Coupé tuli taloon - C123 280C

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Coupé tuli taloon - C123 280C

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Juu. Oldtimer ehkä muttei museoautoa nähnytkään. Ei tämä kumminkaan taida Tuningosastollekaan sopia ja tuskin siellä moni tajuaa M110 (eikös se ollut juurikin tuo 280 twincam) sielunelämästä mitään vaikka tuoreempien ajokkien viritys varmasti hallussa onkin.

Taustaa:
Harkitessani perheen autokannan muokkaamista (lue: jokakeväinen autokuume iski taas) tutkiskelin monenlaisia vaihtoehtoja etsiessäni talviautoa itselleni.

Lopulta törmäsin talviautoksi varsin epäsovinnaiseen kärryyn, 123 Coupéen, jota oli pakko lähteä katsomaan vaikka sijaitsi Mikkelissä saakka.

Ei kun sanoista teoiksi, kottasin lomarahat etukäteen ja ylipuhuin Villen S123 300D:llä kuskiksi ja ei kun baanalle. Onnetonta kyllä molemmilla oli ollut kosteita pakollisia pippaloita edellisenä iltana ja lopulta kello oli jo 6 illalla kun pääsimme lähtemään Mikkeliin päin.

Matka meni nopeasti, vanhoilla kamuilla nyt aina yksi neljä tuntia riittää puhuttavaa eritoten Mersujen saralta. Ville tunsi paikkakunnan ja netistä tulostetun kartan avulla paikkakin löytyi hyvin vähäisellä sightseeingillä.

Yllätys oli todella positiivinen. Auto kun oli ollut Nettiautossa kaupan jo melko pitkään ja alkuperäisestä hintapyynnöstä pudonnut jo yli puolet pois, niin oletin että kyseessä on joku läpimätä matolaatikko. Myyjä totesi että tähän mennessä tullut yli KOLMEKYMMENTÄ vaihtotarjousta mutta koko Suomesta ei tunnu löytyvän ketään jolla on pistää kylmää käteistä...

Kori oli ruosteeton ja vajaa vuosi sitten maalattu. Varusteina vaalea nahkasisusta (jossa tietysti paskaa ja ajan patinaa mutta mitä nyt voi 360tkm rullatulta yli 20-vuotiaalta sisustalta odottaa?), voitelua kaipaava sähkökattoluukku ja peräkoukku. Puskurit uupuivat mutta sain kaupan päälle neljä puskuria joista pääsen soveltamaan sopivat, Coupéssahan on hieman vakiosta poikkeavat puskurinpäät. Kone kävi nätisti lukuunottamatta rikkinäisen pakosarjantiivisteen aiheuttamaa säksätystä. Perä oli väljä ja ääntävä kuten nyt sopi odottaakin. Vaihdevivuston puslat ovat aivan finaalissa ja kaipaavat pikaista vaihtamista, CRC:llä sain vivuston sen verran herkkätoimiseksi että ajaminen onnistuu arpomatta.

Turha siinä sitten oli pähkäillä ja kun hintakin oli valmiiksi tingitty niin vältyimme niiltäkin seremonioilta. Mikä olikin ihan hyvä sillä kello oli jumalattoman paljon ja matka takaisin Varsinais-Suomeen vielä edessä, edellisenä iltana nukuttu tosi vähän ja aamulla edessä töihin meno, Villellä vielä joskus aamuseitsemältä... Ajoimme ensin puoltatoista sataa, kameraan täräytettyämme Lahdesta eteenpäin kiltisti +10km/h ja kotimatka taittui suht nopeasti energiajuomaa siemaillen, tupakkia käryyttäen ja kattoluukku auki ilmaa viilentäen, perille päästiin myöhään aamuyöstä. Kumpikaan ei nukahtanut rattiin ja auto vei naurettavat 10 litraa satasella sikalyhyestä välityksestä ja 4-lovisesta askista (manual, damn) huolimatta (ja kovista nopeuksista). Olisin odottanut 15 litraa sillä polkemisella.

