viton viritys....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 16.06.2005 18:43
viton viritys....
onnistuuko 110-viton viritys (n160hv tavote) vakioahtimella..? jos laittais chipin, coolerin ja teettäis pumpun...? ja onko kellää mitään tietoa että millainen suorituskyky noilla tehoilla ois...?
Elikkä YV:llä tätä jo hoidettiin paremmaksi, mutta laitetaan tähän vielä tietoa:
- 110D mallissa on jo vakiona ihan passeli cooleri juniorikäyttöön
- Autossa on rivipumppu, jota ohjataan täysin mekaanisesti, chip ei ole näin ollen mahdollinen.
- Ylläolevan mukaisesti chippausta vastaavan virityksen voi tehdä itse tai teettää asiantuntevassa dieselpajassa, eli pumpusta ruuvataan syöttöä lisää. Tähän pätee kaikki ne "pumpun ruuvaus" topicit mitä täältä forumilta löytyy.
- Ahtopainetta on kohtuu helppo nostaa kotikonstein, jälleen pärjätää ruuvarilla ja jakoavaimella.
- Suuremmilla pumpun elementeillä suurempi teho MUTTA vakioahdin käy pieneksi ja koneen särkeminen on vain ajan kysymys.
160 hv niin eikähän se kiihdy 0...100 km/h 12 sekuntiin, eli 75 % parannus...ihan arvailen perustuen omiin mittauksiin erilaisilla syöttömäärillä.
Tuolla on käytännössä kaikki tieto mitä minulla aiheesta on, ja kaikkihan on täältä plagioitua tai kantapään kautta opittua

[edit]: Ai niin jukiksella on ollut mynäpumppu vakioahtimella ja ei ainakaan vielä ole kertonut, jotta olisi hajonnut...tehoakin on niin että piisaa. Vai jokos ahdin on vaihdettu ???
Se on riittävän iso noilla ahtimilla mitä meillä on mahdollista sinne mahduttaa, pakopesä alkaa ahdistaa ennenkuin päästään sellaisille ilmanpaineille, ei kun ahtopaineille, että tarvitaan suurempi cooler.wellu kirjoitti:eikös isompi cooleri vähennä tota konevaurioriskiä? vai...
Painehan on pakko jättää 1,4 tasolle näillä pikkuropelleilla ja ylimitoitettu cooler ei pysty yhtään enempää jäähdyttämään ilmaa kun ympäristö on se mitä on eli 20 astetta kesällä.
Se cooler on kuitenkin näin iso.
Coolerin sijasta kannattaa pohtia miten sen GT25 ahtimen saa sinne paikalleen, sillä se konevaurioriski minimoituu.
mutta ei paremmasta coolerista haitta ole

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: To 16.06.2005 18:43
Paskat semmosia muutoskatsasteta, se kun on kiellettyä koskea omistamaansa autoon tässä maassa
Kannattaisi jorman suunnata pyöränkulmat niin ei kulu niin nopeasti....no joo kun viimeksi on juteltu aiheesta niin vakiopumppu täysillä ja sprintterin ahdin siellä pitäisi olla, jollei sitten ole ruvennut päivittämään tehokkaammaksi. Kertokoon itse jos siellä tehoja alkaa olemaan ja huvittaa
Ei ne eturenkaat näillä virityksillä mihinkään kulu...madallus aiheuttaa enemmänkin kulumisongelmaa.

Kannattaisi jorman suunnata pyöränkulmat niin ei kulu niin nopeasti....no joo kun viimeksi on juteltu aiheesta niin vakiopumppu täysillä ja sprintterin ahdin siellä pitäisi olla, jollei sitten ole ruvennut päivittämään tehokkaammaksi. Kertokoon itse jos siellä tehoja alkaa olemaan ja huvittaa

