Alapallonivel
Alapallonivel
Yritin käydä paikallisessa Vianorissa säädätyttämässä Mersun pyöräkulmat. Kaveri tuumasi, että katsotaanpas ensin, onko kaikki nivelet, nippelit ja nappelit kunnossa. Ei kannata kuulemma säätää jos on klappia.
No, kuskin puoleinen alapallonivel osoittautui aikansa eläneeksi. Hommasin Merteililtä osan ja nyt se pitäisi saada vielä vaihdetuksi.
Eli, millainen operaatio? Pallonivelen rungossa näyttäisi olevan jonkinlainen uritus joka viittaa jonkinasteiseen puristussovitteeseen.
Tarvitaanko erikoistyökaluja vai pärjääkö ladankorjauspajan (sirppi/vasara) värkeillä?
Kiitos vinkeistä!
No, kuskin puoleinen alapallonivel osoittautui aikansa eläneeksi. Hommasin Merteililtä osan ja nyt se pitäisi saada vielä vaihdetuksi.
Eli, millainen operaatio? Pallonivelen rungossa näyttäisi olevan jonkinlainen uritus joka viittaa jonkinasteiseen puristussovitteeseen.
Tarvitaanko erikoistyökaluja vai pärjääkö ladankorjauspajan (sirppi/vasara) värkeillä?
Kiitos vinkeistä!
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
ite käytin paikallisella kylä-pajalla alapallon vaihossa. Koitin kyllä itekki paukuttaa niitä irti lekalla, ei muuten hievahtanukkaan.
Alapallot on pooreilla kiinni, ulosvetäjällä ne ymmärtääkseni irroitetaan.
Edittiä: lekomalla saattaapi saaha enemmän pahaa kuin hyvää aikaiseksi.
Mitä pienempi vika, sitä isompi leka. (8kg Billnäs on ihan soppeli
Alapallot on pooreilla kiinni, ulosvetäjällä ne ymmärtääkseni irroitetaan.
Edittiä: lekomalla saattaapi saaha enemmän pahaa kuin hyvää aikaiseksi.
Mitä pienempi vika, sitä isompi leka. (8kg Billnäs on ihan soppeli

Viimeksi muokannut JuhaK, Ti 07.10.2003 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Pystäriin vaihdettiin alapallo itse, mutta siihen tarvittiin kyllä prässiä. Ei ollut iso homma kun irroitettiin koko alatukivarsi ja käytiin prässin luona vaihtamassa. Sopivia putkenpätkiäkin holkeiksi niin homma kävi kivuttomasti.
En tiedä miten uudemmissa on mutta tuo uritus kyllä kuulostaa siltä etten niitä käsipelissä edes venäläisellä tyylillä ("isompaa lekaa vaan") lähtisi irroittelemaan...
En tiedä miten uudemmissa on mutta tuo uritus kyllä kuulostaa siltä etten niitä käsipelissä edes venäläisellä tyylillä ("isompaa lekaa vaan") lähtisi irroittelemaan...

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Onnistuu kyllä kotikonsteinkin alapallojen vaihto,olen itse kertaalleen molemmat vaihtanut.Seuraavan kerran taidan kyllä käyttää korjaamolla laitettavana,on sen verran työläs homma...
Auto kovalle alustalle,rengas ja alapallonivelen yläkiinnitys irti.Muistaakseni näillä tuli jo tarpeeksi tilaa työskennellä
Tukeva tuki tukivarren alle.Lämmittämällä ja hakkaamalla vanha lähtee pois.Uusi sitten hieman hellävaraisemmin paikalle.Lämmittämistä ei ehjä nivel paljon kestä,sisäosien puslat sulaa kuulema helposti.Sopiva holkki alapallonivelen alle(niin ettei nivel vahingoitu)ja pauketta tukivarteen...Menee kyllä paikoilleen,hitaasti mutta varmasti.Viimeistään tässä vaiheessa muuten hyvä tarkistaa että nivel oikeassa asennossa 
Tajuttoman lujassa alapallonivel voi tosiaan olla ja helpointa/hermoja säästävintä voi olla käyttää autoa korjaamolla jossa kunnon laitteet kyseistä remonttia varten!
Auto kovalle alustalle,rengas ja alapallonivelen yläkiinnitys irti.Muistaakseni näillä tuli jo tarpeeksi tilaa työskennellä


Tajuttoman lujassa alapallonivel voi tosiaan olla ja helpointa/hermoja säästävintä voi olla käyttää autoa korjaamolla jossa kunnon laitteet kyseistä remonttia varten!
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Kyllä se onnistuu jos on hyvä mielikuvitus, hyviä konsteja ja tarpeeksi isot vehkeet!

Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.
Ei muutakuin onnea yritykselle!
EDIT: Typoja yms...


Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.
Ei muutakuin onnea yritykselle!

EDIT: Typoja yms...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Pari kertaa oon vaihtanu, ei ollu mikään kova homma. Vanhan irrotus lekalla ja sopivalla putkella. Pallonivelen alle viistoon rälläköity noin 15-20 senttinen, sisähalkaisijaltaan riittävän suuri (pallonivel mahtuu väljästi sisään) putki. Lekaa ärräpäitä talttaa ym työkaluja käyttäen vanha kyllä irtoo, joskin voi olla lujassa. Uus on helppo painaa paikalleen pienellä nestetunkilla, kun rakentelee siitä, parista raudanpalasta, kierretangonpätkistä ja pallonivelen alle sopivasta, vaikkapa hylsystä "prässin" millä uuden nivelen saa kätevästi puristettua paikalleen. Alatukivartta ei tarvi välttämättä irrottaa. Saattavat pultit olla niin lujassa, etteivät lähde muuten kun polttoleikkaamalla.
Mersu on kuin huume, on hyvä olla kun sillä ajaa ja luopuminen on mahdotontonta.
Nykyinen E 250 D -93
Edellinen 190 D -85, itse ajettuja kilometrejä 330 000, yhteensä 620 000.
Nykyinen E 250 D -93
Edellinen 190 D -85, itse ajettuja kilometrejä 330 000, yhteensä 620 000.
irroitus
Irroitus onnistuu kätevästi, kun sahaa kulmahiomakoneella vanhasta alapallonivelestä pohjakupin pois -> pallo purkautuu alakautta... Sitten pistosahalla prässätty osa poikki ja pieni isku sopivalla holkilla riittää nivelen irroittamiseksi...
Ei tarvi kiroilla, moukaroida, eikä lämmitellä...
Ei tarvi kiroilla, moukaroida, eikä lämmitellä...
Pyörien suuntauksen hinta?
Paljonko oli vianorilla pyöriensuuntauksen hinta?
Vianorin kaveri pyyteli ihan kirkkain silmin 70 eukkoa.
Porukka antoi aika vinkeitä vinkkejä joten kiitos vinkeistä vinkeistä! Taidan viedä suosiolla pajalle, kuulostaa juuri niin työläältä kuin kuvittelinkin.
Porukka antoi aika vinkeitä vinkkejä joten kiitos vinkeistä vinkeistä! Taidan viedä suosiolla pajalle, kuulostaa juuri niin työläältä kuin kuvittelinkin.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Nyt on sitten alapallo vaihdettu.
Paikallisen pajan kaveri tuumasi, että lähti helposti. Jatkoi samaan hengenvetoon, että tuontiautoissa ei ole vielä niin pahasti ruostunut jumiiin kuin suomiautoissa.
Keskustelussa tuli muutamia kommentteja joissa viitattiin Kosan-nimisen hepun tekemään keksintöön.
Kysäisin korjausmieheltä aiheesta ja hän vastasi, että ohjaus- tai pyöränripustuslaitteita ei saa mennä lämmittämään.
Tapani mukaan tokaisin, että "niin, niin ei saisi", jolloin kaveri syyllistyi itsensä toistamiseen ja vastasi että "EI SAA!"
Että silleen...
Paikallisen pajan kaveri tuumasi, että lähti helposti. Jatkoi samaan hengenvetoon, että tuontiautoissa ei ole vielä niin pahasti ruostunut jumiiin kuin suomiautoissa.
Keskustelussa tuli muutamia kommentteja joissa viitattiin Kosan-nimisen hepun tekemään keksintöön.
Kysäisin korjausmieheltä aiheesta ja hän vastasi, että ohjaus- tai pyöränripustuslaitteita ei saa mennä lämmittämään.
Tapani mukaan tokaisin, että "niin, niin ei saisi", jolloin kaveri syyllistyi itsensä toistamiseen ja vastasi että "EI SAA!"
Että silleen...
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Ovatko E280 & E320 alustaltaan erilaisia kuin muut W124, kun KL myy koko tukivartta eteen tällaisella maininnalla:
"Alapallonivel kiinteä, ei pysty vaihtamaan.
Hinta: 215,00 EUR"
Ja tuota ei siis todellakaan pysty vaihtamaan? Joissain muissa merkeissä on onnistunut, vaikka alkuperäinen osa myydään kaikkine tukivartineen. Tarvikkeena on sitten saanut siihen sopivia pallojakin.
"Alapallonivel kiinteä, ei pysty vaihtamaan.
Hinta: 215,00 EUR"
Ja tuota ei siis todellakaan pysty vaihtamaan? Joissain muissa merkeissä on onnistunut, vaikka alkuperäinen osa myydään kaikkine tukivartineen. Tarvikkeena on sitten saanut siihen sopivia pallojakin.
Saattaa mennä hiukan ohi mutta W129:ssä muuttui tuo alatukivarren rakenne 9/92 jonka jälkeen palloniveltä ei enään erillään saanut vaan meni koko "hässäkkä" vaihtoon.PK kirjoitti:Ovatko E280 & E320 alustaltaan erilaisia kuin muut W124, kun KL myy koko tukivartta eteen tällaisella maininnalla:
"Alapallonivel kiinteä, ei pysty vaihtamaan.
Hinta: 215,00 EUR"
Ja tuota ei siis todellakaan pysty vaihtamaan? Joissain muissa merkeissä on onnistunut, vaikka alkuperäinen osa myydään kaikkine tukivartineen. Tarvikkeena on sitten saanut siihen sopivia pallojakin.
Joo,sori dealer,ei aina muista kaikkea kertoa,toivottavasti kukaan ei ole kuollut neuvojeni takia...
Eli tokihan kannattaa tukea se alatuki varsi ennenkuin alkaa palloniveltä irroittelemaan...Kaikkea ei voi aina muistaa kertoa,jonkun verran omaakin järkeä/harkintaa saa remontissa käyttää.
Viimeks tuossa viikonloppuna vaihtelin alapallon farmariin.Lähti muuten helposti ilman lämmittelyjä,kun kerrankin löytyi tarpeeksi iso leka ja jaksoin etsiä/tehdä kunnolliset palikat tukivarren alle.

