Hihna petti
Hihna petti
Nyt se sitten tapahtui, että 250D:n julmetun pitkä hihna poistui paikoiltaan. Eli tarinan taustaa.. 4 kk sitten auto oli laitossa Vänttisellä ja siellä totesivat että joku muovinippeli-pidike oli murtumassa ja viittä vaille ettei hihna ollut pudonnut. No nippeli vaihdettiin ja uus hihna tilalle kanssa ja helpotuksen huokaus, ettei ollut mennyt tien päällä.
Katselin öljytilannetta maanantaina, enkä konehuoneessa nähnyt mitään kummallista - kunnes tiistaina olin töistä lähdössä. No autolle ja auto käyntiin - yskäs pari kertaa ja jo ajattelin, että on se nyt kumma jos ei auto käynnisty ja starttasin uudestaan. Sama juttu ja sen jälkeen ei puhunut enää mitään. Blondina soittamaan isännälle, että nyt paniikki iski tarvin virtaa.. Toope en taas tajunnut, että valot palo eikä ilmeisesti ollutkaan virran vähyyttä. Nokkelana sitten pellin alle räpisteleen piuhoja, muka mekaanikkona, kunnes huomasin, että hihna oli kummallisesti kiertynyt, alaosastaan halki ja ihan pois paikoiltaan.
Nyt sitten kuuluukin kysymys. Ilmeisesti on itsekkin vaihdettavissa, mutta tarviiko jotain kumman erikoisvälineitä ja kuinka hankalaa on? Ja mitä muuta mahdollisesti on voinut tapahtua? Auto on nimittäin nyt työmaan pihalla, mahtaiskohan onnistua taivasalla siinä paikallaan vai tarvisko hinata (ei mielellään, kun automaatti). Vai pahin vaihtoehto nostaa trailerin päälle ja kiikuttaa oottamaan huoltoliikkeen paluuta ja sitä että ottavat käsittelyynsä sen joskus.
Tulee aivan Räikkös-fiilikset ja mietintämyssyyn hiipiikin, että tarviiko vaihtaa kans "tallia".. Antakkee vinkkejä..
Katselin öljytilannetta maanantaina, enkä konehuoneessa nähnyt mitään kummallista - kunnes tiistaina olin töistä lähdössä. No autolle ja auto käyntiin - yskäs pari kertaa ja jo ajattelin, että on se nyt kumma jos ei auto käynnisty ja starttasin uudestaan. Sama juttu ja sen jälkeen ei puhunut enää mitään. Blondina soittamaan isännälle, että nyt paniikki iski tarvin virtaa.. Toope en taas tajunnut, että valot palo eikä ilmeisesti ollutkaan virran vähyyttä. Nokkelana sitten pellin alle räpisteleen piuhoja, muka mekaanikkona, kunnes huomasin, että hihna oli kummallisesti kiertynyt, alaosastaan halki ja ihan pois paikoiltaan.
Nyt sitten kuuluukin kysymys. Ilmeisesti on itsekkin vaihdettavissa, mutta tarviiko jotain kumman erikoisvälineitä ja kuinka hankalaa on? Ja mitä muuta mahdollisesti on voinut tapahtua? Auto on nimittäin nyt työmaan pihalla, mahtaiskohan onnistua taivasalla siinä paikallaan vai tarvisko hinata (ei mielellään, kun automaatti). Vai pahin vaihtoehto nostaa trailerin päälle ja kiikuttaa oottamaan huoltoliikkeen paluuta ja sitä että ottavat käsittelyynsä sen joskus.
Tulee aivan Räikkös-fiilikset ja mietintämyssyyn hiipiikin, että tarviiko vaihtaa kans "tallia".. Antakkee vinkkejä..
Hihna takaisin
Hihnan takaisin laitto ei loppu peleissä ole edes hankalaa, sitten kun on saanut selvitettyä miltä puolelta mitäkin "siivapyörää" hihnan pitää kulkea, itse laitoin hihnan takasin entiseen 200d 124:seen kaverin kanssa, ei muutakun kakkos nelonen konetta vasten, jotta saa kammettua konetta vasemmalle edestä katsottuna, ja hihnaa sovittelemaan, kun hihna alkaa olemaan melkein paikoillaan (sen ei pitäisi mennä suoraan pyörille) toinen vääntää siitä kakkosnelosesta konetta "kumoon" ja toinen pyöräytää hihnan paikalleen, muista katsoa mihin väliin sen lankun laitat ettei tule tehtyä lisävahinkoja Nimim. kokemuksen syvä rintaääni
Itseltänikin hajosi se koko perkkeleen etupelti koneesta, ja sitten tulikin isompi remontti, ei muuta kuin öljypohjaa auki että sai sen pellin välistä pois jne. mutta kuullemma tyyppivika ja johtuu kovettuneista jostain jousista mitä siinä koneen edessä on, en saa nyt kyllä niiden nimiä päähän mutta enivei... ne on sellaiset mustat pötköt siinä koneen edessä...

