Super-Turbo ja muu tekniikka

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

jaa mää en oo ainoo jolla on kiilaura töttöröllä :shock:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Meinaatteko, että uskaltaa ihan pyssyllä ampua sen pultin kiinni. Itsellä pitäisi myös kiristää, en vain ole uskaltanyt pyssyllä mennä kiristämään, mm. Volvon kampiakseli ei sitä leikkiä kestä. Kaveri kokeili kolmesti :shock:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

32Kg on tehtaan antama momentti ja jos se ei meinaa riittää, pitää ottaa raskaan kaluston aseet käyttöön :twisted: Epäilenpä vahvasti että oisko tuota pulttia kukaan poikki saanut tai kierteitä menemään :roll: Meinasi kyllä itselläkin usko loppua muttei se tavallisilla konsteilla pysynyt niin ...
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Minulla on ainakin pyssyllä paukutettu se mutteri kiinni. Viime kesänä kun kävin katsastamassa niin katsastusmies kertoi jutun asiasta. Oli tehnyt pakokaasutestiä W123:seen ja antanut kierroksia. Oli kuulunut iso paukaus ja auton alta oli lentänyt jotain vauhdilla ja jäänyt pyötimään asfaltille. Hylsy oli unohtunut paikalleen ja se sitten ampui sieltä. Tuulitunneli ja siivet, ym oli muistaakseni särkynyt siinä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Updatea...

Kävin eilen illalla/ viime yönä hakemassa länsinaapurin puolelta isommat jarrusatulat lavettiin. Vanhat jarrut olivat suoraan sanottuna tolkuttomassa kunnossa eikä autoon ole uskaltanut muutamiin päiviin ajaa yhtään ylimääräistä kilometriä mutta toisaalta uusia levyjä ja palojakaan ei viitsinyt enään hankkia kun uusi tekniikka oli jo toista viikkoa seikkaillut huonolla menestyksellä etelä-ruotsista pohjoista kohden.

Reissu alkoi sikäli ikävästi että ehdin vasta jotain 19:30 matkaan mutta arvelin että jotain 23:00 kieppeillä olisin takaisin kotona jarrusetti peräkontissa. Ajelin hissukseen kohti pohjoista ja saavuin viimein nokilekan pihalle.

Siinä vertailtiin toinen toistemme supereita ja ihmeteltiin että kyllä muut ihmettelee :lol: Päätettiin vanhojen jarrujen kunto mutta päätettiin silti käydä ottamassa pieni lenkki ihan noin vertailun vuoksi. Muutama kilometri lenkkiä jopa todettiinkin että vaihdetaampas isompaa kiekkoa alle.

Lavetista nokka ylös ja vanhat hilut pois ja uudet tilalle (jäivät puunaamatta kuten alkuperäinen tarkoitus oli). Kyllä pysähtyy ihan eri tavalla. Piti meidän käydä vielä hiukan kiusaamassa rakkaita länsinaapureita ja kyllä sieltä kiriapua saikin mutta vain alkumetreille.

15" talvikumit on jo pantu myyntiin kun eivät sovi enään alle ja taitaa käydä heikko flaksi myös 16" 8-reikävanteille kun ottavat nekin satulaan kiinni :( Aluslaatat välissä pelastivat pahimmalta katastrofilta.

Nokilekalla kiitoksia niin paljon, että varmasti riittää - seikkailu oli antoisa ja tulostakin tuli. Seuraavalla kerralla varataan enemmän aikaa säätelyyn :twisted:

Kotona olin joskus puoli kolmen jälkeen, yksi läheltä piti hirvi ja 2 bongattua... olipas paistia liikkeellä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vaihdoin tuossa yhtenä päivänä kampiakselin etupään stefan 200D:en. Kyllä siitä rohkeutta sai, kun takoi pulttipyssyllä sen pultin auki. Öljyä pyssyyn ja paineet 10 baria. Kun antoi minuutin takoa, niin sitten alkoi ensin hylsy pikkuhiljaa pyöriä ja lopulta aukesi. Kaipa se sitten aika tiukassa on. Päättelin sitten, että kyllä sen varmaan kärsii kiriäkin tiukkaan. Tuohon turbokoneeseen pistin siihen pulttiin reilusti lukitetta ja kirin niin tiukkaan kuin pyssyllä sai. Kaipa se pysyy.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Perttu K kirjoitti:Tuohon turbokoneeseen pistin siihen pulttiin reilusti lukitetta ja kirin niin tiukkaan kuin pyssyllä sai. Kaipa se pysyy.
Kaipa se pysyy jos pyssy on tarpeeksi iso = lue: norsupyssy

oliko minkälaiset momentit ja kuinka korkeelle kiertää ?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Yaman pulttipyssyä rääkkäsin momentit täysillä, jotain 8 baria taisi olla kompurassa. Sille luvataan 550Nm, mutta en usko ihan kaikkiin mainoksiin. Kaipa se kuitenkin sen 380 väänsi.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

