Super-Turbo ja muu tekniikka

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Mistä kohdasta sulla Nokileka pullahtaa se tiiviste, vai ainako eri paikasta?
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Omassa om601 moottorissa oikaisutin lohkon tasonkin, koska aikaa myöten taso nousee aavistuksen kannenpulttien ympäriltä. Normikäytössä ei ole merkitystä, mutta kun tehot ja sylinterinpaineet moninkertaistetaan, suositteli koneistamo tekemään tämän operaation. On tosin melkoinen homma purkaa konetta tasonoikaisun takia, mutta lohko nyt oli muutenkin koneistamossa.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Kirves kirjoitti:Mistä kohdasta sulla Nokileka pullahtaa se tiiviste, vai ainako eri paikasta?
eka kerralla halkesi kannesta esikammion pesä, joka korjaantu kätevästi kun nakkasi tehdasuuden kannen tilalle. toisella kerralla paineet karkasi lähemmäs 3 kiloa ja pahvi lensi 5.pytyn takaa kannen ja lohkon välistä. tulipellin eristeeseen tuli samalla pingispallon kokoinen reikä.
http://www.pbase.com/camerafin/image/45569942/original
http://www.pbase.com/camerafin/image/45569943/original
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

nokileka kirjoitti:... toisella kerralla paineet karkasi lähemmäs 3 kiloa ja pahvi lensi 5.pytyn takaa kannen ja lohkon välistä. tulipellin eristeeseen tuli samalla pingispallon kokoinen reikä...
Tota just meinasin sillä kysymyksellä että mikä hajoo seuraavana paineiden karkaamisen yhteydessä monivenan tiivisteellä. Jos tapahtuu noinkin raju karkaaminen niin onko 603:ssa seurauksena jo koneen aukaisu ja monivenan tai 3:n osapuolen kankien vaihtaminen :roll: vrt. sulakkeen korvaaminen rautanaulalla :lol: No, jos konjamiinilla kestää niin eiköhän se kestä perheautossakin...vai onko siellä jo erilaiset kanget ???
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Just vähä arvelinkin, että tuosta 5.pytyn takaa..
Siinähän on heikko lenkki, koska siinä on levein tasainen kohta tiivistepinnassa, ja omas koneessani on eliminoitu se silleen, et jyrsin siihen ihan rälläkällä sen takareunan suuntaisen laikan levyisen ja pari milliä syvän uran, johon kannentiiviste pureutuu niin, että ei ainakaan siitä kohdasta enää pullahda..
Ja oon antanu kyllä runtua ja ahtoja sen verran, että on hyväksi havaittu, ei mitään pahvionkelmia.. *kop,kop,kop* :roll:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

JP74 kirjoitti:Omassa om601 moottorissa oikaisutin lohkon tasonkin, koska aikaa myöten taso nousee aavistuksen kannenpulttien ympäriltä.
Mulla meni petti aikanaan tosta Sierrasta lohko. Etittiin pitkään vikaa, mikä aiheutti ainaisen kannentiivisteen pettämisen ja kokoajan pienennettiin ahtojakin, mutta mikään ei auttanut. Loppujenlopuksi alettiin kokeilee tiivisteen pullahtamisen jälkeen kannen momentteja ja kuinka ollakkaan kannenpultiti tuli kiristettäessä ylös. No ei muutakuin uus lohko ja tiiviste ongelmat tämän jälkeen sai unohtaa. Kyllä sitä tuli kannentiivistekaupassa toinenkin kerta käytyä :evil:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kirves kirjoitti:... tuosta 5.pytyn takaa..
Siinähän on heikko lenkki, koska siinä on levein tasainen kohta tiivistepinnassa, ja omas koneessani on eliminoitu se silleen, et jyrsin siihen ihan rälläkällä sen takareunan suuntaisen laikan levyisen ja pari milliä syvän uran, johon kannentiiviste pureutuu niin, että ei ainakaan siitä kohdasta enää pullahda..
Joo, sama homma kutosessa ja siinäkin tuosta pohjalaasesta "veriurasta" on apua :wink: ainakin tiiettyyn pisteeseen saakka - ja nyt en tarkoita mitään alle 2,5 ahtoja :evil:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla nousi vitosessa metallitiivisteellä kannen lämpö 10astetta Siinä on suuremmat vesi kanavan reijät ja epäilen et virtaus kannessa nousi niin nopeeksi et kansi kävi kuumempana :idea: Metalli tiiviste pois ja lämpö sen jälkeen normaali :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mulla ei ole mettallitiivisteellä noussut lämmöt yhtään...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Huomenna kuvia kannesta - ei ollut oma kamera mukana pajalla. Pultit ei olleet venyneet juuri lainkaan mutta uusi setti on hankittuna jos viittin vaihtaa kun suuttimen rungot tulee lyhyempien pulttien eteen. Sanovat ettei suuttimia kannattais irroittaa jos ei oo välttämätön pakko :roll:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

XUX63 kirjoitti:
Tota just meinasin sillä kysymyksellä että mikä hajoo seuraavana paineiden karkaamisen yhteydessä monivenan tiivisteellä. Jos tapahtuu noinkin raju karkaaminen niin onko 603:ssa seurauksena jo koneen aukaisu ja monivenan tai 3:n osapuolen kankien vaihtaminen :roll: vrt. sulakkeen korvaaminen rautanaulalla :lol: No, jos konjamiinilla kestää niin eiköhän se kestä perheautossakin...vai onko siellä jo erilaiset kanget ???
Ei kyllä sitä vielä vakiohiluilla ajellaan, katellaan nyt mitä ne kestää :wink:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

konjamiini kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
Tota just meinasin sillä kysymyksellä että mikä hajoo seuraavana paineiden karkaamisen yhteydessä monivenan tiivisteellä. Jos tapahtuu noinkin raju karkaaminen niin onko 603:ssa seurauksena jo koneen aukaisu ja monivenan tai 3:n osapuolen kankien vaihtaminen :roll: vrt. sulakkeen korvaaminen rautanaulalla :lol: No, jos konjamiinilla kestää niin eiköhän se kestä perheautossakin...vai onko siellä jo erilaiset kanget ???
Ei kyllä sitä vielä vakiohiluilla ajellaan, katellaan nyt mitä ne kestää :wink:
ohhoh :o

Kaikki alle kahden viittas vähän muuhun :roll: No, odotellaan...

Kyllä odotuttaa taas kun on sulakkeen vaihdon yhteydessä pari uutta kokeiluakin mielessä... Täytyy kyllä antaa ISO kiitos HannuS:lle. Talli on ollut ahkerassa käytössä ja ei tästä yksin ois mitään tullut :!: :!: :!:

Harjoitukset jatkuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu................
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

XUX63 kirjoitti:Huomenna kuvia kannesta - ei ollut oma kamera mukana pajalla. Pultit ei olleet venyneet juuri lainkaan mutta uusi setti on hankittuna jos viittin vaihtaa kun suuttimen rungot tulee lyhyempien pulttien eteen. Sanovat ettei suuttimia kannattais irroittaa jos ei oo välttämätön pakko :roll:
Ei suuttimia tarvitse irrottaa kannenpulttien takia. Mahtuvat nousemaan reistään. Imusarja on kyllä pakko irroittaa, se on pulttien edessä.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

JP74 kirjoitti:Ei suuttimia tarvitse irrottaa kannenpulttien takia. Mahtuvat nousemaan reistään. Imusarja on kyllä pakko irroittaa, se on pulttien edessä.
jos suutin on sopivasti, siten että mutterinkannan kulma on pultin kohdalla, niin aika hankala on saada pultti pois reiästä. mulla oli lyhyet paikoillaan kun käytin kantta irti.

parasta on jos suuttimia tarvi irrottaa, sillä jäävät vuotamaan normimomentilla aika helposti. mulla oli uus kansi ja diesel pajalta uudet prikat, niin suuttimet piti vetää tiukempaan kuin ohjearvo on.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

konjamiini kirjoitti:Ei kyllä sitä vielä vakiohiluilla ajellaan, katellaan nyt mitä ne kestää :wink:
Mitäpä sitä nyt hyviä kankia huvikseen vaihteleen, eipä oo ainakaan kuulunu että ois oikein moni saanu ees tämmösen kangen selkärangan mutkalle.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

nokileka kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Ei suuttimia tarvitse irrottaa kannenpulttien takia. Mahtuvat nousemaan reistään. Imusarja on kyllä pakko irroittaa, se on pulttien edessä.
jos suutin on sopivasti, siten että mutterinkannan kulma on pultin kohdalla, niin aika hankala on saada pultti pois reiästä. mulla oli lyhyet paikoillaan kun käytin kantta irti.

parasta on jos suuttimia tarvi irrottaa, sillä jäävät vuotamaan normimomentilla aika helposti. mulla oli uus kansi ja diesel pajalta uudet prikat, niin suuttimet piti vetää tiukempaan kuin ohjearvo on.
JepJep, mulla on kans suuttimet siten että ainoastaan rälläkkää näyttämällä saa pultit irti kannesta mutta niin pitäis näyttää uusillekin pulteille - ei hyvä.

Venymisestä vielä... esim. lyhkäset pultit:
Uuden mitta 102, Vanhan maksimi 105,6, Minulla 102,51 :shock:
Eipä oo juuri venynyt...

Tuossapa kansipahvi

Kuva
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

onpa jotenkin tutun näköistä :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mikko K. kirjoitti:Mulla nousi vitosessa metallitiivisteellä kannen lämpö 10astetta Siinä on suuremmat vesi kanavan reijät ja epäilen et virtaus kannessa nousi niin nopeeksi et kansi kävi kuumempana :idea: Metalli tiiviste pois ja lämpö sen jälkeen normaali :lol:
Niiden reikien pitää olla pienemmät muistaakseni siks ettei tuu ilmakuplia sinne nesteen sekaan ja tulee painetta, jos reiät on ollu liian isot nii on voinu tulla ilmaa ja siks kuumeta enempi.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

ei hyvää päivää. meni kannentiiviste? vielä ihan ittekseen normiajossa. kansi alkoi pitää elämää, julistin eilen iltasella uudet nostajat reikiin ja kävin ajamassa pienen koeajolenkin. tänään vaihdoin suotimen ja öljyt. savuttaa niin
:evil: älyttömästi. menikö se tiiviste rikki 1.pytyn öljyreiästä? kone käydä rytkyttää ja vaaleaa öljysavua tulee koko tienoo täyteen.

taidan pistää tilalle 20-tappisen tiivisteen ja siipimutterit.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kannattaiskohan se lohkon pinta tarkistaa?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

10-tappisen tiiviste
Kuva

20-tappisen tiiviste
Kuva
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Alareunaan muutama reikä ja paikoilleen...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tuli uusi tiiviste tänään - kuljetusvaurioinen sellainen. Nokkaketjun puoleisessa päädyssä hiukan taitosta ja toisessa päässä oli tullut osumaa just siihen nurkkaan missä on se vahvistettu tiivisterengas jonka kanssa on aikoinaan ollut ongelmia tehtaalta lähtiessä. Rengas oli soikea. Ei tuota uskalla laittaa paikoilleen, odotellaan josko huomiseksi uusi... voihan paska :cry:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

MeSee kirjoitti:Alareunaan muutama reikä ja paikoilleen...
Alareunassa näkyis olevan myös yksi ylimääräinen reikä :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Jube kirjoitti:
MeSee kirjoitti:Alareunaan muutama reikä ja paikoilleen...
Alareunassa näkyis olevan myös yksi ylimääräinen reikä :roll:
juu, mutta ei ne menoa haittaa...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Kannattaiskohan se lohkon pinta tarkistaa?
Kuinka yleistä on lohkon koneistamisen tarve ? Siinähän tulee jo tarve paksummalle kansipahvillekin ja muistaakseni Veholla hinta pompsahtaa reilusta satasesta yli kolmeen sataan ainakin leveämmässä kannessa :( Se on aika paljon jos sattuu useamminkin vaihtelemaan...

Mutta elämä on... taas kulunutta lainatakseni :lol:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

XUX63 kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Kannattaiskohan se lohkon pinta tarkistaa?
Kuinka yleistä on lohkon koneistamisen tarve ? Siinähän tulee jo tarve paksummalle kansipahvillekin ja muistaakseni Veholla hinta pompsahtaa reilusta satasesta yli kolmeen sataan ainakin leveämmässä kannessa :( Se on aika paljon jos sattuu useamminkin vaihtelemaan...

Mutta elämä on... taas kulunutta lainatakseni :lol:
Vähän OT:ta...ainakin noissa jenkkiveekoneissa on melkeen aina dekkikorkeudet vähän mitä sattuu. Omasta hopan koneesta otettiin toiselta puolelta pois 0,3mm, joka on jo aika paljon ja ois näkyny puristuksissa.
Maksoi muitaakseni jotain 60-70 é
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

peltitiiviste tuli. näyttää paksummalle kuin vakiotiiviste. hyvä vaan. geometrinen puristussuhde laskee, jota voi tarpeen mukaan kompensoida ahtopaineella.

illalla pääsee zuumaileen vanhaa tiivistettä vasten mihin lisäreikiä pitää kairata. MeSee: millä teit lisäreiät?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

nokileka kirjoitti:peltitiiviste tuli. näyttää paksummalle kuin vakiotiiviste. hyvä vaan. geometrinen puristussuhde laskee, jota voi tarpeen mukaan kompensoida ahtopaineella.

illalla pääsee zuumaileen vanhaa tiivistettä vasten mihin lisäreikiä pitää kairata. MeSee: millä teit lisäreiät?
Ite otin porakoneen käteen ja ei muutako reikiä vaan, tiä sitte millä muut niitä reikiä on pureskellu :roll: Kehottaisin käyttään terävää terää...
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

vertailin tiivisteitä, 10-tappisen imusarjan puolella on joka pytyn kohdalla pari extrareikää. pitääkö ne kaikki puuttuvat reiät tehdä? :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vastaa Viestiin