Ei ne eturenkaat näillä virityksillä mihinkään kulu...madallus aiheuttaa enemmänkin kulumisongelmaa.
veskola kirjoitti:Painehan on pakko jättää 1,4 tasolle näillä pikkuropelleilla ja ylimitoitettu cooler ei pysty yhtään enempää jäähdyttämään ilmaa kun ympäristö on se mitä on eli 20 astetta kesällä.
Jormalla on manuaali, ja pyöreät 180-200 hv, kyllä ne renkaat siinä jo hiukan kuluu...veskola kirjoitti:Ei ne eturenkaat näillä virityksillä mihinkään kulu...madallus aiheuttaa enemmänkin kulumisongelmaa.
Tuo vakiocooleri ei kyllä kummoinen ole, itse vaihtaisin edes samankokoiseen mutta kunnolliseen, ei sitten noi muovipäädyt repeä haurastuessaan. Ja kesähelteillä ei tuolla omalla varmaan saada ahtoilmaa jäähdytettyä edes lähelle ulkoilman tasoa, kun paineet on 1.4.
Iltaa kansalaiset!veskola kirjoitti:[edit]: Ai niin jukiksella on ollut mynäpumppu vakioahtimella ja ei ainakaan vielä ole kertonut, jotta olisi hajonnut...tehoakin on niin että piisaa. Vai jokos ahdin on vaihdettu ???
Taallahan tongitaan taas tuttua aihetta..!
Vakiosolmu on edelleen pellin alla, ei ole uutta viela tontilla nakynyt, joskus tai jouluna sitten... No eipa moiseen olis ehtinyt keskittymaankaan...
Vito on ollut kuukauden palasina tallissa, mutta EI! Se ei siis todellakaan ole konerempassa!!! Maalia pintaan ja ruostekuppaa vahemmaksi. Seka tietty jotain pienta ulkonakopaivitysta...
Mutta asiaan... Siinahan siis on mynan tekema pumppu 7mm elementeilla, paineet "tehoilla" n.1,4 (vakio 0,9) ja syotot sopivalla, eli ohut voima sumu jaa jalkeen... G-Techilla mittailin 0-60mph aikoja sillon joskus sinne 10,5 sekan tuntumaan.
Simmosia
jukis
Eihän noita automaatteja saa sutimaan, mutta manuaalin taitaa saadaveskola kirjoitti:Ei ne mitään kulu, kokeile joskusMauri H. kirjoitti:Jormalla on manuaali, ja pyöreät 180-200 hv, kyllä ne renkaat siinä jo hiukan kuluu...eikä repeä cooler edes 1,7 paineilla. Niin se vakioahdin ei jaksa edes hukkaportti tukittuna ahtaa kuin 1,5 ja se on jo hurjaa ajaa portti solmussa

Muovipäädyt tuppaa haurastumaan, itse en niihin luota, ja on tuo pillikin aika ahtaan näköistä, paremmalla coolerilla voi samoilla ulkomitoilla varsinainen kennon tilavuus kasvaa helposti 2 kertaiseksi.

Oletko kokeillut, se rupeaa jarruttamaan abseilla jos meinaa sutia, ja sitten kun kierrokset on yli 3500 se ei jaksa enää sutia.Mauri H. kirjoitti:Eihän noita automaatteja saa sutimaan, mutta manuaalin taitaa saada![]()
Viesti on lähinnä se, ettei kannata lietsoa noita odotusarvoja mistään asfaltin piirtely vitosta tuolla 2,3 litran moottorilla kun se ei sellaiseen taivu. Painoa on aivan liikaa eturenkailla.
Ei sillä etteikö sitä kumia saisi sutimaan, mutta säälittävää yrittämistä siinä tarvitaan. Mulla se lähtee vauhdista sutimaan kun 2000 rpm on ohitettu jos on lähteäkseen. Tosi lyhyeksi jää sutimiset. Mikäli joku tulee sanomaan, jotta pito-ongelmia vitossa niin haluanpas nähdä sitten ihan livenä sen pelin.
Tietysti sen saa vinkaisemaan vaikka vakiokoneella kun pistää kierrokset tappiin ja kytkin ylös, mutta hajoaahan se siitä sitten kohta.
...ja täytyykin ottaa videolle illalla sutiiko se automaatti vai ei

Mitä tulee eturenkaiden kulumiseen se on normaali ilmiö vakiovitossa, takarenkaat ei kulu ollenkaan, no tämä koskee tilannetta kun ajellaan tyhjällä autolla, johtuu painonjakaumasta.
Cooleri vaihdetaan sitten kun se hajoaa

No sutimisesta, viime kesässä meni uudet Pirellit 13 tkm matkalla, ja autoa ei edes saanut varsinaisesti sutimaan, siis polttamaan kumia, jättämään lakua jne.
Eli vaikka pito on hyvä, eikä auto holtittomasti sudi, kuluu se rengas aika äkäiseen jos tehoja paljon käyttää. Toki alustageometria vaikuttaa osaltaan kulumisherkkyyteen ihan normitehoillakin.
Eli vaikka pito on hyvä, eikä auto holtittomasti sudi, kuluu se rengas aika äkäiseen jos tehoja paljon käyttää. Toki alustageometria vaikuttaa osaltaan kulumisherkkyyteen ihan normitehoillakin.
Kävin sitten pyörittämässä rengasta kuten puhe oli, ja tottahan se on ettei se sudi, siis silleen kunnolla kuten isoilla pojilla
.
Nyt on otettu autosta käytännössä kaikki irti mitä lähtee tuolla konstruktiolla:
- mynä-dieselin evoluutio2 pumppu, eikös se semmoinen ole, 7 mm elementeillä.
- pumppu säädetty lähes tai jopa täysille
- ahtopaine oli jossain 1,5 pintaan pikkukierroksilla katsottuna, en ole sitä säätänyt tarkkaan vaan lähtiessä pistin ruuvin aika alas
- automaattia ei säästellä, se lienee rikki jo valmiiksi. Kierrokset nostetaan jarrua vasten yli 2000 rpm, normaalisti tuossa kohtaa rusahtaa sieltä jotain, joten ei kannata kokeilla.
- putki on 3 tuumaa suoraa putkea koko matka
- ahdin on gt20
- ilmansuodatin tietty vapaata mallia
Video
jollei aukea tuosta niin tästä voi koittaa kanssa
http://www.kolumbus.fi/vesa.eskola
ja sieltä driven III
Mitäs ne mustat lakut Mauri oli silloin kerran kun puhuttiin puhelimessa
vai ei sudi 

Nyt on otettu autosta käytännössä kaikki irti mitä lähtee tuolla konstruktiolla:
- mynä-dieselin evoluutio2 pumppu, eikös se semmoinen ole, 7 mm elementeillä.
- pumppu säädetty lähes tai jopa täysille
- ahtopaine oli jossain 1,5 pintaan pikkukierroksilla katsottuna, en ole sitä säätänyt tarkkaan vaan lähtiessä pistin ruuvin aika alas
- automaattia ei säästellä, se lienee rikki jo valmiiksi. Kierrokset nostetaan jarrua vasten yli 2000 rpm, normaalisti tuossa kohtaa rusahtaa sieltä jotain, joten ei kannata kokeilla.
- putki on 3 tuumaa suoraa putkea koko matka
- ahdin on gt20
- ilmansuodatin tietty vapaata mallia
Video
jollei aukea tuosta niin tästä voi koittaa kanssa
http://www.kolumbus.fi/vesa.eskola
ja sieltä driven III
Mitäs ne mustat lakut Mauri oli silloin kerran kun puhuttiin puhelimessa


No jos oikein kiusasi niin sitten vähän yritti sutaista, varsinkin tuolla neliventtiilikoneella.veskola kirjoitti:Mitäs ne mustat lakut Mauri oli silloin kerran kun puhuttiin puhelimessavai ei sudi
Mutta ei se normiajossa oikein lakua jättänyt, jollei jarrua vasten ottanut paineita, muuten oli lähtö niin vaisu ennen ahtojen nousua, että sitten kun tehot tuli käyttöön oli jo nopeutta niin ettei holtittomasti päässyt sutimaan. Vahingossa kuivalla siis ei oikeastaan rehvakkaasti sutinut. Paitsi ehkä hiukan kakkoselle vaihdossa.
Tohonkin asiaan mä voisin olla ihan pikkuisen erimieltä, tai sitten siinä mittariston valossa oli vaan jonkinmoinen kosketushäiriöMauri H. kirjoitti:No jos oikein kiusasi niin sitten vähän yritti sutaista, varsinkin tuolla neliventtiilikoneella.
Mutta ei se normiajossa oikein lakua jättänyt, jollei jarrua vasten ottanut paineita, muuten oli lähtö niin vaisu ennen ahtojen nousua, että sitten kun tehot tuli käyttöön oli jo nopeutta niin ettei holtittomasti päässyt sutimaan. Vahingossa kuivalla siis ei oikeastaan rehvakkaasti sutinut. Paitsi ehkä hiukan kakkoselle vaihdossa.


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Joo, siis se ASD:n rekisteröimä luisto niitä renkaita kuluttaakin, vaikkei kyseessä ole mikään holtiton sutimistapahtuma. Sitä "hallittua" luistamista kyllä tapahtuu aika pitkälle yli puolentoistasadan kuivallakin, kitkoilla vielä kahdessa sadassa.Antti V kirjoitti:Tohonkin asiaan mä voisin olla ihan pikkuisen erimieltä, tai sitten siinä mittariston valossa oli vaan jonkinmoinen kosketushäiriöMauri H. kirjoitti:No jos oikein kiusasi niin sitten vähän yritti sutaista, varsinkin tuolla neliventtiilikoneella.
Mutta ei se normiajossa oikein lakua jättänyt, jollei jarrua vasten ottanut paineita, muuten oli lähtö niin vaisu ennen ahtojen nousua, että sitten kun tehot tuli käyttöön oli jo nopeutta niin ettei holtittomasti päässyt sutimaan. Vahingossa kuivalla siis ei oikeastaan rehvakkaasti sutinut. Paitsi ehkä hiukan kakkoselle vaihdossa.![]()
ja laatikossa iiisssoooo luisto
Se oli kyllä aika vinkeä se valo, kun tuppasi aina palamaan kun oli pedaali pohjassa

on kyllä voimakkaasti off-topic... ihmetelin miten se laatikko luistaa noin kakkoselle vaihtaessa, kattelin keskipeiliin kun oikea hankook piirsi 205mm leveää rantua kuivalla asfaltilla.
jarrua vasten kun saa molemmat rattaat pyörimään niin sitten voi heittää kahdeksikkoa niin kuin jäällä. normiajossa toinen ratas sutii kun ahdot tulee peliin, varsinkin jos kanttaa mutkasta ulos.
jarrua vasten kun saa molemmat rattaat pyörimään niin sitten voi heittää kahdeksikkoa niin kuin jäällä. normiajossa toinen ratas sutii kun ahdot tulee peliin, varsinkin jos kanttaa mutkasta ulos.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Onko ellään kokemusta tuosta KL-Varaosan myymästä PSI virityslastusta Vitossa? Vähän kiinnostaisi laittaa tollanen 110 CDI koneeseen. Jotenkin vain tuntuu että ei ne tehot tyhjästä tule kun PSI:n sivulla sanotaan että ahtopaineisiin ei kosketa. Syöttöäkö lastu sitten vaan lisää? Lupais 40hp:tä ja 50Nm:ää lisää. Sehän jo tuntuisi.
Joo siellä on varaa nostaa syöttöä vaikkei heti paineeseen koskisikaan. Kait sillä +40 hv teholla maitokauppaan kerkiää
Huippujahan tuo ei juuri nosta kun kierroslukurajoitukseen ei kosketa, mutta eipä niitä huippuja tarvitakaan paitsi lomareissuilla saksassa.
Minä kyllä veisin suosiolla Karalalle...

Minä kyllä veisin suosiolla Karalalle...

Täytyynee harkita. Ellen sitten vaihda koko autoa ensin
-01 110 CDI alkaa olla sen ikänen että rempaa sinne tänne alkaa ilmestyä. Eberi ei toimi. Parit kiveniskut täytyy laittaa ennen kuin ruoste ne löytää ja pari kolhua siellä täällä. Tuulilasissa särö. Niin ja sitten oli purut öljyssä viimeksi kun vaihdoin. Vitolla ajettu 135tkm ja öljyssä metallia? Ei ole vielä missään autossa tätä ennen noin käynyt. Ajattelin kuitenkin ajella normaalisti kun ei mitään ylimääräisiä ääniäkään koneesta kuulu. Täytyy vaihtaa seuraavat öljyt vähän etuajassa niin näkee vieläkö sitä hiomajätettä sinne kertyy. Ja jos ostais sen "chipin" niin sais selvän tosta koneesta

-01 110 CDI alkaa olla sen ikänen että rempaa sinne tänne alkaa ilmestyä. Eberi ei toimi. Parit kiveniskut täytyy laittaa ennen kuin ruoste ne löytää ja pari kolhua siellä täällä. Tuulilasissa särö. Niin ja sitten oli purut öljyssä viimeksi kun vaihdoin. Vitolla ajettu 135tkm ja öljyssä metallia? Ei ole vielä missään autossa tätä ennen noin käynyt. Ajattelin kuitenkin ajella normaalisti kun ei mitään ylimääräisiä ääniäkään koneesta kuulu. Täytyy vaihtaa seuraavat öljyt vähän etuajassa niin näkee vieläkö sitä hiomajätettä sinne kertyy. Ja jos ostais sen "chipin" niin sais selvän tosta koneesta

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Mä en ole edes katsellut kulutuksia mutta väittävät että melko pienellä voisi mennä.. oisko 6-8 litraa jotenkin mahdollisia lukemia..
Eihän tuo vakiona yhtään kovempaa kulje vaikka PSI -boxi tuokin noin 40 (80-120hp)heppaa lisää, oisko huiput muuttunut 142-->147km/h mut vääntää hieman paremmin ja kiihtyy puolet paremmin jos ehtii vaihteita survoa sisään.. manuaalilaatikolla, kakkosella saa melkein aina lähteä..
Itse puhelin tuosta 108cdi:stä vaikka melkein samoja nuo konneet on.
Eihän tuo vakiona yhtään kovempaa kulje vaikka PSI -boxi tuokin noin 40 (80-120hp)heppaa lisää, oisko huiput muuttunut 142-->147km/h mut vääntää hieman paremmin ja kiihtyy puolet paremmin jos ehtii vaihteita survoa sisään.. manuaalilaatikolla, kakkosella saa melkein aina lähteä..
Itse puhelin tuosta 108cdi:stä vaikka melkein samoja nuo konneet on.
108cdi vm.2000
Minulla kulutus on kivasti ajellen, eli eukon ajellessa jotain 8 litran huitteilla (=matka-ajossa), kuuteen litraan en usko tuolla korilla, jollei sitten aja 60 km/h koko ajan matka-ajoa.
Mynädieselin käsittelyn jäljiltä huiput on vieläkin kokematta mutta 195..198 on mittari näyttänyt kerran kun piti vähän päästää höyryjä
Pitäisi joskus katsoa gps:llä varsinkin nyt kun välitys on parempi renkaiden vaihdon jäljiltä, eli mittari näyttää 2 km/h vähemmän mitä todellisuus...MUTTA pitää ensin korjata tai siis korjauttaa tuo auto kulkukuntoon
ja jatketaan elvistelyä sitten taas lisää 
Mynädieselin käsittelyn jäljiltä huiput on vieläkin kokematta mutta 195..198 on mittari näyttänyt kerran kun piti vähän päästää höyryjä

Pitäisi joskus katsoa gps:llä varsinkin nyt kun välitys on parempi renkaiden vaihdon jäljiltä, eli mittari näyttää 2 km/h vähemmän mitä todellisuus...MUTTA pitää ensin korjata tai siis korjauttaa tuo auto kulkukuntoon


110 CDI kuluttaa n.7.5 kesällä ja talvella litra lisää. Joskus olen matkassa päässy lähelle 7 litraa mutta alle ei ole koskaanmenny. Ennätykset taas on 12l kieppeillä kun vedettiin venettä lapissa. Tuntui liemi maistuvan kun puski mäkiin.
Mutta oliko kellään kokemusta noista metallihiukkasista. Lähtölaskenta lienee alkanu. Epäilin alakerran laakereita kun tuntu puru tarttuvan magneettiin. Saakohan vitoon vaihettua alakerran ilman koneen irrotusta? Jos ottaa öljypohjan irti ja sorkkii sieltä laakerit paikoilleen. Mahtaakohan tuo öljypohjakaan edes sopia tuleen sieltä.
Mutta oliko kellään kokemusta noista metallihiukkasista. Lähtölaskenta lienee alkanu. Epäilin alakerran laakereita kun tuntu puru tarttuvan magneettiin. Saakohan vitoon vaihettua alakerran ilman koneen irrotusta? Jos ottaa öljypohjan irti ja sorkkii sieltä laakerit paikoilleen. Mahtaakohan tuo öljypohjakaan edes sopia tuleen sieltä.
Voin kertoa, että ilmansuodattimen vaihto on yksi tyypillinen esimerkki niistä hommista ilman kone/kelkan irroitusta korista....mutta sitäkään ei kannata pelätä. Ammattimies tekee sen kohtuu nopsaan kun on oikeat välineet, tahto tehdä ja kokemus myötä.
Metallihiutaleista en osaa sanoa mitään, mutta paras se olisi korjauttaa ennen kuin hajoaa jotain todella kallista...kannattaa kysyä dealerilta, mutta se varmaankin sanoo, jotta kone pukille ja kannet auki syyniin...
Paskoja juttuja mutta elämä on...
Metallihiutaleista en osaa sanoa mitään, mutta paras se olisi korjauttaa ennen kuin hajoaa jotain todella kallista...kannattaa kysyä dealerilta, mutta se varmaankin sanoo, jotta kone pukille ja kannet auki syyniin...
Paskoja juttuja mutta elämä on...

Mulla on karalan asentama lastu ja vakionopeuden säädin. Auto 108cdi jälkeenpäin lisätyllä välijäähdyttimellä. Lukemat on noin 146hv/350Nm parasta tässä on että 2400rpm---> on yli 300Nm käytettävissä eli juuri sillä alueella jolla ohitus tapahtuu. Vaihdetta ei juuri tarvitse vaihdella. Vakionopeuden säätimeen olen erittäin tyytyväinen kun sen sai halvalla lastun mukana. Kulutus väheni lastun myötä, nyt jotain 7.5 l/100km kesät talvet. Koko ajan ajetaan matkaa joka on 100km suuntaansa. Kesällä rajotus 100km/h ja talvella 80Km/h sekä eber niin kulutus on aika sama. Kulkee kuulemma mittarin mukaan jotain 165km/h, ite jätän ylinopeudet radalle.