Hihna petti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Farkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 19.04.2005 08:54
Paikkakunta: Tampere

Hihna petti

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Nyt se sitten tapahtui, että 250D:n julmetun pitkä hihna poistui paikoiltaan. Eli tarinan taustaa.. 4 kk sitten auto oli laitossa Vänttisellä ja siellä totesivat että joku muovinippeli-pidike oli murtumassa ja viittä vaille ettei hihna ollut pudonnut. No nippeli vaihdettiin ja uus hihna tilalle kanssa ja helpotuksen huokaus, ettei ollut mennyt tien päällä.

Katselin öljytilannetta maanantaina, enkä konehuoneessa nähnyt mitään kummallista - kunnes tiistaina olin töistä lähdössä. No autolle ja auto käyntiin - yskäs pari kertaa ja jo ajattelin, että on se nyt kumma jos ei auto käynnisty ja starttasin uudestaan. Sama juttu ja sen jälkeen ei puhunut enää mitään. Blondina soittamaan isännälle, että nyt paniikki iski tarvin virtaa.. Toope en taas tajunnut, että valot palo eikä ilmeisesti ollutkaan virran vähyyttä. Nokkelana sitten pellin alle räpisteleen piuhoja, muka mekaanikkona, kunnes huomasin, että hihna oli kummallisesti kiertynyt, alaosastaan halki ja ihan pois paikoiltaan.

Nyt sitten kuuluukin kysymys. Ilmeisesti on itsekkin vaihdettavissa, mutta tarviiko jotain kumman erikoisvälineitä ja kuinka hankalaa on? Ja mitä muuta mahdollisesti on voinut tapahtua? Auto on nimittäin nyt työmaan pihalla, mahtaiskohan onnistua taivasalla siinä paikallaan vai tarvisko hinata (ei mielellään, kun automaatti). Vai pahin vaihtoehto nostaa trailerin päälle ja kiikuttaa oottamaan huoltoliikkeen paluuta ja sitä että ottavat käsittelyynsä sen joskus.

Tulee aivan Räikkös-fiilikset ja mietintämyssyyn hiipiikin, että tarviiko vaihtaa kans "tallia".. Antakkee vinkkejä..
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

Hihna takaisin

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Hihnan takaisin laitto ei loppu peleissä ole edes hankalaa, sitten kun on saanut selvitettyä miltä puolelta mitäkin "siivapyörää" hihnan pitää kulkea, itse laitoin hihnan takasin entiseen 200d 124:seen kaverin kanssa, ei muutakun kakkos nelonen konetta vasten, jotta saa kammettua konetta vasemmalle edestä katsottuna, ja hihnaa sovittelemaan, kun hihna alkaa olemaan melkein paikoillaan (sen ei pitäisi mennä suoraan pyörille) toinen vääntää siitä kakkosnelosesta konetta "kumoon" ja toinen pyöräytää hihnan paikalleen, muista katsoa mihin väliin sen lankun laitat ettei tule tehtyä lisävahinkoja Nimim. kokemuksen syvä rintaääni :oops:

Itseltänikin hajosi se koko perkkeleen etupelti koneesta, ja sitten tulikin isompi remontti, ei muuta kuin öljypohjaa auki että sai sen pellin välistä pois jne. mutta kuullemma tyyppivika ja johtuu kovettuneista jostain jousista mitä siinä koneen edessä on, en saa nyt kyllä niiden nimiä päähän mutta enivei... ne on sellaiset mustat pötköt siinä koneen edessä...
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarvitset pari 13 mm lista-avainta ja jonkin vajaan sentin paksuisen rautatangon jolla väännät kiristimen löysälle / kireälle.
Ei puutavaraa. :shock:

" ...joku muovinippeli-pidike oli murtumassa ja viittä vaille ettei hihna ollut pudonnut. No nippeli vaihdettiin ja uus hihna tilalle kanssa..."
Kuulostaa oudolta. Muovinippeli ? Ei siellä sellaista ole...
Hihna kestää ainakin sen satatuhatta kilometriä, jotain muutakin on hajalla kun se noin särkyy.

Hihnan laitossa siivapyörille ei tarvitse muistaa muuta kuin se, että se nousee kiristinpyörälle laturin ja kampiakselin siivapyörien välistä.

"...koko perkkeleen etupelti koneesta, ja sitten tulikin isompi remontti, ei muuta kuin öljypohjaa auki että sai sen pellin välistä pois jne. mutta kuullemma tyyppivika ja johtuu kovettuneista jostain jousista mitä siinä koneen edessä on..."

Kerroppas tarkemmin. :shock:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Pikkuisen OUTO juttu :shock: :shock: :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ilmeisesti koneen naamakappale on saatu kakkosnelosella lohkeamaan. Ei tosiaan ole tarvittu lankkua hihnanvaihtoon. Ei taidolla vaan voimalla, vai toisin päin :!: :?: :!:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

mulla hihna menee käsin nostamalla paikoilleen :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
mdc666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:50
Paikkakunta: Karkkila RockCity

hihna

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Mulla ei mennyt lähellekkään ilman koneen kallistusta... ja multa oli kyllä se pelti jo palasina siitä jo ennen sitä kakkosnelosta... mutta enivei..hetkinen muistelee... pitää kattoa kuva tähän kohtaan.. alipainepumpun juuresta ja oli pikkusen kettumainen vaihtaa se etu"pelti", mitä lie kevytvalua ollut... ja kuten huomaatte ei se hihnapysynyt ilman sitä pellin vaihtoa, koska se alipaine pumpun siivapyörä pääsi kääntymään vähän.... tosin se mun kaksataa dee lähti ilman remmiäkin käymään :twisted: tosin tuo jäähdytys puoli oli aika huonossa hapessa

Kuva


Sori taitaa olla kirjotus virhe taikka pari :oops:
- MB CLK 200 -98
- MB W201 200 -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ellei hihna mene paikalleen vääntelemättä konetta niin jopas on kumma ja jotain pahasti pielessä. :shock:
Mikä ihme siinä vastusti ?

Kuvassa oleva murtuma on kyllä tyyppivika.

Kirjoitusvirheet eivät haittaa täällä yhtään mitään, tosin niistä saatetaan joskus nälväistä kun sattuu oikein herkullinen paikka - siitä ei kannata suuttua. :D
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Olisko se muovinippelipidike se, johon tulee kiristimen jousi yläpäästä kiinni ja josta 13mm pultti menee läpi kanteen kiinni?. Tämä pultin kun irrottaa ja vääntää sillä ~1cm tangolla muovinippelin reiästä kiristintä vastaan, yleensä hihna on tullut näin vaihdettua.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa niin, onhan siellä muoviosakin. Se "nippelipidike" vei ajatukset turhan kauas, tuosta on varmaan kyse.
Eipä ole koskaan tarvinnut sitä osaa vaihtaa.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Kaikesta helpoin ja loppujen lopuksi nopein tapa on vaihtaa remmi käyttämällä jäähdytin irti joka on yläpäästä kahdella rautaglipsillä ja muovisuojat myös parilla samanlaisella glipsillä sivuista kiinni jäähdyttäjässä ja muistaakseni vielä parilla muoviruuvilla molemmin puolin muovisuojat kiinni jäähdyttäjässä ja sitten ei olekkaan muutakuin laskea nesteet hanasta astiaan ja letkut irti ja nostaa jäähdytin pois.
Tämän operaation jälkeen ainakin 300 d otin tuulettajan siivekkeet irti jotka ovat kiinni kolmella kuusiokolopultilla, niin saa helposti entisen hihnan pois ja uuden tilalle.Tässä vaiheessa on muutenkin hyvä tarkistaa muutkin hihnankiristimen osat + muitten laakereiden ja puslien väljyydet jos niitä on.
Tuo tosiaankin yhdessä tämän aukeaman jutussa että oli käytetty kakkosnelosta kummako ei heti järeämpää tavaraa esim rautakankea :idea: ????
Näinkun tekee niin ei ole rystyset verillä eikä muutenkaan mene hermot ahtaissa paikoissa kun näkee mitä tekee, ainakin 300 d remmin vaihto on tehtävä näin kun siis tilaa ei edessä ole.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja JS »

Dieselmies kirjoitti:Kaikesta helpoin ja loppujen lopuksi nopein tapa ...

....Tässä vaiheessa on muutenkin hyvä tarkistaa muutkin hihnankiristimen osat + muitten laakereiden ja puslien väljyydet jos niitä on.

Näinkun tekee niin ei ole rystyset verillä eikä muutenkaan mene hermot ahtaissa paikoissa kun näkee mitä tekee, ainakin 300 d remmin vaihto on tehtävä näin kun siis tilaa ei edessä ole.
Varmasti hyvä tapa, mutta ei varmaankaan nopein ja kivuttomin.

Yllä oleva Dealerin mainitsema työkalusarja ja muutama kymmenen minuuttia, jos aloittaa laittamaan hihnan oikein. itse kerran vaihtanut. Ensin tunti meni kun koitti väärin ja sitten kymmenkunta minuuttia oikein laitettuna. :roll: Eipä siinä tietenkään tullut tarkistettua kaikkia nippeleitä, mutta hihna tuli vaihdettua tienposkella. :wink:
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Oliko kyseinen auto mihin vaihdoit hihnan 300 d sillä siinä tosi vähän tilaa verrattuna johonkin 200 d :?:
Korkeintaan tunnin homma vaihtaa näin toimittuna että käyttää jäähdyttäjän irti :wink:
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Re: Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja JS »

Dieselmies kirjoitti:Oliko kyseinen auto mihin vaihdoit hihnan 300 d sillä siinä tosi vähän tilaa verrattuna johonkin 200 d :?:
Korkeintaan tunnin homma vaihtaa näin toimittuna että käyttää jäähdyttäjän irti :wink:
Kyllä vain :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hihnan vaihdossa ei kyllä mene kymmentä minuuttia kauempaa, eikä sitäkään jos kone on kylmä - eikä tarvitse purkaa jäähdytintä pois.
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pakko vielä kerran sanoa, ihmetyttää miten nämä yllä mainitut vaikeimman kautta tavat :shock:

homma hoituu ilman puukalikoita, jäähdyttimen irroitusta, pienessä ajassa ja ilman kiroiluita. Oli kone sitten 200D, 250D taikka 300D. Jäähdyttimen jälkeinen muovinen tuulitunneli pois ja kiristin löysäksi -> vanha pois ja uusi paikalle ja tuulitunneli takas paikalle -> kovaa ajoa !
Vastaa Viestiin