Alapallonivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja penax »

Yritin käydä paikallisessa Vianorissa säädätyttämässä Mersun pyöräkulmat. Kaveri tuumasi, että katsotaanpas ensin, onko kaikki nivelet, nippelit ja nappelit kunnossa. Ei kannata kuulemma säätää jos on klappia.

No, kuskin puoleinen alapallonivel osoittautui aikansa eläneeksi. Hommasin Merteililtä osan ja nyt se pitäisi saada vielä vaihdetuksi.

Eli, millainen operaatio? Pallonivelen rungossa näyttäisi olevan jonkinlainen uritus joka viittaa jonkinasteiseen puristussovitteeseen.

Tarvitaanko erikoistyökaluja vai pärjääkö ladankorjauspajan (sirppi/vasara) värkeillä?

Kiitos vinkeistä!
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

ite käytin paikallisella kylä-pajalla alapallon vaihossa. Koitin kyllä itekki paukuttaa niitä irti lekalla, ei muuten hievahtanukkaan.

Alapallot on pooreilla kiinni, ulosvetäjällä ne ymmärtääkseni irroitetaan.


Edittiä: lekomalla saattaapi saaha enemmän pahaa kuin hyvää aikaiseksi.
Mitä pienempi vika, sitä isompi leka. (8kg Billnäs on ihan soppeli :)
Viimeksi muokannut JuhaK, Ti 07.10.2003 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Pystäriin vaihdettiin alapallo itse, mutta siihen tarvittiin kyllä prässiä. Ei ollut iso homma kun irroitettiin koko alatukivarsi ja käytiin prässin luona vaihtamassa. Sopivia putkenpätkiäkin holkeiksi niin homma kävi kivuttomasti.

En tiedä miten uudemmissa on mutta tuo uritus kyllä kuulostaa siltä etten niitä käsipelissä edes venäläisellä tyylillä ("isompaa lekaa vaan") lähtisi irroittelemaan... :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Onnistuu kyllä kotikonsteinkin alapallojen vaihto,olen itse kertaalleen molemmat vaihtanut.Seuraavan kerran taidan kyllä käyttää korjaamolla laitettavana,on sen verran työläs homma...

Auto kovalle alustalle,rengas ja alapallonivelen yläkiinnitys irti.Muistaakseni näillä tuli jo tarpeeksi tilaa työskennellä :?: Tukeva tuki tukivarren alle.Lämmittämällä ja hakkaamalla vanha lähtee pois.Uusi sitten hieman hellävaraisemmin paikalle.Lämmittämistä ei ehjä nivel paljon kestä,sisäosien puslat sulaa kuulema helposti.Sopiva holkki alapallonivelen alle(niin ettei nivel vahingoitu)ja pauketta tukivarteen...Menee kyllä paikoilleen,hitaasti mutta varmasti.Viimeistään tässä vaiheessa muuten hyvä tarkistaa että nivel oikeassa asennossa :wink:

Tajuttoman lujassa alapallonivel voi tosiaan olla ja helpointa/hermoja säästävintä voi olla käyttää autoa korjaamolla jossa kunnon laitteet kyseistä remonttia varten!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

täältä myös äänet korjaamolle, onnistuu äkkiä jos on kunnon kalut.

itse oon myös ite vaihtanut, ja aikaa ja iso määrä ärräpäitä siihen menee, mutta kyllä pitäis onnistua ihan kotikonsteilla, jos vaan kosaani/pillit löytyy :wink:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kyllä se onnistuu jos on hyvä mielikuvitus, hyviä konsteja ja tarpeeksi isot vehkeet! :shock: :lol:

Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.

Ei muutakuin onnea yritykselle! :)

EDIT: Typoja yms...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Lekalla on vaihdettu joskus 3 tuntisen rupeaman jälkeen sain jopa vaihdettua, tästedes vain korjaamolla, kulmathan joutuu käydä säätelemessä kumminkin ja siinähän ne tulee samassa hoidettua.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ma 20.10.2008 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 07.10.2003 18:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja eki »

Pari kertaa oon vaihtanu, ei ollu mikään kova homma. Vanhan irrotus lekalla ja sopivalla putkella. Pallonivelen alle viistoon rälläköity noin 15-20 senttinen, sisähalkaisijaltaan riittävän suuri (pallonivel mahtuu väljästi sisään) putki. Lekaa ärräpäitä talttaa ym työkaluja käyttäen vanha kyllä irtoo, joskin voi olla lujassa. Uus on helppo painaa paikalleen pienellä nestetunkilla, kun rakentelee siitä, parista raudanpalasta, kierretangonpätkistä ja pallonivelen alle sopivasta, vaikkapa hylsystä "prässin" millä uuden nivelen saa kätevästi puristettua paikalleen. Alatukivartta ei tarvi välttämättä irrottaa. Saattavat pultit olla niin lujassa, etteivät lähde muuten kun polttoleikkaamalla.
Mersu on kuin huume, on hyvä olla kun sillä ajaa ja luopuminen on mahdotontonta.

