Vaihteiston- ja perän öljyjen vaihto for dummies...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vmk72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 24.05.2004 21:05

Vaihteiston- ja perän öljyjen vaihto for dummies...

Viesti Kirjoittaja vmk72 »

Koskaan en moisia ole vaihtanut ja nyt tarvittaisiinkin rautalankaohjetta niiden vaihtamiseen...eli mihin ruiskitaan ja mitä?

Auto on W124, -90, manuaali, bensa
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Mielelläni kuulisin samankalitaista rautalankaohjetta myös w126 malliin, tosin peräöljyn vaihto riittää..
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ensin kannattaa avata täyttöproppu ettei käy ikävästi, vasta sen jälkeen tyhjennysproppu. :lol: Ovat 14mm-kuusiokolokannalla ja yleensä kohtalaisen piukassa, kannattaa pistää hanskat käteen ettei rystyset ole verillä jos (kun) lipsahtaa. Putsaa proput kunnolla, vaihteiston propun magneetista mönjät ja metallinpalat mäelle. Kuparitiivisteet olisi hyvä uusia mutta kyllä sitä vanhaa säästäväinen mies pariin kertaan käyttää. Uutta öljyä voi lorottaa vaikka konehuoneen puolelta sopivalla letkulla ja pirttihirmu lainaa sopivaa trattia letkun päähän. Perään tarvinnee pruuttailla jollain passelilla vehkeellä, sinnehän ei mene 200:ssa kuin 0,7 litraa (ASD 1,1), laatikkoon uppoaa 1,3 (4v) tai 1,5 (5v) litraa. Laatikkoon automaattiöljyä (esim. Mobil SHC) ja perään HD 85W90:stä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
vmk72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 24.05.2004 21:05

Viesti Kirjoittaja vmk72 »

...ja jottei rautalankaa turhaan jäisi käyttämättä, niin mistähän nämä täyttö-/tyhjennysproput löytyvät :roll:
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Perän roput on seuraavasti.Tyhjennys roppu on vänkärin puolella(oikealla) ja täyttö taas kuskin puolella noin puoli välissä perää.Molemmissa 14mm kuusiokolo kanta.Ei voi erehtyä ei oo muita johon avain sopii... :D .
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
vmk72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 24.05.2004 21:05

Viesti Kirjoittaja vmk72 »

...entäs vaihteiston proput :oops:
Avatar
simppa1048
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja simppa1048 »

vesakk kirjoitti:...ja jottei rautalankaa turhaan jäisi käyttämättä, niin mistähän nämä täyttö-/tyhjennysproput löytyvät :roll:
käypäs kieriskeleen auton alla ja kattelet mihin se kuusiokolo sopis :lol:
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Joo laatikossa samankokoset roput ku perässä :D .Tyhjennys reikä alapuolella ja täyttö kuskin puolella kans noin puolivälissä lootaa.
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

tontoboy kirjoitti:Tyhjennys reikä alapuolella ja täyttö kuskin puolella kans noin puolivälissä lootaa.
Apparin puolella ihan normaalisti :roll:
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

Samoja ohjeita voitanee käyttää myös W168:n kohdalla.
Tässä kuvassa ko. ruuvit (siis A-sarjalaisessa).
Ainoa, mikä hämää niin kun on sanottu, että ylempi proppu toimisi myös täyttömäärän mittarina, niin tarkoittaako se sitä, että niin kauan on laatikossa liian vähän öljyä kunnes ylemmästä aukosta vuotaa öljyä pois?

Ja joku hommahan tuossa on pakko olla, jonka voi ryssiä? Ei voi olla noin simppeliä.. :o
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Sori vaan.... :oops: .tottahan se apparin puolella on.On vain jo kulunut sen verran aikaa ku viimeks vaihdoin :D .
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Eiköhän helpoiten onnistu kun ajat liikkeeseen ja ne hoitaa homman odottaessa. Työlle ei tule kuin muutama kymppi hintaa
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Vaihteiston- ja perän öljyjen vaihto for dummies...

Viesti Kirjoittaja koyama »

vesakk kirjoitti:Koskaan en moisia ole vaihtanut ja nyt tarvittaisiinkin rautalankaohjetta niiden vaihtamiseen...eli mihin ruiskitaan ja mitä?

Auto on W124, -90, manuaali, bensa
Vaihdettaesa peräöljyt kannattaa puhdistaa murikan yläosassa oleva venttiili paineilmalla tai muuten varmistaa ,että siitä ilma kulkee,ettei stefoille vetareilla
tule rasitusta öljyn kuumetessa vaan huohottaa sieltä venttiilistä
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Vastaa Viestiin