No hehheh, on ollut sen verran lämmintä säätä että sain viimeinkin asennettua jäähdytystä nokalle:

Kuva

Muutin samalla hiukan ahtopaineitten ohjauksia ja muutakin säätöä tuli tehtyä.... silti kulkee :wink:
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Morjens,

Kävi eilen makee säkä kun tapasin sattumalta XUX63:n ja Super-Turbonsa! On se vaan makee laitos, niin siviilin oloinen ja tehot ja väännöt kuitenkin ihan tajuttomat!

En ollut täällä Oulussa vielä Super-Turboja nähnytkään, Kalajoella ja Ylivieskassa kyllä, mutta nettihuhujen perusteella siis Oulustakin pitäisi löytymän. Ja eilen siis löytyi!

Oli se vaan aikas veikee "reality-check", kun olin siinä dynossa säädättämässä tuota museo-Moparia, ja siinä suu marrilla tuijottelin kun omien kätten työ huusi 600nm tauluun (vain 275hp, ei 7.2 litran vakiomopolla mahottomia ;-) ja sitten tulee mies sisään ja alkaa birrailla siinä lattialla jotain turbon osaa. No, minä ikioptimisti katsomaan ovesta ulos, että millähän vekottimella se kaveri oikeen tuli pihaan kun turbosta on kyse ---> 124 farkkuhan sen siinä pihalla, pelti pystyssä.... toiveikkaana laskin 1 +1 =2 eli Oulun parhaita autosäätöpajoja ja turbo-Mersu --> voisiko olla Super-Turbo... ???

Ja olihan siellä konehuoneessa semmonen lentopallon kokoinen Holsetti !!!! Ei muuta kun juttu kulkemaan, oli hienoa saada hieman valaistusta tuosta Supe-Turbojen maailmasta ihan livenä. XUX63:lla on homma kohdillaan, asiallinen kampe!
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Piirimyyjä kirjoitti:En ollut täällä Oulussa vielä Super-Turboja nähnytkään, Kalajoella ja Ylivieskassa kyllä, mutta nettihuhujen perusteella siis Oulustakin pitäisi löytymän.
Jotenkin on tainneet superit kiertää Oulua vaikka tästä reilut satakilsaa ylöspäin tai parisataa itäänpäin niin kyllä löytyy. Puhumattakaan kun lähdetään Ylivieskasta Pohjanmaata alaspäin niin alkaa olla ihme, jos ei johonkin super-turboon törmää...
Piirimyyjä kirjoitti:Ja olihan siellä konehuoneessa semmonen lentopallon kokoinen Holsetti !!!! Ei muuta kun juttu kulkemaan, oli hienoa saada hieman valaistusta tuosta Supe-Turbojen maailmasta ihan livenä. XUX63:lla on homma kohdillaan, asiallinen kampe!
Kyllä täytyy sanoa ettei jättänyt moparikaan kylmäksi :wink: Tuommosista sitä tuli nähtyä junnuna märkiä unia ja täytyy sanoa että soundit oli vähän eri luokkaa kuin dieseli kutosessa ja auto oli selkeästi tunteella ja tunteja säästämättä tehty :shock: MUTTA savua ei lähtenyt lähellekään yhtä paljon kuin lavetista :twisted:
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

:shock: MUTTA savua ei lähtenyt lähellekään yhtä paljon kuin lavetista :twisted:[/quote]

Eikä tehoja :? :wink:

Mutta minkäs teet, ahdin määrää tahdin. Partikyt heppaa nykymosasta vielä tälle vuodelle lisää, ja sitten se saa olla. Tulevaisuudessa toinen kone joka tehdään sitten hieman eri lailla ja kunnolla, mutta se nyt ei kuulu tähän topicciin .

Hyvät kesät XUX:lle ja muillekin Super-Turboille! Ja savutellaan! 8)
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jaahas, yksi ainoa laattasulake koko saamarin lavetissa ja sen piti palaa :cry: :cry: :cry: On kaiken lisäksi vielä nuinkin raskaan kannen alle piiloitettuna. Taitaa sotkeentua käret taas tänä iltana. Kiitos Nokilekalle asiantuntijan rutiininomaisista vinkeistä jo etukäteen :wink:

Jotenkin semmoisesta magneettivenan ohjauksessa olevasta ongelmasta tämä palaminen viittais lähteneen ??? Tai sitten hukkis on käynyt jumissa... Karkas vähän paineet käsistä :oops: No, siperia opettaa... Ei voi aina luottaa edes omasta mielestä pomminvarmaan tekniikkaan vaan mittareitakin on suotavaa vilkuilla - aina ei vaan meinaa ehtiä 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Löytyisköhän jostakin sellainen 2 barin kohdalla morkoolin sulkeva venttiili jostakin, voisi olla minullekin ihan hyvä olemassa kun ei niitä paineita ehdi tarkkailla vaan luotetaan säätöelimiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onkohan joku tutkinut oikeasti, että käykö moniventtiiliturbon kannentiiviste tuohon 603 moottoriin? Kuulin huhua, että olisi lujempi ja kestäisi paremmin kovia paineita? Muutama öljykanavanreikä ilmeisesti täytyy muuttaa?
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JP74 kirjoitti:Onkohan joku tutkinut oikeasti, että käykö moniventtiiliturbon kannentiiviste tuohon 603 moottoriin? Kuulin huhua, että olisi lujempi ja kestäisi paremmin kovia paineita? Muutama öljykanavanreikä ilmeisesti täytyy muuttaa?
Pitää käydä huomenna hakemassa yläpään tiivistesarja joka on tietenkin sama vaparissa ja tbossa. Jos hyllyssä on moniventtiilin tiivistettä niin teen vertailun.

Onko muuten kellään kokemuksia (Stonellahan voisi ainakin olla :lol: ) eri merkkisistä kansipahveista ? Kenenhän valmistama on KL:n ja kenen Vehon myymä ? Niitähän on tehtaalle tullut ainakin Götzelta ja Elringilta.

Onko supereista havaintoa että minkä tehtaan valmiste kestäis parhaiten. Kupari ois tietenkin "rautaa" :lol:
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

sopii se kun poraa muutaman reiän, mullakin on moniventtiilikoneen tiiviste
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

MeSee kirjoitti:sopii se kun poraa muutaman reiän, mullakin on moniventtiilikoneen tiiviste
Ootko antanut minkäverran "ähkyä" tuolle tiivisteelle ?
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

ähkyä??
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

MeSee kirjoitti:ähkyä??
Ahtoja :lol:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

alkaa olla jo noita sapluunoita tallin seinällä, niin tietää porailla uudet reiät monitappisen kansipahviin vaikka etukäteen.

mulla on käytössä Victor Reinz, se ei kestä noin 3 kilon ahtoja :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Kyllähän tuo tosiaan lujempi on tuo 606:n tiiviste ja passaa tuohon kapiakantiseen muutaman reiän porailun jäläkeen oikein mainiosti.
Kannattaa vain puhistaa porattujen reikien ympärykset hyvin ettei peltien väliin jää mitään lastuja.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mulla jää alipaineen puolelle 1,5 kilolla...

Tosiaan pitää olla huolellinen ettei jää lastuja tiivisteen väliin kun reikiä porailee
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mistähän tuo korkkaa seuraavaksi jos pahvi kestää :roll:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

XUX63 kirjoitti:Mistähän tuo korkkaa seuraavaksi jos pahvi kestää :roll:
Ei mistään, ongelmat loppuvat siihen :lol:
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Siis eiks nää viritetyt mersut oo ikuisia eikä hajoo koskaan ja rakentaminen on ilmast... :D :D
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

MeSee kirjoitti:Siis eiks nää viritetyt mersut oo ikuisia eikä hajoo koskaan ja rakentaminen on ilmast... :D :D
Näinhän se on :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, itseasiassa mulle oikein noi koneistamot, kansipaja, osatoimittajat jne maksaa että teen konetta :lol:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Joo, itseasiassa mulle oikein noi koneistamot, kansipaja, osatoimittajat jne maksaa että teen konetta :lol:
Ja käytöstä poistettuja osia riittää vielä myyntiinkin eli kaikki ei hajoo mihin koskee :wink:

Niin, ja eikös täällä oo jossain topicissa mainittukin että superin saa tehtyä parilla tonnilla :lol:

Halapaa ku hammastahna ja heleppoo ku heinän teko :evil:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

konjamiini kirjoitti:Kyllähän tuo tosiaan lujempi on tuo 606:n tiiviste ja passaa tuohon kapiakantiseen muutaman reiän porailun jäläkeen oikein mainiosti.
Kannattaa vain puhistaa porattujen reikien ympärykset hyvin ettei peltien väliin jää mitään lastuja.
:evil: :!: :shock: :?:

kansi on ollut pöydällä pariin otteeseen tässä lyhyen ajan sisällä... onneksi tilalle on tullut aina sama paska vakiopahvi.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vastaa Viestiin