Present day:

Sinänsä tuntuu pyhäinhäväistykseltä ottaa ruosteeton C123 talviautoksi ja raiskaukselta alkaa roddaamaan klassikkoa, toisaalta kun kyseessä on Wanhan Hywän Ajan korinvaihto mallia "näitten viritysten takia suomessa on prosenttisäännöt" eli -77 200D:stä on vaihdettu ensin kori ja sisusta, sitten parin vuoden päästä tekniikka ja alkuperäisestä autosta ei ole enää jäljellä kuin 4d-sedan-200d -merkintä rekisteriotteessa, ei autolla ole minkään valtakunnan alkuperäisyysarvoa ja nyt se on vain rekisteriotteessa todella monta ylimääräistä riviä omaava harvinaisen kauniilla 2dHT -korilla varustettu käyttöauto ja sillä sipuli. Kun edelliset omistajat ovat vielä aloittaneet roddaamisen (tuunaamisen? vieroksun tuota termiä) mm. sheivaamalla listat ennen maalausta, vaihtamalla autoon uudet 16" modernit alut, valkoiset vilkut ja tunmmat (-nnetut?) takavalot sekä nyrkinmentävää putkea olevan pakoputken ilman takaäänäriä, on tästä hyvä jatkaa.

Postista oli putkahtanut uusin Mercedes Classics - lehti ja kuinka ollakaan kansikuvapoikana ja pääartikkelin kohteena 280CE.... Kyllä sitä nyt kelpasi lukea, etenkin kun nämä vehkeet Saksassa maksavat näköjään peruskuntoisenakin viisi-kuusi kertaa enemmän kuin täällä. Pitänee käydä Saksanmaalla vaihtamassa tämä päittäin johonkin -97 C farkkuun.. No en ehkä mene kun kerran sain Coupén alle :-)

Kone kun on kertaalleen vaihdettu niin ei tarvitse senkään osaston prosenteista huolia eikä tämän ikäluokan autossa ketään enää kiinnostakaan, eli pitkän päälle jonkun -92 W124 260E automaticin tekniikka voisi hyvin päätyä tämän konepellin alle. Katsoo nyt mitä tulevaisuus tuo ja mitä lompakko sallii. Kohtalaisesti skulaa tämäkin tekniikka.

Miinuksena pitää todeta että manuaalivaihteisto sopii mielestäni paremmin traktoreihin ja työkoneisiin, ja että vaimokulta rakastui mustaan Coupéen niin tulisesti että on ajaa pärryttänyt sillä joka päivä viimeiset pari viikkoa :-( No, ehkä saan anteeksi että aikanaan myin pois viritetyn Coupé-Taunuksen josta vaimo tykkäsi kovin. Jos saan Mazdalaatikon kaupaksi pikaiseen niin ostan ehkä toisen samanlaisen vaimolle...

Pakosarjantiiviisteen nyt osaa vaihtaa vaikka vaimon isoäitikin eli siihen puuhaan tuskin apua tarvitsen, mutta muutama homma kaipaa vastausta ennen kuin riennän varaosaliikkeeseen:

1) Kone käyttäytyy kuin juuttuvakurkkuisella Strömbergillä varustettu Volvo tai Saab josta on kaasarin öljysäiliö tyhjä, tai kuten virranjakajan alipainekellon hajottua sytytysennakon päin prinkkalaa arpova Ford. Kaasua painettaessa auto saattaa satunnaisesti ampaista liikeelle tai lähteä vähemmän hanakasti. Kaasu pohjaan asti painettaessa on yleensä koko teho käytössä. Mistä kannattaa alkaa etsimään? Kummoinen virranjakaja tämmöisessä on? Ei kai tuossa kaasarissa mitään kalvoja ole?

2) Vaihdevivusto. Kannattaako hakea puslasarja jostakin vai löisikö jonkun purkuauton viuston paikalle ja olis tyytyväinen?

3) Tekniikan sovittaminen. En ole auto alla paljon taskulampun kanssa parkkipaikalla polvillaan suoritettua ruostetarkistusta enempää viihtynyt joten alustarakennekin on minulle outo. Onko näissä samanlainen perä kuin esim W124 eli perämurikka pultattu runkoon ja vetarit siitä? Onko kukaan sovittanut paikalle W124 perää? Millaisilla perävälityksillä 123 periä oli ja millaisten koneiden yhteydessä? Onko näistä linkkiä jollekin sivulle? Miksen käytä hakukonetta? ... ehhh no kun nyt tässä tulee C123 juttua väkisinkin niin ovatpahan saman viestin alla :oops:

4) Kehtaako SMBK tapaamisiin mennä roddatulla korinvaihdolla?

