Super-Turbo ja muu tekniikka
Omassa om601 moottorissa oikaisutin lohkon tasonkin, koska aikaa myöten taso nousee aavistuksen kannenpulttien ympäriltä. Normikäytössä ei ole merkitystä, mutta kun tehot ja sylinterinpaineet moninkertaistetaan, suositteli koneistamo tekemään tämän operaation. On tosin melkoinen homma purkaa konetta tasonoikaisun takia, mutta lohko nyt oli muutenkin koneistamossa.
eka kerralla halkesi kannesta esikammion pesä, joka korjaantu kätevästi kun nakkasi tehdasuuden kannen tilalle. toisella kerralla paineet karkasi lähemmäs 3 kiloa ja pahvi lensi 5.pytyn takaa kannen ja lohkon välistä. tulipellin eristeeseen tuli samalla pingispallon kokoinen reikä.Kirves kirjoitti:Mistä kohdasta sulla Nokileka pullahtaa se tiiviste, vai ainako eri paikasta?
http://www.pbase.com/camerafin/image/45569942/original
http://www.pbase.com/camerafin/image/45569943/original
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Tota just meinasin sillä kysymyksellä että mikä hajoo seuraavana paineiden karkaamisen yhteydessä monivenan tiivisteellä. Jos tapahtuu noinkin raju karkaaminen niin onko 603:ssa seurauksena jo koneen aukaisu ja monivenan tai 3:n osapuolen kankien vaihtaminennokileka kirjoitti:... toisella kerralla paineet karkasi lähemmäs 3 kiloa ja pahvi lensi 5.pytyn takaa kannen ja lohkon välistä. tulipellin eristeeseen tuli samalla pingispallon kokoinen reikä...


Just vähä arvelinkin, että tuosta 5.pytyn takaa..
Siinähän on heikko lenkki, koska siinä on levein tasainen kohta tiivistepinnassa, ja omas koneessani on eliminoitu se silleen, et jyrsin siihen ihan rälläkällä sen takareunan suuntaisen laikan levyisen ja pari milliä syvän uran, johon kannentiiviste pureutuu niin, että ei ainakaan siitä kohdasta enää pullahda..
Ja oon antanu kyllä runtua ja ahtoja sen verran, että on hyväksi havaittu, ei mitään pahvionkelmia.. *kop,kop,kop*
Siinähän on heikko lenkki, koska siinä on levein tasainen kohta tiivistepinnassa, ja omas koneessani on eliminoitu se silleen, et jyrsin siihen ihan rälläkällä sen takareunan suuntaisen laikan levyisen ja pari milliä syvän uran, johon kannentiiviste pureutuu niin, että ei ainakaan siitä kohdasta enää pullahda..
Ja oon antanu kyllä runtua ja ahtoja sen verran, että on hyväksi havaittu, ei mitään pahvionkelmia.. *kop,kop,kop*

MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Mulla meni petti aikanaan tosta Sierrasta lohko. Etittiin pitkään vikaa, mikä aiheutti ainaisen kannentiivisteen pettämisen ja kokoajan pienennettiin ahtojakin, mutta mikään ei auttanut. Loppujenlopuksi alettiin kokeilee tiivisteen pullahtamisen jälkeen kannen momentteja ja kuinka ollakkaan kannenpultiti tuli kiristettäessä ylös. No ei muutakuin uus lohko ja tiiviste ongelmat tämän jälkeen sai unohtaa. Kyllä sitä tuli kannentiivistekaupassa toinenkin kerta käytyäJP74 kirjoitti:Omassa om601 moottorissa oikaisutin lohkon tasonkin, koska aikaa myöten taso nousee aavistuksen kannenpulttien ympäriltä.

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Joo, sama homma kutosessa ja siinäkin tuosta pohjalaasesta "veriurasta" on apuaKirves kirjoitti:... tuosta 5.pytyn takaa..
Siinähän on heikko lenkki, koska siinä on levein tasainen kohta tiivistepinnassa, ja omas koneessani on eliminoitu se silleen, et jyrsin siihen ihan rälläkällä sen takareunan suuntaisen laikan levyisen ja pari milliä syvän uran, johon kannentiiviste pureutuu niin, että ei ainakaan siitä kohdasta enää pullahda..


- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Ei kyllä sitä vielä vakiohiluilla ajellaan, katellaan nyt mitä ne kestääXUX63 kirjoitti:
Tota just meinasin sillä kysymyksellä että mikä hajoo seuraavana paineiden karkaamisen yhteydessä monivenan tiivisteellä. Jos tapahtuu noinkin raju karkaaminen niin onko 603:ssa seurauksena jo koneen aukaisu ja monivenan tai 3:n osapuolen kankien vaihtaminenvrt. sulakkeen korvaaminen rautanaulalla
No, jos konjamiinilla kestää niin eiköhän se kestä perheautossakin...vai onko siellä jo erilaiset kanget ???

ohhohkonjamiini kirjoitti:Ei kyllä sitä vielä vakiohiluilla ajellaan, katellaan nyt mitä ne kestääXUX63 kirjoitti:
Tota just meinasin sillä kysymyksellä että mikä hajoo seuraavana paineiden karkaamisen yhteydessä monivenan tiivisteellä. Jos tapahtuu noinkin raju karkaaminen niin onko 603:ssa seurauksena jo koneen aukaisu ja monivenan tai 3:n osapuolen kankien vaihtaminenvrt. sulakkeen korvaaminen rautanaulalla
No, jos konjamiinilla kestää niin eiköhän se kestä perheautossakin...vai onko siellä jo erilaiset kanget ???

Kaikki alle kahden viittas vähän muuhun

Kyllä odotuttaa taas kun on sulakkeen vaihdon yhteydessä pari uutta kokeiluakin mielessä... Täytyy kyllä antaa ISO kiitos HannuS:lle. Talli on ollut ahkerassa käytössä ja ei tästä yksin ois mitään tullut



Harjoitukset jatkuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu................
Ei suuttimia tarvitse irrottaa kannenpulttien takia. Mahtuvat nousemaan reistään. Imusarja on kyllä pakko irroittaa, se on pulttien edessä.XUX63 kirjoitti:Huomenna kuvia kannesta - ei ollut oma kamera mukana pajalla. Pultit ei olleet venyneet juuri lainkaan mutta uusi setti on hankittuna jos viittin vaihtaa kun suuttimen rungot tulee lyhyempien pulttien eteen. Sanovat ettei suuttimia kannattais irroittaa jos ei oo välttämätön pakko
jos suutin on sopivasti, siten että mutterinkannan kulma on pultin kohdalla, niin aika hankala on saada pultti pois reiästä. mulla oli lyhyet paikoillaan kun käytin kantta irti.JP74 kirjoitti:Ei suuttimia tarvitse irrottaa kannenpulttien takia. Mahtuvat nousemaan reistään. Imusarja on kyllä pakko irroittaa, se on pulttien edessä.
parasta on jos suuttimia tarvi irrottaa, sillä jäävät vuotamaan normimomentilla aika helposti. mulla oli uus kansi ja diesel pajalta uudet prikat, niin suuttimet piti vetää tiukempaan kuin ohjearvo on.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
JepJep, mulla on kans suuttimet siten että ainoastaan rälläkkää näyttämällä saa pultit irti kannesta mutta niin pitäis näyttää uusillekin pulteille - ei hyvä.nokileka kirjoitti:jos suutin on sopivasti, siten että mutterinkannan kulma on pultin kohdalla, niin aika hankala on saada pultti pois reiästä. mulla oli lyhyet paikoillaan kun käytin kantta irti.JP74 kirjoitti:Ei suuttimia tarvitse irrottaa kannenpulttien takia. Mahtuvat nousemaan reistään. Imusarja on kyllä pakko irroittaa, se on pulttien edessä.
parasta on jos suuttimia tarvi irrottaa, sillä jäävät vuotamaan normimomentilla aika helposti. mulla oli uus kansi ja diesel pajalta uudet prikat, niin suuttimet piti vetää tiukempaan kuin ohjearvo on.
Venymisestä vielä... esim. lyhkäset pultit:
Uuden mitta 102, Vanhan maksimi 105,6, Minulla 102,51

Eipä oo juuri venynyt...
Tuossapa kansipahvi

Niiden reikien pitää olla pienemmät muistaakseni siks ettei tuu ilmakuplia sinne nesteen sekaan ja tulee painetta, jos reiät on ollu liian isot nii on voinu tulla ilmaa ja siks kuumeta enempi.Mikko K. kirjoitti:Mulla nousi vitosessa metallitiivisteellä kannen lämpö 10astetta Siinä on suuremmat vesi kanavan reijät ja epäilen et virtaus kannessa nousi niin nopeeksi et kansi kävi kuumempanaMetalli tiiviste pois ja lämpö sen jälkeen normaali
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
ei hyvää päivää. meni kannentiiviste? vielä ihan ittekseen normiajossa. kansi alkoi pitää elämää, julistin eilen iltasella uudet nostajat reikiin ja kävin ajamassa pienen koeajolenkin. tänään vaihdoin suotimen ja öljyt. savuttaa niin
älyttömästi. menikö se tiiviste rikki 1.pytyn öljyreiästä? kone käydä rytkyttää ja vaaleaa öljysavua tulee koko tienoo täyteen.
taidan pistää tilalle 20-tappisen tiivisteen ja siipimutterit.

taidan pistää tilalle 20-tappisen tiivisteen ja siipimutterit.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Tuli uusi tiiviste tänään - kuljetusvaurioinen sellainen. Nokkaketjun puoleisessa päädyssä hiukan taitosta ja toisessa päässä oli tullut osumaa just siihen nurkkaan missä on se vahvistettu tiivisterengas jonka kanssa on aikoinaan ollut ongelmia tehtaalta lähtiessä. Rengas oli soikea. Ei tuota uskalla laittaa paikoilleen, odotellaan josko huomiseksi uusi... voihan paska 

Kuinka yleistä on lohkon koneistamisen tarve ? Siinähän tulee jo tarve paksummalle kansipahvillekin ja muistaakseni Veholla hinta pompsahtaa reilusta satasesta yli kolmeen sataan ainakin leveämmässä kannessaMauri H. kirjoitti:Kannattaiskohan se lohkon pinta tarkistaa?

Mutta elämä on... taas kulunutta lainatakseni

Vähän OT:ta...ainakin noissa jenkkiveekoneissa on melkeen aina dekkikorkeudet vähän mitä sattuu. Omasta hopan koneesta otettiin toiselta puolelta pois 0,3mm, joka on jo aika paljon ja ois näkyny puristuksissa.XUX63 kirjoitti:Kuinka yleistä on lohkon koneistamisen tarve ? Siinähän tulee jo tarve paksummalle kansipahvillekin ja muistaakseni Veholla hinta pompsahtaa reilusta satasesta yli kolmeen sataan ainakin leveämmässä kannessaMauri H. kirjoitti:Kannattaiskohan se lohkon pinta tarkistaa?Se on aika paljon jos sattuu useamminkin vaihtelemaan...
Mutta elämä on... taas kulunutta lainatakseni
Maksoi muitaakseni jotain 60-70 é
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
peltitiiviste tuli. näyttää paksummalle kuin vakiotiiviste. hyvä vaan. geometrinen puristussuhde laskee, jota voi tarpeen mukaan kompensoida ahtopaineella.
illalla pääsee zuumaileen vanhaa tiivistettä vasten mihin lisäreikiä pitää kairata. MeSee: millä teit lisäreiät?
illalla pääsee zuumaileen vanhaa tiivistettä vasten mihin lisäreikiä pitää kairata. MeSee: millä teit lisäreiät?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Ite otin porakoneen käteen ja ei muutako reikiä vaan, tiä sitte millä muut niitä reikiä on pureskellunokileka kirjoitti:peltitiiviste tuli. näyttää paksummalle kuin vakiotiiviste. hyvä vaan. geometrinen puristussuhde laskee, jota voi tarpeen mukaan kompensoida ahtopaineella.
illalla pääsee zuumaileen vanhaa tiivistettä vasten mihin lisäreikiä pitää kairata. MeSee: millä teit lisäreiät?
