Visa mersutietäjille (Oikea vastaus paljastettu)
Visa mersutietäjille (Oikea vastaus paljastettu)
Miksi mersu (ainakin 124-kori) on rakennettu niin että öljynvaihto tehdään yläkautta?
Tähän voi varmaan olla myös monia teknillisiä "oikeita" vastauksia, mutta tässä haen jotain muuta!
Kaveri oli edellisessä työpaikassa ollut tekemisissä Mersun Saksan tehtaiden kanssa, ja siellä "mersun insinöörit" olivat kertoneet tämän jutun!
Tähän voi varmaan olla myös monia teknillisiä "oikeita" vastauksia, mutta tässä haen jotain muuta!
Kaveri oli edellisessä työpaikassa ollut tekemisissä Mersun Saksan tehtaiden kanssa, ja siellä "mersun insinöörit" olivat kertoneet tämän jutun!
Viimeksi muokannut mesemike, To 14.07.2005 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"MB E200D -95"
Re: Visa mersutietäjille
Jaa'a, alakautta minä olen omaani vaihtanutmesemike kirjoitti:Miksi mersu (ainakin 124-kori) on rakennettu niin että öljynvaihto tehdään yläkautta?

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kyllä minä ainakin ihan pokkana valuttelin öljyt alakautta ja filtterin vaihdoinkin sitten yläkautta



Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Eipä niitä muoveja ole tähän mennessä tarvinnut poistaa.Mauri H. kirjoitti:Ettei tarvitse pohjamuoveja irroitella. Suodatinkin on siinä ylhäällä.
Imurilla muuten tulee paremmin öljyt pois kuin valuttamalla.
Pyörän aukon kautta saa pitkällä jatkolla ruuvin auki, tarvitsematta alle edes mennä.
Kipon toki joutuu sinne lykkäämään, kun ei maahan kehtaa päästää

Ja kun odottelee, että öljyt valuu pois, voi sillä välin vaihdella patruunan yläkerran puolella.
Mitenniin tulee parmmin pois imurilla.
Hyvin ne tähän asti on valunut pois omalla painollaan.

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Juu.. ...Ihan samalla metodilla minäkin vaihdoin voitelunesteet kuin tuo "Janikin" ....By the way... ...sehän on minunkin nimeni
Ei niitä muoveja siis tartte irroittaa..

Ei niitä muoveja siis tartte irroittaa..
Viimeksi muokannut SLC-450, Ti 12.07.2005 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Jep, erilaisia on muovit noissa.Mauri H. kirjoitti:Ei tarvii muoveja poistaa bensavehkeissä, dieseleissä kylläkin. Ei oo nääs sitä aukkoa muovissa, vaan kaikki öljy valuu muovien päälle.
Imurilla tulee kerralla kuivaksi, valuttamalla saa valuttaa vielä seuravaan päivään että tulee yhtä kuivaksi.
Enpä usko että sen tyhjemmäksi tulee imuroimalla

Vai onko joku kokeillut, paljonko propun kautta tulee vielä öljyä imuroinnin jälkeen?
Ja lämpimänä kun valuttaa nuo öljyt, niin ei varmaankaan pitkää aikaa mene, kun on tyhjä...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Rohkenen olla eri mieltä tuosta että imurilla lähtisi paremmin... Imurilla ottaminenhan riippuu myös siitä mihin suutin sattuu tulemaan (onko alin kohta). Pohjaproppu on kuitenkin öljypohjan alimmassa paikassa.Mauri H. kirjoitti:Ei tuu propusta imuroinnin jälkeen öljyä, mutta valuttamalla tulee vielä aika kauan.
Toki se kuinka tyhjäksi valuttamalla se tulee on ihan siitä kiinni kauanko jaksaa valuttaa. Mutta käytännössä 7.5 litran öljytilavuudessa joku desi vanhaa öljyä ei merkkaa paskaakaan.
Mutta mitä merkitystä tuollaisella vajaalla puolella desillä on öljynvaihdossa niin siitä ollaan samaa mieltä..

Ei oppinut olutta ojaan kaada
Imuöljynvaihdot!



Tosiaan aihe karkasi vähän itse kysymyksen ulkopuolelle, mutta se kuitenkin tarkentaa itse kysymyksen taustoja.
Itse käyn täällä Porvoossa vaihtamassa öljyt paikassa nimeltä Porvoon öljynvaihto. He imevät öljyt yläkautta (öljyputken tikun kautta) ja vielä lopuksi tunkevat ohuen noin 5 millisen letkun putkea pitkin pohjalle ja imevät viimeisimmätkin tipat (ja sakat) pohjalta.
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen niin öljyjen vaihto yläkautta liittyy mersujen vientiin Saksan ulkopuolelle...
Itse käyn täällä Porvoossa vaihtamassa öljyt paikassa nimeltä Porvoon öljynvaihto. He imevät öljyt yläkautta (öljyputken tikun kautta) ja vielä lopuksi tunkevat ohuen noin 5 millisen letkun putkea pitkin pohjalle ja imevät viimeisimmätkin tipat (ja sakat) pohjalta.
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen niin öljyjen vaihto yläkautta liittyy mersujen vientiin Saksan ulkopuolelle...
"MB E200D -95"
höh, jos öljyproppu on se alin kohta myös vaihtaessa öljyjä eikä auto ole kallellaan väärään suuntaan niin kyllä se öljy ajon jälkeen tiputettuna valuu aika tarkkaan pois. Eikai se imuri nuole niitä laakerikauloja ja koneen "yläkertaa" niin tarkkaan etteikö silläkin tavalla pieni liru valu pikku hiljaa, aivan samoin kuin propun kautta vaihtaen. Kuumat ölyt kun laskee alas niin ei tarvi kun 5min venata ja sitten rppu kiinni. Mä olen irrottanut pohjamuovin vaikka siinä reikä onkin, kuuma öljy tulee niin vauhdilla ulos että se ei muovin päällä takuulla pysy.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
OT:
Imuvaihtajiakin on sitten ainakin kahta erisortimenttia.
On niitä joissa öljy imetään öljytikun reiästä tyrkättävällä pilliputkella ja sitten on niitä jotka muodostaa alipaineen koko koneeseen, eli laitteen imusuulake on o-renkailla tiivistetty mittatikunreiässä. Ja jälkimmäinen metodi kyllä nuolee koneen niin kuivaksi kuin alipaine vain suinkin voi, välittämättä öljypohjan muodoista tai auton asennosta...
Imuvaihtajiakin on sitten ainakin kahta erisortimenttia.
On niitä joissa öljy imetään öljytikun reiästä tyrkättävällä pilliputkella ja sitten on niitä jotka muodostaa alipaineen koko koneeseen, eli laitteen imusuulake on o-renkailla tiivistetty mittatikunreiässä. Ja jälkimmäinen metodi kyllä nuolee koneen niin kuivaksi kuin alipaine vain suinkin voi, välittämättä öljypohjan muodoista tai auton asennosta...

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
VASTAUS VISAAN !!
Kun ei näytä oikeata vastausta tulevan niin paljastan tämän "oman" totuuden.
Kyse oli kuulemma siitä että kun mersuja vietiin arabimaihin, niin valuttaminen tyhjäksi alakautta muistutti liiaksi siellä tapahtuvaa eläinten teurastusta. Eläimistähän valutetaan veri pois ja annetaan valua tyhjäksi. Tämän jälkeen kohde on kuollut... ja eihän kallis statussymbooli saa olla öljynvaihdon jälkeen kuollut.
Että tällainen tapaus...
Kyse oli kuulemma siitä että kun mersuja vietiin arabimaihin, niin valuttaminen tyhjäksi alakautta muistutti liiaksi siellä tapahtuvaa eläinten teurastusta. Eläimistähän valutetaan veri pois ja annetaan valua tyhjäksi. Tämän jälkeen kohde on kuollut... ja eihän kallis statussymbooli saa olla öljynvaihdon jälkeen kuollut.
Että tällainen tapaus...
"MB E200D -95"
No jos niin vanhalla p****lla ajelee, että siihen pitäisi jo öljyt vaihtaa, niin ei muuta kuin paaliin vain! Eivät muuten jenkeissäkään aina jaksa vaihtaa öljyjä (esim. isukki joutui tekemään vm. -65 sysleriin öljypropunSivonen kirjoitti:Lienee paikallinen tapa paalata auto?


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
M.K kirjoitti:OT:
Imuvaihtajiakin on sitten ainakin kahta erisortimenttia.
On niitä joissa öljy imetään öljytikun reiästä tyrkättävällä pilliputkella ja sitten on niitä jotka muodostaa alipaineen koko koneeseen, eli laitteen imusuulake on o-renkailla tiivistetty mittatikunreiässä. Ja jälkimmäinen metodi kyllä nuolee koneen niin kuivaksi kuin alipaine vain suinkin voi, välittämättä öljypohjan muodoista tai auton asennosta...
Eikös sitä sanota että jos on tiukka kone, niin alipaine vetää lakanatkin persiiseen

Re: VASTAUS VISAAN !!
No tuskin ne mersun insinöörit jottai arabimaitten uskontoja ottaa huomioon kun ne autoja suunnittelee...mesemike kirjoitti:Kun ei näytä oikeata vastausta tulevan niin paljastan tämän "oman" totuuden.
Kyse oli kuulemma siitä että kun mersuja vietiin arabimaihin, niin valuttaminen tyhjäksi alakautta muistutti liiaksi siellä tapahtuvaa eläinten teurastusta. Eläimistähän valutetaan veri pois ja annetaan valua tyhjäksi. Tämän jälkeen kohde on kuollut... ja eihän kallis statussymbooli saa olla öljynvaihdon jälkeen kuollut.
Että tällainen tapaus...
Vähä utopia vastaus.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Aivan, kellä on magneetti pohjapropussa ja kellä ei, se jolla on, niin se sitä puhdistelkoon.Benzo kirjoitti: Eikös sitä sanota että jos on tiukka kone, niin alipaine vetää lakanatkin persiiseenEli oikeassa olet, alipaineessa on tehoa, mutta mites ne hileet jotka joissakin koneissa tulee siihen magneettiin joka on pultissa? Tuleeko ne välttämättä imuriin kaikki yhtenä klönttinä, vai leviääkö osa takaisin koneeseen?

Mersuissa taitaa harvemmin olla alkuperäisenä moista sakan kerääjää. Antaa paskan kiertää vaan, tehokas suodatin on oikea loppusijoituspaikka sille.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm