e 290 td -96

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
sanko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 16.12.2004 18:25
Paikkakunta: Karstula

e 290 td -96

Viesti Kirjoittaja sanko »

mitä kaikkee tolle tarttis tehä et sais siihe sellaset n.300hp ja mitähän suurinpiirtein tulee maksaa? :lol:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Helpoin homma vaihtaa 124 Mersuun :lol: :lol: Aika toivoton hommeli kun väykky on vähäpäästöinen :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

haulla löytyy juttua lisää E290D piristämisestä. sellainen mielikuva mulla on että 260hv lähtee kun vetää homman ns. tappiin. turbo, pakoputki ja kuuleri uusiksi. pumppu Mynään, ehkä jotain pientä suuttimien vaihtoa. lopuksi säätö Karalalla.

neljä tonnia, sillä pääsee homman makuun. leimaaminen voi olla sitten toinen tarina.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ongelmana tuon jälkeen on jokaisen vuosikatsastuksen yhteydessä sattuuko sillä kerralla inssi, joka noudattaa säädöksiä, eli vähäpäästöiseen ei SAISI vaihtaa ahdinta EIKÄ cooleria EIKÄ softaa EIKÄ pumpun elementtejä, mutta niistä nyt homma ei jää kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

veskola kirjoitti:Niin ongelmana tuon jälkeen on jokaisen vuosikatsastuksen yhteydessä sattuuko sillä kerralla inssi, joka noudattaa säädöksiä, eli vähäpäästöiseen ei SAISI vaihtaa ahdinta EIKÄ cooleria EIKÄ softaa EIKÄ pumpun elementtejä, mutta niistä nyt homma ei jää kiinni.
Koska Suomessa on nyt menty kohtuuttomiin polttoaineen hinnoissa, niin katson siihen polttaineen hintaan sisältyvän sen verran ympäristöveroa että saan valuttaa sen vaikka puoliksi polttamattomana pakoputkesta minne haluan. Tai polttaa millaisen myllyn sisällä huvittaa oli turboa tai ei kattia tai ei.

Mikä ei ole kohtuus ei voi olla lakikaan.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mikäänhän ei esta ruuvaamasta alkuperäistä turboa takaisin katsastukseen. Coolerin voi asentaa sen verran siististi, ettei pistä silmään ja loput muutokset tuskin katsastuksessa paljastuu. Sitä jouttuu siis tekemään hieman ylimääräistä katsastushuoltoa. Kukaanhan ei tietenkään tee niin, enkä minäkään missään nimessä sellaiseen voi yllyttää. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

PaHa kirjoitti:Oliskos dumpista mitää iloo laitella... kokemuksia?
Ei dieselissä, tai no toimishan se mirrimagneettina :lol:
PaHa kirjoitti:Ahtoja ei kait kannata nostaa yli 1,4 vakiolla turbolla. :evil:
Mielestäni se riippuu myös millä syöttömäärällä pelaat, enneminkin kannattaa pohtia millaisen tehon sieltä vakioahtimella uskaltaa ruuvata ulos ja jättää sen ahdon juurikin niin alas kuin kehtaa (savutuksen kannalta). Minulla on tuo 1,4 nyt isommalla ahtimella...noo isommalla ja isommalla :o mutta vakiolla tuskin laittaisin noin 'paljoa' kun se vakiona oli 0,85 MUTTA litroja koneessa on vain 2,3 l eli ahtimen ei tarvitse pyöriä yhtä nopeasti kuin 3 litraisessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

lukeekos sulla rekisteriotteessa turbon merkkiä ja mallia. ja onko alkuperäisenä jo cooleri

mulla on vähäpäästöinen diesel bmw, eikä sanonu mitään katalysaattorin puttumisesta koska sitä ei erikseen mainita rekisteriotteessa, turbon merkkiä ja mallia ei lue rekkarissa joten ei tullu S2B:stäkään sanomista, pakosarjaa ei voi tietää joten aivan sama millanen käärmeenpesä siellä on. cooleri on vakiona jo joten saan laittaa just niin ison coolerin kuin itse haluan. äänistä ukko totes että testataampa nuo päästöt täällä ulkona ettei tarvi korvalääkäriin mennä työpäivän jälkeen.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
sanko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 16.12.2004 18:25
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja sanko »

rekisteri otteessa lukee erik ehtojen kohdalla vähäpäästöinen,ei lue turbon merkkiä/mallia ja cooleri on vakiona.eikä katalysaattoristakaan ole mitään merkintää :twisted: :twisted:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sanko kirjoitti:rekisteri otteessa lukee erik ehtojen kohdalla vähäpäästöinen,ei lue turbon merkkiä/mallia ja cooleri on vakiona.eikä katalysaattoristakaan ole mitään merkintää :twisted: :twisted:
Silti niitä ei saisi vaihtaa mutta helpottaahan se, varsinkin jos asenuksen tekee siihen malliin, että näyttää alkuperäiseltä. No raatikaisen kunnon cooleria tai HX40:stä nyt tuskin voi sanoa alkuperäisen näköiseksi eli 'ikävä' katsastusmies voi puuttua semmoiseen. Ahtimessa parasta olisi mikäli löytyy mersun logolla oleva lätkä.

Katalysaattori kannattaa poistaa, kaikissa vähäpäästöisissä ei ole ollut katalysaattoria edes tehtaalta lähtiessä vielä vuonna 97 (290td kohdalla en tiedä mutta noin muutoin). Mikäli alkaa valittamaan niin ei kun pokkanaamalla väittämään, ettei alkuperäisessä putkessakaan ollut ja tämä auto lienee siten jonkin maan erikoiserä tjms.

En sitten tiedä onko coolerin muuttaminen oikeasti ollut jossakin katsastuspisteessä ongelma, ja toimipaikkaahan pystyy nykyään vaihtamaan mikäli ruikkaamista esiintyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

eihän se katsastus mies ole ongelma, jos ei huomaa niin ei huomaa, mutta sitten jos tien päällä sattuu jotakin ja vaikka et syypää olisikaan, niin auto voidaan herkästi tulkita vakuutusyhtiön puolelta katsastamattomaksi laitteeksi muutosten vuoksi ja vaarana on, että maksumieheksi voi joutua...
ja koko lystille jos huonosti menee, oma ja vastapuolen auto + muuta mukavaa...
ei taida kannattaa muutella jos ei ole halukkuutta päästötesteihin niin että saa otteeseen mustaa valkoiselle :roll:
Vastaa Viestiin