nokka-akseli probleema M116 ja M117

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

nokka-akseli probleema M116 ja M117

Viesti Kirjoittaja ha »

Toiselta puolelta on yksi nokka kulunut, ja siksi kysyn:

Onko ko. moottoreiden nokat keskeenään vaihtokelpoisia?
Entä eri ikäisissä?

Nokkaremontti pitäisi tehdä ja mielellään suhkoht edullisesti, Onko ideoita?
Ajattelin esim. jos täytättäisi nokan ja sitten hiotuttaisi.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

todennäköisesti eivät ole vaihtokelpoisia, M116 ja M117 nokissa on muistasakseni eri profiilit, ainakin vääntöalueet ovat aivan erilaiset. Profiileja tietenkin on sitten useita erilaisia: koville nostajille, hydraulinostajille, saastemallit, eri moottorikoot. yms. Lisäksi oikean ja vasemman puolen nokat ovat erilaiset. Mikä moottorimalli on kyseessä (moottorin runkonumero on tärkein) voisin katsella minkä mallien nokat sopivat moottoriisi.

Kannattaa tarkastaa keinuvivut, ne ovat useimmin syynä nokka vikoihin, sekä nokan voitelukanava. Voitelukanavan bakeliittikiinnikkeitä ei saisi missään nimessä käytää uudestaan. uudelleen käytettäessä on suuri vaara putken irtoamiselle ja sitä kautta voiteluhäiriölle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Moottorin numero

Viesti Kirjoittaja ha »

Kiitos avusta. Tälläinen on moottorin numero:117 986 12 016912
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Menee perjantaihin, työreissu.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

osatkin kattelussa

Viesti Kirjoittaja ha »

No eipä noita osiakaan ole vielä tiedossa.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

nokka-akselit

Viesti Kirjoittaja unski »

asia edistyy hiukan, siis nämä eivät ainakaan käy:
A 116 051 70 01 links, A 116 051 71 01 rechts (M116, 380)
A 116 051 60 01 links, A 116 051 61 01 rechts(M116, 380 vanhempi)
A 116 051 62 01 links A 116 051 63 01 rechts(M116, 380 vanhin versio)
A 117 051 24 01 vasen A 117 051 25 01 oikea (M117, 560)
A 117 051 08 01vasen A 117 051 09 01oikea (M117, 420 ja 500)

Nokista pitäisi löytyä valettuna 4 viimeistä sarjanumeroa, tai sitten se on stanssattu nokan "peräpäähän" laakerikaulan päätyyn.

Nämä taas ovat M117 450:n nokkia
A117 051 00 01 vasen A117 051 01 01Oikea (M117 450 72-80 Moottoriin 117 985 xxxxx )
A116 051 56 01 vasen A116 051 57 01 (M117 450 73-75 Moottoriin 117 982 030109 alkaen))

Minullakin on muutama projektinokkia, ehjiä, mutta hiukan pintaruosteessa, joten hiomalla selviää. Näistä saaataisin luopua, mikäli koodi on vain oikea.

Saksassa uudella hintaa noin 400€

Löytyisikö nokistasi valunumeroa, jotta voisi selvitellä vähän lisää mm. 117 982:n nokkan malli vaihtuu tietyssä moottorinumerossa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Kiitos avusta

Viesti Kirjoittaja ha »

Sain ostaa 450:n hyvät nokat. Yritin katsoa niistä valunumeroa, löysin vain viisinumeroisen valetun numeron.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

mikä se valunumero mahtaa olla? Ihan vain kontrolliksi. Tarkasta myös nostajat , ne tahtovat mennä yhtämatkaa nokan kanssa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

numerot

Viesti Kirjoittaja ha »

Jos oikein tulkitsin 11711 ja 11716. Nostajia jouduin hankkimaan yhden ja toisellepuolelle kaikki keinuvivut. Keinuvivut ovat lähtoisin 500:sta, niissä oli yhdessä kiinni joku peltinen jousi? jota ei ollut nykyisissä kiinni. Mikähän lerpake lienee? Nostajista muutama ääntää 15 sekunttia ennenkuin hiljenee. Auto toimii nyt.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Se peltinen lipare on tarkoitettu pitämään keinuvipu oikeassa asennossa ja nostajan kuppi kiinni keinuvivussa. Ne "lipareet" ovat kaikissa vanhemmissa Benz moottoreissa ja ilmeisesti ne todettu tärkeiksi, koska ne siellä ovat olleet alusta saakka.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Ok

Viesti Kirjoittaja ha »

Eli joku "kyläseppä" on todennut ne joskus aikaisemmin tarpeettomiksi ja jättänyt pois. Täytynee hankkia jossain vaiheessa puuttuvat 15 kpl:tta ja laittaa paikalleen. Mitä luulet, tulen varmaan toimeen kappaleen aikaa ilmankin?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Varmaankin voisi toimia, en kuitenkaan suosittelisi, ainakaan kovinkaan railakasta ajoa. Suurin vaarahan on suurilla kierroksilla jos venttiili ei seuraa keinuvipua tarpeeksi nopeasti, vaan keinuvivulle jää tilaa liikkua, jolloin venttiili lautasen päällä oleva levy, joka pitää keinuvivun oikeassa kohdassa venttiiliin nähden saattaa päästä pyörähtämään pois keinuvivun urasta. Tällöin venttiili jää kantamaan ja mäntä lyö siihen......Tai sitten keinuvipu saattaa hypätä pois nostajan tapista..... :( . Ehkäpä epätodennäköistä, mutta kuitenkin....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

5 litraaseen m117 965 moottoriin olisi tyrkyllä 08 01 ja 09 01 sekä 20 01 ja 21 01 numerolla loppuvia keppejä. Onko selvittämiseen muita keinoja, kun avata venttiilinkoopa? Auto on 1990 mallinen katilline ja kiukaan numero 117965 12 034110 . Vai käyköhän ne jopa vaihdella ristiin..
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

20 01 ja 21 01
on vakionokka ilman mitään erikoisvarustekoodeja.

08 01 ja 09 01
on myöskin 500:n nokka, moottorin erikoisvarustekoodilla 012.486/01... mitä se sitten tarkoittaakin... kuitenkin noissa on vain asteen ero imuventtiilin aukeamiskohdassa, joten tuskin suurta käytöseroa löytyy. Molemmat nokat kannattaa silti vaihtaa samalla ;).
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No kun näistä kyhmykepeistä nyt joristaan, niin mieleäni on riivannut, että kuinkahan jyrkät mahtaa M117.986:den AMG nokat olla?
Onkohan niistä speksejä missään?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Selailin tuossa lisää ebaytä ja sen ainakin huomasin että noita 08 01 ja 0901 akselia kaupataan ohne akr maininnalla kun taas ne toiset olisi mit akr.
Mikäs toi akr sitten on, pikaisen kuukletuksen jälkeen epäilen sen liittyvän nakutukseen? Voisiko tämä akr olla se eroavaisuus moottoreiden välillä?

Itselläni on nyt autossa sellainen ongelma että sinne on pieni talpot horisooni pesiytynyt apukuskinpuoleiseen kanteen ja hakua käyttämällä olen siinä uskossa että se on nyt kuollut öljynpuutteeseen.
Tilauslistalle ajattelin laittaa nokat, keinut, nostajat ja ilmeisesti nokkapukkeihin pitäisi tilata muovinapuja, jotka vastaavat öljyn kulusta. Vai onkohan kysymys jostain vakavammasta viasta?

Alkunhan tuo naplatti käynnistyksen jälkeen n 5 sekuntia, jonka jälkeen kävi normaalisti; nyt tilanne on kääntynyt niin päin että käynnistyksen jälkeen 5sekuntia ei naputa, mutta sitten alkaa. Mittarissa on 220tkm, mutta siitähän ei tiedä pitääkö opaikkaansa, kun on tuontiauto.

Niitten hydraulinostajien asennukseen liittyen, onko se ihan itse suoritettava työ, vai pitääkö sinne pistää jotain fylliä väliin mitaten jollain erikoistyökalulla?
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Onkohan niistä speksejä missään?
Kaveri Saksassa yritti saada...ei onnistunut...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Itselläni on nyt autossa sellainen ongelma että sinne on pieni talpot horisooni pesiytynyt apukuskinpuoleiseen kanteen ja hakua käyttämällä olen siinä uskossa että se on nyt kuollut öljynpuutteeseen.
Yleisin naputuksen syy oman kokemukseni mukaan on kuluneet osat keinuvivustossa, ei niinkään kuluneet nokat... Pieneltäkin näyttävä kuluma saa aikaan melkoisen äänen... nykyään onnistuimme kavereitten kanssa saamaan jopa vanhan M110:n hiljaiseksi... ;) (Samat keinut yms. osat kuin M117:ssa).

Mutta nämähän ovat tapauskohtaisa asioita.
Viimeksi muokannut unski, Su 22.02.2009 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Kiitokset unskille tiedon jakamisesta,

Taitaa sittenkin olla järkevää käyttää se koppa auki ennen kuin tilaa kamat. Jos jottain sattuis olemaan tuollaisten vakio noukkien nostoja milleinä, niin voisi verrata. Itse en tosin tiedä ilmoitetaanko se sen keinuvälityksen kannsa tai suoraa nokasta mitattuna. Noo, eikhän sen siitä mitatessa sitten huomaa..
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Itse en tosin tiedä ilmoitetaanko se sen keinuvälityksen kanssa tai suoraa nokasta mitattuna
Ei ilmoiteta mitenkään. Mersussa mitataan aina imuventtiilin aukeamiskohta kahden millin nostolla. Mutta jos nokka on 8-Mersussa kulunut, sen näkee ihan maallikokin "luomella"....siitä puuttuu reilusti materiaalia (nokka on leveämpi kuin nostaja)...tai se on aivan urilla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Joo itse ajattelin ohan sitä nostoa milleinä, tyyliin paljonko siitä nokan kärjestä olis hioutunut kamaa pois.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

unski kirjoitti:
Onkohan niistä speksejä missään?
Kaveri Saksassa yritti saada...ei onnistunut...
Huonolla lontoontaidollani koetin tulkata, että seuraavan linkin eräs kirjoittaja vissiin on mitannut AMG-nokat...

http://mercedesshop.com/shopforum/showt ... ?p=1078285
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Huonolla lontoontaidollani koetin tulkata, että seuraavan linkin eräs kirjoittaja vissiin on mitannut AMG-nokat...
Juu, hän on mittauttanut ne nokat paikallisella firmalla ja myy nyt tarvittaessa noita nokkia...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Joo itse ajattelin ohan sitä nostoa milleinä, tyyliin paljonko siitä nokan kärjestä olis hioutunut kamaa pois.
Jo pienekin, käsikonstein vaikeasti mitattavissa olevat virheet ovat pahasta. Nokan pinta on kulunut ja se alkaa syödä keinua, tai toisin päin. Viallinen nokka on kuitenkin jo niin rumaa katsottavaa, että sen huomaa
heti, vaikka mitoiltaan se olisi vielä ihan ok.

Tuossa on jo tuho pitkällä, vaikka kolojen syvyys on varmaan alle 0.05 mm. (Dodgen nokka)

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Ok, jos ne nokat sitten selviäisi visuaalisesti.

Mitenkäs nuo nostajat, vaatiiko ne jonkun mittatyökalun ja simmipaloja?
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mitenkäs nuo nostajat, vaatiiko ne jonkun mittatyökalun ja simmipaloja?
Mikäli nostajat ovat kuluneet, näkyy niissä selvä poikittainen kolo. Myöskin vastinkappaleet venttiileissä saattavat olla kuluneet. Niitä on sitten montaa korkeutta.

Nostajien poistamisessa on erikoistyökalu melkein välttämätön, sen avulla nostajat lähtevät paikoiltaan muutamassa minuutissa...muutoin menee elkoiseksi tuhertamiseksi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Olikos nyt kyse siitä keinusta vai nostajasta? Eikös se nokka akseli pidä poistaa jokatapauksessa, jos halajaa niitä nostajia vaihdella niitten keinujen alta.
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Nokka-akselia ei saisi koskaan irrottaa ilman, että keinut on poistettu ensin...näin sanoo tehdas hyvin selkeästi.

Jokaisen oma asia sitten on haaluaako sen tehdä poistamatta keinuja ensin. Vaarana on nokka-akselin vääntyminen, laaakeripukkien vaurioituminen, venttiilien taipuminen yms. mikäli ei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä.

Itse en lähtisi koskaan irrottamaan nokka-akselia ilman, että keinut on poistettu, sillä keinujen poistamisessa minulla menee sellaiset 12 minuuttia/ sylinteririvi...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Se olis kyllä hieno juttu, jos ne sais pois ja takaasikkin, siltä varalta jos ne olisi vaan nostajiissa vika.

http://www.samstagsales.com/SirTool/stm_0068.jpg onko se tuon näköönen se tarvittava työkalu?
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

onko se tuon näkönen se tarvittava työkalu?
tuopa juuri.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin