W124 ilmastoinnista pelkkää kylmää!
W124 ilmastoinnista pelkkää kylmää!
Apuva viisaat tietäjät!
Saiskos pientä helppiä. W124 200E -89 bensa mersussa on diavian ilmastointi. Laite toimii kai muutoin ok, mutta lämmönsäätöpyörät eivät vaikuta mitenkään kun ilmastointi on päällä. Pukkaa pelkkää kylmää. Jos EC nappi on pohjassa, eli laite pois päältä, rullat pelaa ja lämpöjä voi säätää normaalisti. Onko mahdollista, että tässä Diavian laitteessa on vain on/off asento kylmälle, vai pitäiskö sitä pystyä säätämään.Mistähän mahdollisesti pitäis hakea vikaa. Releistä, johdoista, vai jostain muualta. En löytänyt vastaavaa vikaa mistään topicista haulla, mutta jos jollain olisi kokemusta asiasta.
Kiitokset etukäteen!
Saiskos pientä helppiä. W124 200E -89 bensa mersussa on diavian ilmastointi. Laite toimii kai muutoin ok, mutta lämmönsäätöpyörät eivät vaikuta mitenkään kun ilmastointi on päällä. Pukkaa pelkkää kylmää. Jos EC nappi on pohjassa, eli laite pois päältä, rullat pelaa ja lämpöjä voi säätää normaalisti. Onko mahdollista, että tässä Diavian laitteessa on vain on/off asento kylmälle, vai pitäiskö sitä pystyä säätämään.Mistähän mahdollisesti pitäis hakea vikaa. Releistä, johdoista, vai jostain muualta. En löytänyt vastaavaa vikaa mistään topicista haulla, mutta jos jollain olisi kokemusta asiasta.
Kiitokset etukäteen!
MB 124 200E 1989
JRI
JRI
HEI HALOO!
Eiko kellään ole tullut vastaan ko. ongelmaa. Vai selitinkö asian liian sekavasti.
JRI
JRI
MB 124 200E 1989
JRI
JRI
Jotain tapahtuu
Jotain näköjään tapahtuu kuitenkin (meinaan autossa
)! Aamulla kun tempasee lämmöt täysille, niin tulee sentään haileen lämmintä.
Tutkin järjestelmää ja löysin lämppärin kyljestä kahden piuhan päässä olevan mustan tapin (n. 10cm). Onko se jokin sisälle tulevan ilman "haistelija".
Vai voisko toi vika johtua siitä sisätilan kiertoilmapumpusta (vai mikä se olikaan) joka kierrättää sitä ilmaa antureille, eli ei toimikkaan ilmastointi päällä jostain syystä.

Tutkin järjestelmää ja löysin lämppärin kyljestä kahden piuhan päässä olevan mustan tapin (n. 10cm). Onko se jokin sisälle tulevan ilman "haistelija".
Vai voisko toi vika johtua siitä sisätilan kiertoilmapumpusta (vai mikä se olikaan) joka kierrättää sitä ilmaa antureille, eli ei toimikkaan ilmastointi päällä jostain syystä.
MB 124 200E 1989
JRI
JRI
Moikka!
Todennäköisesti mistä puhut on kyse ilmastoinnin anturista.
En saa liitettyä kuvaa mukaan mutta jos laitat mulle yv:nä
e-mail osoitteen voin laittaa kuvia sulle päin.
Todennäköisesti mistä puhut on kyse ilmastoinnin anturista.
En saa liitettyä kuvaa mukaan mutta jos laitat mulle yv:nä
e-mail osoitteen voin laittaa kuvia sulle päin.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Mulla on 190E:ssä Diavian orkkisasennus joka on "karvalakkimalli". Päälle lähtee vain kun puhallin on 1 tai isommassa asennossa. Ilmastoinnissa on oma liuku josta sen saa päälle (napsahtaa) ja voi valita mieleisensä kohdan millä haluaa jäähdyttävän. Ei säätele mitään automaattisesti mutta itse voi säädellä.Generig kirjoitti:Eikös ne perus ilmastoinnit ja jälkiasennettavat tosiaan ole sellaisia on-off tyyppisiä? Sitten kun tulee se automaatti-ilmastointi niin silloin pukkaa oikean lämpöistä ilmaa. Ei muuta kuin pyörästä lisää lämpöä niin ilma on ehkä sopivan viileää.
Alkuperäiselle kysyjälle: Eikö ole muita säätöjä kuin ne namikat mitkä ilman ilmastointiakin olisi?
Nappuloita on
Kiitos vastauksista kaikille, täältähän se mersumies avun kuulemma yleensä löytää
. Vielä ei kuitenkaan tähdentävää ehdotusta ole tullut!
AK47: Siis onhan siinä ne kolme nappulaa keskellä päälekkäin. Eli EC, lumihiutale ja se tuulilasin häkkyrä (kuivain kierrätys), mutta ei siinä muita normaalien lisäksi ole
Generig: sanoit et lisää lämpöä, mutta kun siinä se vika juuri onkin, ei tule lämpöä jos ilmastointi on päällä. Paha säätää sopivalle
.

AK47: Siis onhan siinä ne kolme nappulaa keskellä päälekkäin. Eli EC, lumihiutale ja se tuulilasin häkkyrä (kuivain kierrätys), mutta ei siinä muita normaalien lisäksi ole

Generig: sanoit et lisää lämpöä, mutta kun siinä se vika juuri onkin, ei tule lämpöä jos ilmastointi on päällä. Paha säätää sopivalle

MB 124 200E 1989
JRI
JRI
Hmm... Minäkin voisin jotain koettaa arvata, vaikken mikään ilmastointiasiantuntija olekaan.
Eikös ilmastoinnissa kompura kytkeydy päälle ja pois sen mukaan tarvitaanko jäähdytystä. Esim. jos säätöpyörästä on asetettu 22 astetta, kompura on päällä niin kauan kunnes asteluku on saavutettu ja sammuu. Kun lämpötila kabiinissa on noussut taas hieman, kompura paukahtaa päälle. Tämä vika vaikuttaisi vähän sellaiselta, että kompura on koko ajan päällä, ts. automaattinen päälle/pois-kytkentä ei toimi. Kabiinin lämpöä ei voi säätää tämän takia korkeammaksi, kun kompressori paahtaa kylmää ilmaa sisään minkä kerkeää.
Kannattaa myös tarkistaa ohjaamon lämpötilasensorin toimivuus (kattolampun yhteydessä).

Kannattaa myös tarkistaa ohjaamon lämpötilasensorin toimivuus (kattolampun yhteydessä).
1991 420 SE
Juuri näin!
Nyt osuit asian ytimeeen, vai miten ne kummelin pojat joskus sano
Mutta ei se oikein siinä tunnistimessakaan luulis olevan, kun kuitenkin toimii ok ilman ilmastointia. Täytyy koittaa ottaa munista piuhat irti ja kattoo tuleeko sitten kuumaa ja käykö kompura vielä.
Katotaan huomenna (siis tänään) lisää mitä on löytynyt

Mutta ei se oikein siinä tunnistimessakaan luulis olevan, kun kuitenkin toimii ok ilman ilmastointia. Täytyy koittaa ottaa munista piuhat irti ja kattoo tuleeko sitten kuumaa ja käykö kompura vielä.
Katotaan huomenna (siis tänään) lisää mitä on löytynyt

MB 124 200E 1989
JRI
JRI
Re: Nappuloita on
Eikös siinä kuivain kierrätys asennossa ole kompressori ja lämmitys yhtäaikaa päällä? Ainakin minulla tuntuisi olevan.jri kirjoitti: Siis onhan siinä ne kolme nappulaa keskellä päälekkäin. Eli EC, lumihiutale ja se tuulilasin häkkyrä (kuivain kierrätys), mutta ei siinä muita normaalien lisäksi ole .
Kuivaus kai perustuu ilmastoinnin kosteutta tiivistävään vaikutukseen, jonka jälkeen ilma lämmitetään haluttuun lämpötilaan.
Minulla taitaapi olla samaa "vikaa"... yksi tyhmä kysymys, että onko se ilmastointi päällä silloin, kun punanen valo palaa siinä? kaiken järjen mukaan kyllä? Mulla kuitenkin puskee kylmää koppiin ihan kokoajan, vaikka EC napissa ei valo palakkaan ja tuntuu siltä, ettei sillä oo merkitystä palaako valo vai ei... eli kompura on kokoajan päällä, eikä se kai tee kovin hyvää kun ilmastointi on jatkuvasti päällä?
edit: niin, ja yksi kylmälaiteasentaja kännispäissään puhui kans jotain tuosta releestä kun pikaseen sen kans juttelin ja kysyin asiaa, että ns. vika voisi olla siinä?
edit: niin, ja yksi kylmälaiteasentaja kännispäissään puhui kans jotain tuosta releestä kun pikaseen sen kans juttelin ja kysyin asiaa, että ns. vika voisi olla siinä?
R170 Slk 320 -00
Ex w208 clk 320 sport 'amg'
EX Supra IV
Ex Bmw m3 cabrio 3.2
EX w208 clk 430 sport
EX r170 slk 230K Carlsson
EX w202 C280 -93
EX C124 300-24 -92
EX w124 260E -88 "Amg"
EX w124 260E -88
Ex w208 clk 320 sport 'amg'
EX Supra IV
Ex Bmw m3 cabrio 3.2
EX w208 clk 430 sport
EX r170 slk 230K Carlsson
EX w202 C280 -93
EX C124 300-24 -92
EX w124 260E -88 "Amg"
EX w124 260E -88
kuumaakin tulee
Nyt on testailtu lisää tota ilmastointia. Siis kuumaa saa tulemaan, kun nappaa "närhenmunista" piuhan irti. Kompura on kyllä silti päällä koko ajan. Nyt huomasin, että se katkoo kompuraa jossain vaiheessa ajaessa. Huomasin sen kun ajoin tasaista vauhtia, ja auto alkoi "nykimään" eli sen tunsi persiissään kun kompura meni päälle ja pois. Ihan kuin se ei tietäisi pukatakko kylmää vai ei. En muista missä asennossa säätörullat oli silloin, mutta varmaankin normaalissa 22 astetta. Erikoinen aparaatti.
Voiskohan vika olla siinä kuivaimen päällä olevasssa paineanturissa. Karkaako litkut jos sen irroittaa?
Täytyy vielä ettiä se kiertoilma pumppu kajuutasta ja tarkistaa sen toiminta. Se oli, muistan lukeneeni täältä jostain, repsikan jalkatilassa?
Voiskohan vika olla siinä kuivaimen päällä olevasssa paineanturissa. Karkaako litkut jos sen irroittaa?
Täytyy vielä ettiä se kiertoilma pumppu kajuutasta ja tarkistaa sen toiminta. Se oli, muistan lukeneeni täältä jostain, repsikan jalkatilassa?
MB 124 200E 1989
JRI
JRI
Jos piuhan ottaa närhenmunista irti ja kuumaa tulee, vika voi hyvinkin olla silloin siinä lämmönsäädön keskusyksikössä, joka on niiden ilmastoinnin nappien alla siinä keskikonsolissa. Kannattaa purkaa se ja katsoa näkyykö kärähtäneitä transistoreja. Ennen purkamista voisi tietenkin tarkistaa sen liittimien kontaktit ovatko kunnossa.
1991 420 SE
Re: kuumaakin tulee
Kuuluukin katkoa kompuraa ajaessa. Mulla kyllä tulee ilmastointi päälläkin sen lämpöistä ilmaa mitä säätörullista on säädetty.jri kirjoitti:Nyt huomasin, että se katkoo kompuraa jossain vaiheessa ajaessa. Huomasin sen kun ajoin tasaista vauhtia, ja auto alkoi "nykimään" eli sen tunsi persiissään kun kompura meni päälle ja pois. Ihan kuin se ei tietäisi pukatakko kylmää vai ei. En muista missä asennossa säätörullat oli silloin, mutta varmaankin normaalissa 22 astetta. Erikoinen aparaatti.
Eli mulla on se ylin nappi, tuulilasin kuva, valittuna silloin kun haluan kylmää. Keskimmäistä kun painaa niin kompura ei ole päällä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Pelaa taas?
Tutkimattomia on mersun tiet
Tässä hieman lisää selostuksia korjaamisesta:
On tullut nyt irroiteltua lähes kaikki irti lähtevä ja putsattua liitokset jne. Aina vaan puskee kylmää (ei tosin tänä kesänä lie paha asia). No seuraavaksi se sitten alkoi nykimään urakalla, eli kompura päällä 20s ja pois 20s. On muuten typerä ajaa kun "nylkyttää" kun kani pukilla koko ajan. Meinas konstit loppua ja valmis viemään "oikeelle" asentajalle näytille. Ke iltana loppu sitten akku, ei käymään millään, virta hävinny
Eilen to kauppaan ostamaan uus akku. Akku kiinni ja auto käyntiin. Sitten kylille mamman kans kaupoille; mitäs pirskattia, sehän ei nyi enää
No eikun tutkimaan toimiiko ilmastointi nyt sitten muutoin, ja kas kummaa sehän pelittää.....tosin se ei toimi kuten minä olin sen kuvitellut toimivan tai juhape sanoi hänellä toimivan, mutta toimii kuten vilippus sanoi eli ylin tuulilasin kuva nappula päällä, niin tulee tilattaessa kuumaakin (kokeiltu eilen yöllä),. Lumihiutale nappula päällä tulee pelkkää kylmää ja EC nappulasta pois päältä.
Tuntuu olevan Diavian asennuksessa monta eri vaihtoehtoa toiminnalle.
Mutta tuntuu siltä, että toi huono akku oli suurin syy toimimattomuuteen
Katotaan nyt miten toimii jatkossa, mutta ainakin nyt tuntuis toimivan OK
Kiitokset kaikille foorumilaisille hyvistä vihjeistä ja aurinkoista ilmastoitua kesää
[/b]

Tässä hieman lisää selostuksia korjaamisesta:
On tullut nyt irroiteltua lähes kaikki irti lähtevä ja putsattua liitokset jne. Aina vaan puskee kylmää (ei tosin tänä kesänä lie paha asia). No seuraavaksi se sitten alkoi nykimään urakalla, eli kompura päällä 20s ja pois 20s. On muuten typerä ajaa kun "nylkyttää" kun kani pukilla koko ajan. Meinas konstit loppua ja valmis viemään "oikeelle" asentajalle näytille. Ke iltana loppu sitten akku, ei käymään millään, virta hävinny

Eilen to kauppaan ostamaan uus akku. Akku kiinni ja auto käyntiin. Sitten kylille mamman kans kaupoille; mitäs pirskattia, sehän ei nyi enää

No eikun tutkimaan toimiiko ilmastointi nyt sitten muutoin, ja kas kummaa sehän pelittää.....tosin se ei toimi kuten minä olin sen kuvitellut toimivan tai juhape sanoi hänellä toimivan, mutta toimii kuten vilippus sanoi eli ylin tuulilasin kuva nappula päällä, niin tulee tilattaessa kuumaakin (kokeiltu eilen yöllä),. Lumihiutale nappula päällä tulee pelkkää kylmää ja EC nappulasta pois päältä.
Tuntuu olevan Diavian asennuksessa monta eri vaihtoehtoa toiminnalle.
Mutta tuntuu siltä, että toi huono akku oli suurin syy toimimattomuuteen

Katotaan nyt miten toimii jatkossa, mutta ainakin nyt tuntuis toimivan OK

Kiitokset kaikille foorumilaisille hyvistä vihjeistä ja aurinkoista ilmastoitua kesää

MB 124 200E 1989
JRI
JRI