Nykyinen E 250 D -93
Edellinen 190 D -85, itse ajettuja kilometrejä 330 000, yhteensä 620 000.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

irroitus

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Irroitus onnistuu kätevästi, kun sahaa kulmahiomakoneella vanhasta alapallonivelestä pohjakupin pois -> pallo purkautuu alakautta... Sitten pistosahalla prässätty osa poikki ja pieni isku sopivalla holkilla riittää nivelen irroittamiseksi...

Ei tarvi kiroilla, moukaroida, eikä lämmitellä...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Pyörien suuntauksen hinta?

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Paljonko oli vianorilla pyöriensuuntauksen hinta?
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Vianorin kaveri pyyteli ihan kirkkain silmin 70 eukkoa.

Porukka antoi aika vinkeitä vinkkejä joten kiitos vinkeistä vinkeistä! Taidan viedä suosiolla pajalle, kuulostaa juuri niin työläältä kuin kuvittelinkin.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Nyt on sitten alapallo vaihdettu.

Paikallisen pajan kaveri tuumasi, että lähti helposti. Jatkoi samaan hengenvetoon, että tuontiautoissa ei ole vielä niin pahasti ruostunut jumiiin kuin suomiautoissa.

Keskustelussa tuli muutamia kommentteja joissa viitattiin Kosan-nimisen hepun tekemään keksintöön.

Kysäisin korjausmieheltä aiheesta ja hän vastasi, että ohjaus- tai pyöränripustuslaitteita ei saa mennä lämmittämään.

Tapani mukaan tokaisin, että "niin, niin ei saisi", jolloin kaveri syyllistyi itsensä toistamiseen ja vastasi että "EI SAA!"

Että silleen...
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Ovatko E280 & E320 alustaltaan erilaisia kuin muut W124, kun KL myy koko tukivartta eteen tällaisella maininnalla:

"Alapallonivel kiinteä, ei pysty vaihtamaan.
Hinta: 215,00 EUR"

Ja tuota ei siis todellakaan pysty vaihtamaan? Joissain muissa merkeissä on onnistunut, vaikka alkuperäinen osa myydään kaikkine tukivartineen. Tarvikkeena on sitten saanut siihen sopivia pallojakin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanha topic, mutta kommentoin silti noita alun tekstejä:

"Auto kovalle alustalle,rengas ja alapallonivelen yläkiinnitys irti."

:shock:

Seuraavaksi heräät sairaalassa, jousi paukautti kotitarveasentajalta luulot pois.
Hyvä ettei henki lähtenyt.

Korjaamolla alapallo vaihdetaan 20-25 minuutissa.
wiimax.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

PK kirjoitti:Ovatko E280 & E320 alustaltaan erilaisia kuin muut W124, kun KL myy koko tukivartta eteen tällaisella maininnalla:

"Alapallonivel kiinteä, ei pysty vaihtamaan.
Hinta: 215,00 EUR"

Ja tuota ei siis todellakaan pysty vaihtamaan? Joissain muissa merkeissä on onnistunut, vaikka alkuperäinen osa myydään kaikkine tukivartineen. Tarvikkeena on sitten saanut siihen sopivia pallojakin.
Saattaa mennä hiukan ohi mutta W129:ssä muuttui tuo alatukivarren rakenne 9/92 jonka jälkeen palloniveltä ei enään erillään saanut vaan meni koko "hässäkkä" vaihtoon.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo,sori dealer,ei aina muista kaikkea kertoa,toivottavasti kukaan ei ole kuollut neuvojeni takia... :shock:

Eli tokihan kannattaa tukea se alatuki varsi ennenkuin alkaa palloniveltä irroittelemaan...Kaikkea ei voi aina muistaa kertoa,jonkun verran omaakin järkeä/harkintaa saa remontissa käyttää.

Viimeks tuossa viikonloppuna vaihtelin alapallon farmariin.Lähti muuten helposti ilman lämmittelyjä,kun kerrankin löytyi tarpeeksi iso leka ja jaksoin etsiä/tehdä kunnolliset palikat tukivarren alle.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Itte vaihdatin alapallot + toiselle puolelle säätöpultti ja nelipyöräsuuntaus, yhteensä 180 €. Ei kaikkee kannata (Lue:viitti) tehdä itte vaikka olis pelit ja pennselit taidon ohella.

Tosin ei ollu mikään merkkihuolto mutta tuttu osaava :) tekijä.

Edit: W210 kysessä
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Älkää sitten muuten koskaan lämmittäkö tuommosta väljää kuulaniveltä!!

On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi. Onneksi lähti kattoon!

Kyllä MB:n pallo irtoaa parhaiten lekalla oikein käytettynä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kyl määki sillon muutama vuosi sitte taoin pystärin alapalloja irti ja oli lujasa. Koitin antaa lämpöäki, muttei siinä kuitenkaan lopen auttanu muu kuin raaka voima ja viimein pallot irtos. Mutta sitte ihme homma ku laitto uudet tarvikepallot nii ne meni vähä turhanki helposti paikoilleen, pakko oli vetasta pienet hitsinapit varmistukseksi, että pysyvät kunnolla paikoillaan. :shock: :?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi."

