
W638 Vito / V230 juttuja
Nyt kun on huomattu ettei nuo isot pojat laittele enää kovasti projektikuvia, laitellaan tälläinen pikkujuttunen tänne väliin.
Iltapäivällä polkaistiin putkihommeli käyntiin, kohteen W638/2 -98, ja kerrotaan hieman myöhemmin mikä tuossa on ideana, jos se nyt onnistuu.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_001.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_003.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_002.jpg
Iltapäivällä polkaistiin putkihommeli käyntiin, kohteen W638/2 -98, ja kerrotaan hieman myöhemmin mikä tuossa on ideana, jos se nyt onnistuu.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_001.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_003.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_002.jpg
Viimeksi muokannut veskola, Su 31.07.2005 21:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
...no helekkari ku olis tollasia harrastetiloja ja vehkeitä ja vempeleitä mitä täällä nähty, niin eipä tulis juuri vapaa-ajalla syötyä ja nukuttua... 

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Kaikki on omalla rahalla ostettu ja rahat vieläpä itse tienattu, jotta siitä vain harrastamaan. Aikaa tosin on kulunut kohta 20 vuotta ja silti työkaluarsenaali on mallia biltema.Tomi S. kirjoitti:...no helekkari ku olis tollasia harrastetiloja ja vehkeitä ja vempeleitä mitä täällä nähty, niin eipä tulis juuri vapaa-ajalla syötyä ja nukuttua...


Menipäs OT:ksi mutta tosiaan tuo putki tulee siis korvaamaan katin, saas nähdä miten äijän käy, meinaan katsastuksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vanha katti auki ja putki läpi, a' vot kahtastus mies luulee naun olevan paikalla. Tai putkeen laipat ja katti katsastukseen kiinniveskola kirjoitti:Menipäs OT:ksi mutta tosiaan tuo putki tulee siis korvaamaan katin, saas nähdä miten äijän käy, meinaan katsastuksessa.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Ei semmosia tehdä kun ei otteessa lue kattia, tulee samalla putki semmoinen, jotta alkaa kaasut kulkemaan edes hieman paremmin.enska kirjoitti:Vanha katti auki ja putki läpi, a' vot kahtastus mies luulee naun olevan paikalla. Tai putkeen laipat ja katti katsastukseen kiinni
No tosiaan jos se K-Mies löytää jostain omista papereistaan 'tiedon', että autossa on ollut katti tehtaalta lähtiessä, ja jos ei edes auta kun näyttää tuota kuvaa vanhasta putkesta ilman kattia niin sitten pitää tehdä katille temput.
En muista onko tämä kyseinen auto 98 vai 99 rullannut tehtaan hihnalta, mutta 97 loppuvuodesta rullanneessa ei ollut kattia.
[edit]: Eli on 98 rekisteröity...
Lisää tietoa: www.skg.fi
No niin, nyt on projektin episodi II osapuilleen finaalissa. Ajattelin 3..4 tunnin homman kun laittaa tuommosen putken paikalleen, no siinähän meni sitten 10 tuntia ja uutta putkea kertyi ruhtinaalliset 30 cm. Sellaisia nämä joskus ovat.
Aloitimme episodin II poistamalla autosta etuputken, jossa tuo ikävä kissa lymyili. Näytimme heti paikan minne moinen insinöörin tekele joutaa.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_004.jpg
Sovitimme alkuperäistä mutkaa uuteen putkeen, mutta hiukan väljältä tuntui, kyllä väljäkin hyvää tekee mutta ei ole kiriän voittanutta, tuumasimme ja jatkoimme hommia.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_005.jpg
Otimme hitusen vanhaa putkea, joka muuten on aivan eri luokan metallia mitä nuo marteliuksen tai minkä tahansa putket. Ei nimittän helpolla pakotu vasaralla, eikä katkea laikalla.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_006.jpg
[Ensimmäinen virhe, kulma on liian pieni]
Katti, juu, kuva on otettu katin läpi
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_007.jpg
Kovaa räpeltämistä ja kohta oli taas pyykkiä narulla
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_008.jpg
Oikeastaan vaikeudet alkoivat vasta tässä vaiheessa, tai no ehkä jo vähän ennekin. Nimittäin oli virhe tehdä putki valmiiksi ja sitten sovittaa se autoon. Joustopala on paksumpi ja teetti todella työtä saada se mahtumaan kallistuksen vakaajan yläpuolelta.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_009.jpg
Lisäksi halusimme säilyttää takaputken alkuperäisenä, herra tietää miksi ihmeessä, mutta alkuperäiseen laippaan integroituminen ja samalla osuminen ahtimeen oli jokseenkin työlästä. No auto kuitenkin saatiin ajoon, joten se siitä
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_010.jpg
Kuvassa uusi putki ja vanhasta irotettu laippa sekä tiivistyskartio.
Erittäin opettava projekti, taasen...
Aloitimme episodin II poistamalla autosta etuputken, jossa tuo ikävä kissa lymyili. Näytimme heti paikan minne moinen insinöörin tekele joutaa.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_004.jpg
Sovitimme alkuperäistä mutkaa uuteen putkeen, mutta hiukan väljältä tuntui, kyllä väljäkin hyvää tekee mutta ei ole kiriän voittanutta, tuumasimme ja jatkoimme hommia.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_005.jpg
Otimme hitusen vanhaa putkea, joka muuten on aivan eri luokan metallia mitä nuo marteliuksen tai minkä tahansa putket. Ei nimittän helpolla pakotu vasaralla, eikä katkea laikalla.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_006.jpg
[Ensimmäinen virhe, kulma on liian pieni]
Katti, juu, kuva on otettu katin läpi

