Visa mersutietäjille (Oikea vastaus paljastettu)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
mesemike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.01.2004 15:52
Paikkakunta: Porvoo

Visa mersutietäjille (Oikea vastaus paljastettu)

Viesti Kirjoittaja mesemike »

Miksi mersu (ainakin 124-kori) on rakennettu niin että öljynvaihto tehdään yläkautta?

Tähän voi varmaan olla myös monia teknillisiä "oikeita" vastauksia, mutta tässä haen jotain muuta!

Kaveri oli edellisessä työpaikassa ollut tekemisissä Mersun Saksan tehtaiden kanssa, ja siellä "mersun insinöörit" olivat kertoneet tämän jutun!
Viimeksi muokannut mesemike, To 14.07.2005 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"MB E200D -95"
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Visa mersutietäjille

Viesti Kirjoittaja Jani »

mesemike kirjoitti:Miksi mersu (ainakin 124-kori) on rakennettu niin että öljynvaihto tehdään yläkautta?
Jaa'a, alakautta minä olen omaani vaihtanut :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ettei tarvitse pohjamuoveja irroitella. Suodatinkin on siinä ylhäällä.

Imurilla muuten tulee paremmin öljyt pois kuin valuttamalla.
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Kyllä minä ainakin ihan pokkana valuttelin öljyt alakautta ja filtterin vaihdoinkin sitten yläkautta :shock: :D
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mauri H. kirjoitti:Ettei tarvitse pohjamuoveja irroitella. Suodatinkin on siinä ylhäällä.

Imurilla muuten tulee paremmin öljyt pois kuin valuttamalla.
Eipä niitä muoveja ole tähän mennessä tarvinnut poistaa.
Pyörän aukon kautta saa pitkällä jatkolla ruuvin auki, tarvitsematta alle edes mennä.
Kipon toki joutuu sinne lykkäämään, kun ei maahan kehtaa päästää :roll:
Ja kun odottelee, että öljyt valuu pois, voi sillä välin vaihdella patruunan yläkerran puolella.

Mitenniin tulee parmmin pois imurilla.
Hyvin ne tähän asti on valunut pois omalla painollaan. :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Juu.. ...Ihan samalla metodilla minäkin vaihdoin voitelunesteet kuin tuo "Janikin" ....By the way... ...sehän on minunkin nimeni :P

Ei niitä muoveja siis tartte irroittaa..
Viimeksi muokannut SLC-450, Ti 12.07.2005 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei tarvii muoveja poistaa bensavehkeissä, dieseleissä kylläkin. Ei oo nääs sitä aukkoa muovissa, vaan kaikki öljy valuu muovien päälle.

Imurilla tulee kerralla kuivaksi, valuttamalla saa valuttaa vielä seuravaan päivään että tulee yhtä kuivaksi.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mauri H. kirjoitti:Ei tarvii muoveja poistaa bensavehkeissä, dieseleissä kylläkin. Ei oo nääs sitä aukkoa muovissa, vaan kaikki öljy valuu muovien päälle.

Imurilla tulee kerralla kuivaksi, valuttamalla saa valuttaa vielä seuravaan päivään että tulee yhtä kuivaksi.
Jep, erilaisia on muovit noissa.

Enpä usko että sen tyhjemmäksi tulee imuroimalla :roll:
Vai onko joku kokeillut, paljonko propun kautta tulee vielä öljyä imuroinnin jälkeen?
Ja lämpimänä kun valuttaa nuo öljyt, niin ei varmaankaan pitkää aikaa mene, kun on tyhjä...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksi CDi jossa on (omatekoinen) pohjapanssari ja sen ruuvit jumissa käy öljynvaihdossa, "imuroitavana", ei sinne niin paljoa uutta öljyä voi laittaa kuin niihin joista lasketaan propusta pois.
Vanhemmista en tiedä.
wiimax.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei tuu propusta imuroinnin jälkeen öljyä, mutta valuttamalla tulee vielä aika kauan.
Toki se kuinka tyhjäksi valuttamalla se tulee on ihan siitä kiinni kauanko jaksaa valuttaa. Mutta käytännössä 7.5 litran öljytilavuudessa joku desi vanhaa öljyä ei merkkaa paskaakaan.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mauri H. kirjoitti:Ei tuu propusta imuroinnin jälkeen öljyä, mutta valuttamalla tulee vielä aika kauan.
Toki se kuinka tyhjäksi valuttamalla se tulee on ihan siitä kiinni kauanko jaksaa valuttaa. Mutta käytännössä 7.5 litran öljytilavuudessa joku desi vanhaa öljyä ei merkkaa paskaakaan.
Rohkenen olla eri mieltä tuosta että imurilla lähtisi paremmin... Imurilla ottaminenhan riippuu myös siitä mihin suutin sattuu tulemaan (onko alin kohta). Pohjaproppu on kuitenkin öljypohjan alimmassa paikassa.
Mutta mitä merkitystä tuollaisella vajaalla puolella desillä on öljynvaihdossa niin siitä ollaan samaa mieltä.. :lol:
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Imuöljynvaihdot!

Viesti Kirjoittaja kleitos »

:D Tervehdys arvon foorumilaiset! Olen mielenkiinnolla lueskellut foorumia jo jonkin aikaa ja täytyy minunkin lopulta jotain kommentoida :roll: Olen omaan autooni C220 CDI, jossa on alkuperäinen duralumiininen, hiukan työläästi irroitettava pohjapanssari vaihtanut öljyjä imien/ valuttaen. Kunnollisella paineilmakäyttöisellä, sopivalla adapterilla varustetulla imuvaihtajalla vaihtaen, ja :idea: HUOM! öljynsuodatin vaihtaen ennen öljynvaihtoa, pisaraakaan öljyä propusta ei tule!! Ns. harrastelija tason imuvaihtajista ei kokemuksia. Kaunista kesää kaikille!
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

karkaskohan tämä vähän OT:n puolelle... :roll:
Veikkaan, että syy miksi näin on suunnitellu ei liity mitenkään panssareihin...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jani kirjoitti:Ja lämpimänä kun valuttaa nuo öljyt, niin ei varmaankaan pitkää aikaa mene, kun on tyhjä...
Varsinkin jos on niin väljä kone että öljytilassa on enemmän bensaa kuin öljyä, niin ne tulee ulos hyvinkin nopeasti. :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
mesemike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.01.2004 15:52
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mesemike »

Tosiaan aihe karkasi vähän itse kysymyksen ulkopuolelle, mutta se kuitenkin tarkentaa itse kysymyksen taustoja.

Itse käyn täällä Porvoossa vaihtamassa öljyt paikassa nimeltä Porvoon öljynvaihto. He imevät öljyt yläkautta (öljyputken tikun kautta) ja vielä lopuksi tunkevat ohuen noin 5 millisen letkun putkea pitkin pohjalle ja imevät viimeisimmätkin tipat (ja sakat) pohjalta.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen niin öljyjen vaihto yläkautta liittyy mersujen vientiin Saksan ulkopuolelle...
"MB E200D -95"
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Generig kirjoitti:Olisiko ekoteosta kyse eli niitä öljyjä ei voi valuttaa pitkin valitamyymälän parkkipaikkaa?
Kävi itselläkin mielessä, mutta ei kai silloin olisi suunniteltu edes pohjaproppua... :roll:
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

höh, jos öljyproppu on se alin kohta myös vaihtaessa öljyjä eikä auto ole kallellaan väärään suuntaan niin kyllä se öljy ajon jälkeen tiputettuna valuu aika tarkkaan pois. Eikai se imuri nuole niitä laakerikauloja ja koneen "yläkertaa" niin tarkkaan etteikö silläkin tavalla pieni liru valu pikku hiljaa, aivan samoin kuin propun kautta vaihtaen. Kuumat ölyt kun laskee alas niin ei tarvi kun 5min venata ja sitten rppu kiinni. Mä olen irrottanut pohjamuovin vaikka siinä reikä onkin, kuuma öljy tulee niin vauhdilla ulos että se ei muovin päällä takuulla pysy.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

OT:
Imuvaihtajiakin on sitten ainakin kahta erisortimenttia.
On niitä joissa öljy imetään öljytikun reiästä tyrkättävällä pilliputkella ja sitten on niitä jotka muodostaa alipaineen koko koneeseen, eli laitteen imusuulake on o-renkailla tiivistetty mittatikunreiässä. Ja jälkimmäinen metodi kyllä nuolee koneen niin kuivaksi kuin alipaine vain suinkin voi, välittämättä öljypohjan muodoista tai auton asennosta... 8)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
mesemike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.01.2004 15:52
Paikkakunta: Porvoo

VASTAUS VISAAN !!

Viesti Kirjoittaja mesemike »

Kun ei näytä oikeata vastausta tulevan niin paljastan tämän "oman" totuuden.

Kyse oli kuulemma siitä että kun mersuja vietiin arabimaihin, niin valuttaminen tyhjäksi alakautta muistutti liiaksi siellä tapahtuvaa eläinten teurastusta. Eläimistähän valutetaan veri pois ja annetaan valua tyhjäksi. Tämän jälkeen kohde on kuollut... ja eihän kallis statussymbooli saa olla öljynvaihdon jälkeen kuollut.

Että tällainen tapaus...
"MB E200D -95"
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

:shock:
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

:shock:
Outo teoria.
Miksiköhän ne kuitenkin on sen verireijän noihin tehneet, jos sen kautta ei ole tarkoitettu tyhjennettäväksi :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lienee paikallinen tapa paalata auto? :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sivonen kirjoitti:Lienee paikallinen tapa paalata auto? :lol:
No jos niin vanhalla p****lla ajelee, että siihen pitäisi jo öljyt vaihtaa, niin ei muuta kuin paaliin vain! Eivät muuten jenkeissäkään aina jaksa vaihtaa öljyjä (esim. isukki joutui tekemään vm. -65 sysleriin öljypropun :shock:) ja UAZejakaan ei ole suunniteltu öljynvaihtoa silmälläpitäen. Suuressa maailmassa on suuret toleranssit! Toista on täällä Suomessa. :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

M.K kirjoitti:OT:
Imuvaihtajiakin on sitten ainakin kahta erisortimenttia.
On niitä joissa öljy imetään öljytikun reiästä tyrkättävällä pilliputkella ja sitten on niitä jotka muodostaa alipaineen koko koneeseen, eli laitteen imusuulake on o-renkailla tiivistetty mittatikunreiässä. Ja jälkimmäinen metodi kyllä nuolee koneen niin kuivaksi kuin alipaine vain suinkin voi, välittämättä öljypohjan muodoista tai auton asennosta... 8)

Eikös sitä sanota että jos on tiukka kone, niin alipaine vetää lakanatkin persiiseen :lol: Eli oikeassa olet, alipaineessa on tehoa, mutta mites ne hileet jotka joissakin koneissa tulee siihen magneettiin joka on pultissa? Tuleeko ne välttämättä imuriin kaikki yhtenä klönttinä, vai leviääkö osa takaisin koneeseen?
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: VASTAUS VISAAN !!

Viesti Kirjoittaja skibe »

mesemike kirjoitti:Kun ei näytä oikeata vastausta tulevan niin paljastan tämän "oman" totuuden.

Kyse oli kuulemma siitä että kun mersuja vietiin arabimaihin, niin valuttaminen tyhjäksi alakautta muistutti liiaksi siellä tapahtuvaa eläinten teurastusta. Eläimistähän valutetaan veri pois ja annetaan valua tyhjäksi. Tämän jälkeen kohde on kuollut... ja eihän kallis statussymbooli saa olla öljynvaihdon jälkeen kuollut.

Että tällainen tapaus...
No tuskin ne mersun insinöörit jottai arabimaitten uskontoja ottaa huomioon kun ne autoja suunnittelee...

Vähä utopia vastaus.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Kyllä mauri on oikeassa että imemällä tulee öljy paremmin pois. on muuten jo 123 ollu imu vaihto voi olla että vieläkin vanhemmissa.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Benzo kirjoitti: Eikös sitä sanota että jos on tiukka kone, niin alipaine vetää lakanatkin persiiseen :lol: Eli oikeassa olet, alipaineessa on tehoa, mutta mites ne hileet jotka joissakin koneissa tulee siihen magneettiin joka on pultissa? Tuleeko ne välttämättä imuriin kaikki yhtenä klönttinä, vai leviääkö osa takaisin koneeseen?
Aivan, kellä on magneetti pohjapropussa ja kellä ei, se jolla on, niin se sitä puhdistelkoon. :lol:
Mersuissa taitaa harvemmin olla alkuperäisenä moista sakan kerääjää. Antaa paskan kiertää vaan, tehokas suodatin on oikea loppusijoituspaikka sille.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Vastaa Viestiin