Vuoden vaihteessa talliin purjehti 280 SE vm-70. Auto on turvonnut ulkoisesti näyttämään
Lahtisen Waxenbergiltä, mutta tekniikassa on pieniä puutteita.
Tulevan talven aikana olisi tarkoitus pistää henkeen sopiva 3,5-4,5l kasi nokalle. Olisko tietoa, joudunko vaihtamaan akselit yms. myös isommiksi?
Entä onko viisasta hakea samanikäinen tekniikka, vai onnistuuko siihen sujauttaa vähän uudemman Mesen tekniikka?
Vertailin omiani 280SE 3.5 -71, 280SE -70,niin kasikoneisessa on jäähdytetyt etujarrulevyt. Mahdollisesti myös perävälitys on erillainen. Jousten eroista ei ole tietoa.Muuten alusta näyttää samanlaiselta.
6-sylinterisen ja 8-sylinterisen w108:n eroina ainakin ovat: etujarrut, peränvälitys, syyläri, kardaani, moottorin ja vaihteiston korvakot, moottorin tyynyt ja kallistuksen vaimentaja (takana) ovat erillaisia.
Kaikki M116 ja M117 sarjalaisten moottorit mahtuvat mekaanisesti. Muutoksia joutuu tekemään ainoastaan moottorikorvakoihin, pakosarjoihin ja vaihteiston takakorvakkoon. Myöskin öljypohjia on erilaisia eri korimalleihin tarkoitetuissa versioissa. 8-koneissa on myös erilainen vaihdelaatikon laippa kuin 6-moottorisissa.
Alulohkoisissa kaseissa on myös erilainen vaihdelaatikon laippa kuin valurauta-M116 ja M117:ssa.Uudemmissa alulohko-malleissa vaihdelaatikko on huomattavasti pitempi kuin vanhoissa, joten sitä joutuu myös "mahduttamaan".
Momentinmuuttimella varustettujen valrautakaseihin tarkoitettu automaatti (Tyyppi: W3A...) on aina 3-vaihteinen, kun taas alulohkoissa on lähes aina 4-vaihteinen automaatti (lukuunottamatta SLC 450 5.0:aa jossa oli vielä 3-vaihteinen automaatti), Mikäli vaihteisto on vanhempi kuin -72 ja varustettu hydralisella kytkimellä on se 4-vaihteinen (Tyyppi: K4A....)
Sähköjärjestelmän ja polttoainelinjaston joutuu tietysti myös rakentamaan myös uudestaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Lokakarien levitykset on joku seppä vääntänyt pellistä ja kohtuullisen ammattitaitoinen kaveri on ollut.
Auto ei nytkään mikään rumilus ollut, mutta n. 10v nykysessä kuosissa on tuonut jälkensä.
Kuvia löytyy enemmän, kun vaimo ja kaverit jaksaa katella!
Pistän mielellään sähkäpostilla tulemaan.