4-maticcimiehille kysymys...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

4-maticcimiehille kysymys...

Viesti Kirjoittaja kilander »

Nyt kun ei ole päässyt tuota omaa talvikelillä kokeilemaan,ainoastaan märällä nurmikolla.Niin herkästihän tuo kolmiovalo vilahtaa,ja neliveto kytkeytyy.Ja silloin sutiminenkin loppuu,mutta minkä aikaa se neliveto on päällä,kun minä en ainakaan huomaa poiskytkeytymistä :?:
Viisas on kyllä Mersun systeemi,tänään jouduin ajamaan vauhdilla oikeanpuolen pyörät valtavaan vesilammikkoon,niin hetihän tuo kytki nelikon päälle.
Mutta tuo poiskytkeytyminen ei vielä ole selvinnyt (esim.tuskin talvikelissäkään jatkuvasti ramppaa päälle/pois,kai se jonkinaikaa on päällä)
Oliskohan kellään tietoa,esim suomenkielistä kirjaa 4-maticiin?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Siis Mepan nelivetohan on tehty planeettapyörästöllä, joka jakaa voiman ~40/60 suhteessa eteen ja taakse... (?) Ei se ole tällainen "Silloin päällä kuin huvittaa", se vetää jatkuvasti. Eli ei ole mitään viskoa tai haldeksia, joka sitä etupäätä laittaisi mukaan, siellä on aina voimaa, tilanteesta riippuen sitten jaetaan pyörien kesken, pitkittäisjakosuhde tässä ei vaihtele kuten Torsenissa...(?)

Korjatkaa jos käsitykseni on virheellinen.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mariini kirjoitti:Siis Mepan nelivetohan on tehty planeettapyörästöllä, joka jakaa voiman ~40/60 suhteessa eteen ja taakse... (?) Ei se ole tällainen "Silloin päällä kuin huvittaa", se vetää jatkuvasti. Eli ei ole mitään viskoa tai haldeksia, joka sitä etupäätä laittaisi mukaan, siellä on aina voimaa, tilanteesta riippuen sitten jaetaan pyörien kesken, pitkittäisjakosuhde tässä ei vaihtele kuten Torsenissa...(?)
Korjatkaa jos käsitykseni on virheellinen.
Käsittääkseni se nimenomaan on sellainen, joka vetää jatkuvasti takapäällä ja tarvittaessa ottaa etupään mukaan, ainakin tuossa 124 kopan systeemissä josta kysymys oli, uudemmista en tiedä.
Käsittääkseni 4-veto kytkeytyy pois kun veto(kaasu) löysätään, myös ratissa on asentotunnisti jonka pitäisi estää 4-veto jos ratti on liiaan linkussa... Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 4-maticcimiehille kysymys...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:Nyt kun ei ole päässyt tuota omaa talvikelillä kokeilemaan,ainoastaan märällä nurmikolla.Niin herkästihän tuo kolmiovalo vilahtaa,ja neliveto kytkeytyy.Ja silloin sutiminenkin loppuu,mutta minkä aikaa se neliveto on päällä,kun minä en ainakaan huomaa poiskytkeytymistä :?:
Viisas on kyllä Mersun systeemi,tänään jouduin ajamaan vauhdilla oikeanpuolen pyörät valtavaan vesilammikkoon,niin hetihän tuo kytki nelikon päälle.
Mutta tuo poiskytkeytyminen ei vielä ole selvinnyt (esim.tuskin talvikelissäkään jatkuvasti ramppaa päälle/pois,kai se jonkinaikaa on päällä)
Oliskohan kellään tietoa,esim suomenkielistä kirjaa 4-maticiin?
Viimeiseen on pakko vastata puoliksi häpeillen: mulla on edelleen täältä forumilta lainaan saatu Vehon suomenkielinen 4-matic toiminta- ja huolto-opas; helkkarin yksityiskohtainen 220-sivuinen teos, jota en ole vielä saanut aikaiseksi kopioida itselleni....
Eepoksen mukaan se kolmiovalo syttyy aina, kun neliveto kytkeytyy ns. 1-vaiheeseen, ja neliveto ja mahdollisesti tasauspyörästöjen lukot jäävät niin kauan kytketyiksi kun kytkentäkriteerit ovat olemassa. Ellei luistoa ole, irtoavat lukot. Jos luistoa hetikohta taas esiintyy, lukot napsahtavat uudestaan päälle ja valo syttyy jälleen.
Jos kuka ei tiennyt, niin tuo 1-vaihe kytkeytyy päälle aina liikkeelle lähtiessä. tämä 1-vaihe tarkoittaa sitä, että neliveto kytkeytyy mutta lukot eivät, mutta fiksusti valo ei syty jos luistoa liikkellelähtötilanteessa ei ole.
4Maticin ohjainlaite sisältää jopa hienon oppimistoiminnon: jos liikkeellelähtöyritys liukkaalla ei onnistu (jos 5 km/h nopeutta ei saavuteta 0,5 s aikana) jäävät seuraavaan liikkeellelähtöyritykseen "valmiiksi" kiinni neliveto ja molemmat lukot eli uusintalähtöön saadaan 3 "yhtäpuuta" olevaa vetävää pyörää. Tällöin toiminnan valo taas saammuu vasta sen jälkeen, kun on jonkin matkaa kiihdytetty ja järjestelmä tiputtanut takaisin takavedolle.