5) Onko jollakin ekan polven 123 ohjauspylvään (ryppyreunainen ratin keskiö) ympärysmuovia tallella? Tässä on 1982 masiinan ohjauspylväs ja mukaan saamani -77 orggisratti ei sovi siihen vaan ottaa noihin pylvään ympärysmuoveihin kiinni. Oletan, että ryppyreunaratin muoveissa on eri halkaisija tai sitten ne vain ulottuvat alemmas. Nykyisen järkyttävän viininpunaisen liian pienen mittariston peittävän hitsatullakeskiöllä varustetun kauhistuksen tilalle on saatava jotakin muuta ja pikaiseen. Ja vaikka eriäviä mielipiteitäkin olen kuullut, mielestäni ryppyreunaratti on todella symppis ja sopii vanhaan autoon kuin nenä päähän, toisin kuin Villen mielestä ne 16" alut ;-D

Että tämmöistä. Pitää vielä fiksata ne puskurit ja vaihtaa kaikki sytytysosat, öljyt, filtterit ja muut huolto-osat sekä kiristää vähän simpukkaa ennen kuin ottaa vanhuksen isompaan ajoon mutta eiköhän tässä ole autoa koko rahalla.

Henkka
"Sainpas oman kouppemersun kaikkien näiden vuosien kuolaamisen jälkeen"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Onneksi olkoon coupen oston johdosta!

Jokos on 20" cromivanteita soviteltu alle?? :lol:


Multa löytyisi noi muovit ja hyvkuntoinen ryppyreunainen rattikin olisi jos kiinnostaaa. Hinnat harraste henkisiä. Soita jos osat kiinnostaa 044-3474732
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Onneksi olkoa, aina tänne yksi korinvaihto coupe lisää mahtuu :D
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Jep.

Viesti Kirjoittaja -O- »

Kyseinen koupe pongattu lauantaina R..talantien varresta.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mielestäni joskus 2040 korinvaihto-auton tulee läpäistä museoautotarkastus koska sehän kuvaa yhtä ajanjaksoa suomalaisessa elämänmenossa.Ja eihän tuo em. coupe edes ole pahimmasta päästä.(sanoo mies joka oli lähellä ostaa W126 SEC:in 5-sylinterisellä dieselkoneella :oops: )
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kysymyksiisi minulla ei ole vastauksia, mutta totean että korinvaihtohommat ovat ihan jees siihen saakka kunnes ruvetaan rakentamaan W126 ässää kanta-autona w123 200D :shock: :lol: . Yhden 240 D "ässän" kyydissä olen saanut kunnian istua, ja kokemus oli sanalla sanoen JÄRKYTTÄVÄ :shock: .

Tässähän on kyse aivan eri asiasta, todellisesta korinvaihdosta, ei mistään raiskaamisesta. 8)

Onnea uudelle autolle, luullakseni liioittelet tuota "vaimo-ongelmaa", kampaile vain ampiaisia parrastasi niin kuin tähänkin saakka kesällä. Talvella tilanne tietysti hieman muuttuu :lol: .
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: Coupé tuli taloon - C123 280C

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Henri Junkkala kirjoitti:Pakosarjantiiviisteen nyt osaa vaihtaa vaikka vaimon isoäitikin
Muista ostaa 6kpl niitä tiivisteitä, on siis tiiviste per ränni.
3) Tekniikan sovittaminen. En ole auto alla paljon taskulampun kanssa parkkipaikalla polvillaan suoritettua ruostetarkistusta enempää viihtynyt joten alustarakennekin on minulle outo. Onko näissä samanlainen perä kuin esim W124 eli perämurikka pultattu runkoon ja vetarit siitä? Onko kukaan sovittanut paikalle W124 perää? Millaisilla perävälityksillä 123 periä oli ja millaisten koneiden yhteydessä? Onko näistä linkkiä jollekin sivulle? Miksen käytä hakukonetta? ... ehhh no kun nyt tässä tulee C123 juttua väkisinkin niin ovatpahan saman viestin alla :oops:
Pitäisi sen perän mennä kun laittaa vaan.. Tästä on juttua ollut mutta en silti muista. :oops: Peräksi kuitenkin pitäisi kelvata lähes mikä vain, eli 115, 116, 124, 126 on kai sopivia?
Vai pitiköhän vielä 124:n perään laittaa 123:n perän takalevy että sopii paikalleen? Vai koskiko tuo ohje vain pystäriä... Enpä muista.

