w124 taka-akselisto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

Meinaan vaihtaa uudemmasta koko akseliston. Onko iso homma irroitta vanha? Perä ja vetoakselit tulee vanhasta.
230E -85
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ei kai tuo mikkää armaketoni ole remonttitaitoiselle.
Napamutterit löysemmälle melekeen helepoin kun auto vielä maassa, sitte vasta tukeville pukeille kosla killumaan.
Löyhennä vetarin sisäpuolen laippojen pultit tässä kohti. On sitten ne XZN-malliset, pitäs kuulemma uusia täsä kohti.
Kartaani irti (merkkaa asento ), jarrut,ABS/ASD ym. sähköhydrauliset hilppeet auki. Nii ja pakarin pirulainen on tiellä, voip olla lämpökilpensäkin.
Kallistuksenvakkaaja irti kans. Katoppa kartaanista samalla rättinivelet ja kannatinlaakeri.
Apurunko neljällä puslalla kiinni korissa. Tarkistappa ja vaiha tarvittaessa ne puslat. Narinaniveletki on hyvä samalla vaihtaa, jos ei ole tietoa kunnosta.
Perämurikka taas neljällä puslalla kiinni apurungossa. Tarkista ja vaihda kunnon mukkaan. Perään öljyt ja huohottimen putsaus.
Sitte vain kosla nippuun ja paanalle. Kannattaskoha suunnata pyörät.

Kyllä tuossa päivä mennee...

Korjakkaa viisaammat jos jottai unohtu/meni vit***si.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kylläpä ne pääasiat oli tuossa. Vielä herää kysymys että onko tuossa nyt käytännön hyötyä yhtään :shock: :?: Ennemmin vaihtaisin vanhaan akselistoon uusia osia kuin vaihtaisin kokopaskan johon kuitenki joutuu jotain uusimaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kannata ellei vanha ole ruostunut pilalle tai kolarivaurioinen tms ?
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

aatelin vaan kun vanhaan joutuu miltei kaikki puslat uusiin, niin kyseessä on belgiasta tuotu auto jolla on ajettu vaan 140tkm missä on varmaan puslat vielä ok????
230E -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aha, jos ei akselistosta tarvitse maksaa juuri paljoa niin mikäpäs siinä.
"Narinanivelet" kannattaa silti tarkistaa.
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

nyt on takakelkka haettu, hyvät on puslat siinä.
Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa, saapi nähdä miten käypi hommassa.
230E -85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Käsijarruvaijerit täytyy irrottaa ainakin toisesta päästä :roll: ... Jarrusatulat kannattaa ripustaa vaan kiikkumaan sivummalle, letkut saa olla kiinni. Ei tarvitse ilmailla jarruja sitten...


Sitten kelkasta menee läpi polttoaineen täyttöaukon ylivuotoletku, se kannattaa ottaa irti kelkasta, tulee muuten kokonaan mukana :shock:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

Juu, vaihtohomma alkoi heti aamusella (tiistai) kun olin vienyt vaimon töihin.
Aamupäivä meni vanhan poisotossa, ja perän ja pyörän-napojen irroittamisessa.Siinä kelkassa jonka ostin ei olut kun toinen pyörän napa, alunperin oli tarkoitus irroittaa vetoakseli pyörän-navasta siltä puolen missä oli napa. Eipä vaan ollut 30mm hylsyä, otinkin molemmat vanhat navat. Molemmilta puolin oli alatukivarren ulompi pusla todella huonossa kunnossa, (ihme kun ei katastuksessa huomattu) nämä puslat uusittu, muut puslat oli siinä kelkassa minkä ostin. Tuli mielestäni todella hyvä, huomenna nostetaan paikoilleen. Muuta havaittua, oikealta jousi kahdesta kohdasta poikki, toinen käsijarruvaijeri sökö (tiedossa) Voipi olla että kiemurtelu ajossa loppuupi.
Jatkuu kun olen saanut auton liikkeelle. Lisäys, bensatankilta pumpulle tuleva putki täytyy tulpata
Viimeksi muokannut pjk, Ti 26.07.2005 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
230E -85
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

Lisäys, bensatankilta pumpulle tuleva putki täytyy tulpata.
230E -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Molemmilta puolin oli alatukivarren ulompi pusla todella huonossa kunnossa, (ihme kun ei katastuksessa huomattu)"

Näistä "narinanivelistä" ja siitä ettei vastikään läpäisty katsastus todista alustan olevan kunnossa on keskusteltu täällä useasti. :roll:
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

Joo, nyt on "uusi" akselisto vaihdettu. Vanhasta molemmat navat, alatukivarren navanpuoleiset puslat uusittu. Jouset ja iskarit tuli akseliston mukana, vanhassa oli oikea jousi kahdesta kohtaa poikki. Auton ryhti parani aikalailla ja ajettavuus myös. Vielä jos etuiskareihin raskisi sijoittaa voisi vielä hieman ajettavuus parantua.
230E -85
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja Soininen »

pjk kirjoitti:Meinaan vaihtaa uudemmasta koko akseliston. Onko iso homma irroitta vanha? Perä ja vetoakselit tulee vanhasta.
Akselisto käsittää voimansiirron ja muu on sen kiinnitystä tai pyörän tuentaa :?
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

230E -85
Avatar
pjk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 29.04.2003 15:47
Paikkakunta: Ylöjärvi

w124 taka-akselisto

Viesti Kirjoittaja pjk »

Otin vanhasta taka-akselistosta kaikki tukivarret ja puslat pois. Aattelin että, putsaisi ja maalaisi sen vanhan kehdon ja laittaisi sen uusiin pusliin, mahdollisesti muutama uusi tanko. Joko myisi pois tai säästäisi seuraavaan mersuun. Nimittäin on helpompi vaihtaa koko akselisto kun rupeaa vaihtaan paikan päällä puslia ja tyynyjä, (ainakin nopeampi vaihtaa kun on valmis paketti)
230E -85
Vastaa Viestiin