Väyrysen mittariston pikselien korjaus
Väyrysen mittariston pikselien korjaus
Omassa väyrysessä ( vm 2000 ) on kellon / vaihteenosoittimen pikseleistä suuri osa pimeänä ja myös lämpötilanäytöstä puuttuu joitain pikselejä.
Veholla haluavat uudesta mittarista ( takuukunnostettu ) 735 erkkiä ja vaihdosta tulee vielä tunti pari lisähintaaa.
Löysin ebay:stä mittarinkorjaajan hintaan 149 euroa. ( Pixel Fehler Tacho Reparatur BMW Mercedes, Lassen Sie Ihren Tacho vom Fachmann reparieren ). Lähetyskulutkin edestakaisin olisivat varmaan korkeintaan 50 erkkiä.
Tekeekö kukaan Suomessa tuota pikselikorjausta, vai täytyykö mittaristo ottaa irti ja lähettää kotimaahansa korjaukseen.
Onnistuuko mittarin irroitus tavalliselta poropeukaloltakin. Löytyykö vinkkejä / ohjeita irroitukseen.
Veholla haluavat uudesta mittarista ( takuukunnostettu ) 735 erkkiä ja vaihdosta tulee vielä tunti pari lisähintaaa.
Löysin ebay:stä mittarinkorjaajan hintaan 149 euroa. ( Pixel Fehler Tacho Reparatur BMW Mercedes, Lassen Sie Ihren Tacho vom Fachmann reparieren ). Lähetyskulutkin edestakaisin olisivat varmaan korkeintaan 50 erkkiä.
Tekeekö kukaan Suomessa tuota pikselikorjausta, vai täytyykö mittaristo ottaa irti ja lähettää kotimaahansa korjaukseen.
Onnistuuko mittarin irroitus tavalliselta poropeukaloltakin. Löytyykö vinkkejä / ohjeita irroitukseen.
Korjaaminen Suomessa ei onnistu.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Muissa malleissa mittaristot lähtevät ainakin melko kivuttomasti paikoiltaan ottamalla jalkotilan pahvit irti ja tuuppaamalla mittaristoa takakautta ulos kolostaan. Jos kädellä ei ylety työntämään mittaristo pitää vetää ulos koukuilla, mutta jos itsellä ei ole ulosvetokoukkuja tai mitään kokemusta mittariston ja kojetaulun aukon reunoihin voi jäädä ikäviä skraaduja.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Muissa malleissa mittaristot lähtevät ainakin melko kivuttomasti paikoiltaan ottamalla jalkotilan pahvit irti ja tuuppaamalla mittaristoa takakautta ulos kolostaan. Jos kädellä ei ylety työntämään mittaristo pitää vetää ulos koukuilla, mutta jos itsellä ei ole ulosvetokoukkuja tai mitään kokemusta mittariston ja kojetaulun aukon reunoihin voi jäädä ikäviä skraaduja.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Jysi, laitoin meiliä aiheesta.
Itselläni on 202:ssa (vm. -00) täsmälleen samaa ongelmaa eli pikseleitä katoilee satunnaisesti. Aluksi ongelmaa oli lämpötilanäytössä, sitten trippimittarissa, nyt jo matkamittarissakin. Välillä toimii edelleen kaikki ihan moitteettomasti.
Täällä on korjattu BMW:stä sama vika. Liekö tästä mitään apua aiheeseen...
http://koti.mbnet.fi/taskisa/pikselit.htm
Vika lienee niin yleinen, että varmaan olisi markkinarakoa Suomessakin mittarikorjaajalle.
Jarmo
Itselläni on 202:ssa (vm. -00) täsmälleen samaa ongelmaa eli pikseleitä katoilee satunnaisesti. Aluksi ongelmaa oli lämpötilanäytössä, sitten trippimittarissa, nyt jo matkamittarissakin. Välillä toimii edelleen kaikki ihan moitteettomasti.
Täällä on korjattu BMW:stä sama vika. Liekö tästä mitään apua aiheeseen...
http://koti.mbnet.fi/taskisa/pikselit.htm
Vika lienee niin yleinen, että varmaan olisi markkinarakoa Suomessakin mittarikorjaajalle.
Jarmo
- mad as a hatter
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
Kadonneiden pikseleiden korjaus onnistui.
Sama pikselivika tuli munkin väyryseen ja korjaaminenkin tosiaan tarkoitti Suomessa koko mittariston vaihtamista. Sama melkeen kun ois ostanut Rolexin ja teipannu kojelautaan kii. Sen verran vika kuitenkin jurppi, että revittiin mittari irti.
Isäpappa on väsännyt erilaisten elektroniikkavehkeitten kanssa koko ikänsä (konttorikonehuolto Hesassa) ja päätettiin kattoa, että voiskohan siihen jotain tehdä. Pahimmassa tapauksessa ois sitten ollu vaan mittariston osto.
Vika kuitenkin selvis ja saatiin homma korjattua. Nyt on kaikki pikselit ollu näytössä jo kolme kuukautta, eikä mitään ongelmia.
Isäpappa on väsännyt erilaisten elektroniikkavehkeitten kanssa koko ikänsä (konttorikonehuolto Hesassa) ja päätettiin kattoa, että voiskohan siihen jotain tehdä. Pahimmassa tapauksessa ois sitten ollu vaan mittariston osto.
Vika kuitenkin selvis ja saatiin homma korjattua. Nyt on kaikki pikselit ollu näytössä jo kolme kuukautta, eikä mitään ongelmia.
Taxana kirjoitti:Korjaaminen Suomessa ei onnistu.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Muissa malleissa mittaristot lähtevät ainakin melko kivuttomasti paikoiltaan ottamalla jalkotilan pahvit irti ja tuuppaamalla mittaristoa takakautta ulos kolostaan. Jos kädellä ei ylety työntämään mittaristo pitää vetää ulos koukuilla, mutta jos itsellä ei ole ulosvetokoukkuja tai mitään kokemusta mittariston ja kojetaulun aukon reunoihin voi jäädä ikäviä skraaduja.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
No kyllä niitä Suomessa on korjailtu...
Hakutoimintoa käyttämällä vois löytää tietoa, mutta esim vesqju just korjautti C -mallinsa mittariston, halvalla.
Hakutoimintoa käyttämällä vois löytää tietoa, mutta esim vesqju just korjautti C -mallinsa mittariston, halvalla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Väyrysen mittariston pikselien korjaus
MIttariston irroitus onnituu helpohkosti, mikäli ei ole jumittunut. Irroitusmekanismi on helppo. Pitkävartiset koukut sivuille ja veto.japuli kirjoitti:Omassa väyrysessä ( vm 2000 ) on kellon / vaihteenosoittimen pikseleistä suuri osa pimeänä ja myös lämpötilanäytöstä puuttuu joitain pikselejä.
Veholla haluavat uudesta mittarista ( takuukunnostettu ) 735 erkkiä ja vaihdosta tulee vielä tunti pari lisähintaaa.
Löysin ebay:stä mittarinkorjaajan hintaan 149 euroa. ( Pixel Fehler Tacho Reparatur BMW Mercedes, Lassen Sie Ihren Tacho vom Fachmann reparieren ). Lähetyskulutkin edestakaisin olisivat varmaan korkeintaan 50 erkkiä.
Tekeekö kukaan Suomessa tuota pikselikorjausta, vai täytyykö mittaristo ottaa irti ja lähettää kotimaahansa korjaukseen.
Onnistuuko mittarin irroitus tavalliselta poropeukaloltakin. Löytyykö vinkkejä / ohjeita irroitukseen.
http://www.customworksfinland.com/?p=0Ari66 kirjoitti:No kyllä niitä Suomessa on korjailtu...
Hakutoimintoa käyttämällä vois löytää tietoa, mutta esim vesqju just korjautti C -mallinsa mittariston, halvalla.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Juu tuo just.
Ja sitten oli joku toinenkin, mutta minä pöljä en koskaan ymmärrä laitella linkkejä talteen
Ja sitten oli joku toinenkin, mutta minä pöljä en koskaan ymmärrä laitella linkkejä talteen
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Korjasin myös omastani lämpömittaripuolen täällä olleiden ohjeiden perusteella ,hyvin onnistui.
Vielä pitäisi kellon puoli laittaa,vähän on vaikeampi toteuttaa pinnejä tupla määrä.Ilmavälit todella pienet.
Vielä pitäisi kellon puoli laittaa,vähän on vaikeampi toteuttaa pinnejä tupla määrä.Ilmavälit todella pienet.
E 220 CDI avantgarde STW -14
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
Pikseliviat johtuvat hapettuman aiheuttamasta kontaktihäiriöstä
LCD-näytössä. Numerolevyn alla on matto, jonka tarkoitus on johtaa
sähköä numeroile. Matto johtaa sähköä vain yhdessä suunnassa eli
alapuolelta yläpuolelle ja vielä niin, että siinä on vieri vieressä eristettyjä
johtavia säikeitä. Näin saadaan oikea ohjaus kuhunkin osaan näyttöä
riippumatta maton tarkasta asemasta. Hapettumat tulevat tähän
kohtaan ja ne voi poistaa.
Mittaristoa tulee purkaa niin paljon, että saa näytön toisen reunan
raolleen ja suihkutettua puhdistusainetta maton molemmille puolille.
Aineen tulee antaa vaikuttaa jonkin aikaa ja sitten suihkuttaa uudelleen
niin, että liuenneet hapettumat valuvat pois. Välttämättä ei tarvita
erillistä huuhteluainetta eikä varsinkaan mitään suoja-ainetta. Pölyä
tai roskia ei sitten saa olla lainkaan tuolla näytön alla.
Näyttö pitää onnistua kasaamaan samalla lailla takaisin kuin se olikin,
eli niin että matto on tasaisessa puristuksessa. Tämä onnistuu
helposti, jos ei hajota muovikiinnikkeitä tai väännä väkisin osia
mutkalle.
Ko. homma edellyttää erittäin tarkkaa aineen valintaa. Jos käytetyissä
aineissa on rasvoja tai voiteluaineita, ne hapettuvat ja muuttuvat kiinteiksi
myöhemmin, vaikka aluksi kaikki näyttäisi hyvältä. Aineet saattavat
muuttua kylmässä, kuumassa tai ihan vain haihtumalla. Yhtenä aamuna
on vaan korjattu näyttö söko, eikä sitä voi enää korjata.
Saksalaiset BMW-harrastajat käyttävät Kontakt 60 -ainetta, jolla
on kuulemma saatu hyviä tuloksia. Tiettävästi Bilteman
rasvaa sisältävillä hapettumien estoon tarkoitetuilla suoja-aineilla
on pilattu näyttö. Kontakt 60:a myi ainakin TKA Tampereella (Etola).
Jos ei itse uskalla lähteä kokeilemaan, niin kannattaa kysyä Rahulta.
Rahuun saa yhteyden BMW-forumilta:
http://www.btcf.fi/
Tämä edellä linkitetyn Customworks:n marco taitaa olla juurikin Rahu.
LCD-näytössä. Numerolevyn alla on matto, jonka tarkoitus on johtaa
sähköä numeroile. Matto johtaa sähköä vain yhdessä suunnassa eli
alapuolelta yläpuolelle ja vielä niin, että siinä on vieri vieressä eristettyjä
johtavia säikeitä. Näin saadaan oikea ohjaus kuhunkin osaan näyttöä
riippumatta maton tarkasta asemasta. Hapettumat tulevat tähän
kohtaan ja ne voi poistaa.
Mittaristoa tulee purkaa niin paljon, että saa näytön toisen reunan
raolleen ja suihkutettua puhdistusainetta maton molemmille puolille.
Aineen tulee antaa vaikuttaa jonkin aikaa ja sitten suihkuttaa uudelleen
niin, että liuenneet hapettumat valuvat pois. Välttämättä ei tarvita
erillistä huuhteluainetta eikä varsinkaan mitään suoja-ainetta. Pölyä
tai roskia ei sitten saa olla lainkaan tuolla näytön alla.
Näyttö pitää onnistua kasaamaan samalla lailla takaisin kuin se olikin,
eli niin että matto on tasaisessa puristuksessa. Tämä onnistuu
helposti, jos ei hajota muovikiinnikkeitä tai väännä väkisin osia
mutkalle.
Ko. homma edellyttää erittäin tarkkaa aineen valintaa. Jos käytetyissä
aineissa on rasvoja tai voiteluaineita, ne hapettuvat ja muuttuvat kiinteiksi
myöhemmin, vaikka aluksi kaikki näyttäisi hyvältä. Aineet saattavat
muuttua kylmässä, kuumassa tai ihan vain haihtumalla. Yhtenä aamuna
on vaan korjattu näyttö söko, eikä sitä voi enää korjata.
Saksalaiset BMW-harrastajat käyttävät Kontakt 60 -ainetta, jolla
on kuulemma saatu hyviä tuloksia. Tiettävästi Bilteman
rasvaa sisältävillä hapettumien estoon tarkoitetuilla suoja-aineilla
on pilattu näyttö. Kontakt 60:a myi ainakin TKA Tampereella (Etola).
Jos ei itse uskalla lähteä kokeilemaan, niin kannattaa kysyä Rahulta.
Rahuun saa yhteyden BMW-forumilta:
http://www.btcf.fi/
Tämä edellä linkitetyn Customworks:n marco taitaa olla juurikin Rahu.
Joko joku firma korjaa näitä Suomessakin vai onko Saksantuontiauto syytä suosiolla käyttää Saksassa mittaristokorjuussa samalla kun autoa kerta hakee Saksasta? Siellä maksaa virallisesti Mersulla 220 €, sitten on näitä pikkupajoja, josta saa muutaman kympin halvemmallakin. Miksei perkele Suomessa Veholla osata korjata näitä, jos Saksassakin osataan? Soitin Veholle ja kyselin juttua, niin ei kuulemma ole tulossakaan mitään muita tapoja ku tää 1000 € maksava mittariston täydellinen vaihto-operaatio.
Kannattaa kuulemma kysyä tuolta
http://www.vekatronics.fi/autoelektroniikka.htm
Vihje tuli BMW aktivistilta ...
http://www.vekatronics.fi/autoelektroniikka.htm
Vihje tuli BMW aktivistilta ...
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
sain saman vihjeen wolkkarimieheltä, mersun pixelikorjaus tuohon väykkyyn olis 150e ja vuoden takuu.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
sama
Niin tosiaan , vien omani sinne ensi vkolla, auto pihaan ja sen saa noutaa 2 tunnin päästä.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Mistähän sais viallisen väykyn mittariston jolla vois "harjoitella" tuota korjausta? Olis muutama auto joista pitäis saada pikselit näkyviin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
No joo, tulipa yritettyä. Flexi levyn kontaktipinnit aivan järkyttävässä kunnossa eli kun seuraavalla kerralla avaan mittariston uudelleen, niin leikkaan kuluneet kontatit veks ja folion alta tuoreet esille. Kuten tuossa Mesen ohjeessa olikin tehty...vaatinee vaan kohtuullisen suurennuslasin, jota ei tällä kertaa ollut. Nyt sekä lämpötilan ja kellon näytöt pimeänä = irroitellessa tuli lisää välystä ja olisi vaatinut todellakin piirilevyn kohdistin tappien poiston ja tilalle ruuvikiinnitykset.
W210 E270 CDI A -00 STW 140tkm
Siis juttu löytyy tuolla yllä mainitulla otsikolla, kirjoittanut Tappara. En seurannut ohjeita kaikilta kohdin..jäi mm. piirilevyn ohjaintappien tilalle laittamatta ruuvit, jotka olisivat antaneet tiukemman kontaktin ja koska molempien näyttöjen foliot olivat hapettuneita (mustia) olisi niitä pitänyt hieman lyhentää ja raapia uudet kontaktit esiin... Ei tässä siis ketään lynkata
W210 E270 CDI A -00 STW 140tkm
http://www.mese.fi/
Valitse menusta Foorumi.
Käytä hakua, etsi nimimerkki tappara.
Otsikko on Puuttuvat pixelit takaisin.
Erittäin hyvä ohje. Korjasin juuri oman mittaristoni.
Valitse menusta Foorumi.
Käytä hakua, etsi nimimerkki tappara.
Otsikko on Puuttuvat pixelit takaisin.
Erittäin hyvä ohje. Korjasin juuri oman mittaristoni.
S210 320CDI -01
Käytitkö juuri tuota nimenomaista ohjeistusta? Pitikö leikata foileja?Kari_H kirjoitti:http://www.mese.fi/
Valitse menusta Foorumi.
Käytä hakua, etsi nimimerkki tappara.
Otsikko on Puuttuvat pixelit takaisin.
Erittäin hyvä ohje. Korjasin juuri oman mittaristoni.
W210 E270 CDI A -00 STW 140tkm
Noudatin tuota ohjetta.
Se liima, millä ne foilit oli liimattu piirilevyyn imeytyi tinaimusukalla helposti piirilevystä. Puhdistin piirilevyn foliot vielä CRC:llä. Leikkasin siitä foilista tuhoutuneen osan pois ja kuorin VAROVASTI "johtimet" esiin. Ne johtimet ovat kahden yhteen liimatun muovikalvon välissä. Koko operaation vaikein vaihe oli noiden johtimien puhdistaminen liimasta. Sekin onnistui CRC:llä ja kärsivällisyydellä.
Vielä sellainen huomio, että jos lämpömittarin tai kellon taustavalopoltin on palanut, ko. näyttö on aivan pimeä.
Se liima, millä ne foilit oli liimattu piirilevyyn imeytyi tinaimusukalla helposti piirilevystä. Puhdistin piirilevyn foliot vielä CRC:llä. Leikkasin siitä foilista tuhoutuneen osan pois ja kuorin VAROVASTI "johtimet" esiin. Ne johtimet ovat kahden yhteen liimatun muovikalvon välissä. Koko operaation vaikein vaihe oli noiden johtimien puhdistaminen liimasta. Sekin onnistui CRC:llä ja kärsivällisyydellä.
Vielä sellainen huomio, että jos lämpömittarin tai kellon taustavalopoltin on palanut, ko. näyttö on aivan pimeä.
S210 320CDI -01