu pedaalin?

eli kaasupedaali puolessa välissä niin, kaikki tangot jo tapissa konehuoneessa!! miten voi olla mahdollista, muuttuuko niitten tankojen liikematka mynä-pumpun rakennuksen jälkeen?

sit kun säädin kaasuvaijerin kiristysrullasta niin, että kaasupedaali pohjassa on kaikki tangot tapissa, niin sit on kaasupedaalissa puolet ensi väljää, ja sit kun ottaa kiinni, niin kaikki kamat lentää autossa :? ei hauskaa..

onko ideoita? ai niin, auto on 124 300TDT
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , liikeradat sun muut muuttuu, soita pääkallo paikalle, osaavat varmasti neuvoa antaa ongelmaasi !
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

OT: Aiheen otsikko aikalailla koominen "iso-tappisille miehille" :roll: :lol:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Allu D. kirjoitti:OT: Aiheen otsikko aikalailla koominen "iso-tappisille miehille" :roll: :lol:
Tuli vähän sama mieleen, sitte ku katoin jutut niin kyse olikin jostain ihan muusta kuin ensin luulin... eli tää topicci ei sittenkään koske mua :lol:
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Tuc kirjoitti: Tuli vähän sama mieleen, sitte ku katoin jutut niin kyse olikin jostain ihan muusta kuin ensin luulin... eli tää topicci ei sittenkään koske mua :lol:
Onkohan muuta isoa ku jutut.. :lol:
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

ei se kaasun liikerata mihinkään muutu tai ei ainakaa mulla oo muuttunu ja on jo pari mynän pumppua kokeiltu :!: ja on muuten perkeleen hyviä pumppuja!!!kiitos siitä gurulle :lol:
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minullakin tuntui liikaratojen välitykset pysyvän oikeana, eli kaasu ylhäällä = pumppu ylhäällä ja kaasu pohjassa = pumppu pohjassa. Ainoa mikä mättää Viton automaatissa on se kaasupolkimen asentoanturi, joka ei toimi oikein, ja sepä vielä saattaa rajoittaa pohjaan menoa, HAH, isojen tappien pohjaan menoa :D .

No niin tai näin, se on mekaaninen juttu ja pienellä sorvaamisella saanee kuntoon, vai onko sittenkin siten, että se viimeinen sentti siellä pumpulla ei merkitse mitään ja koko homma olikin vain säätöasia. Tarkoitan jotta alunperin 'stoppari' tai se muovisydeemi otti liian aikaisin vastaan ja särkyi raskaan kaasujalan alla jne.

Otsikko kertoi minulle kyllä kaiken mistä on kyse, että semmosta. Soitollahan siitä selviää, eikös tämä kuitenkin ole aika tavallinen yhdistelmä vai saitko sittenkin kolmannen generaation pumpun, jollaisia ei enne ole ollut *kade kade*
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pumpun ja kaasuvivuston yhdystanko kiinnittyy vivustoon pallonivelellä. Pallonivelen asentoa vivustossa voi säätää avaamalla nivelen 8 mm mutterin ja siirtämällä sen paikkaa vivuston hahlossa. Eli koita löysätä mutteria ja kokeile oikea asento.

Kyllä sen pitäisi saada ihan kohdalleen.

Vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti tajuat.

Edit: kuva auttaa, eli tuo punaisella ympyrällä merkitty vipu, jos lasket yhdystankoa alaspäin vivussa, välitys hidastuu.

Kuva
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 10.06.2005 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko nelosen pumpussa sama juttu tässä:

Kuva

[Kuva on pumpun takaa]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mietinkin juuri tuota hahloa, mitä mauri ympyröit, mutten uskaltanu lähtee räpeltää asetuksia, varsinkin kun auto oli jussilla pari päivää rakennuksessa..

se onkin se tanko täysin yläasennossa siinä hahlossa, täytyy laskea sitä, ja kattoa miten muuttuu.

nyt täysin mahdoton ajettava..

anteeks, jos otsikko oli liian harhaanjohtava :lol:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä sen pallon kuuluu olla mahdollisimman ylhäällä jotta kaasu aukee täydelle :lol: Jos lasket hahlossa niin eikun tilanne huononee :( Omasta jouduin jatkamaan hahlo vipua reilun sentin ennen kuin saa menee kaasun pohjaan :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikko K. kirjoitti:Kyllä sen pallon kuuluu olla mahdollisimman ylhäällä jotta kaasu aukee täydelle :lol: Jos lasket hahlossa niin eikun tilanne huononee :( Omasta jouduin jatkamaan hahlo vipua reilun sentin ennen kuin saa menee kaasun pohjaan :roll:
Mutta kun Danskun ongelmahan oli se että pumpusta kaasu on pohjassa jo kun kaasupoljin on vasta puolivälissä.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

miten olen mauri yleensä itse säätänyt polkimen?

tuntuu olevan hyvin monessa mersussa, yleensä bensamalleissa enemmän sääntö, eikä poikkeus, että kaasupedaalissa on aina muutama sentti väljää??

siihenhän kyllä tottuu nopeasti, eikä omistajalla välttämättä ole edes hajua asiasta. sitten vaan huomaa, kun itse ajaa jonkun muun autoa, niin tuntuu tosi tyhmaltä aluks.. :?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllähän sen väljän saa sitten pois tarkalla säädöllä. Eli tuota tangon välitystä ja vaijerin kireyttä säätämällä. Hankalaa se tietty on, mutta kannattaa vetää vaijerista ensin löysät pois, ja sitten hakea se oikea välitys sille tangolle.

Hassua kyllä että se on mennyt muuttumaan.

Mietityttää että onkohan se yhdystanko tullut laitettua väärään palloon pumpun puolella, siellä on muistaakseni ylempi ja alempi, pitäisi olla ylemmässä. Jos se on kiinn alemmassa, niin helposti käy juuri noin että välitys on liian nopea.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

sattuuko siitä olemaan kuvaa? eli onko tää pallo/pallot pumpun sisäpuolella, mihin ei kunnolla näe?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

dansku kirjoitti:sattuuko siitä olemaan kuvaa? eli onko tää pallo/pallot pumpun sisäpuolella, mihin ei kunnolla näe?
Eipä taida olla mulla kuvaa. Ne pallot on siinä pumpun takapuolen vivustossa. Tuossa Veskolan kuvassa on erilainen vivusto kuin kuutosen pumpuissa.

Taitaa olla ilman peiliä mahdoton nähdä imusarja paikoillaan.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tässä näki kun pikaiseen selaa :lol: Sormen päällä saa kokeiltua kummassa pallossa vipu on kiinni.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dansku kirjoitti: tuntuu olevan hyvin monessa mersussa, yleensä bensamalleissa enemmän sääntö, eikä poikkeus, että kaasupedaalissa on aina muutama sentti väljää??
Ruiskukoneella varustetuissa kuuluu olla se välys siinä alussa. Kaasuvivustossa on mikrokytkin joka pitää saada painettua kiinni ennenkuin kaasua lisätään. Kytkin antaa tiedon ruiskun ohjaukselle että enää ei olla tyhjäkäynnillä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sellanen ilmiö on kanssa havaittu, että nelosen vakiopumpulla poljin painui reilusti alemmas, ennen kuiin auto lähti liikkeelle. Nyt 7 mm tapeilla se lähtee lähes heti kun kaasuun koskee ja juuri tuo aiheuttaa niitä ongelmia sähköautomaatille. Tietysti löysällä vaijerilla saa siihen tyhjää mutta se on toinen juttu. Täytyykin vielä tutkia noita välityksiä, jos niillä saisi pelattua sen paremmaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin