kilander kirjoitti:Nyt kun ei ole päässyt tuota omaa talvikelillä kokeilemaan,ainoastaan märällä nurmikolla.Niin herkästihän tuo kolmiovalo vilahtaa,ja neliveto kytkeytyy.Ja silloin sutiminenkin loppuu,mutta minkä aikaa se neliveto on päällä,kun minä en ainakaan huomaa poiskytkeytymistä
Viisas on kyllä Mersun systeemi,tänään jouduin ajamaan vauhdilla oikeanpuolen pyörät valtavaan vesilammikkoon,niin hetihän tuo kytki nelikon päälle.
Mutta tuo poiskytkeytyminen ei vielä ole selvinnyt (esim.tuskin talvikelissäkään jatkuvasti ramppaa päälle/pois,kai se jonkinaikaa on päällä)
Oliskohan kellään tietoa,esim suomenkielistä kirjaa 4-maticiin?
Viimeiseen on pakko vastata puoliksi häpeillen: mulla on edelleen täältä forumilta lainaan saatu Vehon suomenkielinen 4-matic toiminta- ja huolto-opas; helkkarin yksityiskohtainen 220-sivuinen teos, jota en ole vielä saanut aikaiseksi kopioida itselleni....
Eepoksen mukaan se kolmiovalo syttyy aina, kun neliveto kytkeytyy ns. 1-vaiheeseen, ja neliveto ja mahdollisesti tasauspyörästöjen lukot jäävät niin kauan kytketyiksi kun kytkentäkriteerit ovat olemassa. Ellei luistoa ole, irtoavat lukot. Jos luistoa hetikohta taas esiintyy, lukot napsahtavat uudestaan päälle ja valo syttyy jälleen.
Jos kuka ei tiennyt, niin tuo 1-vaihe kytkeytyy päälle aina liikkeelle lähtiessä. tämä 1-vaihe tarkoittaa sitä, että neliveto kytkeytyy mutta lukot eivät, mutta fiksusti valo ei syty jos luistoa liikkellelähtötilanteessa ei ole.
4Maticin ohjainlaite sisältää jopa hienon oppimistoiminnon: jos liikkeellelähtöyritys liukkaalla ei onnistu (jos 5 km/h nopeutta ei saavuteta 0,5 s aikana) jäävät seuraavaan liikkeellelähtöyritykseen "valmiiksi" kiinni neliveto ja molemmat lukot eli uusintalähtöön saadaan 3 "yhtäpuuta" olevaa vetävää pyörää. Tällöin toiminnan valo taas saammuu vasta sen jälkeen, kun on jonkin matkaa kiihdytetty ja järjestelmä tiputtanut takaisin takavedolle.
Loogistahan se, että lammikkoon ajaessa kolmiovalo vilahtaa, kyllä siinä etupyörät äkkiä hidastuvat takasiin verraten. Sama efekti tapahtuu myös sohjoisella tiellä. Toissatalvena menin hillittömässä lumimyräkässä täältä Tampereelle, ja huvitti seurata kun kolmiovalo vilkutteli muutamankymmenen sek unnin välein kun auto taas tössähti seuraavaan sohjokertymään. Sillä kerralla ei tullut mieleenkään ajaa maantiellä juuri kuuttakymppiä kovempaa...