w201 ohjaustehostin öljy ja sen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

w201 ohjaustehostin öljy ja sen vaihto

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Eli pitääkö öljyt tarkistaa auton käydessä? :oops: :oops: (jossakin automallissa/merkissä oli tuo että pitää tarkistaa kun auto käy)
Nyt kuitenkin katsoin tuonne tehostimenöljy kippoon ilman että auto kävi, mutta siellä ei näkynyt kuin hiukan öljyä pohjalla.......
kuinka paljon siellä pitäisi olla öljyä? :oops:
Viimeksi muokannut teinitähti, Ma 23.10.2006 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

samaa vikaa

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Samaa olen miettinyt?

Onko siinä keskellä se muovi joku asteikko? vai?

JOS joku tietäs?

Käykö tavallinen ATF-öljy?
edesmennyt
W201
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Noin 2 cm kipon yläreunasta vajaaksi, viidakkorummut ovat aikojen saatossa kertoneet että kannattaa käyttää ainoastaan Mersun omaa öljyä, ei ole Veholla kalliimpaa kuin "tarvike" öljy.

Mutta käy sinne mikä tahansa Powersteering oil.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Benzo kirjoitti:Noin 2 cm kipon yläreunasta vajaaksi, viidakkorummut ovat aikojen saatossa kertoneet että kannattaa käyttää ainoastaan Mersun omaa öljyä, ei ole Veholla kalliimpaa kuin "tarvike" öljy.

Mutta käy sinne mikä tahansa Powersteering oil.
Jaha pitää varmaan kiiruusti lisätä:D sen verran siellä on öljyä että putsari peittyy 8) 8)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: samaa vikaa

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ei käydessä. Järjestelmä ilmaa itse itsensä. Öljyn vaihdon jälkeen vaan motti tulille ja ruoria rauhallisesti hetken laidasta laitaan ja pitää huoleta että mukissa on jatkuvasti öljyä. Mobilin ATF tai vastaavaa muun merkkistä tai sit mersun omaa, mitä on käytetty sillä kannattaa jatkaa. Keskiputkessa voi olla merkit kuumalle ja kylmälle öljylle, en muista varmaks. Itse lataan kupin aina niin täyteen, että suodin menee reilusti kokonaan piiloon.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

ohjaustehostimen öljy

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

siis jos öljyt on kylmänä ,niin paljonko kupin ylälaidasta mitattuna on oikea määrä?

Vai näkyykö siellä pohjalla jotain jos on liian vähän?(suodin?)

Tuossa keskellä on kai joku asteikko,mutta kuka siitä ottaa selvää? mulla ei ainakaan lue siinä mitään!
edesmennyt
W201
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kuva
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Erittäin valaiseva kuva, mutta kun ei osaa saksaa yhtä ainutta sanaa niin jäi vähä epäselväks :D noh lisäsin sinne kuitenkin öljyä sen verran että kippo on puolillaan, sillonkun se öljy on "kylmää" :wink:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kylmänä öljyä niin että kipon yläreunasta jää vaille noin 2cm, lämpimänä pinta laskee jonkin verran mikä on normaalia.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

No niin nostellaan vanhaa aihetta..........
eli mitenkä arvon foorumilaiset vaihtelevat tehostimeen öljyt?
onko simpukassa pohjassa jokin proppu josta saa öljyt pellolle vai?
nyt kun hankin uuden suodattimenkin, niin olisi hyvä saada kaikki öljyt vaihtumaan (käytännössä siis suurin osa) :wink:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joskus olen nykäissyt moottorin irrotuksen yhteydessä imuvaihtajalla enimmät pois, ettei valu lattialle öljyjä.
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Vaihto:

Paluuletku irti ja jatkoletku liitetään paluuletkun päähän. Jatkoletkun pää laitetaan sitten sopivaan astiaan.

Auto käyntiin, jolloin öljyt valuu ulos. Täytyy valvoa, että kupissa on koko ajan öljyä. Kun alkaa tulla puhdasta ulos, niin auto sammuksiin ja öljyt on vaihdettu.

Täsmälleen samalla tekniikalla vaihtuu myös esim ASD/tasonsäätöperän öljyt.

Pelkkä kupin/säiliön tyhjennys ei vaihda kaikkia öljyjä.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

muistelisin, että tehostajaan kuuluu oma "öljy", joka on glygoli pohjaista. eli perustuu samoihin aineisiin, kun jarruneste, tietenkin ihan eri lisäaineilla. eli ATF ei välttämättä oo paras mahdoollinen vaihtoehto. vai onko noi tomaattiöljytkin glygolipohjasia? sitä en tiedä.

ite vaihdoin lääkeruiskulla imemällä kaiken mitä lähti ja uutta tilalle. tollain ei tietenkään saa kaikkia vaihdettua, mut helpottaa ees vähän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

pera8x kirjoitti:muistelisin, että tehostajaan kuuluu oma "öljy", joka on glygoli pohjaista. eli perustuu samoihin aineisiin, kun jarruneste, tietenkin ihan eri lisäaineilla. eli ATF ei välttämättä oo paras mahdoollinen vaihtoehto. vai onko noi tomaattiöljytkin glygolipohjasia? sitä en tiedä.

ite vaihdoin lääkeruiskulla imemällä kaiken mitä lähti ja uutta tilalle. tollain ei tietenkään saa kaikkia vaihdettua, mut helpottaa ees vähän.
Kyllä se orginaali on ihan ATF:ää, tosin väri saattaa olla punaisen sijaan keltaista. Esim Febin ATF on keltaista.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no joo, niin se varmaan on.

onko noi sit noin niinku yleensä glygolipohjasia aineita noi ohjaustehostajan öljyt? onko atf öljyt glykolipohjasia?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

pera8x kirjoitti:no joo, niin se varmaan on.

onko noi sit noin niinku yleensä glygolipohjasia aineita noi ohjaustehostajan öljyt? onko atf öljyt glykolipohjasia?
Eiköhän ne öljyt ole ihan öljypohjaisia ja nesteet kuten jäähdytys- ja jotkut jarrunesteet ja kylmäaineet ovat taasen glykolipohjaisia.
Pikainen googletus löysi glykolipohjaisia voiteita kohtaisiin joita käytetään mm. elitarviketuotannossa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jorim
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 02.01.2006 14:41

Viesti Kirjoittaja jorim »

Älä vaan laita jarru - tai jäähdytysnestettä, (glykolit/glykolieetterit), mihinkään hydraulijärjestelmään mikä on tarkoitettu mineraaliöljy - tai synteettispohjaisille nesteille,(ATF), saattaapi tulla remontin korjausta.
Valkeemersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 15.04.2018 18:58

Re: w201 ohjaustehostin öljy ja sen vaihto

Viesti Kirjoittaja Valkeemersu »

w201 190e -87 2.0l
kumpi niistä on paine ja kumpi paluuletku?
W201 190e -87 m102.962
Vastaa Viestiin