Oktaanivaatimus 230E
Oktaanivaatimus 230E
Onko kukaan ajellut 95 oktaanisella 230E:n (W123) kanssa? Valmistajan suositushan on 98.
Joskus olen ajanut samanikäisellä 200:lla ysivitosella. Eipä siinä eroa kulussa tai kulutuksessa huomannut, mutta ehkä en silti pysyvästi 95:lla ajaisi. Ainakin sytytystä käsittääkseni kannattaa säätää, jos aikoo moiseen siirtyä. 

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kannattaa uskoa suosituksia.
Minä ainakin laitan mielummin pari penniä enemmän tankkiin kuin otan pienen riskin koneen porsimisesta. Eli siis 98:a tankkiin, ihan sama mikä auto on alla. Se ainakin on varma että "liian suuresta" oktaaniluvusta ei ole haittaa. Tosin minulla ei kilometrejä tule paljoa, ja minulla ei ole vuosiin ollut autoa joka huolisi ysivitosta* (Sierrat ja Mersut tarvinnu 98:a), niin on helppo antaa tällainen ohje.
Kyseisestä koneesta mulla ei ole kokemuksia, ihan yleisenä ohjeena vain. Voihan se kestääkin, joku voipi kertoa jos on kokemusta?
Laske paljonko menee rahaa kuukaudessa vähemmän jos vaihdat 95:een, niin voit vetästä johtopäätöksen kannattaako sitä edes kokeilla. Samalla voi katsoa koneen osien hintaa...
Ja eikös Kaapo vai kuka tehnyt testin 95 vs. 98? Bensankulutuksessa oli yllättävän iso ero - ysikasin hyväksi.
*Taitaa olla diisseli-Mersu ainoa oma auto johon olen kolmeen-neljään vuoteen tankannut ysivitosta säännöllisesti.
(talvella)
Aku P:
Sytytystä myöhäsemmälle ja/tai seosta paksummalle.
Minä ainakin laitan mielummin pari penniä enemmän tankkiin kuin otan pienen riskin koneen porsimisesta. Eli siis 98:a tankkiin, ihan sama mikä auto on alla. Se ainakin on varma että "liian suuresta" oktaaniluvusta ei ole haittaa. Tosin minulla ei kilometrejä tule paljoa, ja minulla ei ole vuosiin ollut autoa joka huolisi ysivitosta* (Sierrat ja Mersut tarvinnu 98:a), niin on helppo antaa tällainen ohje.

Kyseisestä koneesta mulla ei ole kokemuksia, ihan yleisenä ohjeena vain. Voihan se kestääkin, joku voipi kertoa jos on kokemusta?
Laske paljonko menee rahaa kuukaudessa vähemmän jos vaihdat 95:een, niin voit vetästä johtopäätöksen kannattaako sitä edes kokeilla. Samalla voi katsoa koneen osien hintaa...
Ja eikös Kaapo vai kuka tehnyt testin 95 vs. 98? Bensankulutuksessa oli yllättävän iso ero - ysikasin hyväksi.
*Taitaa olla diisseli-Mersu ainoa oma auto johon olen kolmeen-neljään vuoteen tankannut ysivitosta säännöllisesti.

Aku P:
Sytytystä myöhäsemmälle ja/tai seosta paksummalle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: Oktaanivaatimus 230E
Moi,Jyry kirjoitti:Onko kukaan ajellut 95 oktaanisella 230E:n (W123) kanssa? Valmistajan suositushan on 98.
M102.980:ssa (eli 230 E) kuuluu käyttää lyijyllistä polttoainetta ja oktaanivaatimus on 98 ROZ. Mallissa 200 voi, kuten Aku mainitsikin, käyttää 95-oktaanista. Mikäli 230 E:llä haluaa ajaa 95E:llä, tulee sytytystä säätää 5 astetta myöhäisemmäksi (= 27 astetta EYKK). Seurauksena luonnollisesti alhaisempi teho ja hieman korkeampi kulutus.
Muistahan Jyry myös käyttää bensiinin sekoitettavaa venttiilisuoja-ainetta, mikäli moottorisi on valmistettu ennen 1/84, tai venttiili-istukoita ei ole mukautettu lyijyttömälle sopiviksi.
No noinhan se oli, kiitos.Sivonen kirjoitti:
Aku P:
Sytytystä myöhäsemmälle ja/tai seosta paksummalle.
Mutta suositusten mukaan ysikasilla täällä kyllä päästellään. Se hinnanero nyt on ehkä viimeinen syy vaihtaa ysivitoseen, yhtä helkutin kauhean hintaista sekin on ja ei sitä rahaa kuitenkaan koskaan mihinkään talteen jää vaikka ei koko kuussa tankkaisi kertaakaan. (No ehkä näillä autoilla vähän toiveajattelua tuo kyllä....)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eipä tuo kulutusero 95-98 välillä taida olla kuin muutaman desin, maksimissaan litra sataselle, ajon laatu vaikuttaa tosin aikas paljon.
Ps. äSsä meni taas Helsingin reissulla alle kymppiin; motaria 140-170 (menomatkalla kaatosade), useita täyskaasukiihdytyksiä, seisomista ruuhkissa, reilusti tyhjäkäyntiä, reipasta kiihdyttelyä keskustassa isolla kuormalla ja häähörhelöitä lisäämässä ilmanvastusta. No onhan HVM:n 8 litran lukemiin vielä matkaa...
Ps. äSsä meni taas Helsingin reissulla alle kymppiin; motaria 140-170 (menomatkalla kaatosade), useita täyskaasukiihdytyksiä, seisomista ruuhkissa, reilusti tyhjäkäyntiä, reipasta kiihdyttelyä keskustassa isolla kuormalla ja häähörhelöitä lisäämässä ilmanvastusta. No onhan HVM:n 8 litran lukemiin vielä matkaa...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Arvostettu korjaamoyrittäjä neuvoi minua juuri,että 95-bensa on "aivan kuraa" eikä sitä edes saisi autooni laittaa.Uskoin kerrasta.
Moottori M102 siis kyseessä.
Moottori M102 siis kyseessä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Äööh, joo semmonen "välimalli" oli ja tuli muistin mukaan 4/84. Ei ole tässä mitään materiaaleja käsillä, mutta jotain muutosta venttiilikopan etuosaan tuli. Ei tosin voi muistaa mitäraul kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.


Jyryn auton speksit tietäen (olettaen että on vielä alkup. moottorilla muokkaamattomine istukoineen) siinä tulee käyttää vielä venttiilisuojalisäainetta (tai 99:ä).
Mitenkäs tuossa minun kotterossa? Tarvitseeko venttiilinlisäsuoja-ainetta?Leka kirjoitti:Äööh, joo semmonen "välimalli" oli ja tuli muistin mukaan 4/84. Ei ole tässä mitään materiaaleja käsillä, mutta jotain muutosta venttiilikopan etuosaan tuli. Ei tosin voi muistaa mitäraul kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.Mun auto onkin uusilla venttiili-istukoilla ja vanhemmalla venakopalla
![]()
Jyryn auton speksit tietäen (olettaen että on vielä alkup. moottorilla muokkaamattomine istukoineen) siinä tulee käyttää vielä venttiilisuojalisäainetta (tai 99:ä).
Moottori on M102.962 (E20) Numero 12097302
Olen tankannut 98:a kun täällä neuvottiin. Muistaakseni vuodenvaihteessa ABC:llä oli lappu jotta 98 ei sisällä enää venttiilin lisäsuoja-ainetta. Ei kai sitä tarvitse itse lisätä? Mistä tietää onko 9/88 mallissa tarvetta 98:lle ja venttiilinlisäaineelle? Aiempi omistaja on ainetta tankkiin lorautellut ja minäkin sitä käytin,mutta lopetin kun huomasin talvella että se lisäaine perkules oli jäätynyt pakkasella pulloonsa...
Numerot
Olen koettanut etsiä mutta ei oo näkynyraul kirjoitti:Jyry:
Tuli vielä mieleen, että löysitkö ne moottorinumerot ja vuosiluvut?
Jos et tiedä minkä vuotinen kone on niin kannattaa tsekata.
Jos en ihan väärin muista, niin venttiilikopassa oli sellainen "välivuosimalli", Leka voi varmaan muistaa, tai sitten mun täytyy vain kaivaa kuvaa.
