W108 takajarrut laahaavat
W108 takajarrut laahaavat
Nyt olisi tarvetta taas asiantuntijoiden arvauksile
'69 W108 takajarrut laahaavat. Olen 99% varma että kyseessä ei ole käsijarrun kengät (olen jo säätänyt ne varsin kauaksi rummusta kun aluksi epäilin niitä) vaan nimenomaan palat.
Auto on seisonut n. kaksi vuotta. Vika tuli ilmi katsastuksessa (hylsy). Kävin näyttämässä vielä jarrukenkien 'säädön' jälkeen, sama tulos.
Laahaaminen alkaa jarruttelujen jälkeen. Mutu tuntumalla aika kuitenkin auttaa: jos nostan perän ilmaan heti ajon jälkeen, pyörä ei pyörii huonosti ja vanteet kuumottavat. Jos taas odottelen useamman päivän, renkaat pyörivät kohtuullisesti (ei tule hiki, vähän palat rohisevat levyihin).
Molemmat puolet laahaavat. Olen toisen puolen männät ottanut irti, hionut 2000 hiekkapaperilla. Sama sylintereille, ei apua. Vähän oli korroa mutta paperi putsasi. Sormella & silmällä pinnat sileitä.
Nyt on alkanut epäilyttää että voiko vika ollakin pääjarrusylinterissä? Siis voiko se jumittaa niin että etujarrujen piiri toimii ok mutta takajarrujen ei?
Auttakaa tietämätöntä!
'69 W108 takajarrut laahaavat. Olen 99% varma että kyseessä ei ole käsijarrun kengät (olen jo säätänyt ne varsin kauaksi rummusta kun aluksi epäilin niitä) vaan nimenomaan palat.
Auto on seisonut n. kaksi vuotta. Vika tuli ilmi katsastuksessa (hylsy). Kävin näyttämässä vielä jarrukenkien 'säädön' jälkeen, sama tulos.
Laahaaminen alkaa jarruttelujen jälkeen. Mutu tuntumalla aika kuitenkin auttaa: jos nostan perän ilmaan heti ajon jälkeen, pyörä ei pyörii huonosti ja vanteet kuumottavat. Jos taas odottelen useamman päivän, renkaat pyörivät kohtuullisesti (ei tule hiki, vähän palat rohisevat levyihin).
Molemmat puolet laahaavat. Olen toisen puolen männät ottanut irti, hionut 2000 hiekkapaperilla. Sama sylintereille, ei apua. Vähän oli korroa mutta paperi putsasi. Sormella & silmällä pinnat sileitä.
Nyt on alkanut epäilyttää että voiko vika ollakin pääjarrusylinterissä? Siis voiko se jumittaa niin että etujarrujen piiri toimii ok mutta takajarrujen ei?
Auttakaa tietämätöntä!
1969 W108 280S
Takajarrujen laahaus, erityisesti kuumana?
Tere! Itselläni oli aikoinaan W 123 korinen, vanhana hankittu. Otin siitä pyörä kerrallaan jarrusatulan irti ja vein ruuvipenkkiin. Purin,pesin ja puhdistin. Hoonasin sylinterit ja kiillotin männät. Sorvasin myös levyt. Kokoamis vaiheesssa käytin todella reilusti kuumankestävää alumiinirasvaa, myös kuparitahna tai jarrukumivaseliini käyvät hyvin. Kunhan ei ole kumia vahingoittavaa öljyä tms. Kokoamisvaiheessa kannattaa suorastaan täyttää suojakumin aluset em. aineella! Sen jälkeen olivat katsastusedät/ minä vuosien ajan tyytyväisä erinomaisiin jarruihin!! Ps. en oikein usko pääsylinteri vikaan tässä vaiheessa, en ole koskaan törmännyt sellaiseen.
Re: Takajarrujen laahaus, erityisesti kuumana?
Miten tämä hoonaus tapahtui? Ilmeisesti satulat pitää purkaa? Omasta korjausoppaasta ei löytynyt mitään mainintaa aiheesta. Satulassa on toisella sivulla nelljä pulttia jotka näyttäsivät pitävän satulan puolikkaita toisiaan vasten. En vain uskaltanut avata niitä kun pelkäsin että tarttis uudet tiivisteet. Jos ja kun ne avaa niin pääsisikin kunnolla hoonaamaan..kleitos kirjoitti:Tere! Itselläni oli aikoinaan W 123 korinen, vanhana hankittu. Otin siitä pyörä kerrallaan jarrusatulan irti ja vein ruuvipenkkiin. Purin,pesin ja puhdistin. Hoonasin sylinterit ja kiillotin männät.
hmmh. Minua on jossain muussa yhteydessä nimenomaan varoitettu että kuparitahna (lämmön takia?) kovettuu ajan myötä eikä sovellu jarruihin. Mene, tiedä..kleitos kirjoitti: Sorvasin myös levyt. Kokoamis vaiheesssa käytin todella reilusti kuumankestävää alumiinirasvaa, myös kuparitahna tai jarrukumivaseliini käyvät hyvin.
1969 W108 280S
Re: Takajarrujen laahaus, erityisesti kuumana?
Osta tiivistesarja, polkaise männät pihalle ja hio paikat vesihiomapaperilla. Pesu vedellä ja männät takaisin jarrukumirasvan kanssa. Jopa pelittää . Samalla kannattaa varmistaa ilmausruuvien liikkuvuus. Kuparitahnaa en minäkään satulan sisään laittaisi....Jambo kirjoitti:Miten tämä hoonaus tapahtui? Ilmeisesti satulat pitää purkaa? Omasta korjausoppaasta ei löytynyt mitään mainintaa aiheesta. Satulassa on toisella sivulla nelljä pulttia jotka näyttäsivät pitävän satulan puolikkaita toisiaan vasten. En vain uskaltanut avata niitä kun pelkäsin että tarttis uudet tiivisteet. Jos ja kun ne avaa niin pääsisikin kunnolla hoonaamaan..kleitos kirjoitti:Tere! Itselläni oli aikoinaan W 123 korinen, vanhana hankittu. Otin siitä pyörä kerrallaan jarrusatulan irti ja vein ruuvipenkkiin. Purin,pesin ja puhdistin. Hoonasin sylinterit ja kiillotin männät.
kleitos kirjoitti: Sorvasin myös levyt. Kokoamis vaiheesssa käytin todella reilusti kuumankestävää alumiinirasvaa, myös kuparitahna tai jarrukumivaseliini käyvät hyvin.
hmmh. Minua on jossain muussa yhteydessä nimenomaan varoitettu että kuparitahna (lämmön takia?) kovettuu ajan myötä eikä sovellu jarruihin. Mene, tiedä..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
- Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.
Re: Takajarrujen laahaus, erityisesti kuumana?
Joskus samaan ongelmaan törmänneenä, kaikki tehneenä, päätin vaihtaa jarruletkun ja kas kummaa jarrut rupes pelittämään. Jarruletku voi joskus turvota sisäänpäin jolloin se laskee paineen sylintereille, mutta ei jaksa palauttaa, tukoksen takia nestättä takaisin. Tässä oli yksi vekkaus.Ilmatessa ei välttämättä huomaa tätä vikaa mutta jos neste tulee ilmausruuvista laiskasti niin putki/letku tukos on todennäköistä.
Jarrujen jumitus/ laahaus
Tere! Vielä lisäyksenä edellisen ketjuun. Käyttämäni alumiini ja kuparirasvan lämmönkestävyys luokat ovat olleet +540-760Celsiusta!! Kuinka kuumana mahtaa autojenne jarrut käydä?
Re: Takajarrujen laahaus, erityisesti kuumana?
Tällä reseptillä onnistui. Tosiaan tuo jarrukumirasva on se varsinainen ratkaisu. Ja ässä saatiin leimalle =)Osta tiivistesarja, polkaise männät pihalle ja hio paikat vesihiomapaperilla. Pesu vedellä ja männät takaisin jarrukumirasvan kanssa. Jopa pelittää . Samalla kannattaa varmistaa ilmausruuvien liikkuvuus. Kuparitahnaa en minäkään satulan sisään laittaisi....
Oli isoja ongelmia toisen puolen satulan kanssa, oli nimittäin sen verran jumissa männät että ei saanu millään irti. Alko mäntien reunat jo hajoamaan kun lisäs voimaa Kikka kolmonen kuitenkin osoittautui toimivaksi: jarruputken reikään rasvanippa ja prässillä vaseliinia sisään - johan aukes Paineilma ei liikauttanut mäntää milliäkään mutta prässillä sai semmoset paineet että johan liikahti. Fiksummat neuvoivat jälkikäteen että samaisella rasvaprässillä vois laittaa vaikka vettäkin, on nimittäin tossa vaseliinissa pikkasen putsausta..
1969 W108 280S
Minäpä jatkan tähän vanhaan viestiketjuun. Kuten tuolla 6.3 elvytystopicissa kirjoittelin niin juhannuksen jälkeinen viikonloppu oli odotuksia täynnä mutta vastoinkäymisiä sattui. Oli lähdössä mökiltä 6.3:lla Savitaipaleen suuntaan kohti Mikkelin Oldtimer Runia kun huomasin että siirtopumppu työnsi bensat kankaalle jo Lemillä.
Ajoi auton 30 km matkan isäni talliin vuotavan pumpun kanssa ja todettiin että se on nyt siinä. Hain kotoa '68 coupén ja pääsin jo 15 km kun huomasin että jotain on vialla ja pysäkille stopattuani etujarrut kärysivät kuumana. Pari tiukkaa polkaisua jarruun ja poljin lopsahti pohjaan .
Ajoin takaisin tietä nro 13 käsijarrulla jarrutellen (ei laahannut edestä enää juurikaan) ja nyt oli vanhempiani pihalla kaksi rampaa 1960-luvun ässäläistä. Tunkkasin coupen ylös ja tässä havaittiin että ei pahemmin laahannut enää edestä - polkaisin jarrua ja nyt kas kummaa siellä olikin tuntoa. Mutta taas oli pyörät jumissa sen verran että käsivoimin ei jaksanut pyörittää. Nilkutin kilometrin kotitalliin ja aloin harrastaa alkoholin nauttimista. Mikkelin tapahtuma sekä Suur-Saimaan Ympäriajo jäi tälla lailla väliin (vuosiin). Meinasin lähteä Kotiteollisuutta katsomaan Lemin Jalkosalmirockiin mutta kyytipolitiikka saneli jotta tallustelin illaksi paikalliseen juottolaan .
Vaihdoin sittemmin pääsylkyn tiivistesarjan, sylkky oli siisti eikä hapettunut. Sittemmin kaikki pelasi mitä nyt sitten harvakseltaan tällä hardtopilla ajelinkin. Jarrut ilmattiin eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Nyt marraskuun alussa taas jumetti. Tänään purin palat pois ja jumissahan ne männät oli... molemmin puolin toinen mäntä liikkui tosin mutta huonosti. Sain ihan poljinvoimalla kaikki taas liikkeelle; tein vanerista "palan korvikkeen", vähän paksumman kuin palan metallinen runkolevy jotta sain joka männän aika ulos yksi kerrallaan.
Tarttee varmaan käydä läpi nuo etusatulat. Ne ei ole edes ruosteessa vaan siistin mustan maalin peitossa, ja palojen liukupinnoista löytyi mustan jarrupölyn alta valkoista rasvaa. Nuo on käyty läpi jenkeissä 90-luvun lopulla ja sen koommin niihin ei ole koskettu. Voisi letkut vaihtaa varmuuden vuoksi kun tuli ne haettua tässä varalle jo Motonetistä.
Ajoi auton 30 km matkan isäni talliin vuotavan pumpun kanssa ja todettiin että se on nyt siinä. Hain kotoa '68 coupén ja pääsin jo 15 km kun huomasin että jotain on vialla ja pysäkille stopattuani etujarrut kärysivät kuumana. Pari tiukkaa polkaisua jarruun ja poljin lopsahti pohjaan .
Ajoin takaisin tietä nro 13 käsijarrulla jarrutellen (ei laahannut edestä enää juurikaan) ja nyt oli vanhempiani pihalla kaksi rampaa 1960-luvun ässäläistä. Tunkkasin coupen ylös ja tässä havaittiin että ei pahemmin laahannut enää edestä - polkaisin jarrua ja nyt kas kummaa siellä olikin tuntoa. Mutta taas oli pyörät jumissa sen verran että käsivoimin ei jaksanut pyörittää. Nilkutin kilometrin kotitalliin ja aloin harrastaa alkoholin nauttimista. Mikkelin tapahtuma sekä Suur-Saimaan Ympäriajo jäi tälla lailla väliin (vuosiin). Meinasin lähteä Kotiteollisuutta katsomaan Lemin Jalkosalmirockiin mutta kyytipolitiikka saneli jotta tallustelin illaksi paikalliseen juottolaan .
Vaihdoin sittemmin pääsylkyn tiivistesarjan, sylkky oli siisti eikä hapettunut. Sittemmin kaikki pelasi mitä nyt sitten harvakseltaan tällä hardtopilla ajelinkin. Jarrut ilmattiin eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Nyt marraskuun alussa taas jumetti. Tänään purin palat pois ja jumissahan ne männät oli... molemmin puolin toinen mäntä liikkui tosin mutta huonosti. Sain ihan poljinvoimalla kaikki taas liikkeelle; tein vanerista "palan korvikkeen", vähän paksumman kuin palan metallinen runkolevy jotta sain joka männän aika ulos yksi kerrallaan.
Tarttee varmaan käydä läpi nuo etusatulat. Ne ei ole edes ruosteessa vaan siistin mustan maalin peitossa, ja palojen liukupinnoista löytyi mustan jarrupölyn alta valkoista rasvaa. Nuo on käyty läpi jenkeissä 90-luvun lopulla ja sen koommin niihin ei ole koskettu. Voisi letkut vaihtaa varmuuden vuoksi kun tuli ne haettua tässä varalle jo Motonetistä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
lisää
niin - oliko ne Coupen jarrut jymähtänyt tallissa jumiin ?
Ja tosiaan yleinen - mutta ei niin tiedostettu syy - kun jarrut on jumissa, on umpeen turvonneet jarruletkut ( ei näy päällepäin )
Ja tosiaan yleinen - mutta ei niin tiedostettu syy - kun jarrut on jumissa, on umpeen turvonneet jarruletkut ( ei näy päällepäin )
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Re: lisää
Vähällä ajolla ollut auto siis. Viime talven oli kylmässä alttiina lämpötilan vaihtelulle, sekä 2004-2005 oli kylmähkössä tallissa säilössä. Muuten lämpimässä, ja ennen vuotta 1999 Los Angelesissa.Henry V. kirjoitti:niin - oliko ne Coupen jarrut jymähtänyt tallissa jumiin ?
Niin nyt ne meni jumiin just nyt kun seisoi 1 kk lämpimässä tallissa.
Muuten kun pumppailin äsken n 10 kertaa per mäntä niin muuttui kirkas neste puhdistetussa säiliössä ruskeammaksi - eli jotain moskaa nousi sieltä jarruista ylös säiliöön. Eli neste virtaa mutta jos tarkkaan ajattelen niin vähän nahkeasti poljin painuu phjaan... . W109 6.3:sta oli muuten juuri takajarruletkut turvonneet umpeen .
Pitää vaihtaa kertaalleen vielä neste ja ilmata uudemman kerran, sekä edestä että takaa. Takapiirikin ilmattiin viime kesänä tosin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
lisää
No, luulisi ettei tuo säilytys pelkästään olisi niitä jumittanut. Mutta ehkä jotakin syytä selviää, kun otat ne auki. Samalla kannatta tosiaan vaihtaa ne letkut.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kerrankin lueteltu vikoja, mistä minä en tiedä mitään. Sillon kun pystärin ostin vaihdoin jarruihin "kaiken", paitsi pääsylkyn. Ei ole talvien seisonta aiheuttanut mitään ongelmia.
Jarrujen ja kytkimen ilmaamiseen taitaa olla monta kaikista parasdta tapaa. Itselleni on sopinut kuvan esittämä, tosin muokkasin laitteen kompuratoimiseksi.
Jarrujen ja kytkimen ilmaamiseen taitaa olla monta kaikista parasdta tapaa. Itselleni on sopinut kuvan esittämä, tosin muokkasin laitteen kompuratoimiseksi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
lisää
Juu - tuo Eezybleed on hyvä ( myy ainakin Kaasutin-Expertti).
Paine vaan päälle, ja nipat kun avaa niin ilma tulee heti, niin että poksuu...
Mutta ei kannata laittaa liikaa painetta. Ohjeessa on 1,5 bar, ja jos on yli sen niin voi hajota jotakin. Mutta taas jos on alle 1 bar, niin ei ilmausta juuri tapahdu. Siksi tuo kompura idea onkin hyvä.
Paine vaan päälle, ja nipat kun avaa niin ilma tulee heti, niin että poksuu...
Mutta ei kannata laittaa liikaa painetta. Ohjeessa on 1,5 bar, ja jos on yli sen niin voi hajota jotakin. Mutta taas jos on alle 1 bar, niin ei ilmausta juuri tapahdu. Siksi tuo kompura idea onkin hyvä.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)