Itseltänikin hajosi se koko perkkeleen etupelti koneesta, ja sitten tulikin isompi remontti, ei muuta kuin öljypohjaa auki että sai sen pellin välistä pois jne. mutta kuullemma tyyppivika ja johtuu kovettuneista jostain jousista mitä siinä koneen edessä on, en saa nyt kyllä niiden nimiä päähän mutta enivei... ne on sellaiset mustat pötköt siinä koneen edessä...
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
- MB W201 200 -88
Tarvitset pari 13 mm lista-avainta ja jonkin vajaan sentin paksuisen rautatangon jolla väännät kiristimen löysälle / kireälle.
Ei puutavaraa.
" ...joku muovinippeli-pidike oli murtumassa ja viittä vaille ettei hihna ollut pudonnut. No nippeli vaihdettiin ja uus hihna tilalle kanssa..."
Kuulostaa oudolta. Muovinippeli ? Ei siellä sellaista ole...
Hihna kestää ainakin sen satatuhatta kilometriä, jotain muutakin on hajalla kun se noin särkyy.
Hihnan laitossa siivapyörille ei tarvitse muistaa muuta kuin se, että se nousee kiristinpyörälle laturin ja kampiakselin siivapyörien välistä.
"...koko perkkeleen etupelti koneesta, ja sitten tulikin isompi remontti, ei muuta kuin öljypohjaa auki että sai sen pellin välistä pois jne. mutta kuullemma tyyppivika ja johtuu kovettuneista jostain jousista mitä siinä koneen edessä on..."
Kerroppas tarkemmin.
Ei puutavaraa.

" ...joku muovinippeli-pidike oli murtumassa ja viittä vaille ettei hihna ollut pudonnut. No nippeli vaihdettiin ja uus hihna tilalle kanssa..."
Kuulostaa oudolta. Muovinippeli ? Ei siellä sellaista ole...
Hihna kestää ainakin sen satatuhatta kilometriä, jotain muutakin on hajalla kun se noin särkyy.
Hihnan laitossa siivapyörille ei tarvitse muistaa muuta kuin se, että se nousee kiristinpyörälle laturin ja kampiakselin siivapyörien välistä.
"...koko perkkeleen etupelti koneesta, ja sitten tulikin isompi remontti, ei muuta kuin öljypohjaa auki että sai sen pellin välistä pois jne. mutta kuullemma tyyppivika ja johtuu kovettuneista jostain jousista mitä siinä koneen edessä on..."
Kerroppas tarkemmin.

hihna
Mulla ei mennyt lähellekkään ilman koneen kallistusta... ja multa oli kyllä se pelti jo palasina siitä jo ennen sitä kakkosnelosta... mutta enivei..hetkinen muistelee... pitää kattoa kuva tähän kohtaan.. alipainepumpun juuresta ja oli pikkusen kettumainen vaihtaa se etu"pelti", mitä lie kevytvalua ollut... ja kuten huomaatte ei se hihnapysynyt ilman sitä pellin vaihtoa, koska se alipaine pumpun siivapyörä pääsi kääntymään vähän.... tosin se mun kaksataa dee lähti ilman remmiäkin käymään
tosin tuo jäähdytys puoli oli aika huonossa hapessa

Sori taitaa olla kirjotus virhe taikka pari


Sori taitaa olla kirjotus virhe taikka pari

- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
- MB W201 200 -88
Ellei hihna mene paikalleen vääntelemättä konetta niin jopas on kumma ja jotain pahasti pielessä.
Mikä ihme siinä vastusti ?
Kuvassa oleva murtuma on kyllä tyyppivika.
Kirjoitusvirheet eivät haittaa täällä yhtään mitään, tosin niistä saatetaan joskus nälväistä kun sattuu oikein herkullinen paikka - siitä ei kannata suuttua.

Mikä ihme siinä vastusti ?
Kuvassa oleva murtuma on kyllä tyyppivika.
Kirjoitusvirheet eivät haittaa täällä yhtään mitään, tosin niistä saatetaan joskus nälväistä kun sattuu oikein herkullinen paikka - siitä ei kannata suuttua.

- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Moniurahihnan vaihto
Kaikesta helpoin ja loppujen lopuksi nopein tapa on vaihtaa remmi käyttämällä jäähdytin irti joka on yläpäästä kahdella rautaglipsillä ja muovisuojat myös parilla samanlaisella glipsillä sivuista kiinni jäähdyttäjässä ja muistaakseni vielä parilla muoviruuvilla molemmin puolin muovisuojat kiinni jäähdyttäjässä ja sitten ei olekkaan muutakuin laskea nesteet hanasta astiaan ja letkut irti ja nostaa jäähdytin pois.
Tämän operaation jälkeen ainakin 300 d otin tuulettajan siivekkeet irti jotka ovat kiinni kolmella kuusiokolopultilla, niin saa helposti entisen hihnan pois ja uuden tilalle.Tässä vaiheessa on muutenkin hyvä tarkistaa muutkin hihnankiristimen osat + muitten laakereiden ja puslien väljyydet jos niitä on.
Tuo tosiaankin yhdessä tämän aukeaman jutussa että oli käytetty kakkosnelosta kummako ei heti järeämpää tavaraa esim rautakankea
????
Näinkun tekee niin ei ole rystyset verillä eikä muutenkaan mene hermot ahtaissa paikoissa kun näkee mitä tekee, ainakin 300 d remmin vaihto on tehtävä näin kun siis tilaa ei edessä ole.
Tämän operaation jälkeen ainakin 300 d otin tuulettajan siivekkeet irti jotka ovat kiinni kolmella kuusiokolopultilla, niin saa helposti entisen hihnan pois ja uuden tilalle.Tässä vaiheessa on muutenkin hyvä tarkistaa muutkin hihnankiristimen osat + muitten laakereiden ja puslien väljyydet jos niitä on.
Tuo tosiaankin yhdessä tämän aukeaman jutussa että oli käytetty kakkosnelosta kummako ei heti järeämpää tavaraa esim rautakankea

Näinkun tekee niin ei ole rystyset verillä eikä muutenkaan mene hermot ahtaissa paikoissa kun näkee mitä tekee, ainakin 300 d remmin vaihto on tehtävä näin kun siis tilaa ei edessä ole.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Moniurahihnan vaihto
Varmasti hyvä tapa, mutta ei varmaankaan nopein ja kivuttomin.Dieselmies kirjoitti:Kaikesta helpoin ja loppujen lopuksi nopein tapa ...
....Tässä vaiheessa on muutenkin hyvä tarkistaa muutkin hihnankiristimen osat + muitten laakereiden ja puslien väljyydet jos niitä on.
Näinkun tekee niin ei ole rystyset verillä eikä muutenkaan mene hermot ahtaissa paikoissa kun näkee mitä tekee, ainakin 300 d remmin vaihto on tehtävä näin kun siis tilaa ei edessä ole.
Yllä oleva Dealerin mainitsema työkalusarja ja muutama kymmenen minuuttia, jos aloittaa laittamaan hihnan oikein. itse kerran vaihtanut. Ensin tunti meni kun koitti väärin ja sitten kymmenkunta minuuttia oikein laitettuna.


- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Moniurahihna
Oliko kyseinen auto mihin vaihdoit hihnan 300 d sillä siinä tosi vähän tilaa verrattuna johonkin 200 d
Korkeintaan tunnin homma vaihtaa näin toimittuna että käyttää jäähdyttäjän irti

Korkeintaan tunnin homma vaihtaa näin toimittuna että käyttää jäähdyttäjän irti

W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Moniurahihna
Kyllä vainDieselmies kirjoitti:Oliko kyseinen auto mihin vaihdoit hihnan 300 d sillä siinä tosi vähän tilaa verrattuna johonkin 200 d![]()
Korkeintaan tunnin homma vaihtaa näin toimittuna että käyttää jäähdyttäjän irti

pakko vielä kerran sanoa, ihmetyttää miten nämä yllä mainitut vaikeimman kautta tavat
homma hoituu ilman puukalikoita, jäähdyttimen irroitusta, pienessä ajassa ja ilman kiroiluita. Oli kone sitten 200D, 250D taikka 300D. Jäähdyttimen jälkeinen muovinen tuulitunneli pois ja kiristin löysäksi -> vanha pois ja uusi paikalle ja tuulitunneli takas paikalle -> kovaa ajoa !

homma hoituu ilman puukalikoita, jäähdyttimen irroitusta, pienessä ajassa ja ilman kiroiluita. Oli kone sitten 200D, 250D taikka 300D. Jäähdyttimen jälkeinen muovinen tuulitunneli pois ja kiristin löysäksi -> vanha pois ja uusi paikalle ja tuulitunneli takas paikalle -> kovaa ajoa !