DIESELMIEHET LUKEKAA! (Hehkureleen sulake)
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
DIESELMIEHET LUKEKAA! (Hehkureleen sulake)
Innostuttuani taas yksi yö ylitöihin olin lähdössä kotia kohden mutta kas kummaa - Lumikki perkules ei hehkuttanut ollenkaan. Kesällä asiaa testattuani tiesin että se lähtee kyllä hehkuttamattakin kun vähän aikaa pyörittää mutta ilmeisesti nolla-asteisen ulkoilman johdosta ei kyllä meinannutkaan.
Lopetin sitten sentään ennen akun tyhjentymistä ja huristelin firman "heittoauto" -Audin raadolla kotia.
Seuraavana aamuna konepelti auki ja vika oli juuri se mitä olin epäillytkin: hehkun releen sulake palanut.
Koska tämä oli tasan tarkkaan ainoa kerta jolloin Lumikki on viimeisen 30,000km/10kk aikana kieltäytynyt yhteistyöstä, halusin eliminoida vastaavat vaivat tulevaisuudessa ja ostin kaksi sulaketta saman tien (Astrum, egen-pari mitä sitten maksoivatkin).
Eli kaikille kanssanokilekailijoille vinkiksi: ylimääräinen hehkureleen sulake hanskalokerossa voi olla painonsa arvoinen kultaa sen kerran kun sitä tarvitsisi.
Asian tiimoilta vielä sen verran että Lumikistahan kärvähti koko rele tuossa alkukesästä ja syykini selvisi; joku edellisistä omistajista oli ilmeisesti vastaavassa tilanteessa korvannut kyseisen metallisuikaleen mallisen sulakkeen pellinpalasella! Ei varmaan poksahda "sulake" mutta itse rele kärvähtää kyllä...
Nämä sulakkeet ovat ilmeisesti eri tehoisia eri malleissa eli tsekatkaa tarkkaan minkä laitatte. Ties mistä Mersun kutosdieselistä peräisin oleva, romuttamolta löytämäni ja eri tuotenumerolla kulkeva rele ainakin käytti samaa kuin orggiskin (olisi käyttänyt jollei sitä olisi joku torpedo vaihtanut pellinpalaan) eli 80 Ampeeria.
Että tällaista. Ja vaihtakaa ne polttoainesuodattimet ettette hyydy -20C jälkeen, bensa-asemien säiliöissä on aina hiukan vettä.
T: Henkka
Lopetin sitten sentään ennen akun tyhjentymistä ja huristelin firman "heittoauto" -Audin raadolla kotia.
Seuraavana aamuna konepelti auki ja vika oli juuri se mitä olin epäillytkin: hehkun releen sulake palanut.
Koska tämä oli tasan tarkkaan ainoa kerta jolloin Lumikki on viimeisen 30,000km/10kk aikana kieltäytynyt yhteistyöstä, halusin eliminoida vastaavat vaivat tulevaisuudessa ja ostin kaksi sulaketta saman tien (Astrum, egen-pari mitä sitten maksoivatkin).
Eli kaikille kanssanokilekailijoille vinkiksi: ylimääräinen hehkureleen sulake hanskalokerossa voi olla painonsa arvoinen kultaa sen kerran kun sitä tarvitsisi.
Asian tiimoilta vielä sen verran että Lumikistahan kärvähti koko rele tuossa alkukesästä ja syykini selvisi; joku edellisistä omistajista oli ilmeisesti vastaavassa tilanteessa korvannut kyseisen metallisuikaleen mallisen sulakkeen pellinpalasella! Ei varmaan poksahda "sulake" mutta itse rele kärvähtää kyllä...
Nämä sulakkeet ovat ilmeisesti eri tehoisia eri malleissa eli tsekatkaa tarkkaan minkä laitatte. Ties mistä Mersun kutosdieselistä peräisin oleva, romuttamolta löytämäni ja eri tuotenumerolla kulkeva rele ainakin käytti samaa kuin orggiskin (olisi käyttänyt jollei sitä olisi joku torpedo vaihtanut pellinpalaan) eli 80 Ampeeria.
Että tällaista. Ja vaihtakaa ne polttoainesuodattimet ettette hyydy -20C jälkeen, bensa-asemien säiliöissä on aina hiukan vettä.
T: Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Mulla sataysikympinen teki ton homman yhden ainoon kerran. Kuorimpa sillon sähköjohdosta muutaman säikeen ja laitoin ne sit sulakkeen tilalle, homma toimi, ainakin kaks käynnistystä. Sit tuli kyllä vaihdettua originelli sulake paikalleen ja varasulake hanskalokeroon.
Mersu on kuin huume, on hyvä olla kun sillä ajaa ja luopuminen on mahdotontonta.
Nykyinen E 250 D -93
Edellinen 190 D -85, itse ajettuja kilometrejä 330 000, yhteensä 620 000.
Nykyinen E 250 D -93
Edellinen 190 D -85, itse ajettuja kilometrejä 330 000, yhteensä 620 000.
heh...
Ei oo kauaa kun omasta kiesistä kärähti tuo sulake. Ruuvasin hehkutulpan johtoa kiinni ja tulpassa oleva jenkaosa pääsi pyörähtämään
hehku meni oikoseen.
Tinasin sulakkeen kuntoon ja ajelin sen kanssa niin kauan, kun.. ei p......e sehän siellä muuten vieläkin
Mutta kuitenkin autossa on nyt mukana kaksi sulaketta.

Tinasin sulakkeen kuntoon ja ajelin sen kanssa niin kauan, kun.. ei p......e sehän siellä muuten vieläkin

Mutta kuitenkin autossa on nyt mukana kaksi sulaketta.
w115,123,124,126,210 yms.
- diisselin kannattaja
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
- Paikkakunta: keskeinen suomi
Re: kysymys
Se on siellä hehkureleessä, näkyy kun avaa sen kannen, sellainen peltiliuskan näköinen juttu. Hehkurele taas löytyypi vasemman etulokasuojan päältä konehuoneesta.diisselin kannattaja kirjoitti:....Nii, missähän se sulake mahtaa olla?
w115,123,124,126,210 yms.
- diisselin kannattaja
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
- Paikkakunta: keskeinen suomi
jatkoa
Tuota sulaketta etsiskellessäni selvisi että mulla ei ole koko sulaketta.
91-mallissa sitä ei ole.Koska lienee hävinnyt.
91-mallissa sitä ei ole.Koska lienee hävinnyt.
200D -91, aiemmin 220D -77
Omassa 300D:ssä, 90:- kävi myös näin, että hehkut hävis eikä startannut.Purin relekopan auki,kaveri starttaamaan ja jo vain käynnistyi.Hehkun sulaketta tarjosivat Vehollakin, mutta malli olikin muuttunut
v.89 ja ei kun tilaamaan uusi rele/ohjausyksikkö ,em. sulake on siis poistettu
näissä uudemmissa.Ikävämpi juttu, sulake olis n. 150-kertaa halvempi...
v.89 ja ei kun tilaamaan uusi rele/ohjausyksikkö ,em. sulake on siis poistettu
näissä uudemmissa.Ikävämpi juttu, sulake olis n. 150-kertaa halvempi...
Re: jatkoa
Sama juttu minun -91:ssädiisselin kannattaja kirjoitti:Tuota sulaketta etsiskellessäni selvisi että mulla ei ole koko sulaketta.
91-mallissa sitä ei ole.Koska lienee hävinnyt.

- W124 250D -91
- Ex W201 2.0D -86
- Ex W201 2.0D -86
Tänään tuli pihalle semmonen tapaus, että hehkun johtosarja oli jostain syystä palanut ohjaamoon päin
Oli kuulemma voimakkaasti savunnut koko auto mutta ei saatu syttymään ku oli tiisseli
Onko kellään hyvää arvausta mitä sieltä löytyy viaksi kun huomenna aloita purkamisen? Tämä on jo E200d eli sulaketta ei releessä ole.


Onko kellään hyvää arvausta mitä sieltä löytyy viaksi kun huomenna aloita purkamisen? Tämä on jo E200d eli sulaketta ei releessä ole.
Joku mersupurkaamo??
Edelliseen kirjoitukseeni jatkaen:
Hehkun päävirtajohto oli hangannut jälkiasennus ilmastoinnin putken kiinnikkeeseen ja jälki oli sen mukaista. Kaikki akulta ohjaamoon tulevan päävirtasyötön alaiset johdot korppuna ja liekit oli polttaneet lisäksi muita johtosarjoja joissa mahottoman pieniä johtoja ainaki miljuuna
Ihme ettei syttyny tuon paremmin, päävirtajohdosta puuttui kuori kokonaan noin puolen metrin matkalta....
Taitaa pari päivää mennä kun laittaa kaiken sen irti päässeen savun takaisin johtoihin
Sähkölaiteethan tunnetusti toimii savulla, kun savu pääsee karkuun, laite ei yleensä enää toimi....
Hehkun päävirtajohto oli hangannut jälkiasennus ilmastoinnin putken kiinnikkeeseen ja jälki oli sen mukaista. Kaikki akulta ohjaamoon tulevan päävirtasyötön alaiset johdot korppuna ja liekit oli polttaneet lisäksi muita johtosarjoja joissa mahottoman pieniä johtoja ainaki miljuuna

Ihme ettei syttyny tuon paremmin, päävirtajohdosta puuttui kuori kokonaan noin puolen metrin matkalta....
Taitaa pari päivää mennä kun laittaa kaiken sen irti päässeen savun takaisin johtoihin

Joku mersupurkaamo??