nokka-akseli probleema M116 ja M117
nokka-akseli probleema M116 ja M117
Toiselta puolelta on yksi nokka kulunut, ja siksi kysyn:
Onko ko. moottoreiden nokat keskeenään vaihtokelpoisia?
Entä eri ikäisissä?
Nokkaremontti pitäisi tehdä ja mielellään suhkoht edullisesti, Onko ideoita?
Ajattelin esim. jos täytättäisi nokan ja sitten hiotuttaisi.
Onko ko. moottoreiden nokat keskeenään vaihtokelpoisia?
Entä eri ikäisissä?
Nokkaremontti pitäisi tehdä ja mielellään suhkoht edullisesti, Onko ideoita?
Ajattelin esim. jos täytättäisi nokan ja sitten hiotuttaisi.
todennäköisesti eivät ole vaihtokelpoisia, M116 ja M117 nokissa on muistasakseni eri profiilit, ainakin vääntöalueet ovat aivan erilaiset. Profiileja tietenkin on sitten useita erilaisia: koville nostajille, hydraulinostajille, saastemallit, eri moottorikoot. yms. Lisäksi oikean ja vasemman puolen nokat ovat erilaiset. Mikä moottorimalli on kyseessä (moottorin runkonumero on tärkein) voisin katsella minkä mallien nokat sopivat moottoriisi.
Kannattaa tarkastaa keinuvivut, ne ovat useimmin syynä nokka vikoihin, sekä nokan voitelukanava. Voitelukanavan bakeliittikiinnikkeitä ei saisi missään nimessä käytää uudestaan. uudelleen käytettäessä on suuri vaara putken irtoamiselle ja sitä kautta voiteluhäiriölle.
Kannattaa tarkastaa keinuvivut, ne ovat useimmin syynä nokka vikoihin, sekä nokan voitelukanava. Voitelukanavan bakeliittikiinnikkeitä ei saisi missään nimessä käytää uudestaan. uudelleen käytettäessä on suuri vaara putken irtoamiselle ja sitä kautta voiteluhäiriölle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Moottorin numero
Kiitos avusta. Tälläinen on moottorin numero:117 986 12 016912
osatkin kattelussa
No eipä noita osiakaan ole vielä tiedossa.
nokka-akselit
asia edistyy hiukan, siis nämä eivät ainakaan käy:
A 116 051 70 01 links, A 116 051 71 01 rechts (M116, 380)
A 116 051 60 01 links, A 116 051 61 01 rechts(M116, 380 vanhempi)
A 116 051 62 01 links A 116 051 63 01 rechts(M116, 380 vanhin versio)
A 117 051 24 01 vasen A 117 051 25 01 oikea (M117, 560)
A 117 051 08 01vasen A 117 051 09 01oikea (M117, 420 ja 500)
Nokista pitäisi löytyä valettuna 4 viimeistä sarjanumeroa, tai sitten se on stanssattu nokan "peräpäähän" laakerikaulan päätyyn.
Nämä taas ovat M117 450:n nokkia
A117 051 00 01 vasen A117 051 01 01Oikea (M117 450 72-80 Moottoriin 117 985 xxxxx )
A116 051 56 01 vasen A116 051 57 01 (M117 450 73-75 Moottoriin 117 982 030109 alkaen))
Minullakin on muutama projektinokkia, ehjiä, mutta hiukan pintaruosteessa, joten hiomalla selviää. Näistä saaataisin luopua, mikäli koodi on vain oikea.
Saksassa uudella hintaa noin 400€
Löytyisikö nokistasi valunumeroa, jotta voisi selvitellä vähän lisää mm. 117 982:n nokkan malli vaihtuu tietyssä moottorinumerossa.
A 116 051 70 01 links, A 116 051 71 01 rechts (M116, 380)
A 116 051 60 01 links, A 116 051 61 01 rechts(M116, 380 vanhempi)
A 116 051 62 01 links A 116 051 63 01 rechts(M116, 380 vanhin versio)
A 117 051 24 01 vasen A 117 051 25 01 oikea (M117, 560)
A 117 051 08 01vasen A 117 051 09 01oikea (M117, 420 ja 500)
Nokista pitäisi löytyä valettuna 4 viimeistä sarjanumeroa, tai sitten se on stanssattu nokan "peräpäähän" laakerikaulan päätyyn.
Nämä taas ovat M117 450:n nokkia
A117 051 00 01 vasen A117 051 01 01Oikea (M117 450 72-80 Moottoriin 117 985 xxxxx )
A116 051 56 01 vasen A116 051 57 01 (M117 450 73-75 Moottoriin 117 982 030109 alkaen))
Minullakin on muutama projektinokkia, ehjiä, mutta hiukan pintaruosteessa, joten hiomalla selviää. Näistä saaataisin luopua, mikäli koodi on vain oikea.
Saksassa uudella hintaa noin 400€
Löytyisikö nokistasi valunumeroa, jotta voisi selvitellä vähän lisää mm. 117 982:n nokkan malli vaihtuu tietyssä moottorinumerossa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kiitos avusta
Sain ostaa 450:n hyvät nokat. Yritin katsoa niistä valunumeroa, löysin vain viisinumeroisen valetun numeron.
mikä se valunumero mahtaa olla? Ihan vain kontrolliksi. Tarkasta myös nostajat , ne tahtovat mennä yhtämatkaa nokan kanssa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
numerot
Jos oikein tulkitsin 11711 ja 11716. Nostajia jouduin hankkimaan yhden ja toisellepuolelle kaikki keinuvivut. Keinuvivut ovat lähtoisin 500:sta, niissä oli yhdessä kiinni joku peltinen jousi? jota ei ollut nykyisissä kiinni. Mikähän lerpake lienee? Nostajista muutama ääntää 15 sekunttia ennenkuin hiljenee. Auto toimii nyt.
Se peltinen lipare on tarkoitettu pitämään keinuvipu oikeassa asennossa ja nostajan kuppi kiinni keinuvivussa. Ne "lipareet" ovat kaikissa vanhemmissa Benz moottoreissa ja ilmeisesti ne todettu tärkeiksi, koska ne siellä ovat olleet alusta saakka.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ok
Eli joku "kyläseppä" on todennut ne joskus aikaisemmin tarpeettomiksi ja jättänyt pois. Täytynee hankkia jossain vaiheessa puuttuvat 15 kpl:tta ja laittaa paikalleen. Mitä luulet, tulen varmaan toimeen kappaleen aikaa ilmankin?
Varmaankin voisi toimia, en kuitenkaan suosittelisi, ainakaan kovinkaan railakasta ajoa. Suurin vaarahan on suurilla kierroksilla jos venttiili ei seuraa keinuvipua tarpeeksi nopeasti, vaan keinuvivulle jää tilaa liikkua, jolloin venttiili lautasen päällä oleva levy, joka pitää keinuvivun oikeassa kohdassa venttiiliin nähden saattaa päästä pyörähtämään pois keinuvivun urasta. Tällöin venttiili jää kantamaan ja mäntä lyö siihen......Tai sitten keinuvipu saattaa hypätä pois nostajan tapista.....
. Ehkäpä epätodennäköistä, mutta kuitenkin....

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
5 litraaseen m117 965 moottoriin olisi tyrkyllä 08 01 ja 09 01 sekä 20 01 ja 21 01 numerolla loppuvia keppejä. Onko selvittämiseen muita keinoja, kun avata venttiilinkoopa? Auto on 1990 mallinen katilline ja kiukaan numero 117965 12 034110 . Vai käyköhän ne jopa vaihdella ristiin..
So long and thanks for all the fish
on vakionokka ilman mitään erikoisvarustekoodeja.20 01 ja 21 01
on myöskin 500:n nokka, moottorin erikoisvarustekoodilla 012.486/01... mitä se sitten tarkoittaakin... kuitenkin noissa on vain asteen ero imuventtiilin aukeamiskohdassa, joten tuskin suurta käytöseroa löytyy. Molemmat nokat kannattaa silti vaihtaa samalla08 01 ja 09 01

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Selailin tuossa lisää ebaytä ja sen ainakin huomasin että noita 08 01 ja 0901 akselia kaupataan ohne akr maininnalla kun taas ne toiset olisi mit akr.
Mikäs toi akr sitten on, pikaisen kuukletuksen jälkeen epäilen sen liittyvän nakutukseen? Voisiko tämä akr olla se eroavaisuus moottoreiden välillä?
Itselläni on nyt autossa sellainen ongelma että sinne on pieni talpot horisooni pesiytynyt apukuskinpuoleiseen kanteen ja hakua käyttämällä olen siinä uskossa että se on nyt kuollut öljynpuutteeseen.
Tilauslistalle ajattelin laittaa nokat, keinut, nostajat ja ilmeisesti nokkapukkeihin pitäisi tilata muovinapuja, jotka vastaavat öljyn kulusta. Vai onkohan kysymys jostain vakavammasta viasta?
Alkunhan tuo naplatti käynnistyksen jälkeen n 5 sekuntia, jonka jälkeen kävi normaalisti; nyt tilanne on kääntynyt niin päin että käynnistyksen jälkeen 5sekuntia ei naputa, mutta sitten alkaa. Mittarissa on 220tkm, mutta siitähän ei tiedä pitääkö opaikkaansa, kun on tuontiauto.
Niitten hydraulinostajien asennukseen liittyen, onko se ihan itse suoritettava työ, vai pitääkö sinne pistää jotain fylliä väliin mitaten jollain erikoistyökalulla?
Mikäs toi akr sitten on, pikaisen kuukletuksen jälkeen epäilen sen liittyvän nakutukseen? Voisiko tämä akr olla se eroavaisuus moottoreiden välillä?
Itselläni on nyt autossa sellainen ongelma että sinne on pieni talpot horisooni pesiytynyt apukuskinpuoleiseen kanteen ja hakua käyttämällä olen siinä uskossa että se on nyt kuollut öljynpuutteeseen.
Tilauslistalle ajattelin laittaa nokat, keinut, nostajat ja ilmeisesti nokkapukkeihin pitäisi tilata muovinapuja, jotka vastaavat öljyn kulusta. Vai onkohan kysymys jostain vakavammasta viasta?
Alkunhan tuo naplatti käynnistyksen jälkeen n 5 sekuntia, jonka jälkeen kävi normaalisti; nyt tilanne on kääntynyt niin päin että käynnistyksen jälkeen 5sekuntia ei naputa, mutta sitten alkaa. Mittarissa on 220tkm, mutta siitähän ei tiedä pitääkö opaikkaansa, kun on tuontiauto.
Niitten hydraulinostajien asennukseen liittyen, onko se ihan itse suoritettava työ, vai pitääkö sinne pistää jotain fylliä väliin mitaten jollain erikoistyökalulla?
So long and thanks for all the fish
Yleisin naputuksen syy oman kokemukseni mukaan on kuluneet osat keinuvivustossa, ei niinkään kuluneet nokat... Pieneltäkin näyttävä kuluma saa aikaan melkoisen äänen... nykyään onnistuimme kavereitten kanssa saamaan jopa vanhan M110:n hiljaiseksi...Itselläni on nyt autossa sellainen ongelma että sinne on pieni talpot horisooni pesiytynyt apukuskinpuoleiseen kanteen ja hakua käyttämällä olen siinä uskossa että se on nyt kuollut öljynpuutteeseen.

Mutta nämähän ovat tapauskohtaisa asioita.
Viimeksi muokannut unski, Su 22.02.2009 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Kiitokset unskille tiedon jakamisesta,
Taitaa sittenkin olla järkevää käyttää se koppa auki ennen kuin tilaa kamat. Jos jottain sattuis olemaan tuollaisten vakio noukkien nostoja milleinä, niin voisi verrata. Itse en tosin tiedä ilmoitetaanko se sen keinuvälityksen kannsa tai suoraa nokasta mitattuna. Noo, eikhän sen siitä mitatessa sitten huomaa..
Taitaa sittenkin olla järkevää käyttää se koppa auki ennen kuin tilaa kamat. Jos jottain sattuis olemaan tuollaisten vakio noukkien nostoja milleinä, niin voisi verrata. Itse en tosin tiedä ilmoitetaanko se sen keinuvälityksen kannsa tai suoraa nokasta mitattuna. Noo, eikhän sen siitä mitatessa sitten huomaa..
So long and thanks for all the fish
Ei ilmoiteta mitenkään. Mersussa mitataan aina imuventtiilin aukeamiskohta kahden millin nostolla. Mutta jos nokka on 8-Mersussa kulunut, sen näkee ihan maallikokin "luomella"....siitä puuttuu reilusti materiaalia (nokka on leveämpi kuin nostaja)...tai se on aivan urilla.Itse en tosin tiedä ilmoitetaanko se sen keinuvälityksen kanssa tai suoraa nokasta mitattuna
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Huonolla lontoontaidollani koetin tulkata, että seuraavan linkin eräs kirjoittaja vissiin on mitannut AMG-nokat...unski kirjoitti:Kaveri Saksassa yritti saada...ei onnistunut...Onkohan niistä speksejä missään?
http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... ?p=1078285
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Juu, hän on mittauttanut ne nokat paikallisella firmalla ja myy nyt tarvittaessa noita nokkia...Huonolla lontoontaidollani koetin tulkata, että seuraavan linkin eräs kirjoittaja vissiin on mitannut AMG-nokat...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Jo pienekin, käsikonstein vaikeasti mitattavissa olevat virheet ovat pahasta. Nokan pinta on kulunut ja se alkaa syödä keinua, tai toisin päin. Viallinen nokka on kuitenkin jo niin rumaa katsottavaa, että sen huomaaJoo itse ajattelin ohan sitä nostoa milleinä, tyyliin paljonko siitä nokan kärjestä olis hioutunut kamaa pois.
heti, vaikka mitoiltaan se olisi vielä ihan ok.
Tuossa on jo tuho pitkällä, vaikka kolojen syvyys on varmaan alle 0.05 mm. (Dodgen nokka)

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Mikäli nostajat ovat kuluneet, näkyy niissä selvä poikittainen kolo. Myöskin vastinkappaleet venttiileissä saattavat olla kuluneet. Niitä on sitten montaa korkeutta.Mitenkäs nuo nostajat, vaatiiko ne jonkun mittatyökalun ja simmipaloja?
Nostajien poistamisessa on erikoistyökalu melkein välttämätön, sen avulla nostajat lähtevät paikoiltaan muutamassa minuutissa...muutoin menee elkoiseksi tuhertamiseksi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Nokka-akselia ei saisi koskaan irrottaa ilman, että keinut on poistettu ensin...näin sanoo tehdas hyvin selkeästi.
Jokaisen oma asia sitten on haaluaako sen tehdä poistamatta keinuja ensin. Vaarana on nokka-akselin vääntyminen, laaakeripukkien vaurioituminen, venttiilien taipuminen yms. mikäli ei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä.
Itse en lähtisi koskaan irrottamaan nokka-akselia ilman, että keinut on poistettu, sillä keinujen poistamisessa minulla menee sellaiset 12 minuuttia/ sylinteririvi...
Jokaisen oma asia sitten on haaluaako sen tehdä poistamatta keinuja ensin. Vaarana on nokka-akselin vääntyminen, laaakeripukkien vaurioituminen, venttiilien taipuminen yms. mikäli ei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä.
Itse en lähtisi koskaan irrottamaan nokka-akselia ilman, että keinut on poistettu, sillä keinujen poistamisessa minulla menee sellaiset 12 minuuttia/ sylinteririvi...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Se olis kyllä hieno juttu, jos ne sais pois ja takaasikkin, siltä varalta jos ne olisi vaan nostajiissa vika.
http://www.samstagsales.com/SirTool/stm_0068.jpg onko se tuon näköönen se tarvittava työkalu?
http://www.samstagsales.com/SirTool/stm_0068.jpg onko se tuon näköönen se tarvittava työkalu?
So long and thanks for all the fish