W123 pyyhkimistä, peltiläpän irroitusohje ja muuta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 pyyhkimistä, peltiläpän irroitusohje ja muuta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

1) Ostin reilu kuukausi sitten uudet SWF:n pyyhkijät W123:een. Olen pitänyt SWF:ää laatumerkkinä (mm. ensiasennusmerkki), mutta nyt meinasi mennä hermo, kun kaksi päivää on satanut putkeen, ja pyyhittäessä sulat kitisevät koko ajan tyyliin "i-iiii-i-iiii".

Milläkähän tuon äänen saa pois? Olen putsannut sulat vaikka millä tökötillä sekä ihan kuivalla rätillä, pessyt tuulilasin, mutta ei auta. Ääni palaa lähes heti. Lisäksi pyyhkimet takertelevat liikkuessaan lasia pitkin.

Tiistai-illan ratoksi otin pyyhkimen moottorin esille, puhdistin sen ja rasvasin nivelet. Huomenna maalaan pyyhkimien varret, joten illalla näkee, lähtikö ääni sittenkin mekanismista.

2) Jossain paikoissa Mersuissa näkee esim. resonanssieristeenä sellaista aika ohutta vaahtomuovimaista ainetta, joka on liimattu peltiin kiinni. Materiaali muistuttaa hieman W116-W123 -tyyppien konepellin äänieristematskua; eli vanhemmiten hapristuu ja sormilla painelemalla murenee pois. Mitä on tämä aine, ja voiko sitä ostaa esim. metritavarana? W123:n tuulilasin ja konepellin välissä olevan peltiläpän alapinnalla on suilake tätä ainetta, ei kovinkaan ehjää enää.

3) Kun puhallin laitetaan 0-asentoon, ilma-aukon eteen kääntyy läppä. Tämän läpän päällä/toisella sivulla oli em. materiaalin tuntuista "mömmöä". Kuuluuko siinä ollakin tuota, vai oliko se vain aikojen saatossa kertynyttä rasvan ja pölyn sekoitusta? Onko kellään parempaa tietoa? Putsasin jokatapauksessa kaikki röörit ja läpät, joihin tuota kautta yletyin. Omassa autossani ainakin ilmakanavien kautta tulee yllättävän usein kaikkea mustaa hiukkasta kojelaudan päälle. Luulin aluksi, että Ardicilla on osuutta asiaan, mutta jos ilmakanavat ovat kauttaaltaan tuossa liassa.... :?

4) Aiemmin kyselinkin tuon peltiläpän irroitusta. Tässä ohje vastaista varten:

1) Irroita tuulilasin pyyhkijät ja "rasvakupit" akseleistaan. Muista irroittaa myös apukuskin puoleisen akselin ympärillä oleva ohut mutteri.
2) Naputtele ilmanottoaukkojen etureunassa olevat "sokat" neliönmallisten pidikkeiden läpi (4 per ritilä). Ei huolta, ne tippuvat alla olevaan kouruun. Työkaluna käytin vasaraa + tasapäistä ja kierteiltään sopivan kulunutta pitkää ruuvia, jolla samalla voi nykäistä ne sokkien "kehikot" irti.
3) Nykäise sokkien kehikot irti ja nosta ritilät pois. Ritilän takareunassa on kynnet, eli nosta etureunasta.
4) Irroita peltiläpän kiinnitysruuvit kummaltakin puolelta (paljastui ritilän alta).
5) Avaa konepelti. Jos peltiläppäsi on neitseellinen, sen etureunassa on neljä kumimaista ainetta olevaa tulppaa. Nämä kannattaa porata n. 2 mm poralla auki, ja vetää ulos esimerkiksi em. pitkällä ruuvilla. Kiinnittäessä näiden paikalle voi vaihtaa sopivat ruuvit, niin seuraavalla kerralla homma hoituu helpommin.
6) Peltiläpän voi nostaa pois, jos olet irroittanut apukuskin pyyhkijän akselin ympärillä olevan ohuen mutterin.

5) Kumpi olikaan kummanpuoleinen pyyhin? Varsilla on nimittäin n. 2 cm pituuseroa.. sekoittuivat mokomat irtiotettaessa :oops: .

P.S. Toinen pyyhkijänvarsi on merkkiä Bosch, ilman mitään leimoja. Toinen taas on merkkiä SWF, "82"-leimalla ja Tähdellä varustettu, ilmeisesti siis alkuperäinen. Taidan siis edelleenkin vannoa SWF:n nimeen :D.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Jopas..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kiitos TOSI hyvistä pellin irrotus neuvoista! Omasta on tuo pelti vähän lahonnutkin, voisi vaikka vaihtaa ehjään sen..

Niin, se pitempi pyyhkijän varsi tulee kuskin puolelle.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sanoisin että tuo pyyhkijälehden "hyppiminen " voisi johtua vääntyneestä
pyyhkijänvarresta ? ( kun kerran sulka on uusi = ei vikaa ). Olihan tuon sulan
nivelliitos kunnossa ?

Vastaavan pulman olen useassakin tapauksessa korjannut vääntämällä
varovasti pyyhkijänvartta jakoavaimella. Hypähtely johtuu todennäköisesti
siitä, että sulka on nyt väärässä kulmassa lasiin nähden.

Varret voivat vääntyä "helpostikin" erilaisissa huoltotoimissa ja lumen ja
jään rapaamisessa.

* Se aine mitä kysyit : oliko se jotain uretaanin tapaista ? En muista
nähneeni.... viimeksi vastaavan remontin tein w123 '84.
Kaikki irtonainen roska kannattaa siivota :wink:

* Lisäisin tuohon Timo L.: n mainioon työlistaan vielä pari asiaa :
- tarkista, että kaukalon vedenpoistoreiät ovat auki.
- voitele puuhkijän akselit ja täytä "rasvakuppi" vaseliinilla.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tuollaista sulkien hyppimistä olen yrittänyt korjata juuri vääntämällä pyyhkijänvartta. Uudemmissa malleissa näyttää muuten olevan mutka pyyhkijänvarren ohuessa osassa, mutta tässä vanhassa sellaista ei ole.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos pyyhkijän akselit on kuluneet väljäksi, niin silloin ei enää säätökään auta.
Tämän voi tarkistaa kaantämällä varret irti lasista, ja kokeilemalla onko
akseli väljä ? ( Väljä akseli muuten johtaa vettä sisätiloihin/ maton alle ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, täytin rasvakupit, ja en havainnut käyttöakselissa varsinaista väljyyttä. Ehkä millin sadasosan kokoinen välys kuitenkin :-). Samoin kävin läpi vedenpoistoreiät sekä pesin ilmanottoaukon ja vesijuoksut mäntysuopaliuoksella. Tulee hyvä tuoksu ohjaamoonkin :-) Olisikohan pitänyt jättää se rätti sinne kaukaloon, Wunderbaumin sijaiseksi :shock:.

Eristeaine oli ehkä uretaanin tapaista.

Täytyykin tarkastaa sulan kulma lasiin nähden. Ilmeisesti sen kuuluisi olla ikäänkuin 90 asteen kulmassa? Näissä on myös nuo mutkat varsissa.

Maalatessani sulkia huomasin, että oikean ja vasemman sulan erottaa pituuseron lisäksi myös "R"- ja "L"-kirjaimista varren takapuolella.

P.S. Se apukuskin puolen pyyhkijän juuresta lähtevä "vedenpoistokaulus" oli aika hauska detalji :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, täytin rasvakupit, ja en havainnut käyttöakselissa varsinaista väljyyttä. Ehkä millin sadasosan kokoinen välys kuitenkin :-). Samoin kävin läpi vedenpoistoreiät sekä pesin ilmanottoaukon ja vesijuoksut mäntysuopaliuoksella. Tulee hyvä tuoksu ohjaamoonkin :-) Olisikohan pitänyt jättää se rätti sinne kaukaloon, Wunderbaumin sijaiseksi :shock:.

Eristeaine oli ehkä uretaanin tapaista.

Täytyykin tarkastaa sulan kulma lasiin nähden. Ilmeisesti sen kuuluisi olla ikäänkuin 90 asteen kulmassa? Näissä on myös nuo mutkat varsissa.

Maalatessani sulkia huomasin, että oikean ja vasemman sulan erottaa pituuseron lisäksi myös "R"- ja "L"-kirjaimista varren takapuolella.

P.S. Se apukuskin puolen pyyhkijän juuresta lähtevä "vedenpoistokaulus" oli aika hauska detalji :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin