kardaanin irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

kardaanin irroitus

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Pitäis vaihtaa eteen rättinivel, millainen homma? Kardaani takaa irti+tukilaakeri....lähteekö sit vetämällä pois, eli onko boorit laatikos ja kardaanin päässä? Onkohan reikäväli 80/90mm? Tasapainottaa? Kolahtaa joskus kun heittää esim. D:ltä R:älle
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Kolahdus voi tulla kyllä esim takakelkanpuslistakin...

Mut just tuli otettua kardaani irti yhdestä 190d:stä, kardaani irti laatikosta 3 pulttia, kannatinlaakeri irti 2 pulttia ja kardaani takaa irti 3 pulttia
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Kävin pukeilla rytkyttelemäs kardaanii ja mielestäni eturätti tuntu väljältä? ps.aika amatööri :oops:
Avatar
Vuke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Su 17.10.2004 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Jos etu rättinivelen vaihtaa niin ei tarvitse koko kardaania alas pudottaa.
Ei muutako pultit auki ja tönäisy taaksepäin ja irti on, joi olla että laatikon tuen joudut irroittamaan.
Tulimeinaan keväällä vaihdettua omaan 124:seen rätti nivelet
PS. Ota vanha rätti mukaan kauppaan niin saat varmemmin oikean kokoisen
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Siis.... aukeeko siitä rättinivelestä? Koitin , että 17mm avain olis sopinu aika lähelle, mut....en saanut avainta sopiin sinne "kumin" sekaan? Onko siis se kumi niin pahasti jo menny, että vaikee saada hylsy sisään?
Avatar
Vuke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Su 17.10.2004 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Aukee rättinivelestä siinä on etupäässä värinän vaimennin kumi joka hiukan haittaa operaatiota.
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kasimillin kuusiokoloavain sieltä takaa ja 17 mm lenkillä mutterista kiinni.
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

yritin etupuolelta 17mm avaimella, siis hylsyllä, ei ylettyny, oonkohan oikees ruuvis? Takapuolella myös 17mm :oops:
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Siis koneen puolelta 17 lenkillä kiinni ja perän puolelta 8mm kuusiokololla
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niintuota eli siellä ahtaassa välissä kuminivelen ja vaihteiston välissä on 17 mm mutteri, ja pultissa johon avain työnnetään kuminivelen läpi on todennäköisesti 8 mm kuusiokolokanta. :lol:

etupuolitakapuolieestätakaajupinaamitenpäin
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

OK! Ei auta ku mennä tsiigaileen ja ottaa työkalut mukaan. Kiitti teille :lol:
Avatar
Vuke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Su 17.10.2004 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vuke »

MeSee kirjoitti:Siis koneen puolelta 17 lenkillä kiinni ja perän puolelta 8mm kuusiokololla
Juuri noin oli ainakin minulla laitettu
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Kiitos ja hyvää lomaa (ne, joilla on :)) Taas auttoi tämäkin palsta meikkiksen elämää, heh, (ja fiilareita)
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Ja aamulla power-parkkiin ylihärmään, tiäs vaikka näkis jonkun Mikan :lol:
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Masa06 kirjoitti:Ja aamulla power-parkkiin ylihärmään, tiäs vaikka näkis jonkun Mikan :lol:
Jaa, onko Salo taas ajamassa? Kyllä nauratti, kun muutama vuosi takaperin Salolainen vipalla kierroksella halus vielä tehdä näyttävän ohituksen ja pomppasikin ohitettavan renkaan yli taka-akselinsa. :lol: Vetari kierossa ja varikolle. Ylpeys käy lankeemuksen edellä :P
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: kardaanin irroitus

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Masa06 kirjoitti:Pitäis vaihtaa eteen rättinivel, millainen homma? Kardaani takaa irti+tukilaakeri....lähteekö sit vetämällä pois, eli onko boorit laatikos ja kardaanin päässä? Onkohan reikäväli 80/90mm? Tasapainottaa? Kolahtaa joskus kun heittää esim. D:ltä R:älle
Kardaanin edestä kolme pulttia irti, kuusiokolo ja 17mm lenkki. 41mm mutteri auki kardaanin keski boorilta (vaatii lampöpellin irroituksen). Voit löysätä tukilaakerin pultteja, älä kuitenkaan irroita kokonaan. Ota laatikon takakannake irti. merkitse kardaanin booritus niin tarkasti että saat sen varmasti takaisin samoille booripykälille. Ota kardaanin etupää pois ja avaa rätti värinänvaimennin / kardaaninlaippa yhdistelmästä. Kasaus hoituu käännetyssä järjestyksessä.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Merkit booritukselle löytyy kardaanista, lisää ei tarvitse tehdä. :D
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

dealer kirjoitti:Merkit booritukselle löytyy kardaanista, lisää ei tarvitse tehdä. :D
Miksi tuo pitää laittaa samoille booreille? Onko haittaa, itse en ole havainnut mitään eroa vaikken ole koskaan katellut mille boorille menee.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos nivelet ovat väärässä asennossa toisiinsa nähden, kardaani saattaa täristää.
Vaikuttaneeko kuminivelten kestoonkin ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Petri K kirjoitti:
dealer kirjoitti:Merkit booritukselle löytyy kardaanista, lisää ei tarvitse tehdä. :D
Miksi tuo pitää laittaa samoille booreille? Onko haittaa, itse en ole havainnut mitään eroa vaikken ole koskaan katellut mille boorille menee.
Kardaani on tasapainoitettu yhtenä pötkynä :D
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Tulipa taas viikonloppu vietettyä makuvasti auton alla ja ympärilla. Vaihdoin paripyöränlaakeria, tomaatinäljyt ja suodattimen, naftan suodattimet ja kardaanin kannatinlaakerin. Sen verran voin sanoa että on se syvältä kun ei ole kunnon nosturia tai monttua. Ei ole mitään herkkua maata auton alla ahtaassa ja väännellä kardaania irti. P*ska homma mutta tulipahan tehtyä. Se mikä jäi kaivelemaan tuossa oli nuo kohdistusmerkit. Vaikutti ihan kuin ei olisi ollut aivan sopivaa kohtaa että olis saanut merkit tasan keskelle. Tuntui kuitenkin toimivan ilman värinöitä nyt kun vaihdoin laakerin ja kohdistin mahdollisimman tarkkaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei varmasti ole vaarallista jos merkit heittää pykälän tai kaks.
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

B. Wikström kirjoitti:Tulipa taas viikonloppu vietettyä makuvasti auton alla ja ympärilla. Vaihdoin paripyöränlaakeria, tomaatinäljyt ja suodattimen, naftan suodattimet ja kardaanin kannatinlaakerin. Sen verran voin sanoa että on se syvältä kun ei ole kunnon nosturia tai monttua. Ei ole mitään herkkua maata auton alla ahtaassa ja väännellä kardaania irti. P*ska homma mutta tulipahan tehtyä. Se mikä jäi kaivelemaan tuossa oli nuo kohdistusmerkit. Vaikutti ihan kuin ei olisi ollut aivan sopivaa kohtaa että olis saanut merkit tasan keskelle. Tuntui kuitenkin toimivan ilman värinöitä nyt kun vaihdoin laakerin ja kohdistin mahdollisimman tarkkaan.
Mitä meinaat tuolla "kohdistit mahdollisimman tarkkaan"?

Itellä jyrisee tuo vetoakselisto. Oiskohan paras vaihtoehto nykiä koko vetari irti ja kävellä dealerin juttusille kattoon mitä kaikkea siihen pitää vaihtaa? Mitäs tuumaat Dealer?
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mikkoj kirjoitti:
Mitä meinaat tuolla "kohdistit mahdollisimman tarkkaan"?
Tuolla tarkoitetaan sitä, että kardaanin etu- ja takaosan kohdistusmerkit on laitettu kohdakkain. Mahdollisimman tarkasti :roll: Jos merkit eivät ole kohdakkain, niin tulee jyrinää ja tärinää. Myöskin alustamassalla suojattu kardaani tekee saman. Ensimmäiseksi kannattaa siis tarkistaa, ettei kardaania ole massattu. Pienikin likakerros aiheuttaa epätasapainoa.
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin