W126 takaosan lämmitys+W140-töpinki+Hinnat alk.+Tarjan MB

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

W126 takaosan lämmitys+W140-töpinki+Hinnat alk.+Tarjan MB

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, tässä on monta monessa. Alkuun W126-asiaa. Kinnerin takamatkustamoonhan puhisee etupenkkien selkänojien välistä säädettävät suuttimet. Tai säädettävää on oikeastaan vain ilmavirtojen suunta kummallekin puolelle sekä puhalluksen voimakkuus yhteisesti. Alkoi askarruttaa tämä takalämpötilan rukkaaminen. Asiasta ei ole mainittu missään mittään :shock:
Kokeet osoittivat, että takapenkkiläisten lämpöjä ohjataan repsikan säätöpyörästä. Näinkö sen pitäisi toimia, vai johtuuko ilmiö tuosta vielä viallisesta säätöyksikön paneelista? Toisaalta juttu on looginen, jos oletetaan että matkustaja(t) ovat useimmin vain takapenkillä. Tuolloin takapenkkiläiset voivat "lämmitellä" kuskin mieltymyksistä riippumatta. Ehken taas joku mersumainen "hienous"???

Toisekseen tuli eräällä nettisaitilla vastaan, notta palautteen mukaan alkusarjan W140-malleissa asiakastyytyväisyys on ollut alle 50%. Mitään syytä tuohon napinaan ei mainittu, mutta todettiin tyytyväisyyden kohonneen 80% lukemiin mallivuoden 93/94 jälkeen (vuosiluvut voivat heittää +- 1). Mistähän tuo on voinut johtua, mitä on korjattu tai faceliftattu) Auton perisyntiin (ei tosin omasta mielestäni) eli turhaan suureen kokoon ja painoon tuo ei voi liittyä, sillä pikkukohennuksin ei tuollaista perustavaa laatua olevaa rakenneasiaa paikata :lol:

Tuli lukaistua vähän vanhempaa TM/TM-kantaa ja siinä sivussa myös hinnastoja. Aika ovelee jo tuolloin, että Mersun keski(E)mallistossa jo 92 oli hinnat alkaen -malli 200D. Yleensä paikka on ollut perinteisesti bensakoneisella. Hintaerokin oli peräti 25.000 silloista markkaa nakuttimen hyväksi. W201-osastolla halvin oli taas bensaversio, hintaero 15.000 mummoa. Mistäpä moinen eroavaisuus näiden kesken. Varusteet vai tehtaan sisäinen politiikka? :roll:

Tarjalle on sitten tarjottu uutta virkapirssiä, tiesi aamuradio kertoa. Tarjous on tullut Bemarilta ja Mersulta. Mersu olisi S600L panssaroituna, kiihtyvyys 4,8 sek. ja tehoja 500 hv. Hinta ilman veroja 440.000€ . Näinköhän panssaroitu Lang lähtee noihin lukemiin edes 500 hv koneella, vai onko toimittaja lukaissut teknisiä tietoja väärältä riviltä.... no ei kai se kevlar nykyään paljoa paina, liekö noissa ylimääräistä terästä lainkaan.

Tämmöistä horinaa :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tohon 140:n faceliftin yhteydessä tuli uudet puskurit, uusi takaluukun kansi ja uudet "kylkipahvit." Muutosten tarkoituksena oli saada auto näyttämään sirommalta. Niin ja lisäksi jousitusta madallettiin sentillä, joka vaikuttaa myös ulkonäköön. Kirkkaat vilkut otettiin samalla käyttöön. Samassa yhteydessä muuten 600:seen tuli oma maskinsa ja 8-reikäiset aluvanteet. Vakiovarustelua parannettiin automaatti-ilmastoinnilla, lämpölaseilla, tempomaatilla ja ASR:llä.

Villi veikkaukseni hintapolitiikka w201/w124 kysymykseen on, että kyseinen kummajainen liittyy osittain valmistusmääriin. 124 200 dieseleitä valmistettiin suuri määrä enemmän kuin 200 bensoja ja valmistusmäärien ollessa suurempia myös valmistuskustannukset laskevat. 201:n tilanne oli päinvastainen.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

W140

Viesti Kirjoittaja markku »

Alkupään autoissa ( <95 ) oli mm. ilmastoinnissa _kalliita_ ongelmia. Samoin 6-koneen kansipahvit ja johtosarjat olivat kulutustavaraa. Jos autossa oli kaikki herkut, kuten imuovet niistäkin koitui arvokkaita ongelmia.
S320L -97
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 935
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

W126 takalämmitys

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tuo keskikonsolissa oleva suutinhan on vain raitisilmalle, eli siitä ei saa lämmintä ollenkaan. lämmin ilma takapenkille tulee käsittääkseni penkkien alla olevista suuttimista. Lämpötila säätyy samoilla rullilla kuin etupäässäkin.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: W126 takalämmitys

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

esukki kirjoitti:Tuo keskikonsolissa oleva suutinhan on vain raitisilmalle, eli siitä ei saa lämmintä ollenkaan. lämmin ilma takapenkille tulee käsittääkseni penkkien alla olevista suuttimista. Lämpötila säätyy samoilla rullilla kuin etupäässäkin.
Juu, penkkien alussuuttimet ja niiden säätö ovat selvää pässinlihasta. Mutta näinkö on keskisuuttimen laita? Tässä testailin ehtosella vielä uudestaan tuota suutinta ja kyllä sieltä kuumaakin saa tulemaan, jos repsikan puolen säätöpyörästä näin määrätään. Kumma juttu, vai onko tämä jotain L-koppaan liittyviä hössötyksiä. Jos suutin on pelkkää raitista varten, niin luulisi, että putkistolla ei edes ole mitään mekaanista yhteyttä varsinaiseen lämmityslaitteeseen eli viallisen säätöyksikönkään ei pitäisi tähän vaikuttaa. Ja eipä kojelaudankaan raitissuuttimia saa antamaan lämmintä millään lämppärin asetuksilla. Perin outoa on nyt tämä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: W126 takalämmitys

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Tässä testailin ehtosella vielä uudestaan tuota suutinta ja kyllä sieltä kuumaakin saa tulemaan, jos repsikan puolen säätöpyörästä näin määrätään.
Lämmintä se mullakin hönkii, mot. :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: W126 takalämmitys

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Lämmintä se mullakin hönkii, mot. :D
Nytpä tulee sitten viimeinen niitti tähän kohtaan: mistä nippelistä takatilan lämpö omassa pelissäsi säätyy - tulooko tulosta kääntämällä repsikan puolen kiekkoa vaiko molempia? Tällä kartoittelen lähinnä tätä ohjauspaneelin tilaa eli onko tuo Daamin vilunki vain lämpötilojen säätöyksikössä vaiko mahdollisesti myös jakovermeessä :shock: Daamissa takalämpö ei tottele kuskin kiekkoa lainkaan, pitäisiköhän??
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: W126 takalämmitys

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Daamissa takalämpö ei tottele kuskin kiekkoa lainkaan, pitäisiköhän??
Taitaa olla Daamilla moonikat tai keski-iän kriisi, jos ei peräpää tottele käskyttäjää. :lol:
Juuh, tsekataan tuon toiminta hetimiten, jahka auto palaa ajosta.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Nyt on testattu tuo peräpään lämmityksen toiminta viiden minuutin empiirisellä kokeella. Testianturina toimi oma käsi, toinen händy sääteli potikoita.

Tulos:
Takasuuttimesta pukkaavaan kuumaan ilmaan vaikuttavat molemmat potikat, mot. Kun toinen potikka on MAX-asennossa, tulee lehmänhenkeä. Jos taas molemmat potikat ovat MAX-asennossa, kannattaa etsiä lähin sammutin esille, takapenkin syttymispiste alkaa oleen jo lähellä. :lol:

Ja kyllä toimii aikashyvin nuo meikäläisen korjaamat magneettiventtiilit.
Jaa korjaamat? Niin, köyhä mies liimaa tiivisteet entistä ehommiksi kontaktiliimalla. Ja edelleen, about puolen vuoden jälkeenkin toimii... :lol:
Ei ehkä salamannopeasti, mutta toimii. Noh, kyllä ne vois nyt uusia, eihän ne maksa kuin 100€ satsi. Josko sitten olisi nopeampi reagointi, on meinaan hieman jämäkät ne tiivisteet kontaktiliiman kanssa. :lol:
Ja kyllä toimii meikäläisellä se säätöyksikkö / paneeli tuolla kojelaudan uumenissa; nyt kun oikein tarkasti kuuntelin, kuului kojelaudan sisästä vienoa naksahtelua, kun kiekkoa sääteli. Ja se ei kyllä kuulunut magneettiventtiileistä, vaan ilmeisesti sieltä ohjauspaneelista. Kai sielläkin joku rele sitten on...
Viimeksi muokannut PM, To 09.10.2003 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Re: W126 takaosan lämmitys+W140-töpinki+Hinnat alk.+Tarjan M

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Jukka N. kirjoitti:Mersu olisi S600L panssaroituna, kiihtyvyys 4,8 sek. ja tehoja 500 hv. Hinta ilman veroja 440.000€ . Näinköhän panssaroitu Lang lähtee noihin lukemiin edes 500 hv koneella, vai onko toimittaja lukaissut teknisiä tietoja väärältä riviltä.... no ei kai se kevlar nykyään paljoa paina, liekö noissa ylimääräistä terästä lainkaan.

Tämmöistä horinaa :shock:
Taitaa olla ilman noita panssareita tuo 4,8 s. 0-100 km/h. Mitähän mahtaa painaa jos siihen lyö järeimmät panssarit mitä löytyy. :roll:
Ja yleensä nämä iltalehdet sun muut kirjoittelevat vähän sitä sun tätä. Kuten juuri tuosta Ässästä: "Lisävarusteina mm. ABS-jarrut..." :shock:
Eikös ne ABS:sät tulleet vakioksi jo josku 80-luvulla. :)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: W126 takaosan lämmitys+W140-töpinki+Hinnat alk.+Tarjan M

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

SEC-560 kirjoitti: Ja yleensä nämä iltalehdet sun muut kirjoittelevat vähän sitä sun tätä. Kuten juuri tuosta Ässästä: "Lisävarusteina mm. ABS-jarrut..." :shock:
Eikös ne ABS:sät tulleet vakioksi jo josku 80-luvulla. :)
ABS tuli vakioksi kaikkiin malleihin 1991. S- ja SL-sarjassa se oli vakiona jo -84/85 alkaen ja W124-sarjassa vuodesta -88.
Ja lisää aamu-uutisia. Pinokkion Mersun hankinta joudutaan jakamaan kahdelle budjettivuodelle, tämän vuoden määräraha kyllä riittää auton lunastamiseen tehtaalta, mutta autoveron osuus pitää siirtää seuraavalle vuodelle. Eikös ne tuostakin jo näe suomalaisen verottamisen kohtuuttomuuden. Mutta onhan se oikeudenmukaista, että valtio eli verottaja verottaa myös itse itseään :shock: :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Tulos:Takasuuttimesta pukkaavaan kuumaan ilmaan vaikuttavat molemmat potikat, mot. Kun toinen potikka on MAX-asennossa, tulee lehmänhenkeä. Jos taas molemmat potikat ovat MAX-asennossa, kannattaa etsiä lähin sammutin esille, takapenkin syttymispiste alkaa oleen jo lähellä. :lol:
Viimeinen popniitti takatilojen lämmitykseen. Nämä uudet magn. venat ovat käänteissään niin äkkinäiset, että ilmavirran reagointi kuumaan ja kylmään ääriasennosta toiseen on n. 15 sek. , kylmästä kuumaan jopa lyhyempi, kuumasta kylmään vähän pidempi. Siten empiiriseen tutkimukseen ei kulunut paljoakaan aikaa.

Tutkailin tilannetta kertaalleen vielä vähän tarkemmin. Takapenkkiläisten venttiili on jaettu kahteen osaan. Ja niinpä: kuskin säätöpyörä vaikuttaa takaosan vasempaan suuttimeen ja repsikan potikka sitten varsinaisella päällikönpaikalla istuvalle.
Siis myös takapuolen lämmitys on samalla tavalla kaksijakoinen kuin edessäkin. Pikku kauneusvirhe sitten on, että takaistuimelle ei ole saanteissa raitistakylmää, jos etuväki halajaa löylyjä. Mutta saahan sen suuttimen aina kiinni :shock:

Toki uudessa S-mallissa, ehkä jo W140:n kohdallakin, jokaiselle istuinpaikalle saa säädettyä oman lämpötilan. W126:ssa ollaan vielä vasen-oikea -akselilla. Vaan enpä tiennyt, että tuo ominaisuus ulottuu takapenkille asti. Kyllä vinha usko oli, notta se keskivena on vain kollektiivisesti puhaltavaa raitista varten. Mutta mistäs sen tietää, kun siellä ei koskaan itse istu matkustamassa ja ropaamassa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Tutkailin tilannetta kertaalleen vielä vähän tarkemmin. Takapenkkiläisten venttiili on jaettu kahteen osaan. Ja niinpä: kuskin säätöpyörä vaikuttaa takaosan vasempaan suuttimeen ja repsikan potikka sitten varsinaisella päällikönpaikalla istuvalle.
Siis myös takapuolen lämmitys on samalla tavalla kaksijakoinen kuin edessäkin.

Kyllä vinha usko oli, notta se keskivena on vain kollektiivisesti puhaltavaa raitista varten. Mutta mistäs sen tietää, kun siellä ei koskaan itse istu matkustamassa ja ropaamassa.
Katos vaan, vai oli sekin sitten kaksiosainen. :shock:
Kyllä nuo Mersun propellihatut sitten osaa. :lol:
Eipä tullut sitten kiinnitettyä tuohonkaan asiaan mitään huomiota, kun tuota keskikonsolia viimeksi purin. Kaksi putkeahan sinne sitten menee.
Herranjestas, jos näinkin vanhojen autojen tekniset oivallukset menevät yli hilseen, niin kuinkas sitten olisi noiden uusien kanssa... :shock:

Sitä se autoverotus teettää, alla on johtajamalli ja sitten ei olekaan enää varaa kuskin palkkaamiseen. :lol:
Siihenhän tuo S-sarja on tehty, takapenkillä istumiseen nimittäin. Vaikka onkin julmetun hyvä ja hauska auto ajaa, niin silti S on parhaimmillaan takapenkillä röhnöttäen ja ilolientä siemaillen.
Mieluummin tietenkin L-mallissa, siinä on autoilun juhlaa. 8)
Onhan se nyt älytöntä ajella yksikseen jollain yli 5-metrisellä ja paritonnisella lahnalla... :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin