Päivää, että pätkähti,
Taas yksi projekti suoritettu. Koettakaa kestää.
Esipuhe
Nyt on se aika, kun paljastetaan, mitä se Risto on oikein viime aikoina suunnitellut ja värkännyt. Pikku vinkkejä on tullutkin mutta koko kuvaa ei vielä ole ollut tiedossa.
Tässä vuoden autollani ajelleena olin jo tosi kyllästynyt kuskin penkkiin. Toissa kesänä (2004) jo teinkin pikku tekohengitystä ja korjailin selkänojasta paria katkennutta jousta ja pistin lisätoppausta istuinosaan. Eihän se silläkään kuntoon tullut mutta kyllä sillä kituutti, vaikka selkä puutuikin.
Foorumilla vaihdettiin joskus mielipiteitä Mersun penkeistä ja esiin tuli mielipide, että uudemmissa 124:issa (-89 ->) on jämäkämmät penkit. Itselläkin piti käydä koeistumassa pari yksilöä ja empiiriset tulokset vahvistivat teorian.

Tämmöiset täytyi siis saada. Ongelmana oli kuitenkin verhoilukankaiden erilainen kuosi, eli uudemmat penkit sopiisivat muuhun interiööriin vain päällisten alla.

Tämä kuitenkin soti toista ideaa vastaan eli korjata kuskin penkissä oleva kulumajälki ja heittää nykyiset päälliset menemään. En kuitenkaan lannistunut vaan tutkin asiaa. Ammattiverhoilijalta sain sitten lopullisen kimmokkeen, kun hän sanoi, että päällisten vaihdon pitäisi onnistua, koska runko-osassa ei loppupelissä olekaan niin isoa eroa.
Homma alkoi penkin metsästyksellä. Helsingissä olisi ollut myynnissä yksi runko samaisella verhoilijalla, jolta ostin paikkakankaan. Ongelmana oli, että se olisi pitänyt käydä hakemassa paikan päältä (Oulu - Helsinki n. 600 km

). Muualtakin kyselin mutta sitten sattui silmään Juben ilmoitus Myydään osia -palstalla – siniset etupenkit 50 €/kpl. Soitin Jubelle, joka sanoi, että penkit ovat "ihan hirveän näköiset" mutta muuten kunnossa. Käväisin sitten Kemijärvellä isämiehen kanssa ja ostin penkit pienen miettimisen jälkeen pois. Samaan hintaan tinkasin penkinlämmittimen releen, johtosarjan ja katkaisijat. Vastukset tilasin paikallisen KL:n edustuksen kautta.
Luovuttajapenkit vastasivat hyvin Juben kuvausta

:
Penkkien irrotus
Penkkien irrotus ei ole iso homma. Kuskin puolelta neljä pulttia irti ja vänkärin puolelta viisi (viides kardaanitunnelissa). Lisäksi kannattaa irrottaa turvavyön kisko (myös kardaanitunnelissa). Tämän jälkeen saa kantaa penkit sisälle.
Selkänoja on kiinni neljällä pultilla. Säätömekanismi irtoaa kuskin puolelta, kun poraa yhden pop-niitin irti – etureunan tuntumassa on semmoinen peltiliuska, joka on toisesta päästä kiinni rungossa ja toisesta jalustassa. Lisäksi etureunan säätömekanismista irrotetaan ne jouset rungosta ja napsautetaan pari salpaa pois, jonka jälkeen säätötanko voidaan vetää pois.
Tässä vaiheessa ei ollut kameraa käsillä – pahoittelut. Kasausvaiheessa niitti korvataan M6 pultilla ja mutterilla.
Vänkärin irrotetaan kiskojen etureunasta pultit, joilla kiskot ovat kiinni rungossa.
Selkänoja
Hyvät selkänojan purkuohjeet löytyvät Jorma-k:n
sivuilta.
Purun jälkeen selkänojat näyttivät tältä:

Uudemmassa mallissa oli pari tukirautaa lisää jäykistämässä rakennetta. Olivat molemmat laatuvalmistetta.
Muita eroavaisuuksia oli selkänojan kiristyksessä. Vanhemmassa käytettiin jonkilaista nauhaa, kun taas uudemmassa oli rautalangasta tehty systeemi. Kiristimet olivat lisäksi eri korkeudella, joten vanhempaan piti lisätä uusi nauha.
Reititys lämmittimen johdolle:
Reikä lämmittimen johdolle:
Kankaat olivat muuten aikalailla yhtäläisiä mutta selkää vasten oleva kappale oli uudessa 3 cm pitempi. Tästä johtuen vanhaan piti laittaa jatkopala:
Autolla, josta penkit otettiin, oli ajettu n. 670 tkm mutta penkeistä päätellen tuohon olisi saattanut lisätä vielä toisen mokoman lisää. Kaikkein mielenkiintoisin löytö oli, että kuskin penkki oli kaksi vuotta nuorempi, kuin vänkärin penkki ja muu auto.

Jos jo kertaalleen vaihdettu penkki oli tuon näköinen, ei uskalla edes ajaltella, miltä alkuperäinen olisi näyttänyt. Selkänojan tyypilliset kulumakohdat olivat varsin karmeaa katseltavaa – kuin hevonen olisi käynyt puraisemassa palasen. Karvamatostakin oli kuskin puolelta tulossa yksi jousi läpi. Siihen laitoin palasen vanhasta penkistä otettua mattoa. Huopa-superlonikerroksen korjasin "uusista" päällisistä otetulla pehmikkeillä.
Omastakin penkistä oli tuo tavallisin paikka jo korjattu – huomasin sen, kun penkin avasin. Kun asian tietää, huomaa myös sävyeron. Rungon superloni ei ollut kuitenkaan ottanut vielä kovin paljon damagea. Vänkärin penkki oli ollut varsin vähäisellä käytöllä, eikä kankaassa ollut edes kuluman alkua.
Selkänojaa takaisin asennettaessa kannattaa kangas pingottaa huolellisesti ja painella tarrakangas kunnolla kiinni karvapahviin. Kankaan voi tieten pistää sieltä täältä vaikka langalla kiinni, niin pysyy paremmin. Tarrakangas pitää selkänojan sivusuikaleet kireällä, vaikka jouset antavat periksi.
Istuinosa
Istuinosan irrotus vaati vähän enemmän työtä. Kun säätökiskot olivat pois tieltä, laitoin istuinosan kangaspuolen lattiaa vasten, kömmin hökötyksen päälle ja suostuttelin päällisen reunat pois uristaan. Tämän jälkeen irrotetaan pehmusteosa rungosta, jotta päästään helpommin käsiksi niitteihin, joilla päällinen kiinnitetään pehmusteeseen. Niitit lähtevät kätevimmin teräväkärkisillä pihdeillä.
Uudemman mallin penkeissä on vielä samantyyppiset rautalankaviritelmät kuin selkänojassakin – paremman puoliskon iso virkkuukoukku on poikaa.

Istuinosissa erona olivat erilainen karvapahvi, erilaiset jouset ja jotkut vaahtomuovituet jousien välissä.
Tässä vaiheessa pistettiin istuimeen uusi suikale kangasta. Penkki ii vielä ollut puhki mutta kuitenkin hyvällä alulla. Uusi suikale oli vähän liian kapea, joten sauma jäi valitettavasti näkösälle mutta kuitenkin onneksi varjopaikkaan.
Samalla nykäisin pois huopa/superlonifyllingit ja pesaisin liat päällisistä. Pesuun käytin AutoGlymin verhoilupesuainetta. Päälliset kuivuivat suht' nopsasti, kun turhat täytteet oli välistä pois. Fyllinkien asennus sujui näppärästi karhunlangalla vetämällä:
Istuimen kasaamisessa ei sen ihmeellisempää: päällinen kasaan ja tällätään paikoilleen. Niitit painoin läpi ja vääntelin kiinni samaisilla nokkapihdeillä. Pientä säätöä kuitenkin oli, koska vanhassa penkissa se tikattu osuus oli vajaat pari senttiä kapeampi, kuin uudessa. Molemmille reunoille piti siis pistää pikku kaistale täytettä.
Lämmitysvastukset
Vastukset tilasin M-B Osan kautta – nämä olivatkin remontin kalleimmat osat. Kun päälliset olivat irti, oli vastusten asennus vallan helppoa. Sopiva työkalu valmistui pahvista. Vastukset työnnetään kankaan ja huovan väliin, niin että vastuksen huopapuoli on kankaaseen päin. Päät työnnetään takaisinpäin mutta toiselta puolelta huopaa.
Istuinosaa ei ole pakko purkaa irti karvapahvista, jos on tarkoitus asentaa pelkät vastukset. Kun työkalu on tarpeeksi jämäkkä voi vastukset ujuttaa paikoilleen. Tämä koskee tietenkin vain vanhempia penkkejä.
Johdot vedetään yhteen istuinosan alle ja sidotaan nippusiteellä löysät pois. Johtojen päät tulevat liittimeen:
Liittimet kiinnitetään penkin alle tuleviin tukirautoihin (vänkäri / kuski):
Pappi tuossa
toisessa topicissa valitteli, ettei p*rsaus enää lämpiä. Uudemman mallin istuinosassa on kaksi eri vastusta – perinteinen vaihdettava nauha ja kiinni ommeltu tyyny. Molemmissa vaihtopenkeissä oli tuo tyynyosa rikki mutta nauhaosa toimi. Tuon voi näppärästi

testata allaolevasta liittimestä. Jos noihin mustiin johtoihin kytkettäessä mittari ei änähdäkkään, on tyynyvastus rikki. Perinteisen vastuksen voi testata mittaamalla resistanssin kuparinväristen johtojen ja lämmittimen syöttöjohtojen väliltä (tai vaikka pistämällä syöttöjohdot yhteen ja mittaamalla ko. liittimestä. Resistanssia pitäisi olla kuutisen ohmia. Jos nauhavastus on kunnossa, saadaan penkki taas jotenkin lämpiämään nipsaisemalla liitin pois ja juottamalla johdot yhteen. Se etuosa jää kylmäksi mutta sen uusaaminen / löytäminen onkin isompi homma. Nauhavastuksia nimittäin, ainakin Saksan vehon mukaan, taitaa vielä olla saatavana mutta noita tyynyvastuksia ei. Tuon testauksen ja johtojen yhdistelyn voipi myös tehdä isommin penkkiä purkamatta. Istuinosan takakangas pitää ottaa pois urastaan ja liitin on kolossaan siinä takareunan oikeassa reunassa (näkyy
tässä kuvassa).
Johtotyöt
Johtotyöt ovat ainakin valmiin kaapelisatsin kanssa aikalailla plug-and-pray -hommaa. Isoin duuni on sisustan purkaminen. Sedanissa sekin voi olla helpompaa, koska takapenkin alla saati sen takana ei ole enää mattoa.

Etupenkit ovatkin valmiiksi pois. Sitten irrotetaan takajalkatilan suuttimet, kynnyslistat ja maton kiinnikenastat. Myös turvavyön alakorvake pitää irrottaa, kuten myös B-pilarin suoja. Mitähän vielä. Farkun tapauksessa pitää irrottaa myös takapenkin istuinosan saranat, takalokasuojan kate (ruuvi tavaratilan puolella) ja mahdollisesti myös C-pilarin suoja. Keskikonsolin takapään ruuvi pitää myös irrottaa. Tässäpä kuvia. Kuka sanoikaan, että 124:ssa olisi huonot takajalkatilat.
Releelle on paikka takapenkin alla. Sille pitää vaan tehdä reiät.
Katkaisijoiden liittimien yms. sälän ujuttaminen keskikonsolin alle oli oma urakkansa. Hommaa helpottaa, kun nykäisee maton reunan osittain pois konsolin alta.
Syöttövirran otin kojetaulun alta 4X/1 liittimestä. Välissä on 16A sulake. Muut johdot – katkaisijoiden valaistus ja herätevirta – on kytketty vasemman jalan lepuutuspaneelin alla olevaan lisävarusteliittimeen (X30). Maadoitusjohto tulee tuhkakupin alla olevan pultin alle (W12).
Loppukaneetti
Eihän tässä sinällään mitään järkeä ollut. Onpahan vaan mukavampi istua siistillä, jämäkällä ja lämpimällä penkillä.
t.
Risto