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_007.jpg
Kovaa räpeltämistä ja kohta oli taas pyykkiä narulla
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_008.jpg
Oikeastaan vaikeudet alkoivat vasta tässä vaiheessa, tai no ehkä jo vähän ennekin. Nimittäin oli virhe tehdä putki valmiiksi ja sitten sovittaa se autoon. Joustopala on paksumpi ja teetti todella työtä saada se mahtumaan kallistuksen vakaajan yläpuolelta.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_009.jpg
Lisäksi halusimme säilyttää takaputken alkuperäisenä, herra tietää miksi ihmeessä, mutta alkuperäiseen laippaan integroituminen ja samalla osuminen ahtimeen oli jokseenkin työlästä. No auto kuitenkin saatiin ajoon, joten se siitä

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_010.jpg
Kuvassa uusi putki ja vanhasta irotettu laippa sekä tiivistyskartio.
Erittäin opettava projekti, taasen...
Viimeksi muokannut veskola, Ti 18.10.2005 20:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Otin tuon mittariston auki kun se matkamittari oli pimeänä, helppo vaihtaa polttimo sinne, Tuolla on kuvia...niih ja otin myös raitisilmapuhaltimen moottorin, hiilethän sieltä oli loppu kuten arvelinkin. Mistähän uusia saisi. [Uusia saia autosähkökorjaamolta
]
Klick

Klick
Viimeksi muokannut veskola, La 13.08.2005 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tälläinen öljynvaihtoprojekti tempaistiin juurikin käyntiin, kirjoittelen lisää kun on jotain kirjoiteltavaa
Klick
Sunnuntai: No niin, nyt on sitten todistettu, jottei automaattilaatikko mahdu irtoamaan koneesta, jollei konetta oteta alas. Huomenna siis otellaan konekehikkoa ulos
Manuaalin tapauksessa pääsee myös helpommalla kun ottaa suosiolla sen koneen sieltä alas.
Tiistai: Elikkäs juu, projekti automaatti irti W638:sta, episodi I valmistui äsken kello 22:38. Hommeli alkoi perjantai iltana kun purin auton etuosan, ideana tosiaan oli ottaa laatikko konetta irroittamatta yläkautta pois. Kaksi asiaa mätti lopulta vastaan, 1) nosturini ei pystynyt nostamaan laatikkoa suoraan ylöspäin, koska vaijeri nojasi auton koriin. Suurempi syy 2) oli, jotta sivusuunnassa ei ollut riittävästi tilaa kun samalla olisi pitänyt nostaa ylöspäin. Käytimme laatikon irti ja totesimme homman mahdottomaksi.
Kolmas juttu miksi laatikkon irroituksessa kannattaa kone ottaa irti on vetoakselin irroitus, joka lopulta vaati laturin irroittamisen
. Vetoakselia ei tämän jälkeenkään saanut pois autosta vaan se jäi panttaamaan laatikon ja auton rungon väliin ja kaikki säheltäminen siellä alla on perseestä.
Moottorikehikon irtiotto on ihan mielenkiintoinen projekti, lähinnä vaatii kylmää hermoa repiä kaikki sähköjohdot ja muut putket irti. Tässä tapauksessa ainostaan yksi vesiletku unohtui, mutta onneksi mitään ei tainnut hajota, ainostaan yksi kiinnikepelti vääntyi kun vedin konetta ulos.
Niin olisihan tuollainen sileäpohjainen korjaushalli oiva paikka mutta kyllä epätasaisella hiekka/savi pihallakin homma näyttää onnistuneen, aikaa tuhraantuu hieman enemmän soveltamiseen.
Tässä kuvassa on moottorikehikko saatu vedettyä ulos. Jäähdyttimiä ei olisi tarvinnut purkaa koneen edestä pois, mutta nepä tuli sitten purettua silloin kun ei ollut tietoa ettei se onnistu irroittaa pelkkää laatikkoa:

Minulle oli täyttä hepreaa nuo automaatin momentinmuuntimet ja miten laatikko on kytketty koneeseen. No nyt se on selvää, ajattelin siellä olevan jotain tankoa tjms. joka hajoaa samantien kun laatikko ja kone irtaantuvat mutta näinpä ei ole. Aluksi otetaan koneen öljypohjassa olevan muovilätkän kautta 6 kpl kahden ryhmissä olevia pultteja irti. Näin tehden momentinmuuntimen on mahdollista pysyä laatikon mukana irroituksessa. Minulla ie ollut mitään ongelmaa, eli vedin laatikon irti ja muunnin oli laatikossa kiinni kuten piti. En edes halua sitä siitä irroittaa.
Laatikko, jossa näkyy momentinmuunnin (turbiini)
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0110.jpg
Kone, tässä näkyy vauhtipyörän ulkokehällä 6 kpl pultteja jotka lukitsevat turbiinin vauhtipyörään.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0111.jpg
Pitkällä valotusajalla otettu yökuva, jossa näkyy asentajakin...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0112.jpg
Laatikko korjataan ja sitten alkaa ihmettely kun kaikki häslä pitäisi laittaa kasaan
Kuvia koneen etupuolelta löytyy sitten ziljoona mikäli jokin yksityiskohta, esimerkiksi mitä pitää avata pumpun ruuvaamiseksi, kiinnostaa...

Klick
Sunnuntai: No niin, nyt on sitten todistettu, jottei automaattilaatikko mahdu irtoamaan koneesta, jollei konetta oteta alas. Huomenna siis otellaan konekehikkoa ulos

Manuaalin tapauksessa pääsee myös helpommalla kun ottaa suosiolla sen koneen sieltä alas.
Tiistai: Elikkäs juu, projekti automaatti irti W638:sta, episodi I valmistui äsken kello 22:38. Hommeli alkoi perjantai iltana kun purin auton etuosan, ideana tosiaan oli ottaa laatikko konetta irroittamatta yläkautta pois. Kaksi asiaa mätti lopulta vastaan, 1) nosturini ei pystynyt nostamaan laatikkoa suoraan ylöspäin, koska vaijeri nojasi auton koriin. Suurempi syy 2) oli, jotta sivusuunnassa ei ollut riittävästi tilaa kun samalla olisi pitänyt nostaa ylöspäin. Käytimme laatikon irti ja totesimme homman mahdottomaksi.
Kolmas juttu miksi laatikkon irroituksessa kannattaa kone ottaa irti on vetoakselin irroitus, joka lopulta vaati laturin irroittamisen

Moottorikehikon irtiotto on ihan mielenkiintoinen projekti, lähinnä vaatii kylmää hermoa repiä kaikki sähköjohdot ja muut putket irti. Tässä tapauksessa ainostaan yksi vesiletku unohtui, mutta onneksi mitään ei tainnut hajota, ainostaan yksi kiinnikepelti vääntyi kun vedin konetta ulos.
Niin olisihan tuollainen sileäpohjainen korjaushalli oiva paikka mutta kyllä epätasaisella hiekka/savi pihallakin homma näyttää onnistuneen, aikaa tuhraantuu hieman enemmän soveltamiseen.
Tässä kuvassa on moottorikehikko saatu vedettyä ulos. Jäähdyttimiä ei olisi tarvinnut purkaa koneen edestä pois, mutta nepä tuli sitten purettua silloin kun ei ollut tietoa ettei se onnistu irroittaa pelkkää laatikkoa:

Minulle oli täyttä hepreaa nuo automaatin momentinmuuntimet ja miten laatikko on kytketty koneeseen. No nyt se on selvää, ajattelin siellä olevan jotain tankoa tjms. joka hajoaa samantien kun laatikko ja kone irtaantuvat mutta näinpä ei ole. Aluksi otetaan koneen öljypohjassa olevan muovilätkän kautta 6 kpl kahden ryhmissä olevia pultteja irti. Näin tehden momentinmuuntimen on mahdollista pysyä laatikon mukana irroituksessa. Minulla ie ollut mitään ongelmaa, eli vedin laatikon irti ja muunnin oli laatikossa kiinni kuten piti. En edes halua sitä siitä irroittaa.
Laatikko, jossa näkyy momentinmuunnin (turbiini)
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0110.jpg
Kone, tässä näkyy vauhtipyörän ulkokehällä 6 kpl pultteja jotka lukitsevat turbiinin vauhtipyörään.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0111.jpg
Pitkällä valotusajalla otettu yökuva, jossa näkyy asentajakin...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0112.jpg
Laatikko korjataan ja sitten alkaa ihmettely kun kaikki häslä pitäisi laittaa kasaan

Kuvia koneen etupuolelta löytyy sitten ziljoona mikäli jokin yksityiskohta, esimerkiksi mitä pitää avata pumpun ruuvaamiseksi, kiinnostaa...
Viimeksi muokannut veskola, Ke 12.10.2005 20:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pikku kysymys että mikä on tämän öljynvaihtoprojektin tarkoitus
Poikiko tuo tomaatti ja jos niin miten? Vai olisko se se öljyvuoto juttu.
Sitten kait muistit merkata vauhtipyörän ja momentin muuntajan kiinnitysparit
jos vaikka olisivat tasapainossa.
En tiedä onko noilla pareilla väliä mutta tuli vaan mieleen kun joskus Pontjakin kardaani meni irrotuksessa sekasin ja ei meinannu pysyä paikat hampaissa kun se ravisti. Ja kun se oli booreilla niin ei sitä enää sitten oikeaa paikkaa löytynytkään
Tossahan sulla ei ole ku kolme vaihtoehtoa joten jos sillä on väliä niin max kahesti täytyy vaihtaa asentoa.

Sitten kait muistit merkata vauhtipyörän ja momentin muuntajan kiinnitysparit



Se on paskana se laatikko, ei siinä sen kummempaa vikaa ole
No siis tuo turbiini ainakin lienee rikki kun ei toimi ja kohisee
En merkannut, mutta onhan se jaossa vielä hetken. Eikös se mene sitten sekaisin kun turbiini vaihdetaan / korjataan, joten ei liene vaivaa merkkailla mitään...mutta mikäli tarvii niin asiantuntijat siten saavat kehoittaa tekemään niin. Niin no kysyn laatikonkorjaajalta sekoaako se jako laatikon käsittelyssä ja onko sillä merkitystä.
No niin voinhan sen merkata joka tapauksessa...
Kiitos luottamuksesta, itse tässä jo vähän epäilen että tuo auto pitää paketoida ja viedä lavetilla Seinäjoelle koottavaksi
Laatikko lähti Kuopion suuntaan...
Ai että mitenkäkö sen laatikon saa rikki, no kierroksia jarrua vasten ja sitten menoksi
Edit: Klick
Kysyin asiantuntijalta, turbiini ja vauhtipyörä on mersuissa ja tässäkin vehkeessä tasapainotettu erikseen, joten asentoa ei tarvitse merkitä.


En merkannut, mutta onhan se jaossa vielä hetken. Eikös se mene sitten sekaisin kun turbiini vaihdetaan / korjataan, joten ei liene vaivaa merkkailla mitään...mutta mikäli tarvii niin asiantuntijat siten saavat kehoittaa tekemään niin. Niin no kysyn laatikonkorjaajalta sekoaako se jako laatikon käsittelyssä ja onko sillä merkitystä.
No niin voinhan sen merkata joka tapauksessa...
Kiitos luottamuksesta, itse tässä jo vähän epäilen että tuo auto pitää paketoida ja viedä lavetilla Seinäjoelle koottavaksi

Laatikko lähti Kuopion suuntaan...
Ai että mitenkäkö sen laatikon saa rikki, no kierroksia jarrua vasten ja sitten menoksi

Edit: Klick
Kysyin asiantuntijalta, turbiini ja vauhtipyörä on mersuissa ja tässäkin vehkeessä tasapainotettu erikseen, joten asentoa ei tarvitse merkitä.
AMS:n uuden tutkimuksen mukaan Vianon/V-sarjan omistajat ovat kaikkein tyytymättömimpiä autoonsa (ykkösenä Lexus IS 96,1%, vimppana V-sarja 13,7%). 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Hyvä Veskola! Jatka vain tätä topikkia! Olen saanut runsaasti vinkkejä oman Viton kanssa puuhasteluun.
Hakusessa on tällä hetkellä pelkääjän puolelta ajoittain kuuluva "naputus" (ei vaimo
).
On ehkä vetarin pesä kuivunut ja akseli kopsahtelee... Harmittaa, kun se ei ole säännöllistä, pitää ajaa kymmeniä kilometrejä, no ainaski parikymmentä, että alkaa kuulumaan. Käsikopelolla vetareita punoen en ole havainnut mitään "klappia". No pitänee nostaa pukille ja punoa tosissaan. Suojakumit on kaikki ehjät.
Ja ei kun pimeitä mittarivaloja vaihtaan, nyt kun tiedän miten se onnistuu.
Hakusessa on tällä hetkellä pelkääjän puolelta ajoittain kuuluva "naputus" (ei vaimo

On ehkä vetarin pesä kuivunut ja akseli kopsahtelee... Harmittaa, kun se ei ole säännöllistä, pitää ajaa kymmeniä kilometrejä, no ainaski parikymmentä, että alkaa kuulumaan. Käsikopelolla vetareita punoen en ole havainnut mitään "klappia". No pitänee nostaa pukille ja punoa tosissaan. Suojakumit on kaikki ehjät.
Ja ei kun pimeitä mittarivaloja vaihtaan, nyt kun tiedän miten se onnistuu.
C farkku 2.2cdi 2005
Päivää,
Ajattelin laittaa vähän vaihtelua ainaisiin turbottelun lieveilmiöihin.
Oletko veskola muuten autoa laittaessasi huomannut, mihin penkinlämmittimen rele on piilotettu? Setämiehen Vitossa ei enää kuskin kankku kuumene ja vika ei korjaantunut katkaisijan vaihdolla. Varmaan pitää penkin alus katsella läpi.
t.
Risto
Ajattelin laittaa vähän vaihtelua ainaisiin turbottelun lieveilmiöihin.

t.
Risto
E500 – 211.070
Kyllä jatkan, kunhan laatikko saadaan kotiin on aikeissa laittaa raportti noista pikkurempoista mitä samalla teen, suunnitelmissa on juurikin vetonivelten vaihto 'varmuuden vuoksi'. Kuulemma nivelet on heikko lenkki Vitossa. Toisaalla tai ehkä tässä samassa topicissa mainitsin siitä naputuksesta, joka kuuluu kun peruuttaa ja kääntyy, mutta nivel on tosiaan vuotanut rasvoja ulos.B.C. kirjoitti:Hyvä Veskola! Jatka vain tätä topikkia!
Mitä olen ihmetellyt on nivelten hinta, KL varaosat, vanhempaan on nivel kalliimpi kuin uudempaan Vitoon. Motonet, juuri päinvastoin. Hinnoissa on eroa 50 €, joka tarkoittaa 50% kalliimpi toisessa paikassa, kiusaus on suuri ottaa halvempi nivel, mutta taidan kuitenkin kallistua kalliimman suuntaan. Vaihtamisen vaiva kun on suuri ja madalletun alustan vaiva nivelelle huomattava. Itse nivelen vaihdossa ei nähdäkseni ole mitään erikoista, samanlainen kuin esim golfin nivel mutta vähän tuhdimpi.
Ei ole osunut silmän kun en sillä silmällä huomannut katsoa kun penkki oli irti. Penkin irroituksessa tarvitset hassun torx? avaimen/hylsyn. Nopsaan sen muuten nyppää irti. Tosin rele voi olla siellä tai täällä.Roisto kirjoitti:Etsiskeli penkinlämmittimen relettä
Moron!Roisto kirjoitti:Päivää,
Ajattelin laittaa vähän vaihtelua ainaisiin turbottelun lieveilmiöihin.Oletko veskola muuten autoa laittaessasi huomannut, mihin penkinlämmittimen rele on piilotettu? Setämiehen Vitossa ei enää kuskin kankku kuumene ja vika ei korjaantunut katkaisijan vaihdolla. Varmaan pitää penkin alus katsella läpi.
t.
Risto
Mää haluun vastata tähän! Rele on kuskin penkin alla poppareilla pellissä kiinni, akkukotelon yläpuolella. Sellanen tupakkiaskia suurempi. Mulla on moinen ylimääräinen jos tarvetta on. Ja jos vika on penkin vastuksessa, sellainenkin löytyy! Siis koko penkki ja hanttarin sohva kaupanpäälle

jukis
Huomasinpa tuossa että erilaisten varoitusvalojen vilkahtelu on suoraan verrannollinen akkujännitteeseen. Kun laskee tarpeeksi alas, niin alkaa vilahdella hehkutusvalo ja edc(?) yms. No latasin akkua n. 24h ja loppui se valoshow. 
Jännitejuttu tuli esille, kun asentelin poppikonearsenaalia ja siinä ohessa mittailin yhtä ja toista auton sähköjärjestelmässä. Kotelot 6" midbassoille kun kerkiää tehdä, niin alkais olemaan äänentoisto kohillaan.

Jännitejuttu tuli esille, kun asentelin poppikonearsenaalia ja siinä ohessa mittailin yhtä ja toista auton sähköjärjestelmässä. Kotelot 6" midbassoille kun kerkiää tehdä, niin alkais olemaan äänentoisto kohillaan.

C farkku 2.2cdi 2005
Tuolla on juttua vetonivelistä ja alapalloista.
Veskola moi!
Tuolla toisaalla ihmeteltiin kierroslukumittarin toimintaa, niin ajattelin jatkaa tähän, kun tämä on ehkä oikea paikka. Eli epäilit anturivikaa. Tänää puoleltapäiviltä mittari lakkasi totaalisesi toimimasta ja aloin ettiin sitten anturia. Kumpikohan se noista voisi olla?
Kuva on suoraan ylhäältä alas kohti maata. Oikea on ehkä paineantri, mutta oisko se tuo oikea sitten? Tarkistin liitännät ja kaikki näytti olevan nuissa kahdessa kunnossa. Voisiko se anturi olla jossain muualla?
Vielä en ole ehtinyt nostaa autoa ilmaan ja tutkia vetoniveliä(kerran käsikopelolla autonreunalta korottaen koettanu), mutta kaikki aikanaan.
Tuolla toisaalla ihmeteltiin kierroslukumittarin toimintaa, niin ajattelin jatkaa tähän, kun tämä on ehkä oikea paikka. Eli epäilit anturivikaa. Tänää puoleltapäiviltä mittari lakkasi totaalisesi toimimasta ja aloin ettiin sitten anturia. Kumpikohan se noista voisi olla?

Kuva on suoraan ylhäältä alas kohti maata. Oikea on ehkä paineantri, mutta oisko se tuo oikea sitten? Tarkistin liitännät ja kaikki näytti olevan nuissa kahdessa kunnossa. Voisiko se anturi olla jossain muualla?
Vielä en ole ehtinyt nostaa autoa ilmaan ja tutkia vetoniveliä(kerran käsikopelolla autonreunalta korottaen koettanu), mutta kaikki aikanaan.
C farkku 2.2cdi 2005
Moron,
Se anturiveikkaus oli sitten vain veikkaus, no jos ajatellaan että kierroslukumittaus koostuu anturista, sen signaalia laskevasta tietokoneesta sekä näyttökomponentista (=digi/analogi mittari). Tarkemmin kun pohtii niin tietokoneen luulisi huutavan vikakoodia, eli punaista valoa mikäli ei saa rpm signaalia anturilta, eikä osaisi siten säätää esimerkiksi tyhjäkäyntiä. Tuolta kannalta veikkaus menisi ennemminkin sinne näyttökomponentille, joka muuntaa tietokoneen signaalin viisariliikkeeksi.
No anturista kuitenkin, minullahan on tuo vanhempi kone ja automaatilla. Siitä en ole löytänyt kuin tämän yhden anturin, joka voisi olla rpm anturi. Aikoinaan kysyin merkkihuollosta missä anturi on ja hetken arpomisen jälkeen arvaus oli, jotta saattaa olla laturin signaali jota tarkkaillaan (en usko tuohon). Mielestäni se anturi on tuossa starttimoottorin alla, ja se lukee noita vauhtipyörän hampaita, jonkinlainen hal anturi siis.
Tässä kuvassa näkyy reikä johon anturi tulee, se näyttää paljolti samalta mitä sinun kuvassa se vasemmanpuoleinen.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/engine.jpg
Kuvassa kone on ilman laatikkoa ja startti on siinä yläpuoella, tai siis pitäisi olla...
Niin mikäpäs anturi se oikeanpuoleinen on ? Onko se siis vaihdelaatikonpuolella ? Sellaista minulla ei ole alkuunkaan... Peruutusvalokytkin ?
Se anturiveikkaus oli sitten vain veikkaus, no jos ajatellaan että kierroslukumittaus koostuu anturista, sen signaalia laskevasta tietokoneesta sekä näyttökomponentista (=digi/analogi mittari). Tarkemmin kun pohtii niin tietokoneen luulisi huutavan vikakoodia, eli punaista valoa mikäli ei saa rpm signaalia anturilta, eikä osaisi siten säätää esimerkiksi tyhjäkäyntiä. Tuolta kannalta veikkaus menisi ennemminkin sinne näyttökomponentille, joka muuntaa tietokoneen signaalin viisariliikkeeksi.
No anturista kuitenkin, minullahan on tuo vanhempi kone ja automaatilla. Siitä en ole löytänyt kuin tämän yhden anturin, joka voisi olla rpm anturi. Aikoinaan kysyin merkkihuollosta missä anturi on ja hetken arpomisen jälkeen arvaus oli, jotta saattaa olla laturin signaali jota tarkkaillaan (en usko tuohon). Mielestäni se anturi on tuossa starttimoottorin alla, ja se lukee noita vauhtipyörän hampaita, jonkinlainen hal anturi siis.
Tässä kuvassa näkyy reikä johon anturi tulee, se näyttää paljolti samalta mitä sinun kuvassa se vasemmanpuoleinen.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/engine.jpg
Kuvassa kone on ilman laatikkoa ja startti on siinä yläpuoella, tai siis pitäisi olla...
Niin mikäpäs anturi se oikeanpuoleinen on ? Onko se siis vaihdelaatikonpuolella ? Sellaista minulla ei ole alkuunkaan... Peruutusvalokytkin ?
Viimeksi muokannut veskola, Ti 18.10.2005 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moro.
Laatikon kylessä se on, se oikean puoleinen "mutikka". Turkasen lämmin oli ajon jälkeen kun siihen näppini pistin. Veikkaisin paineanturiksi, mutta taitaa se sittenkin olla pakin kytkin.
Ajattelin huomenissa purkaa mittariston(taas kerran) ja ettiä kondensaattorin näköisiä "pönttöjä". 80-luvun autoissa tapasi konkka kuivua ja mittari sekosi, jos vaikka ois sama vika.
Ei tuolta konehuoneesta saa mitään tolkkua, kun on "hieman" ahdasta.
Voishan sitä koemielessä soittaa huomenissa mb huoltoon ja yrittää udella missä vika on ja missä se anturi sijaitsee 112cdi malleissa.
Kerron sitten miten kävi.
Laatikon kylessä se on, se oikean puoleinen "mutikka". Turkasen lämmin oli ajon jälkeen kun siihen näppini pistin. Veikkaisin paineanturiksi, mutta taitaa se sittenkin olla pakin kytkin.
Ajattelin huomenissa purkaa mittariston(taas kerran) ja ettiä kondensaattorin näköisiä "pönttöjä". 80-luvun autoissa tapasi konkka kuivua ja mittari sekosi, jos vaikka ois sama vika.
Ei tuolta konehuoneesta saa mitään tolkkua, kun on "hieman" ahdasta.
Voishan sitä koemielessä soittaa huomenissa mb huoltoon ja yrittää udella missä vika on ja missä se anturi sijaitsee 112cdi malleissa.
Kerron sitten miten kävi.

C farkku 2.2cdi 2005
Jaa-a. Menee mielenkiintoiseksi.
Eilen oli vähän kiirus ja en ehtiny mittaria tutkiin, hyvä niin, nimittäin se kiekkamittari "heräsi iltapäivällä eloon". Ihme juttu. Toimi aivan normaalisti, kunnes on sitten tänään näyttänyt noin puolia kiekkoja todellisesta, eli noin 1000r/100km/h 5.vaihteelle. Todellinen lukema on 2000r/min paremmalla puolella.
Taitaa olla elektroniikka hommia tiedossa. Kaveri tuossa sanoi että konkka siellä on kuivunu, tai jokin juotos löysällä/lähes poikki. Hmm... Miks ei, nimittäin korjattiin kerran 626 maksalaatikon puhallin siten että kolvattiin katkennut juotos piirilevyltä ehjäksi.
PS. CDI-120 kilpinen vito myynnissä nettiautossa. Voi kun ois ylimääräistä hilloa....
Eilen oli vähän kiirus ja en ehtiny mittaria tutkiin, hyvä niin, nimittäin se kiekkamittari "heräsi iltapäivällä eloon". Ihme juttu. Toimi aivan normaalisti, kunnes on sitten tänään näyttänyt noin puolia kiekkoja todellisesta, eli noin 1000r/100km/h 5.vaihteelle. Todellinen lukema on 2000r/min paremmalla puolella.
Taitaa olla elektroniikka hommia tiedossa. Kaveri tuossa sanoi että konkka siellä on kuivunu, tai jokin juotos löysällä/lähes poikki. Hmm... Miks ei, nimittäin korjattiin kerran 626 maksalaatikon puhallin siten että kolvattiin katkennut juotos piirilevyltä ehjäksi.
PS. CDI-120 kilpinen vito myynnissä nettiautossa. Voi kun ois ylimääräistä hilloa....

C farkku 2.2cdi 2005
Ahaa, tuo on se Karhun rakentama musta vito, siitä oli esittely GTI lehdessä aikoinaan.B.C. kirjoitti:PS. CDI-120 kilpinen vito myynnissä nettiautossa. Voi kun ois ylimääräistä hilloa....
Ei sieltä mikään konkka ole kuivunut, ei semmoista enää nykyään tapahdu, varsinkaan noin uudessa autossa.
Olisipas jollain kuvia puretusta mittarista niin voisi heitellä veikkauksia, mutta kun ei ole oikein mitään käsitystä miten tuo mittarinäyttö toimii...tai miten voisi testata irtonaisen mittariston.
Joo.. mulla oli Viton mittari palasina pöydällä, mutta mä siitä mitään tajunnut, heh.. pelkkä piirilevy, mutta vika on aika erikoinen, luulen että lämpömittarilla on jotain tekemistä siinä, ja luulisin että tämä vika on kaikissa Vitoissa joissa on samalla tavalla kytketty tupla eberit.. ajo-eberi ei toimi lainkaan kun mittaristo on pimeänä, eli hakee tietoa moottorin lämpömittarista, samaan rysään on jotenkin sidoksissa lämmityslaitteen puhaltimen katkaisija, kun toimii vain täysillä.
En huomannut ottaa kuvia siitä..
veskola- kiinnostaiskos tutustua tuohon vikaan? Kohtuullista korvausta vastaan tietysti.
En huomannut ottaa kuvia siitä..
veskola- kiinnostaiskos tutustua tuohon vikaan? Kohtuullista korvausta vastaan tietysti.
108cdi vm.2000
Pssst...kylillä kuului huhu, että tuommonen projektiputki on ihan käypä putkiveskola kirjoitti:Aloitimme episodin II poistamalla autosta etuputken, jossa tuo ikävä kissa lymyili. Näytimme heti paikan minne moinen insinöörin tekele joutaa.
[ http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/w638_99_004.jpg ]

Rahaa mää en tarttepeksu kirjoitti:veskola- kiinnostaiskos tutustua tuohon vikaan? Kohtuullista korvausta vastaan tietysti.

Tuutko sinä rakentaan verannan katon mulle

Otappas purkaen se mittari ja nappaa kovasti kuvia...jos vaikka keksitään mitä kannattaa ruveta tarkistelemaan ja miten.