Loogistahan se, että lammikkoon ajaessa kolmiovalo vilahtaa, kyllä siinä etupyörät äkkiä hidastuvat takasiin verraten. Sama efekti tapahtuu myös sohjoisella tiellä. Toissatalvena menin hillittömässä lumimyräkässä täältä Tampereelle, ja huvitti seurata kun kolmiovalo vilkutteli muutamankymmenen sek unnin välein kun auto taas tössähti seuraavaan sohjokertymään. Sillä kerralla ei tullut mieleenkään ajaa maantiellä juuri kuuttakymppiä kovempaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Tuommosen linkin laittoin jollekki toiselle osastolle, on yhellä sivulla kerrottuna tuon nelimatikin metkut.

Hieno on systeemi, ei voi muuta sanua.. 8)

http://www.frejvall.com/4matic
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo taitaa siinä olla jonkinlainen ratin asennontunnistin niinkuin pyhimys kirjoitti.Kun märällä heinäpellolla laittaa ihan linkkuun,sutii vähänaikaa kuin takavetoinen,mutta heti kun on vähän oiennut,tulee etuveto mukaan.

Aku P.Onko se 220 sivunen kirja pelkästään 4-maticciin,vai onko esim.W124 4-matic,jossa käyty koko auto läpi(eli siis ei oo koko kirja 4-matic asiaa..)?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vasemmalla jalalla kun poljet vähän jarrua niin voit vetää sladissa niin kuin takavetoisella :roll: Jarru ylös ja välittömästi kiskoo itsensä suoraan :lol: Hieno leikkiä liukkaalla :lol: Monet riemut pidetty :lol: :lol: :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:Joo taitaa siinä olla jonkinlainen ratin asennontunnistin niinkuin pyhimys kirjoitti.Kun märällä heinäpellolla laittaa ihan linkkuun,sutii vähänaikaa kuin takavetoinen,mutta heti kun on vähän oiennut,tulee etuveto mukaan.
Kyllä vaan, on kääntökulma-anturikin olemassa.
kilander kirjoitti:Aku P.Onko se 220 sivunen kirja pelkästään 4-maticciin,vai onko esim.W124 4-matic,jossa käyty koko auto läpi(eli siis ei oo koko kirja 4-matic asiaa..)?
Koko kirja vain ja ainoastaan W124:n 4maticin rakenne-, käyttö- ja huoltoasiaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Touho kirjoitti:Tuommosen linkin laittoin jollekki toiselle osastolle, on yhellä sivulla kerrottuna tuon nelimatikin metkut.

Hieno on systeemi, ei voi muuta sanua.. 8)

http://www.frejvall.com/4matic
Tuossa linkissä kun mainitaan mode 0-3,niin huomaako merkkivalosta tai muuten kun toiminta tapa vaihtuu,etenkin tuo vaihe 3 kiinnostaa,kytkeytyykö taka lukko vasta kun on jumissa...
Alkaa tuntua enempi viksulta systeemiltä,kuin esim.pick-uppien ja vanhempien japsi maastureiden 4x4-semmosen ku ajaa toisen etupyörän vähä liikaa ojan puolelle,siihe jäi järeen näköne ajopeli :!:
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti: Tuossa linkissä kun mainitaan mode 0-3,niin huomaako merkkivalosta tai muuten kun toiminta tapa vaihtuu,etenkin tuo vaihe 3 kiinnostaa,kytkeytyykö taka lukko vasta kun on jumissa...
Valosta ei huomaa, se palaa samalla tapaa aina kun ollaan pois takavetotilasta.
Ehkä herkällä persuksella voisi aistia lukkojen toimintaa; tosiasiassa systeemi kyllä toimii niin omia aikojaan, että tavan ajossa eri modeja ei huomaa. Itse olen kerran hinannut kevätjäistä mäkeä ylös lantikka discoveryä. Tasavarmasti oli kyllä mode 3 käytössä, ja mielenkiintoinen ilmiö oli että mersusta tuli aika herkkä liikkumaan sivuttain. Kyllä se mäen päälle nousi ja veti lantikankin perässään, mutta meno oli kuulemma ollut enempi "käärmeenkulkua", minkä huomasi myös autossa sisällä. (Toinen asia oli meteli, kyllä kohisee kun 3-4 pyörää raappii Krimin sodan aikaisilla michelineillä jäästä pitoa...)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Aku P kirjoitti:
kilander kirjoitti: Tuossa linkissä kun mainitaan mode 0-3,niin huomaako merkkivalosta tai muuten kun toiminta tapa vaihtuu,etenkin tuo vaihe 3 kiinnostaa,kytkeytyykö taka lukko vasta kun on jumissa...
Valosta ei huomaa, se palaa samalla tapaa aina kun ollaan pois takavetotilasta.
Ehkä herkällä persuksella voisi aistia lukkojen toimintaa; tosiasiassa systeemi kyllä toimii niin omia aikojaan, että tavan ajossa eri modeja ei huomaa. Itse olen kerran hinannut kevätjäistä mäkeä ylös lantikka discoveryä. Tasavarmasti oli kyllä mode 3 käytössä, ja mielenkiintoinen ilmiö oli että mersusta tuli aika herkkä liikkumaan sivuttain. Kyllä se mäen päälle nousi ja veti lantikankin perässään, mutta meno oli kuulemma ollut enempi "käärmeenkulkua", minkä huomasi myös autossa sisällä. (Toinen asia oli meteli, kyllä kohisee kun 3-4 pyörää raappii Krimin sodan aikaisilla michelineillä jäästä pitoa...)
Niin se yks kaveri sano pikkucorollastakin,missä oli 100%lukkoperä,soralla joka vaihteenvälillä veti poikittain vaik ei tehoa ollut.
Mutta asiaan:tuntuu kuin omassa olisi takana lukko jo päällä siinä vaiheessa kun neliveto kytkeytyy(ainakin märässä nurmikkorinteessä näin tuntuu),tiiä sitten onks tässä jotain vikaa?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti: Mutta asiaan:tuntuu kuin omassa olisi takana lukko jo päällä siinä vaiheessa kun neliveto kytkeytyy(ainakin märässä nurmikkorinteessä näin tuntuu),tiiä sitten onks tässä jotain vikaa?
Tarkka takamus: onhan tuossa ASD-perässä todella se (muistaakseni) 30% kitkalukko, joka toimii mekaanisesti. Koetapa joskus liukkaalla kääntää 4maticin "hana" test-asentoon -- tällöin kitkalukon toiminnan huomaa selvästi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jösses, tämän viestiketjun perusteella alan ymmärtää, miksi 1980-l. lopun TM:n testin loppuarvostelussa W124 4Matic oli yksin otsikon "Ylitekniset" alla.

:shock:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Timo L. kirjoitti:Jösses, tämän viestiketjun perusteella alan ymmärtää, miksi 1980-l. lopun TM:n testin loppuarvostelussa W124 4Matic oli yksin otsikon "Ylitekniset" alla.

:shock:

Mutta on se näissä suomen (nopeasti)muuttuvissa olosuhteissa hyväkin.
Jotenkin aliarvostanut tätä systeemiä,kun ei ole ollut tietoa/kokemusta aikaisemmin ollut vain kepillä kytkettäviä,silloin se tuntui "oikealta"nelikolta.
Ei tunnu enää.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Vastaa Viestiin