Oktaanivaatimus 230E

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Oktaanivaatimus 230E

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Onko kukaan ajellut 95 oktaanisella 230E:n (W123) kanssa? Valmistajan suositushan on 98.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joskus olen ajanut samanikäisellä 200:lla ysivitosella. Eipä siinä eroa kulussa tai kulutuksessa huomannut, mutta ehkä en silti pysyvästi 95:lla ajaisi. Ainakin sytytystä käsittääkseni kannattaa säätää, jos aikoo moiseen siirtyä. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kannattaa uskoa suosituksia.

Minä ainakin laitan mielummin pari penniä enemmän tankkiin kuin otan pienen riskin koneen porsimisesta. Eli siis 98:a tankkiin, ihan sama mikä auto on alla. Se ainakin on varma että "liian suuresta" oktaaniluvusta ei ole haittaa. Tosin minulla ei kilometrejä tule paljoa, ja minulla ei ole vuosiin ollut autoa joka huolisi ysivitosta* (Sierrat ja Mersut tarvinnu 98:a), niin on helppo antaa tällainen ohje. :roll:

Kyseisestä koneesta mulla ei ole kokemuksia, ihan yleisenä ohjeena vain. Voihan se kestääkin, joku voipi kertoa jos on kokemusta?

Laske paljonko menee rahaa kuukaudessa vähemmän jos vaihdat 95:een, niin voit vetästä johtopäätöksen kannattaako sitä edes kokeilla. Samalla voi katsoa koneen osien hintaa...

Ja eikös Kaapo vai kuka tehnyt testin 95 vs. 98? Bensankulutuksessa oli yllättävän iso ero - ysikasin hyväksi.


*Taitaa olla diisseli-Mersu ainoa oma auto johon olen kolmeen-neljään vuoteen tankannut ysivitosta säännöllisesti. :lol: (talvella)



Aku P:

Sytytystä myöhäsemmälle ja/tai seosta paksummalle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Oktaanivaatimus 230E

Viesti Kirjoittaja raul »

Jyry kirjoitti:Onko kukaan ajellut 95 oktaanisella 230E:n (W123) kanssa? Valmistajan suositushan on 98.
Moi,
M102.980:ssa (eli 230 E) kuuluu käyttää lyijyllistä polttoainetta ja oktaanivaatimus on 98 ROZ. Mallissa 200 voi, kuten Aku mainitsikin, käyttää 95-oktaanista. Mikäli 230 E:llä haluaa ajaa 95E:llä, tulee sytytystä säätää 5 astetta myöhäisemmäksi (= 27 astetta EYKK). Seurauksena luonnollisesti alhaisempi teho ja hieman korkeampi kulutus.

Muistahan Jyry myös käyttää bensiinin sekoitettavaa venttiilisuoja-ainetta, mikäli moottorisi on valmistettu ennen 1/84, tai venttiili-istukoita ei ole mukautettu lyijyttömälle sopiviksi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:
Aku P:

Sytytystä myöhäsemmälle ja/tai seosta paksummalle.
No noinhan se oli, kiitos.
Mutta suositusten mukaan ysikasilla täällä kyllä päästellään. Se hinnanero nyt on ehkä viimeinen syy vaihtaa ysivitoseen, yhtä helkutin kauhean hintaista sekin on ja ei sitä rahaa kuitenkaan koskaan mihinkään talteen jää vaikka ei koko kuussa tankkaisi kertaakaan. (No ehkä näillä autoilla vähän toiveajattelua tuo kyllä....)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eipä tuo kulutusero 95-98 välillä taida olla kuin muutaman desin, maksimissaan litra sataselle, ajon laatu vaikuttaa tosin aikas paljon.

Ps. äSsä meni taas Helsingin reissulla alle kymppiin; motaria 140-170 (menomatkalla kaatosade), useita täyskaasukiihdytyksiä, seisomista ruuhkissa, reilusti tyhjäkäyntiä, reipasta kiihdyttelyä keskustassa isolla kuormalla ja häähörhelöitä lisäämässä ilmanvastusta. No onhan HVM:n 8 litran lukemiin vielä matkaa... :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

95:lla on tullu tolla 230:llä päästeltyä siihen asti kunnes laukes :wink: Tyyppihän tosin on tolla M115
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jyry:

Tuli vielä mieleen, että löysitkö ne moottorinumerot ja vuosiluvut?
Jos et tiedä minkä vuotinen kone on niin kannattaa tsekata.
Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.
Avatar
Asko.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 01.02.2005 16:25
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Asko.S »

Jaa-a, itte olen kaks vuotta jo päästelly 95e: lä. ilman mitään ongelmia. Eipä ole tullu tommonen mieleenkään?
w202 c180 esprit 97- (käyttis)

W116 280S 79-

w123 200D 81-

EX .230E 82-
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1342
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ari »

Arvostettu korjaamoyrittäjä neuvoi minua juuri,että 95-bensa on "aivan kuraa" eikä sitä edes saisi autooni laittaa.Uskoin kerrasta.
Moottori M102 siis kyseessä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei millään pahalla, mutta jätän tuollaiset kommentit täysin omaan arvoonsa, ellei sitten kannelle ole todellakin tehty jotain.

Kyllähän sitä 2 vuotta menee vaikka 88 oktaanisella mutta entäs sitten...
Voi sitä kilkatusta, tulee ihan joulu mieleen.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

raul kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.
Äööh, joo semmonen "välimalli" oli ja tuli muistin mukaan 4/84. Ei ole tässä mitään materiaaleja käsillä, mutta jotain muutosta venttiilikopan etuosaan tuli. Ei tosin voi muistaa mitä :( Mun auto onkin uusilla venttiili-istukoilla ja vanhemmalla venakopalla 8)

Jyryn auton speksit tietäen (olettaen että on vielä alkup. moottorilla muokkaamattomine istukoineen) siinä tulee käyttää vielä venttiilisuojalisäainetta (tai 99:ä).
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Leka kirjoitti:
raul kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.
Äööh, joo semmonen "välimalli" oli ja tuli muistin mukaan 4/84. Ei ole tässä mitään materiaaleja käsillä, mutta jotain muutosta venttiilikopan etuosaan tuli. Ei tosin voi muistaa mitä :( Mun auto onkin uusilla venttiili-istukoilla ja vanhemmalla venakopalla 8)

Jyryn auton speksit tietäen (olettaen että on vielä alkup. moottorilla muokkaamattomine istukoineen) siinä tulee käyttää vielä venttiilisuojalisäainetta (tai 99:ä).
Mitenkäs tuossa minun kotterossa? Tarvitseeko venttiilinlisäsuoja-ainetta?

Moottori on M102.962 (E20) Numero 12097302

Olen tankannut 98:a kun täällä neuvottiin. Muistaakseni vuodenvaihteessa ABC:llä oli lappu jotta 98 ei sisällä enää venttiilin lisäsuoja-ainetta. Ei kai sitä tarvitse itse lisätä? Mistä tietää onko 9/88 mallissa tarvetta 98:lle ja venttiilinlisäaineelle? Aiempi omistaja on ainetta tankkiin lorautellut ja minäkin sitä käytin,mutta lopetin kun huomasin talvella että se lisäaine perkules oli jäätynyt pakkasella pulloonsa...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Noissa uudemmissa M102-variaatioissa ei tarvitse käyttää lisäainetta.
Mutta 98E on oikea bensalaatu, ilmeisesti myös 95E käy.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Numerot

Viesti Kirjoittaja Jyry »

raul kirjoitti:Jyry:

Tuli vielä mieleen, että löysitkö ne moottorinumerot ja vuosiluvut?
Jos et tiedä minkä vuotinen kone on niin kannattaa tsekata.
Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.
Olen koettanut etsiä mutta ei oo näkyny :cry:
Vastaa Viestiin