Kahden hallin katossa :shock: - Reijo ei uskonut varoitustani irrottaessaan Sprinterin alapalloa.
Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.

Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.
wiimax.fi
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

olihan se homma kyl joo, mut ku otti maakiilan niin lähti se irti ihan kiltisti :D

Kuulin töissä sit jutun jota en usko kyl ennen ku kokeilen mut voi olla toimiva, Eli joku korjaaja oli kertonut että kun laittaa moskan toiselle puolen alapalloa alatukivarteen ja hivauttaa toiselle puolelle toisella moskalla niin se tipahtaa kuin itsestään. Teoriana kuulostaa toimivalta, mutta kaiken lian ja paskan kanssa en usko pelittävän... tullaan kokeilemaan.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

pitskun wehossa 119 euroa vaihto ja pallon hinta siinä 17€

Viesti Kirjoittaja Petri A »

mutta ei oo sormet kurassa.

JOs vähänkään laskee omille hermoille hintaa niin kyllä menee seuraavakin pallo hätät tilanteessa vaikka veholle. vaihtoon.

t. petri
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

dealer kirjoitti:"On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi."

Kahden hallin katossa :shock: - Reijo ei uskonut varoitustani irrottaessaan Sprinterin alapalloa.
Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.

Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.

Mikä aiheuttaa tuon "räjähdyksen"? En ole ennen moisesta kuullutkaan, mutta hyvä tietää, ettei satu omalle kohdalle. Itse olen vaihdellut alapallot ihan pajavasaran ja vartavasten sorvatun työkalun kanssa ihan lyömällä, rälläkkää apuna käyttäen.
Avatar
Mr. Sick´Oh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 23.08.2005 09:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mr. Sick´Oh »

Vaihdatin vasta vas.puoleisen pallonivelen. en kyllä toistamiseen samaan paikkaan mene. tällä kertaa olosuhteiden pakosta... sattui olemaan työpaikan vieressä ja julkisillahan minä en kulje :twisted: Tottunut mersuun, niin miksi tyytyä vähempään 8) . No tässä tapauksessa olisi ehkä kannattanut. :oops: Liekö oli tekijän ammattitaidon puutetta, miekkonen puursi kaksi tuntia, jotta sai homman hoidettua...lasku 150 pallonivelen kanssa. Noilla hinnoilla vehokin on halpa.

Vinkkejä missä helsingissä vastaisuudessa kannattaisi vastaava homma hoitaa!!!!!
MB (W124) 300 D Automatic -88
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

50eur maksoi Järvisen Erkillä Herttoniemessä keväällä. Puolisentuntia kesti homma eli kahvin ehti juoda odotellessa, mutta saattavat olla kiireisiä ja silloin joutuu odottamaan.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Olli Lajunen kirjoitti:Kyllä se onnistuu jos on hyvä mielikuvitus, hyviä konsteja ja tarpeeksi isot vehkeet! :shock: :lol:

Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.

Ei muutakuin onnea yritykselle! :)

EDIT: Typoja yms...
Ei taida olla NIIN järeää ruuvipenkkiä joka kämpässä. Tukivarsi irti ja prässin luokse. :wink:
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

soininen kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Kyllä se onnistuu jos on hyvä mielikuvitus, hyviä konsteja ja tarpeeksi isot vehkeet! :shock: :lol:

Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.

Ei muutakuin onnea yritykselle! :)

EDIT: Typoja yms...
Ei taida olla NIIN järeää ruuvipenkkiä joka kämpässä. Tukivarsi irti ja prässin luokse. :wink:
Osaavaan liikkeeseen - ei VEHO, vaan joku muu sieltä oppinsa ammentanut...
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

on niin montaa mielipidettä että kai minunkin täytyy kertoa oma s 124 alapallon vaihto, se meni muistaakseni näin aikaa noin 4 vuotta sitten
kaverin halliin auto nosturiin,
eturengas pois
jousi kiristimellä jännite pois
iskuvaimennin alapäästä irti, vedettiin hiaman pois tieltä
pitkä putki alatukivarren alle alapallon alle
hallista keskikokoinen leka (noin 1,5 kg) jolla pallo putken sisään,
puhdistettiin reikä hyvin
uusi paikalleen
osat kiinni ja jousi takaisin jännitykseen jne. aikaa kaverin kanssa meni noin tunti kun kumpikaan ei ollut kyseistä työtä koskaan ennen tehnyt
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

JP74 kirjoitti:
dealer kirjoitti:"On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi."

Kahden hallin katossa :shock: - Reijo ei uskonut varoitustani irrottaessaan Sprinterin alapalloa.
Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.

Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.

Mikä aiheuttaa tuon "räjähdyksen"? En ole ennen moisesta kuullutkaan, mutta hyvä tietää, ettei satu omalle kohdalle.
Kertokaa minullekin. Lentääkä se nupikka irti sieltä nivelestä vai mitenkä?
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin