W201 Jousien katkaisu..

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

W201 Jousien katkaisu..

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt pitäs saada 201 tonttiin äkkiä, eli millä ootte kursinu jousia kasaan katkasun ajaksi?
Pois en ota ku ei oo oikeaa puristinta.

Joku on varmasti noita katkonu paikallaan, tunnustuksia vaan kehiin :D

Edestä pitäs madaltaa 15cm ja takaa 10cm, eli montako kierrosta pois?
Edestä 4 ja takaa 2.5 :?:

Ei vastauksia tyyliin, osta alusta tai älä katko, koska katkon kuitenki :wink:
Mulla ois 40mm alustasarjaki, mutta ei madalla läheskään riittävästi :evil:

Kertokaahan miten homma tapahtuu ilman välitöntä hengenvaaraa :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ilman välitöntä hengenvaaraa? = Jouset pöydälle.
Ja älä katkaise jousia ku eestä kakspuoli ja takkaa kaks kiekkaa.. tippuu jo aika paljon niillä.
Viimeksi muokannut Mika.T, La 11.06.2005 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Pilleillä pätkä kerrallaan, eihän sinne rälläkät yms mahdu. Paineilma sahanki terä katkee viim. sillon ku juosiki... :)
W211 200cdi -03
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ota 40 milliä madaltavista jousista kiekka pois, ja asennuta paikalleen, ei pitäis maksaa kovin paljoa se asennus, useimmissa Vianorin pisteissäkin on vakiotavaraa Mersun jousipuristimet, kun asentavat alustasarjoja nykyjään ihan "ammatikseen".
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ne lyhennetyt jouset menee paikalleen ilman puristinta . Laukaset vaan kangella entiset pois ja rälläkkää ja takaisin ja kuvia kehiin kun on tontissa :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Ja ota huomioon se että kun oot laittanu rälläkkä jouset niin ne kuoleutuvat jonkun ajan päästä.Eli auto tippuu vielä jonkun verran.Tuli huomattua kun aikoinaan rälläköin B asconan jousia.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos on ihan pakko tehdä tuollainen madallus, voit tehdä näin; auton koholla ollessa työnnä alatukivarren reiästä rengasrauta tms. jousen sisään estämään sen karkaaminen päin pläsiä, sitten leikkaa kaasupilleillä jousen alapäästä haluamasi kierrosmäärä pois.
Jos otat neljä kierrosta, jousi lähtee sitten helposti irti ja voit siistiä sen pään rälläkällä > laitat takaisin.

järkihän tuosta madalluksesta on kaukana mutta sitä ei nyt kysyttykään
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Jarkko H. kirjoitti:Ja ota huomioon se että kun oot laittanu rälläkkä jouset niin ne kuoleutuvat jonkun ajan päästä.Eli auto tippuu vielä jonkun verran.Tuli huomattua kun aikoinaan rälläköin B asconan jousia.
Mutta näin ei tapahdu jos otat kiekan pois "alustasarjan" jousista, ajettavuuskin säilyy, vakiojousista kun ottaa pois, ajettavuus on :?
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Oot Benzo oikeassa.Mutta jos laittaa vakio jouset jotka on rälläköity niin iskarit menee rikki melko äkkiä.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Sehän on naps ja kops homma käyttää nuo jouset pöydällä ja siinä pilkkoa...Jos vaan sattuu oleen jonkukaanlaiset puristimet.
Avatar
tpm
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 24.02.2005 14:29
Paikkakunta: LAPUA

Viesti Kirjoittaja tpm »

joo joskus aikoinaan entistä w124 200d:tä piti tontittaa urakalla! otin kaverilta ylimääräiseksi jääneet madallus jouset ja eestä 2kiekkaa ja takaa yhen! oli maavara huimat 6cm pohjapanssarista mitattuna!!! iskarit teki pian itsemurhan ja auto keikkui kuin laiva! (auto melkein ostettiin käsistä! en sitten tiedä johtuiko madalluksesta? :lol: :lol: 8) ) juu eiku yrittämään itellä meni jousien pois otossa 10x enemmän aikaa kuin siihe ku laittoo pätkityt jouset ja laski auton maahan!
Chrysler GrandVoyager 2.5TD 7hlö
Ford Escort 1.8 16v ZETEC farkku
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä ole itell äkuoleentunu t yhetkään jouset sen nopeampaa kuin täyspitkänä. Miten se yleensä on mahdollista että ne kuoleentuu nopeammin jos ottaa pätkän pois? Ex 124 200D:ssä oli ekana rälläkkäsarja jolla maavaraa oli noin 8cm. hyvin se toimi sen vuoden päivät kun se alla oli. sittemmin vaihtui oikeaan jousisarjaan.
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Pitäneekö paikkaansa mutta kuulin kun eräs W201-omistaja kertoi että rälläkkä-madalletun auton pyöränkulmia ei saa kohdalleen ikinä;johtuuko juuri tuosta kuoleentumisesta? Eli pyöränsuuntaus vasta jonkin ajan kuluttua jousien pätkimisestä? Itsellä asiasta ei kokemusta eli liekö kateellisten panettelua!
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Daimler kirjoitti:Pitäneekö paikkaansa mutta kuulin kun eräs W201-omistaja kertoi että rälläkkä-madalletun auton pyöränkulmia ei saa kohdalleen ikinä;johtuuko juuri tuosta kuoleentumisesta? Eli pyöränsuuntaus vasta jonkin ajan kuluttua jousien pätkimisestä? Itsellä asiasta ei kokemusta eli liekö kateellisten panettelua!
Noin 60 mm.madalluksen jälkeen loppuu säätövarat,ei saa kallistusta säädettyä.Renkaat tekee itsemurhan melkosen nopeesti.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pyöränkulmien osalta on aivan sama millä konstilla autoa madaltaa.

Ajo- ja käyttöominaisuuksien turmelemiseksi riittää usein pienempikin madallus, mutta otetaan esimerkiksi vaikkapa 60mm ; takacamberit ovat päin p***että - yleensä surkea lopputulos varmistetaan vielä mahdollisimman leveillä 17-18" renkailla.

Renkaat kestävät muutama tuhat kilometriä, mutta eipä toisaalta paljon viitsi ajaakaan kun auto on kuin kivireki...

Toki näyttää hyvältä, minunkin silmääni ! :D
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mites muuten,pitääkö ne jouset laittaa jollain remmillä kiinni.Jos lyhentää vaikka kolme kierrosta,niin nehän voi laittaa sinne,ei paljon purista.Auto kun kallistuu mutkassa,toisen puolen vieterit lähtee kävelemään.No on sitten varmaan siellä tontissa.
Ja mites kestää iskarit,tai siis pitää vaihtaa jotkut ultra lyhyet.Vakio iskari ei varmaan kauaa kestä,jos auto on lähinnä niitten varassa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

kilander kirjoitti:Mites muuten,pitääkö ne jouset laittaa jollain remmillä kiinni.Jos lyhentää vaikka kolme kierrosta,niin nehän voi laittaa sinne,ei paljon purista.Auto kun kallistuu mutkassa,toisen puolen vieterit lähtee kävelemään.No on sitten
Ei ne sieltä minnekkään karkaa. Eli ei se auto niin paljon kuitenkaan kallistu mutkassa (tosin eräs W201 taitaa välillä kyllä ajella silleen että kallistuu..) että toinen puoli nousisi ilmaan.

Eli kun laitat jousta paikalleen, niin auto on tunkattu jo aivan ylös. Kun katsot missä kohtaa jousi menee kummastakin päästä kiinni kuppeihin, huomaat kuinka pirusti sen pitäisi kallistua.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W201 Jousien katkaisu..

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Jube kirjoitti:Nyt pitäs saada 201 tonttiin äkkiä, eli millä ootte kursinu jousia kasaan katkasun ajaksi?
Pois en ota ku ei oo oikeaa puristinta.:
Oon katkassu paikallaa w124 korisesta kylläkin. Siitä kyllä jo on aikaa, mutta muistaakseni kiristin ihan tavallisilla puristimilla niin paljon kuin sai, ja sahasin poikki rautasahan terällä. Kun se alkaa olla poikki, se tietenkin taipuu pikkuhiljaa, joten kampesin sitten sorkkaraudalla vastaa, niin että sen sai poikki.
Ja sahaajaan ei tullu minkäänlaisia vaurioita (fyysisiä).
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: W201 Jousien katkaisu..

Viesti Kirjoittaja sooppa »

kun nyt sahaat vakiotakajouset niin pari viikkoa pysyy auto ryhdissä kunnes alkaa perä roikkua.niin kävi mulle aikoinaan kun omaa mersua madalsin.vaihdoin taakse kuormajouset joista poikkastiin 2 rinkiä,niillä pysyi ryhdissä.siihen aikaan ei mistään saanut madallussarjaa w123 koppaan. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

On tainnu jouset jotka on kuoleentuu muutamassa päivässä olla jo valmiiks elinkaaren päässä :lol:
Jos terveen jousen katkasee n. 2 kieppiä niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia, (no korkeintaan renkaan asento ja kulmat) Ei ainakaan oo täällä ollu..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
kks78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 16.09.2004 22:27