Välitykset on tuommoisia:
http://personal.inet.fi/koti/mb.diesel/ ... ntials.pdf

Mallikoodit löytyy tuolta (jenkkimallit, eli esim parilitraisia ei ole ollenkaan)
http://benzworld.org/modelguide/chassis ... hassis=all
4) Kehtaako SMBK tapaamisiin mennä roddatulla korinvaihdolla?
Tuskin sinun kokoiselle miehelle kukaan tulee vittuilemaan, vaikka menisit volvolla. :lol:



T. Misa Sivonen, kohtalotoveri
W123 300D 2.8E '80 (*


*) joo... sedani, mutta "twincam diesel" kuitenkin
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Coupé tuli taloon - C123 280C

Viesti Kirjoittaja Saul »

Onnea uudelle autolle!
Sivonen kirjoitti:Pitäisi sen perän mennä kun laittaa vaan.. Tästä on juttua ollut mutta en silti muista. :oops: Peräksi kuitenkin pitäisi kelvata lähes mikä vain, eli 115, 116, 124, 126 on kai sopivia?
Asiasta mitään tietämättömänä veikkaisin, että muut noista sopivat, mutta 124:n perässä on eniten sovittelemista (mutta saa kai sinne perän vaikka Valmetista jos riittävästi sovittelee eivätkä tiukimmatkaan puristit siitä enää huutelisi ;) ), koska siinä on tuennaltaan "erilainen" taka-akselisto ja noissa muissa vanhemmissa malleissa taas "samanlainen" kuin 123:ssakin. 107:n voit tietenkin laskea mukaan, koska onhan siinä käytännössä sama alusta kuin 114/115:ssa.
Sivonen kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:4) Kehtaako SMBK tapaamisiin mennä roddatulla korinvaihdolla?
Tuskin sinun kokoiselle miehelle kukaan tulee vittuilemaan, vaikka menisit volvolla. :lol:
:lol: :twisted: :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

m110 kaasutin

Viesti Kirjoittaja unski »

Solex 4a1 on sinänsä aivan erinomainen kaasutin, mutta vain erinomaisen vaikea huoltaa ja säätää. Kotiseppä helposti kohtelee kaasutinta aivan väärin. Aivan liian monta näitä olen nähnyt jopa rikotun väärällä huollolla, asennuksella, käytöllä....

1) Kone käyttäytyy kuin juuttuvakurkkuisella Strömbergillä varustettu Volvo tai Saab josta on kaasarin öljysäiliö tyhjä, tai kuten virranjakajan alipainekellon hajottua sytytysennakon päin prinkkalaa arpova Ford. Kaasua painettaessa auto saattaa satunnaisesti ampaista liikeelle tai lähteä vähemmän hanakasti. Kaasu pohjaan asti painettaessa on yleensä koko teho käytössä. Mistä kannattaa alkaa etsimään? Kummoinen virranjakaja tämmöisessä on? Ei kai tuossa kaasarissa mitään kalvoja ole?
itse asiassa siinä kaasuttajassa on kaksikin kalvoa. Toisiokurkkujen ilmajarrua ohjaa alipaineella toimiva "kalvokello". Kellon halkaisija on noin 4 cm. (ei 7 cm. se on tyhjäkäynnyin säätöpiirin ohjauskello) , sijainti on toisokurkkujen vieressä ja siihen tulee alipaineletku toisiokurkkujen takaa. Yleensä kalvo on noissa kaasuttimissa rikki. Sen toiminnan voi todeta poistamalla ilmanpuhdistimen, koneen käydessä, tulisi ilmajarrujen (alumiiniset läpät toisiokurkkujen päällä) vastustaa aika lailla avaamista, kun taas moottori sammutettuna tulisi läppien olla aika lerput. Tämän kalvon vuotaminen aiheuttaa juuri tälläisiä kuvaamiasi vaikeuksia.