Eli tokihan kannattaa tukea se alatuki varsi ennenkuin alkaa palloniveltä irroittelemaan...Kaikkea ei voi aina muistaa kertoa,jonkun verran omaakin järkeä/harkintaa saa remontissa käyttää.
Viimeks tuossa viikonloppuna vaihtelin alapallon farmariin.Lähti muuten helposti ilman lämmittelyjä,kun kerrankin löytyi tarpeeksi iso leka ja jaksoin etsiä/tehdä kunnolliset palikat tukivarren alle.
Itte vaihdatin alapallot + toiselle puolelle säätöpultti ja nelipyöräsuuntaus, yhteensä 180 €. Ei kaikkee kannata (Lue:viitti) tehdä itte vaikka olis pelit ja pennselit taidon ohella.
Tosin ei ollu mikään merkkihuolto mutta tuttu osaava
tekijä.
Edit: W210 kysessä
Tosin ei ollu mikään merkkihuolto mutta tuttu osaava

Edit: W210 kysessä
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Kyl määki sillon muutama vuosi sitte taoin pystärin alapalloja irti ja oli lujasa. Koitin antaa lämpöäki, muttei siinä kuitenkaan lopen auttanu muu kuin raaka voima ja viimein pallot irtos. Mutta sitte ihme homma ku laitto uudet tarvikepallot nii ne meni vähä turhanki helposti paikoilleen, pakko oli vetasta pienet hitsinapit varmistukseksi, että pysyvät kunnolla paikoillaan.



Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
"On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi."
Kahden hallin katossa
- Reijo ei uskonut varoitustani irrottaessaan Sprinterin alapalloa.
Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.
Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.
Kahden hallin katossa

Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.
Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.
wiimax.fi
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
olihan se homma kyl joo, mut ku otti maakiilan niin lähti se irti ihan kiltisti 
Kuulin töissä sit jutun jota en usko kyl ennen ku kokeilen mut voi olla toimiva, Eli joku korjaaja oli kertonut että kun laittaa moskan toiselle puolen alapalloa alatukivarteen ja hivauttaa toiselle puolelle toisella moskalla niin se tipahtaa kuin itsestään. Teoriana kuulostaa toimivalta, mutta kaiken lian ja paskan kanssa en usko pelittävän... tullaan kokeilemaan.

Kuulin töissä sit jutun jota en usko kyl ennen ku kokeilen mut voi olla toimiva, Eli joku korjaaja oli kertonut että kun laittaa moskan toiselle puolen alapalloa alatukivarteen ja hivauttaa toiselle puolelle toisella moskalla niin se tipahtaa kuin itsestään. Teoriana kuulostaa toimivalta, mutta kaiken lian ja paskan kanssa en usko pelittävän... tullaan kokeilemaan.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
pitskun wehossa 119 euroa vaihto ja pallon hinta siinä 17€
mutta ei oo sormet kurassa.
JOs vähänkään laskee omille hermoille hintaa niin kyllä menee seuraavakin pallo hätät tilanteessa vaikka veholle. vaihtoon.
t. petri
JOs vähänkään laskee omille hermoille hintaa niin kyllä menee seuraavakin pallo hätät tilanteessa vaikka veholle. vaihtoon.
t. petri
dealer kirjoitti:"On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi."
Kahden hallin katossa- Reijo ei uskonut varoitustani irrottaessaan Sprinterin alapalloa.
Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.
Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.
Mikä aiheuttaa tuon "räjähdyksen"? En ole ennen moisesta kuullutkaan, mutta hyvä tietää, ettei satu omalle kohdalle. Itse olen vaihdellut alapallot ihan pajavasaran ja vartavasten sorvatun työkalun kanssa ihan lyömällä, rälläkkää apuna käyttäen.
- Mr. Sick´Oh
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ti 23.08.2005 09:16
- Paikkakunta: Vantaa
Vaihdatin vasta vas.puoleisen pallonivelen. en kyllä toistamiseen samaan paikkaan mene. tällä kertaa olosuhteiden pakosta... sattui olemaan työpaikan vieressä ja julkisillahan minä en kulje
Tottunut mersuun, niin miksi tyytyä vähempään
. No tässä tapauksessa olisi ehkä kannattanut.
Liekö oli tekijän ammattitaidon puutetta, miekkonen puursi kaksi tuntia, jotta sai homman hoidettua...lasku 150 pallonivelen kanssa. Noilla hinnoilla vehokin on halpa.
Vinkkejä missä helsingissä vastaisuudessa kannattaisi vastaava homma hoitaa!!!!!



Vinkkejä missä helsingissä vastaisuudessa kannattaisi vastaava homma hoitaa!!!!!
MB (W124) 300 D Automatic -88
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ei taida olla NIIN järeää ruuvipenkkiä joka kämpässä. Tukivarsi irti ja prässin luokse.Olli Lajunen kirjoitti:Kyllä se onnistuu jos on hyvä mielikuvitus, hyviä konsteja ja tarpeeksi isot vehkeet!![]()
Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.
Ei muutakuin onnea yritykselle!![]()
EDIT: Typoja yms...

AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Osaavaan liikkeeseen - ei VEHO, vaan joku muu sieltä oppinsa ammentanut...soininen kirjoitti:Ei taida olla NIIN järeää ruuvipenkkiä joka kämpässä. Tukivarsi irti ja prässin luokse.Olli Lajunen kirjoitti:Kyllä se onnistuu jos on hyvä mielikuvitus, hyviä konsteja ja tarpeeksi isot vehkeet!![]()
Saattaisi onnistua vaikkapa järeässä ruuvipenkissä? Joutuisi kuitenkin irrottamaan koko tukivarren. Tietysti "lämmityslaitteet" auttaa kummasti jos paikallaan tekee.
Ei muutakuin onnea yritykselle!![]()
EDIT: Typoja yms...
on niin montaa mielipidettä että kai minunkin täytyy kertoa oma s 124 alapallon vaihto, se meni muistaakseni näin aikaa noin 4 vuotta sitten
kaverin halliin auto nosturiin,
eturengas pois
jousi kiristimellä jännite pois
iskuvaimennin alapäästä irti, vedettiin hiaman pois tieltä
pitkä putki alatukivarren alle alapallon alle
hallista keskikokoinen leka (noin 1,5 kg) jolla pallo putken sisään,
puhdistettiin reikä hyvin
uusi paikalleen
osat kiinni ja jousi takaisin jännitykseen jne. aikaa kaverin kanssa meni noin tunti kun kumpikaan ei ollut kyseistä työtä koskaan ennen tehnyt
kaverin halliin auto nosturiin,
eturengas pois
jousi kiristimellä jännite pois
iskuvaimennin alapäästä irti, vedettiin hiaman pois tieltä
pitkä putki alatukivarren alle alapallon alle
hallista keskikokoinen leka (noin 1,5 kg) jolla pallo putken sisään,
puhdistettiin reikä hyvin
uusi paikalleen
osat kiinni ja jousi takaisin jännitykseen jne. aikaa kaverin kanssa meni noin tunti kun kumpikaan ei ollut kyseistä työtä koskaan ennen tehnyt
Kertokaa minullekin. Lentääkä se nupikka irti sieltä nivelestä vai mitenkä?JP74 kirjoitti:dealer kirjoitti:"On yhden hallin katossa reikä kun kuula lähti nivelen sisältä ku lämpes riittävästi."
Kahden hallin katossa- Reijo ei uskonut varoitustani irrottaessaan Sprinterin alapalloa.
Lattian kivilaattaan tuli vielä iso särö kun alapallo pomppasi katosta takaisin vähän lujempaa kuin omalla painollaan.
Jos olisi lähtiessään osunut naamaan niin henki pois.
Mikä aiheuttaa tuon "räjähdyksen"? En ole ennen moisesta kuullutkaan, mutta hyvä tietää, ettei satu omalle kohdalle.
w115,123,124,126,210 yms.