Pikseliviat johtuvat hapettuman aiheuttamasta kontaktihäiriöstä
LCD-näytössä. Numerolevyn alla on matto, jonka tarkoitus on johtaa
sähköä numeroile. Matto johtaa sähköä vain yhdessä suunnassa eli
alapuolelta yläpuolelle ja vielä niin, että siinä on vieri vieressä eristettyjä
johtavia säikeitä. Näin saadaan oikea ohjaus kuhunkin osaan näyttöä
riippumatta maton tarkasta asemasta. Hapettumat tulevat tähän
kohtaan ja ne voi poistaa.
Mittaristoa tulee purkaa niin paljon, että saa näytön toisen reunan
raolleen ja suihkutettua puhdistusainetta maton molemmille puolille.
Aineen tulee antaa vaikuttaa jonkin aikaa ja sitten suihkuttaa uudelleen
niin, että liuenneet hapettumat valuvat pois. Välttämättä ei tarvita
erillistä huuhteluainetta eikä varsinkaan mitään suoja-ainetta. Pölyä
tai roskia ei sitten saa olla lainkaan tuolla näytön alla.
Näyttö pitää onnistua kasaamaan samalla lailla takaisin kuin se olikin,
eli niin että matto on tasaisessa puristuksessa. Tämä onnistuu
helposti, jos ei hajota muovikiinnikkeitä tai väännä väkisin osia
mutkalle.
Ko. homma edellyttää erittäin tarkkaa aineen valintaa. Jos käytetyissä
aineissa on rasvoja tai voiteluaineita, ne hapettuvat ja muuttuvat kiinteiksi
myöhemmin, vaikka aluksi kaikki näyttäisi hyvältä. Aineet saattavat
muuttua kylmässä, kuumassa tai ihan vain haihtumalla. Yhtenä aamuna
on vaan korjattu näyttö söko, eikä sitä voi enää korjata.
Saksalaiset BMW-harrastajat käyttävät Kontakt 60 -ainetta, jolla
on kuulemma saatu hyviä tuloksia. Tiettävästi Bilteman
rasvaa sisältävillä hapettumien estoon tarkoitetuilla suoja-aineilla
on pilattu näyttö. Kontakt 60:a myi ainakin TKA Tampereella (Etola).
Jos ei itse uskalla lähteä kokeilemaan, niin kannattaa kysyä Rahulta.
Rahuun saa yhteyden BMW-forumilta:
http://www.btcf.fi/
Tämä edellä linkitetyn Customworks:n marco taitaa olla juurikin Rahu.