Kannattaa myös tarkastaa suutinten puhtaus. Kohokammio on matala ja suuttimet lähellä pohjaa, jolloin ne tukkeutuvat helposti. Kannattaa varoa vain tiivistettä kun avaat kaasarin, se on aika kallis...se tiiviste siis.

Lisäksi tulisi tarkastaa kaikkien alipaineletkujen toiminta ja oikea asennus. jokaisessa näkemässäni Mersun 4a1:ssä (yhdessä Bemarissa ne oli oikein) letkut ovat olleet ihan miten sattuu. Tuo Solex kun toimii sytytyksen kanssa yhdessä aivan arvaamattomasti, mikäli yksikin letku on väärin....

Syteemissä on myös moottorin lämmöstä toimivia antureita jotka ohjavat virranjakajan sytytysennakkon ja -myöhäistämisen alipainetta, myöskin nämä letkut ovat oikea "asennuskohde". Usein myöskin tyhjäkäynnin kierrosnopeuden alipaineella toimiva järjestelmä on säädetty väärin.

edit: on se kumma kun noita kirjoitusvirheitä vain tulee... :(, ehkäpä ne nyt on siistitty pois.
Viimeksi muokannut unski, Ma 13.06.2005 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Coupé tuli taloon - C123 280C

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Onnittelut osuvasta autohankinnasta täältäkin! :)
Saul kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Pitäisi sen perän mennä kun laittaa vaan.. Tästä on juttua ollut mutta en silti muista. :oops: Peräksi kuitenkin pitäisi kelvata lähes mikä vain, eli 115, 116, 124, 126 on kai sopivia?
Asiasta mitään tietämättömänä veikkaisin, että muut noista sopivat, mutta 124:n perässä on eniten sovittelemista (mutta saa kai sinne perän vaikka Valmetista jos riittävästi sovittelee eivätkä tiukimmatkaan puristit siitä enää huutelisi ;) ), koska siinä on tuennaltaan "erilainen" taka-akselisto ja noissa muissa vanhemmissa malleissa taas "samanlainen" kuin 123:ssakin. 107:n voit tietenkin laskea mukaan, koska onhan siinä käytännössä sama alusta kuin 114/115:ssa.
Tuota 124:sta voisi joutua tosiaan hieman sovittelemaan, mutta muista mainituista pitäisi sopia. Välityksiä löytyy ainakin 3.92, 3.69, 3.58, 3.46, 3.07, 2.88(ultraharvinainen).
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onkohan uudemmassa ohjausakselissa samanlaiset poorit kuin vanhemmassa?.. Jostain muistelisin lukeneeni ettei ole?.. En kyllä uskalla sanoa varmaksi, täytyy tutkia.

Täältäkin löytyy muoveja super-edullisesti..


Nyt asiaa on tutkittu käytännön olosuhteissa:
Poorit on samanlaiset uudemmassa ja vanhassa ratissa.
Mutta vanhemman mallin ohjauspylvään muovi ei mene suoraan uudempaan, ei mahdu siihen päälle. Tosin jos vähän näyttää rautasahaa ohjauspylväälle, niin sitten menee... :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Myöhästyneet onnittelut hankinnasta. Ensimmäinen "oma" Mersuni oli muuten juuri tuollainen 280 c ajettu n. 140 tkm. Hyvin se kulki opiskeluaikoina Saksan baanalla, parikin tuntia yli 180 km/h ilman ongelmia. Toinen ovi oli taittunut aikanaan yli ja edellinen omistaja oli vissiin tupakoiva koneistaja, sen verran oli natsoja ja sorvinlastuja matolla kun auton ostin. Kovasti oli kuitenkin ylpeä olo, maksoivat silloin -95 aika lailla Suomessa.

Täytyy muuten lisätä sekin exäxi, kun on näköjään muutama noita unohtunut.. :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Kiitoksia onnitteluista kaikille.

Joskus aiemmin muistan miettineeni että joku saisi ehdottaa Unskille asiantuntija-titteliä, mukava nähdä että sellainen on lohjennut, tuli näköjään meinaan todella aiheesta.

Menin lahjoittamaan W123 korjausoppaani Villelle (pitääköhän kerjätä se takaisin) enkä muista josko siinä oli isolohko twincamistä halaistua sanaa. Itse asiassa Alfamerin suttuinen opas on yleensäkin kyllä yhtä tyhjän kanssa.

Ei sattumalta kellään olisi kaasarin räjäytyskuvaa ja noiden putkihässsäköiden reititysohjetta .jpg, .pdf etc formaatissa jonka voisi lähettää henri.junkkala(ät)mersuforum.net tai vaikka linkkiä jos kohta sellainen löytyy netistä?

Jos sain Harrikan CV-Keihininkin skulaamaan vielä virityksen jälkeenkin kotikonstein niin kai nyt yhden Solexin sentään purkaa ja kokoaa silmät sidottuna... not.
Kunnon ohjeistus on kullanarvoista kun näitä masiinoita laittaa, kuka vaan osaa purkaa mutta yleensä oikein kasaaminen onkin asia erikseen.

Ilmeisesti ei kande lähteä virittämään sitä ryppyreunaa rälläkkä apuna, siispä mieli apeana vaihdetaan seksikäs hieman virttynyt ryppyreunaratti uudemman polven 123 rattiin. Toisaalta muukin sisustus on ilmeisesti 1982 niin mitä minä sitten ryppyreunan perään haikailen... Olis vaan ollut nostalginen.

Onko kukaan pannut W124 rattia W123seen ja miten sopi?

Henkka

"Niin ja huomennakin olisin mennyt Coupélla töihin mutta kuulemma vaimo ei suostu enää Mazdaan koskemaankaan ja nyt se perkle pärrää coupélla joka päivä ja pitää kuulemma oikeasti ostaa toinen tollanen :shock: Katsotaan jos pääsen illalla Turun reissulle sentään nahkapenkillä loikoillen"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuolta korjausopas (kaasari-280 löytyy pystäristä):

http://mb.braingears.com/default.htm
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Sivut Solexin korjaukseen : (mikäli übersprache taittuu ja Bemarin korjausohjeista ei synny näppyjä... :) )

http://www.e30.de/solex/
http://www.ruddies.business.t-online.de/se4a1b.htm

Nämä sivut sisältävät paljon paremmat ohjeet, kuin esim. Saksalaiset "siniset" Mersun korjauskäsikirjat.
käännösapua tarvittaessa.

Sinänsä harmi, möin tuossa 4 kk sitten uuden 4a1:n , ei olisi tavinnut sitten rassailla.

Saattaisi löytyä rattikin siihen vanhukseen. (lähetä yv. jos kiinnostaa, en halua tästä keskustelusta osto/myyntipalstaa)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Henri Junkkala kirjoitti:

Onko kukaan pannut W124 rattia W123seen ja miten sopii?
On. Käy suoraan siihen -82 ohjauspylvääseen kaikki w124 (ja W201) ratit, joissa ei ole airbagia. Airbag ratinkin saa sopimaan aika helpolla.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Olis ylimääräisenä pari kirjaa alkuperäisiä Vehon korjauskirjaa Suomenkielisiä
- Solex-kaasutin 4A1(sisältää: rakenne ja toiminta, tarkastus ja säätö,viat ja syyt aputoimentiteet ym. kuvineen kirja ehyt ja siisti.
- M110 -moottorilla varustetut henkilöautotyypit (kirja vähän kärsinyt mutta täysin luettavissa

tarjouksia otetaan vastaan

arto.syvajarvi@luukku.com
p.050 9175918
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Coupé tuli taloon - C123 280C

Viesti Kirjoittaja karra »

Saul kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:4) Kehtaako SMBK tapaamisiin mennä roddatulla korinvaihdolla?
Tuskin sinun kokoiselle miehelle kukaan tulee vittuilemaan, vaikka menisit volvolla. :lol:
:lol: :twisted: :lol:
Onnittelut tuoreelle coupemiehelle! Jos noista Viron reissun kuvista henkan tunnistin niin ihan normaalimitoissa mielestäni...tulin tänään (siis eilen) Bulgariasta jossa sain (siis ruokapuolella vaan) 6 päivän täysihoidon - paluulennolla tänään olin vielä ihan ähky mutta ei Austrian enää tarjoakaan veloituksetta kuin kahvia/teetä sekä vettä.

Tämä on siis OT-pläjäys: paluumatkalla poikkesin kaverilla Lahdessa ja tarkoituksena oli kuvata R107:aa, mikä sitten ajettiin tallista ulos ja suoritin koeajon ko. pirssillä.

Syynä postaukseeni tähän topicciin on se että kyseessä on myös korinvaihto : http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight= Tämä ei ole varsinainen uppaus koska tuo ilmo vanhenee kohta ja kun saan nopeamman nettiyhteyden postaan kuvia autosta uuteen ilmoon (sallittakoon ? ) .

Joka tapauksessa auton olemus siis moottoriltaan on aivan eri kuin omassa M110:ssa. Se käynnistyi aivan avainta "näyttämällä" ja jäi alkurallatusten jälkeen tyylikkäästi murisemaan, aivan eri saundilla kuin omani. Ja vaihteet kytkeytyi heti - terävästi. Liikkeelle eteenpäin kärry lähti ykkösellä; koska laskin vaihtohetket: tämä siis pintakaasulla ajellen. Kun tarjosi lapikasta lattiaan niin meno oli sellaista oudon matalan vääntävää - ihan kuin kasikoneessa - kummaa! Omassa tallissa on varmaan hummat jo kadonneet, tosin R107:n paino rekisteriotteessa oli vain noin puolitoista tonnia, parisataa vähemmin kuin W126:ssa.

Tarjosin veskulle omaa valkoista mannelavettia vaihdossa mutta ei vielä päästy välirahasta sopimukseen :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ylläpito
PR Admin
PR Admin
Viestit: 574
Liittynyt: Ti 11.03.2003 00:59

Update

Viesti Kirjoittaja Ylläpito »

Pientä updatea, nyt kun on jo ehtinyt viihtymään auton allakin.

Pakoputkistoa ei olekaan muokattu niin radikaalisti kuin luulin, päin vastoin putkistossa on molemmat äänärit paikallaan ja vasta vähän matkaa takimmaisen jälkeen tuplaputket on hitsattu yhteen nyrkinmentäväksi tuuninkrööriksi. Hirvee metakka joka tapauksessa, luulis että on kolmesataa pollea pellin alla 8) Pikkupoikien päät kääntyy muttei siitä toki sen kummempaa "hyötyä" ole...

Korin/tekniikanvaihdot on näköjään toteutettu siten, että dieselrutkuttimeen on ensin vaihdettu twincam paikalle (ennen prosenttisääntöjä I suppose) ja korinvaihto on tehty niinkin myöhään kuin 2001. Mikä toki selittää ruosteettoman korin. Ai kun harmittaa kaksin verroin ajaa tolla talvella. Täytynee ruostesuojauttaa masiina ennen kuin taivaalta alkaa taas satamaan ns. "valkoista paskaa"...

Auto on huterompi ajettava kuin mikään ajamani Mersu koskaan ja syykin on selvä: alusta on pitkälti siitä -77 dieselistä (kuten etulokasuojatkin). Voitte varmasti kuvitella miten liki 30 vuotta vanhat alkuperäiset puslat liki 400tkm rullattuna käyttäytyvät. Ja miksei ole vaihdettu osia? Syynä on suomalainen lainsäädäntö. ESimerkiksi alatukivarsissa ja ohjausvaihteessa on ns "plommit" eli katsastuksessa merkittyjä alkuperäisosia, joita ei saa vaihtaa. Luojan kiitos laki muuttui juuri ja nyt kulutusosia / liikenneturvallisuuteen vaikuttavia osia saa vaihtaa niin paljon kuin sielu sietää. Eli ensi kesän projektina ostamaan KL:stä pakettiautollinen alustan niveliä, puslia, tukivarsia, iskareita, jousia ja etenkin jarruja niin ei tule ongelmia loman vapaa-ajanvieton suhteen...

Ratiksi tuli Maurilta ostettu S124 ratti, jotakin uudempaa mallia kuin tuossa mun -86sessa, 90-luvun puolelta siis. Sopi heittämällä ja sopii tyylillisesti kuin nenä päähän, tehden sisustasta 10 vuotta uudemman näköisen mutta silti asiaa tuntemattoman kannalta näyttää täysin siltä, kuin olisi siihen tehtaan toimesta istutettu.

Maanantaina panen kaasarin korjaussarjan tilaukseen ja ensi viikon aikana täytyy säätää venttiilit. Kiitokset vain kaikille joille asian tiimoilta soitin. Pakosarjan tiivisteet on ostettu ja vaihdan nekin paikalle mutta ei se säksätys kyllä selvästikään pakosarjaan liity millään tapaa.

Puskurit ovat hiekkapuhallettavana ja jos nyt konttorirotan budjetti antaa periksi nin vien ne vielä kromattaviksi. C123 ja W123 puskureissa kun ei taida montaa yhteistä osaa olla niin mukaan saamistani ekstrapuskureista ei ollut mitään hyötyä.

Mittaristo on siitä dieselistä eli 360tkm pitänee kutinsa ainakin vähäisten alkuperäisosien suhteen, koneesta nyt ei pysty sanomaan mitään.

Oletan että auto on ehtinyt olla hetken ns. nuorisoautona koska sieltä on löytynyt muutamia räpellyksiä siihen suuntaan, esim:
- Neljä kerrosta mattoa lattioilla (ties mitä oranssia omakotitalon kokolattiamattoa ilmeisesti äänieristykseen. Tuli 50% lisää tehoa kun revin ylimääräiset matot helvettiin kaasupolkimen välistä)
-poppikoneiden piuhat vedetty sisustaa purkamatta mattojen päältä (voi tsiisus kun otti pumpusta)
- Takakaiuttimet isot, halvat eikä käytännössä millään kiinni (eli kolarissa tulevat takaraivosta läpi)
- Joka paikkaan lisätty kromia tarrakiinnitteisen kromilistan avulla (osa ihan tyylikkäästi ja autoon sopivastikin kyllä mutta rajansa kaikella)
- Ennen kaikkea teinituuningmeiningistä kielii itse tehdyllä keskiöllä varustettu kamala pornonpunainen ralliratti jonka takaa ei nähnyt mittareita ja jonka rihlat eivät sopineetkaan ohjauspylvääseen ja siitä lähti rihlat -> ratti alkoi pyöriä paikoillaan. Onneksi olin parkkipaikalla enkä revittämässä mutkaisilla pikkuteillä, oli muksutkin kyydissä.
- Jos autoa revittää korkeilla kierroksilla, menevät venttiilien säädöt helpommin vituralleen. Jos ei osaa tehdä niille mitään niin myy säksättävän auton pois. Jos polttaa kumia kaupungilla niin varmaan on väljä perä tiedossa.

No, en tiedä pääsikö vieläkään hyvään kotiin jos sillä ajelee talvet reikä päässä ja kahva edellä mutkaisia ja pomppuisia pikkuteitä meikäläisen kaltainen kahjo. Jolla on vaikka mitä roddaussuunnitelmia tämän auton pään menoksi...

Henkka
"Hei, hän syntynyt on jakoavain kourassaan, hei hei hei, rälläkkä laulamaan,
Öljynvaihto vasempaan ja pusla oikeaan, säädä sytkä - taas tarttis katsastaa"
"Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku"
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Joo joskus näin kyseisen auton liikenteessä Mikkelissä ja muistin mukaan piti jotenkin outoa ääntä.. Oli hieman projektin näköinen mutta siitä huolimatta uskon että hieno siitäkin tulee!!! Onnea projektille.. tai siinä mitään onnea tarvii ku hämysiä tallissa vietettyjä iltoja.. :D :D
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

kyllä on tullut bongattua tuo auto mikkelissä. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Vastaa Viestiin