ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

ilmastointilaite sanoi sopimuksen irti, elikkä se magneettisysteemi siinä kompuran
päässä on liian pitkällä eikä mene sisäänpäin, siis kompuraan päin.
voiko sen korjata, vai onko edessä koko kompuran vaihto?
voiko hihnapyörä lähteä irti ajossa kun se magn. pää on viallinen.


myykö joku halvalla kompuran :lol:
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: ilmastointi

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pastori paholainen kirjoitti:ilmastointilaite sanoi sopimuksen irti, elikkä se magneettisysteemi siinä kompuran
päässä on liian pitkällä eikä mene sisäänpäin, siis kompuraan päin.
voiko sen korjata, vai onko edessä koko kompuran vaihto?
voiko hihnapyörä lähteä irti ajossa kun se magn. pää on viallinen.


myykö joku halvalla kompuran :lol:
Täällä taitaa olla kanssa samassa kohti vikaa, tänään juuri mitattiin paine ja painetta ja ainetta on mutta kompuran magneettikytkin ei pelaa. Pitää vielä kahdesti tarkistaa kaikki sulakkeet ja ruveta sitten seuraamaan kompuralta lähteviä johtoja.....
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mikäs auto kyseessä?
Löytyisi kompura Nipponi 10P15C ollut 124-300E mallissa.

(Kompura on alustavasti varattu, mutta saattaa tulla uudelleen myyntiin)
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

siis autona tuo 300 tdt- 96 (124)
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
MarkoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 09.05.2005 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja MarkoK »

Minkä hintaisia nuo kompurat muuten ovat jos joutuu vaihtamaan? Omassa jotain vikaa kun ei toimi ilmastointi, päälle laitettaessa kuuluu vaan naksahdus hanskalokeron alta mutta ilma ei viilene. Vaikuttaako nesteen määrä kompuran toimintaan?
*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

MarkoK kirjoitti:Minkä hintaisia nuo kompurat muuten ovat jos joutuu vaihtamaan? Omassa jotain vikaa kun ei toimi ilmastointi, päälle laitettaessa kuuluu vaan naksahdus hanskalokeron alta mutta ilma ei viilene. Vaikuttaako nesteen määrä kompuran toimintaan?
Moikka!

Hanskalokeron alta tulee ohjausyksiköltä käskyt mm. kompressorin solenoidille jne...
Helpoiten saat haarukoitua vikaa kytkemällä mittarin kompressorille menevään johtoon johon pitäisi tulla
ohj. yksikön pyytäessä kylmää +12-14VDC runkoa vasten.

Jos tulee niin kannattaa lähteä etsimään vikaa kompressorista
vaikkapa mittaamalla resistanssi ko. johdon ja rungon väliltä.

Kysymyksesi nesteen määrästä on myös määräävä tekijä,
jos pressostaatti ei tunnista riittävää painetta korkeapaine
puolella niin se estää kompressorin käynnistymisen.
Ainakin man. ilmastoinnilla oleva W124 "EC" valo ko.
tapauksessa indikoi "vilkku" toiminnolla. Ilmoittaen vikaa
järjestelmässä, tosin sama ilmiö tulee talvella liian kovalla
pakkasella. Mikä estää kompressori käynnistymisen!
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Kimmo S. kirjoitti:Mikäs auto kyseessä?
Löytyisi kompura Nipponi 10P15C ollut 124-300E mallissa.

(Kompura on alustavasti varattu, mutta saattaa tulla uudelleen myyntiin)
Moikka !

Tässä ajattelin heittää sekaan netistä siepatun "nippodenson"
vertailu taulukon ainakin w124 mallien kesken.

http://www.mkjltd.com/denso/application ... rcedes.htm
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla ei lähde kompura päälle jostain syystä.

Paineanturilta tulee johto kompuralle ja kun sen irroittaa paineanturista (siinä on toinenkin johto joka menee vissiin säätöpaneliin) ja tökkää suoraan akun plussasta niin magneettikytkin nappaa ja kompura rupeaa pyörimään. Samalla rupeaa sisällä kuulumaan sitä ilmastoinnin ominaista ääntä kun pitäis jäähdyttää. Ei kuitenkaan jäähdy. Johtuuko siitä kun siinä irroittamassani liittimessä on se toinen piuha nyt irrallaan.

Paineanturissa on kolme painelukemaa 7, 5 ja 2 cm² kyljessä. Järjestelmästä mitattiin tänään 3 ja 5 bar paineet. Joten asia lienee kylmäaineen määrän suhteen oikein? Magneettikytkin toimii nyt kanssa varmasti. Miten testaan paineanturin että onko se rikki? Siitä lähtee yhteensä 4 piuhaa, kaksi sinistä ja kaksi vihreämustaa. Yksi vihermusta menee kompuralle (tästä kompuran saa pyörimään) ja toinen jonnekkin ilmastoinnin puhaltimen suuntaan. Siniset menee toisen liittimen kautta vasemman iskarin kiinnityksen kupeeseen ruuvattuihin kahteen releen. Toisesta relestä menee johto moottorin lämpöanturiin??? Sekavia nämä autosähköjutut mulle....
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

AK47 kirjoitti:Mulla ei lähde kompura päälle jostain syystä.

Paineanturilta tulee johto kompuralle ja kun sen irroittaa paineanturista (siinä on toinenkin johto joka menee vissiin säätöpaneliin) ja tökkää suoraan akun plussasta niin magneettikytkin nappaa ja kompura rupeaa pyörimään. Samalla rupeaa sisällä kuulumaan sitä ilmastoinnin ominaista ääntä kun pitäis jäähdyttää. Ei kuitenkaan jäähdy. Johtuuko siitä kun siinä irroittamassani liittimessä on se toinen piuha nyt irrallaan.

Paineanturissa on kolme painelukemaa 7, 5 ja 2 cm² kyljessä. Järjestelmästä mitattiin tänään 3 ja 5 bar paineet. Joten asia lienee kylmäaineen määrän suhteen oikein? Magneettikytkin toimii nyt kanssa varmasti. Miten testaan paineanturin että onko se rikki? Siitä lähtee yhteensä 4 piuhaa, kaksi sinistä ja kaksi vihreämustaa. Yksi vihermusta menee kompuralle (tästä kompuran saa pyörimään) ja toinen jonnekkin ilmastoinnin puhaltimen suuntaan. Siniset menee toisen liittimen kautta vasemman iskarin kiinnityksen kupeeseen ruuvattuihin kahteen releen. Toisesta relestä menee johto moottorin lämpöanturiin??? Sekavia nämä autosähköjutut mulle....
Paineista puhuttaessa matalapaine arvot liikkuu 2-3bar ja korkeapaine arvot 10-14bar riippuen käykö kompressori
sillä hetkellä ja mikä on ulkopuolinen lämpötila/ lauhdutus(puhallus) teho.

Johdoista en osaa sanoa kun tiedä onko sulla originaali vai
jälkiasennus ilmastointi?

Mutta epäilisin paineiden perusteella nestevajausta, vuotoa tai kompressori vikaa???
En usko olevan sinun ongelman sähköpuolella, koska
kompressorin mangneetti kytkin toimii.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

Kuinka usein kompuran pitäisi lyödä päälle / pois esim. näissä +25 lämpötiloissa?? Ihmetyttää vaan, kun puoli minuuttia kompura päällä, sitten alle minuutin pois ja taas takaisin!?

Onko normaalia, vai onko "aineet" vähissä?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JyggeMB kirjoitti: Paineista puhuttaessa matalapaine arvot liikkuu 2-3bar ja korkeapaine arvot 10-14bar riippuen käykö kompressori
sillä hetkellä ja mikä on ulkopuolinen lämpötila/ lauhdutus(puhallus) teho.

Johdoista en osaa sanoa kun tiedä onko sulla originaali vai
jälkiasennus ilmastointi?

Mutta epäilisin paineiden perusteella nestevajausta, vuotoa tai kompressori vikaa???
En usko olevan sinun ongelman sähköpuolella, koska
kompressorin mangneetti kytkin toimii.
Vehon mukaan on orkkisi lmastointi. Merkki on Diavia tai jotain sinnepäin, samanmerkkisiä jälkiasennuksiakin on kyllä olemassa.

Sain sen nyt "pelaamaan" kun nitkuttelin muutaman minuutin jokaista liitintä ja niitä relejä ja pistin ilmastointivivun kaakkoon ja kävin antamassa kerran hyppyjohdolla virtaa magneettikytkimelle... (tarkoitus oli kokeilla pitääkö säätöpanelin kytkimen olla kytkettynä ja toimmiko se edes, jotta rupeaisi jäähdyttämään kun ei pelkän magneettikytkimen pakko-ohjauksella viilennyt yhtään) Outoa, tuon jälkeen on lähtenyt päälle aina kun vivusta kääntää ja ei tarvitse enää hyppyjohtoakaan. Taisi olla jossain hapettumia sähköpuolella?

Ainoa ongelma on että ei oikein taida jäähdyttää :( Sieltä puhaltimen seudulta kuuluu semmoista pihinää (vanhan jääkaapin ääntä muistuttavaa) niinkuin ennenkin kun se vielä toimi viime syksynä. Välillä pihinä vaimenee (kun moottorissa on enemmän kierroksia).

Kuivaimen ikkunassa näkyy että jotain siellä kyllä liikkuu kun kompura kytketään päälle. Syksyllä lisättiin korvaavaa ainetta jonkinverran (täyteen) kun R12 ainetta ei saa.

Koska kuivain on umpiruosteessa (ulkoapäin) ja ikivanha, tilalle tulee uusi kunhan kylmälaitemies kerkeää muilta kiireiltä koepaineistus ja täyttöhommiin. Kuivaimen kyljessä on öljymäistä jälkeä siinä ruosteessa, joten saattaa olla että kompuraöljyä on päässyt siitä kuivaimen läpi ulos. Olisiko se syynä siihen että moottori meinaa sammua kun kompuran kytkee päälle, kierrokset laskee 700->500 ja saattaa varoitusvalot vilkahdella. Meinaan että jos kompura huutaa öljyä mahdollisesti hukkuneen tilalle? Tuo sama kierrosten lasku-ilmiö oli vuosi sitten kesälläkin ja silloin pelasi tehokkasti vielä tuo jäähdytys. Kylmimmillään 25-30°C helteellä laitteisto pukkasi mukavan viileää ilmaa (n. 5-10 asteista). Voi olla että on vaan tyhjäkäynti säädetty liian pienelle ja ecu ei kerkeä ruiskuttaa lisää bensaa kun tulee terävä kuormitushuippu yhtä-äkkiä. Sitten se kyllä tasottuu se käynti parissa sekunnissa mutta kierrokset jää silti sinne 500 tietämille (pitäis olla 700-720).

Autolla on ajettu 266tkm joten onhan tuo ilmastointi jo jonkinverran ollut päällä vaikkakin viilennystä on tarvittu vain suomen kesäoloihin. Jos kompura on paskana, niin saa nähdä viitsiikö sitä ruveta metsästämään.

Tänään mitatut paineet oli 5 ja 3 bar joten ei olla lähelläkään 10-14bar tilannetta. Tosin silloin kompura oli tietenkin vielä talviunilla kun piuhojen liittimet oli hapettuneet.

Pitää mennä sinne kylmälaiteliikkeeseen käymään uudelleen nyt kun tuon saa päälle, niin voi tarkistaa sen korkeapaineen kompuran ollessa päällä.

Mikähän tuo Diavia mahtaa olla malliltaan (w201 9/88 bensa 2.0 on kyseessä)? Mistä löytyis siihen tarkat painearvota ja kylmäaineen määrät? Mitä ne paineanturin kyljessä lukevat kolme painetta tarkoitti (7, 5 ja 2 cm²)
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

vika paikannettu ja korjattu, elikkä:
kompuran päässä oleva magneettilautanen? oli irti,
lukitusruuvi oli lentänyt jonnekkin, ja lautanen oli päässy liikkumaan booreissa aivan liian pitkälle. olisi tipahtanut kohta..... uusi ruuvi kehiin ja loctiten kierrelukitetta joukkoon.
nyt pelaa.

vikaviartasuoja jos konstailee niin ilmastointi ei lyö päälle, huomasin.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Re: ilmastointi

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

No hyvä että vika löytyi, tosin ei heti tullut mieleen ko. paikka!

Mitä tarkoitat seuraavalla tekstillä:
"vikaviartasuoja jos konstailee niin ilmastointi ei lyö päälle, huomasin."
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

:oops:
tulipa kirjoitettua väärä sana....elikkä ylijännitesuojarele kun konstailee
niin ilmastointi ei mene päälle.
kiitos tarkkaivaisuudesta JyggeMB
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

booser kirjoitti:Kuinka usein kompuran pitäisi lyödä päälle / pois esim. näissä +25 lämpötiloissa?? Ihmetyttää vaan, kun puoli minuuttia kompura päällä, sitten alle minuutin pois ja taas takaisin!?

Onko normaalia, vai onko "aineet" vähissä?
Taitaa olla vuoto jossain, ja litkut vähissä..
W124 300D autom. -86
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

JTG kirjoitti:
booser kirjoitti:Kuinka usein kompuran pitäisi lyödä päälle / pois esim. näissä +25 lämpötiloissa?? Ihmetyttää vaan, kun puoli minuuttia kompura päällä, sitten alle minuutin pois ja taas takaisin!?

Onko normaalia, vai onko "aineet" vähissä?
Taitaa olla vuoto jossain, ja litkut vähissä..
Minulla pelasi päinvastoin. Vähillä aineilla kompura pyöri kokoajan, eikä silti saanut kennoa (mikä se nyt on joka jäähdyttää) kylmäksi, mutta järjestelmän täytön jälkeen katkoo kokoajan.
Jäähdyttävää kennoahan ei ilmeisesti päästetä pakkasen puolelle, umpeen jäätymisen estämiseksi.
Tai sitten olen täysin väärässä, mikä ei kylläkään olisi mitään uutta. :?
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

vilippus kirjoitti:
JTG kirjoitti:
booser kirjoitti:Kuinka usein kompuran pitäisi lyödä päälle / pois esim. näissä +25 lämpötiloissa?? Ihmetyttää vaan, kun puoli minuuttia kompura päällä, sitten alle minuutin pois ja taas takaisin!?

Onko normaalia, vai onko "aineet" vähissä?
Taitaa olla vuoto jossain, ja litkut vähissä..
Minulla pelasi päinvastoin. Vähillä aineilla kompura pyöri kokoajan, eikä silti saanut kennoa (mikä se nyt on joka jäähdyttää) kylmäksi, mutta järjestelmän täytön jälkeen katkoo kokoajan.
Jäähdyttävää kennoahan ei ilmeisesti päästetä pakkasen puolelle, umpeen jäätymisen estämiseksi.
Tai sitten olen täysin väärässä, mikä ei kylläkään olisi mitään uutta. :?
Ihan oikein meni, kennon oikea nimi "höyrystin" menisi juuri
umpi jäähän jonka jälkeen viilennettävä ilmavirta ei pääsi
läpi...

Suurinpiirtein oikealla täyttömäärällä kompressorin toimintaa
katkotaan tiheästi edm. syyn perusteella. Käyntin/ seisonta ajat riippuu ulkolämpötilasta ja miksei myös auton sisälämpötilasta...eli mitään tarkkoja päällä/ pois oloaikoja
ei voi antaa mutta 1min päällä- 1min pois kuulostaa ihan
normaalilta toiminnalta. Helteillä päällä oloaika yleensä pitempi koska auton sisätila ei pysy muuteen viileänä pitkään.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Vastaa Viestiin