Milläkähän tuon äänen saa pois? Olen putsannut sulat vaikka millä tökötillä sekä ihan kuivalla rätillä, pessyt tuulilasin, mutta ei auta. Ääni palaa lähes heti. Lisäksi pyyhkimet takertelevat liikkuessaan lasia pitkin.
Tiistai-illan ratoksi otin pyyhkimen moottorin esille, puhdistin sen ja rasvasin nivelet. Huomenna maalaan pyyhkimien varret, joten illalla näkee, lähtikö ääni sittenkin mekanismista.
2) Jossain paikoissa Mersuissa näkee esim. resonanssieristeenä sellaista aika ohutta vaahtomuovimaista ainetta, joka on liimattu peltiin kiinni. Materiaali muistuttaa hieman W116-W123 -tyyppien konepellin äänieristematskua; eli vanhemmiten hapristuu ja sormilla painelemalla murenee pois. Mitä on tämä aine, ja voiko sitä ostaa esim. metritavarana? W123:n tuulilasin ja konepellin välissä olevan peltiläpän alapinnalla on suilake tätä ainetta, ei kovinkaan ehjää enää.
3) Kun puhallin laitetaan 0-asentoon, ilma-aukon eteen kääntyy läppä. Tämän läpän päällä/toisella sivulla oli em. materiaalin tuntuista "mömmöä". Kuuluuko siinä ollakin tuota, vai oliko se vain aikojen saatossa kertynyttä rasvan ja pölyn sekoitusta? Onko kellään parempaa tietoa? Putsasin jokatapauksessa kaikki röörit ja läpät, joihin tuota kautta yletyin. Omassa autossani ainakin ilmakanavien kautta tulee yllättävän usein kaikkea mustaa hiukkasta kojelaudan päälle. Luulin aluksi, että Ardicilla on osuutta asiaan, mutta jos ilmakanavat ovat kauttaaltaan tuossa liassa....

4) Aiemmin kyselinkin tuon peltiläpän irroitusta. Tässä ohje vastaista varten:
1) Irroita tuulilasin pyyhkijät ja "rasvakupit" akseleistaan. Muista irroittaa myös apukuskin puoleisen akselin ympärillä oleva ohut mutteri.
2) Naputtele ilmanottoaukkojen etureunassa olevat "sokat" neliönmallisten pidikkeiden läpi (4 per ritilä). Ei huolta, ne tippuvat alla olevaan kouruun. Työkaluna käytin vasaraa + tasapäistä ja kierteiltään sopivan kulunutta pitkää ruuvia, jolla samalla voi nykäistä ne sokkien "kehikot" irti.
3) Nykäise sokkien kehikot irti ja nosta ritilät pois. Ritilän takareunassa on kynnet, eli nosta etureunasta.
4) Irroita peltiläpän kiinnitysruuvit kummaltakin puolelta (paljastui ritilän alta).
5) Avaa konepelti. Jos peltiläppäsi on neitseellinen, sen etureunassa on neljä kumimaista ainetta olevaa tulppaa. Nämä kannattaa porata n. 2 mm poralla auki, ja vetää ulos esimerkiksi em. pitkällä ruuvilla. Kiinnittäessä näiden paikalle voi vaihtaa sopivat ruuvit, niin seuraavalla kerralla homma hoituu helpommin.
6) Peltiläpän voi nostaa pois, jos olet irroittanut apukuskin pyyhkijän akselin ympärillä olevan ohuen mutterin.
5) Kumpi olikaan kummanpuoleinen pyyhin? Varsilla on nimittäin n. 2 cm pituuseroa.. sekoittuivat mokomat irtiotettaessa

P.S. Toinen pyyhkijänvarsi on merkkiä Bosch, ilman mitään leimoja. Toinen taas on merkkiä SWF, "82"-leimalla ja Tähdellä varustettu, ilmeisesti siis alkuperäinen. Taidan siis edelleenkin vannoa SWF:n nimeen