Viesti Kirjoittaja kks78 »

vedät normaalipuristimilla jousen kasaan ja irrotat iskarin yläpäästä niin tulee melkeen vetämällä pois...taakse sama homma mut irrota tukivarsi sisäpäästä...
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Pe 30.01.2009 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Allu D. kirjoitti:On tainnu jouset jotka on kuoleentuu muutamassa päivässä olla jo valmiiks elinkaaren päässä :lol:
Jos terveen jousen katkasee n. 2 kieppiä niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia, (no korkeintaan renkaan asento ja kulmat) Ei ainakaan oo täällä ollu..
kyllä perse oli pystyssä ennen madallusta mutta autohan on käyttöä varten,ei koristeena. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

RDD kirjoitti:Pillillä lämmität sen verran että painuu kasaan koko jousi
Tuo on käypänen keino jos ei halua ettei jouset jäykisty. Katetissa tehtiin tuo uusille pirun pitkille etujousille toistakymmentä vuotta sitten ja toistaiseksi on kestänyt, tiedä sitten pitemmän päälle.
(emännän) Corolla HB -19
(tytön) W201 2.0E -90
(MuN) Opel Kadett 1200 Super -76
(MuN) Yamaha DT360 -74
Avatar
jatakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.07.2004 21:27
Paikkakunta: haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

ei muuta ku "lentävällä" jousista pari kiekkaa pois ja lyhennä samalla iskariaki.. :lol: pätkä pois ja uutta kierrettä iskariin...toimi ainaki sillo hurjassa nuoruudessa starletissa... :roll:
mrk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:25
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mrk »

jousien katkomisista on muutaman vuoden kokemus ja ei todellakaan ole vakio jousista ajamaan samaa asiaa kuin alustasarjan jousista. katkominen vakio jousista menee ajettavuus ja iskarit sököksi aika äkkiä.. mut jos alustasarjasta silpaisee niin ei niinkään kärsi... 8)
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

mrk kirjoitti:jousien katkomisista on muutaman vuoden kokemus ja ei todellakaan ole vakio jousista ajamaan samaa asiaa kuin alustasarjan jousista. katkominen vakio jousista menee ajettavuus ja iskarit sököksi aika äkkiä.. mut jos alustasarjasta silpaisee niin ei niinkään kärsi... 8)
höpö höpö,kun oman rälläkällä madalsin,oli alla vanhat vakio iskarit ja tuolla paketilla ajeltiin 4-5 vuotta kunnes kyllästyin ja vaihdoin normaalit takas.samat iskarit vieläkin eikä edes konttorilla moittineet niitä. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hehee minäpä laitoin omaani evo 8 mitsun iskarit ni ovat 8cm lyhemmät ni eivät makaa pohjassa vaikka onkin mersu jo aika tontissa...sopivasti jäi ulosjoustoo vielä..(3cm) eipä pitäs kallistella paljooo ainakaan...tuli sopivan jäykkäkin mersusta noilla iskareilla 8) ...iskaritolppien muokkauksesta voisin laittaa kuvia jahka kunnolla täs kerkee...
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

laineracing kirjoitti:hehee minäpä laitoin omaani evo 8 mitsun iskarit ni ovat 8cm lyhemmät ni eivät makaa pohjassa vaikka onkin mersu jo aika tontissa...sopivasti jäi ulosjoustoo vielä..(3cm) eipä pitäs kallistella paljooo ainakaan...tuli sopivan jäykkäkin mersusta noilla iskareilla 8) ...iskaritolppien muokkauksesta voisin laittaa kuvia jahka kunnolla täs kerkee...
:shock: Oot sie vaan melekonen tuunari... :shock: :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hei tein itse säästin selväää rahaaa :lol: ..."helppo" homma oli eteen laittaa, mersun iskari poikki,mitsun tolppa poikki sillein et siitä sai sen kierre osan vaan ja ei muutakun sorvissa päät suoraks ja oikeen mittasit ja hitsasin kiinni ne...avot siinä se,nyt on vaihdettava patruuna mersussa...hmm...mut yläpäään sovittaminen oli vähän hankalempi mut ei paha...pienensin vaan mitsun yläpään niin pieneks kun mahollista että sain vielä kiinnitys pultit mahtuun mersun jaolla...ja bolt on! mutta taakse pahempi...iskarit on niiin saman mittasia että pitäää siirtäää yläpään kiinnitystä ylös päin...ei muutakun laikalla irti putkee väliin ja takas nippuun...avot siinä on uudet, jäykät, vahvalla varrella olevat iskarit mersussa...ja kaiken lisäks näää on ilmaset 8)
Vastaa Viestiin