W638 Vito / V230 juttuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

höh, nyt sentään tietää että tulee saamaan katsastettua :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt kun on huomattu ettei nuo isot pojat laittele enää kovasti projektikuvia, laitellaan tälläinen pikkujuttunen tänne väliin.

Iltapäivällä polkaistiin putkihommeli käyntiin, kohteen W638/2 -98, ja kerrotaan hieman myöhemmin mikä tuossa on ideana, jos se nyt onnistuu.

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_001.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_003.jpg
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_002.jpg
Viimeksi muokannut veskola, Su 31.07.2005 21:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Mistä tämä hullu kansa saa kaiken energiansa??? :D :D :D

jukis
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

...no helekkari ku olis tollasia harrastetiloja ja vehkeitä ja vempeleitä mitä täällä nähty, niin eipä tulis juuri vapaa-ajalla syötyä ja nukuttua... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tomi S. kirjoitti:...no helekkari ku olis tollasia harrastetiloja ja vehkeitä ja vempeleitä mitä täällä nähty, niin eipä tulis juuri vapaa-ajalla syötyä ja nukuttua... :roll:
Kaikki on omalla rahalla ostettu ja rahat vieläpä itse tienattu, jotta siitä vain harrastamaan. Aikaa tosin on kulunut kohta 20 vuotta ja silti työkaluarsenaali on mallia biltema. :roll: Tuo hitsauskone muuten on liian tehoton näihin isojen poikien hommiin mutta yritetään silti :cry: Autotallin kun joskus saisi, niin ei tarvii ulkona pakkasessa asennella

Menipäs OT:ksi mutta tosiaan tuo putki tulee siis korvaamaan katin, saas nähdä miten äijän käy, meinaan katsastuksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

veskola kirjoitti:Menipäs OT:ksi mutta tosiaan tuo putki tulee siis korvaamaan katin, saas nähdä miten äijän käy, meinaan katsastuksessa.
Vanha katti auki ja putki läpi, a' vot kahtastus mies luulee naun olevan paikalla. Tai putkeen laipat ja katti katsastukseen kiinni
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

enska kirjoitti:Vanha katti auki ja putki läpi, a' vot kahtastus mies luulee naun olevan paikalla. Tai putkeen laipat ja katti katsastukseen kiinni
Ei semmosia tehdä kun ei otteessa lue kattia, tulee samalla putki semmoinen, jotta alkaa kaasut kulkemaan edes hieman paremmin.

No tosiaan jos se K-Mies löytää jostain omista papereistaan 'tiedon', että autossa on ollut katti tehtaalta lähtiessä, ja jos ei edes auta kun näyttää tuota kuvaa vanhasta putkesta ilman kattia niin sitten pitää tehdä katille temput.

En muista onko tämä kyseinen auto 98 vai 99 rullannut tehtaan hihnalta, mutta 97 loppuvuodesta rullanneessa ei ollut kattia.

[edit]: Eli on 98 rekisteröity...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, nyt on projektin episodi II osapuilleen finaalissa. Ajattelin 3..4 tunnin homman kun laittaa tuommosen putken paikalleen, no siinähän meni sitten 10 tuntia ja uutta putkea kertyi ruhtinaalliset 30 cm. Sellaisia nämä joskus ovat.

Aloitimme episodin II poistamalla autosta etuputken, jossa tuo ikävä kissa lymyili. Näytimme heti paikan minne moinen insinöörin tekele joutaa.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_004.jpg

Sovitimme alkuperäistä mutkaa uuteen putkeen, mutta hiukan väljältä tuntui, kyllä väljäkin hyvää tekee mutta ei ole kiriän voittanutta, tuumasimme ja jatkoimme hommia.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_005.jpg

Otimme hitusen vanhaa putkea, joka muuten on aivan eri luokan metallia mitä nuo marteliuksen tai minkä tahansa putket. Ei nimittän helpolla pakotu vasaralla, eikä katkea laikalla.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_006.jpg
[Ensimmäinen virhe, kulma on liian pieni]

Katti, juu, kuva on otettu katin läpi :roll:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_007.jpg

Kovaa räpeltämistä ja kohta oli taas pyykkiä narulla
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_008.jpg

Oikeastaan vaikeudet alkoivat vasta tässä vaiheessa, tai no ehkä jo vähän ennekin. Nimittäin oli virhe tehdä putki valmiiksi ja sitten sovittaa se autoon. Joustopala on paksumpi ja teetti todella työtä saada se mahtumaan kallistuksen vakaajan yläpuolelta.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_009.jpg

Lisäksi halusimme säilyttää takaputken alkuperäisenä, herra tietää miksi ihmeessä, mutta alkuperäiseen laippaan integroituminen ja samalla osuminen ahtimeen oli jokseenkin työlästä. No auto kuitenkin saatiin ajoon, joten se siitä :D
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... 99_010.jpg
Kuvassa uusi putki ja vanhasta irotettu laippa sekä tiivistyskartio.

Erittäin opettava projekti, taasen...
Viimeksi muokannut veskola, Ti 18.10.2005 20:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Otin tuon mittariston auki kun se matkamittari oli pimeänä, helppo vaihtaa polttimo sinne, Tuolla on kuvia...niih ja otin myös raitisilmapuhaltimen moottorin, hiilethän sieltä oli loppu kuten arvelinkin. Mistähän uusia saisi. [Uusia saia autosähkökorjaamolta :lol: ]

Klick
Viimeksi muokannut veskola, La 13.08.2005 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tälläinen öljynvaihtoprojekti tempaistiin juurikin käyntiin, kirjoittelen lisää kun on jotain kirjoiteltavaa :D

Klick

Sunnuntai: No niin, nyt on sitten todistettu, jottei automaattilaatikko mahdu irtoamaan koneesta, jollei konetta oteta alas. Huomenna siis otellaan konekehikkoa ulos :twisted:

Manuaalin tapauksessa pääsee myös helpommalla kun ottaa suosiolla sen koneen sieltä alas.

Tiistai: Elikkäs juu, projekti automaatti irti W638:sta, episodi I valmistui äsken kello 22:38. Hommeli alkoi perjantai iltana kun purin auton etuosan, ideana tosiaan oli ottaa laatikko konetta irroittamatta yläkautta pois. Kaksi asiaa mätti lopulta vastaan, 1) nosturini ei pystynyt nostamaan laatikkoa suoraan ylöspäin, koska vaijeri nojasi auton koriin. Suurempi syy 2) oli, jotta sivusuunnassa ei ollut riittävästi tilaa kun samalla olisi pitänyt nostaa ylöspäin. Käytimme laatikon irti ja totesimme homman mahdottomaksi.

Kolmas juttu miksi laatikkon irroituksessa kannattaa kone ottaa irti on vetoakselin irroitus, joka lopulta vaati laturin irroittamisen :shock: . Vetoakselia ei tämän jälkeenkään saanut pois autosta vaan se jäi panttaamaan laatikon ja auton rungon väliin ja kaikki säheltäminen siellä alla on perseestä.

Moottorikehikon irtiotto on ihan mielenkiintoinen projekti, lähinnä vaatii kylmää hermoa repiä kaikki sähköjohdot ja muut putket irti. Tässä tapauksessa ainostaan yksi vesiletku unohtui, mutta onneksi mitään ei tainnut hajota, ainostaan yksi kiinnikepelti vääntyi kun vedin konetta ulos.

Niin olisihan tuollainen sileäpohjainen korjaushalli oiva paikka mutta kyllä epätasaisella hiekka/savi pihallakin homma näyttää onnistuneen, aikaa tuhraantuu hieman enemmän soveltamiseen.

Tässä kuvassa on moottorikehikko saatu vedettyä ulos. Jäähdyttimiä ei olisi tarvinnut purkaa koneen edestä pois, mutta nepä tuli sitten purettua silloin kun ei ollut tietoa ettei se onnistu irroittaa pelkkää laatikkoa:
Kuva

Minulle oli täyttä hepreaa nuo automaatin momentinmuuntimet ja miten laatikko on kytketty koneeseen. No nyt se on selvää, ajattelin siellä olevan jotain tankoa tjms. joka hajoaa samantien kun laatikko ja kone irtaantuvat mutta näinpä ei ole. Aluksi otetaan koneen öljypohjassa olevan muovilätkän kautta 6 kpl kahden ryhmissä olevia pultteja irti. Näin tehden momentinmuuntimen on mahdollista pysyä laatikon mukana irroituksessa. Minulla ie ollut mitään ongelmaa, eli vedin laatikon irti ja muunnin oli laatikossa kiinni kuten piti. En edes halua sitä siitä irroittaa.

Laatikko, jossa näkyy momentinmuunnin (turbiini)
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0110.jpg

Kone, tässä näkyy vauhtipyörän ulkokehällä 6 kpl pultteja jotka lukitsevat turbiinin vauhtipyörään.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0111.jpg

Pitkällä valotusajalla otettu yökuva, jossa näkyy asentajakin...
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0112.jpg

Laatikko korjataan ja sitten alkaa ihmettely kun kaikki häslä pitäisi laittaa kasaan :roll:

Kuvia koneen etupuolelta löytyy sitten ziljoona mikäli jokin yksityiskohta, esimerkiksi mitä pitää avata pumpun ruuvaamiseksi, kiinnostaa...
Viimeksi muokannut veskola, Ke 12.10.2005 20:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Pikku kysymys että mikä on tämän öljynvaihtoprojektin tarkoitus :?: Poikiko tuo tomaatti ja jos niin miten? Vai olisko se se öljyvuoto juttu.

Sitten kait muistit merkata vauhtipyörän ja momentin muuntajan kiinnitysparit :) jos vaikka olisivat tasapainossa. :shock: En tiedä onko noilla pareilla väliä mutta tuli vaan mieleen kun joskus Pontjakin kardaani meni irrotuksessa sekasin ja ei meinannu pysyä paikat hampaissa kun se ravisti. Ja kun se oli booreilla niin ei sitä enää sitten oikeaa paikkaa löytynytkään :cry: Tossahan sulla ei ole ku kolme vaihtoehtoa joten jos sillä on väliä niin max kahesti täytyy vaihtaa asentoa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on paskana se laatikko, ei siinä sen kummempaa vikaa ole :D No siis tuo turbiini ainakin lienee rikki kun ei toimi ja kohisee :shock:

En merkannut, mutta onhan se jaossa vielä hetken. Eikös se mene sitten sekaisin kun turbiini vaihdetaan / korjataan, joten ei liene vaivaa merkkailla mitään...mutta mikäli tarvii niin asiantuntijat siten saavat kehoittaa tekemään niin. Niin no kysyn laatikonkorjaajalta sekoaako se jako laatikon käsittelyssä ja onko sillä merkitystä.

No niin voinhan sen merkata joka tapauksessa...

Kiitos luottamuksesta, itse tässä jo vähän epäilen että tuo auto pitää paketoida ja viedä lavetilla Seinäjoelle koottavaksi :wink:

Laatikko lähti Kuopion suuntaan...

Ai että mitenkäkö sen laatikon saa rikki, no kierroksia jarrua vasten ja sitten menoksi :roll:

Edit: Klick

Kysyin asiantuntijalta, turbiini ja vauhtipyörä on mersuissa ja tässäkin vehkeessä tasapainotettu erikseen, joten asentoa ei tarvitse merkitä.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

AMS:n uuden tutkimuksen mukaan Vianon/V-sarjan omistajat ovat kaikkein tyytymättömimpiä autoonsa (ykkösenä Lexus IS 96,1%, vimppana V-sarja 13,7%). :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Voimia veskola, kyllä se siitä. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

PM kirjoitti:AMS:n uuden tutkimuksen mukaan Vianon/V-sarjan omistajat ovat kaikkein tyytymättömimpiä autoonsa (ykkösenä Lexus IS 96,1%, vimppana V-sarja 13,7%). :lol:
Mites tämä tähän liittyy :lol: bannia tuommoselle :twisted:
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

PM kirjoitti:AMS:n uuden tutkimuksen mukaan Vianon/V-sarjan omistajat ovat kaikkein tyytymättömimpiä autoonsa (ykkösenä Lexus IS 96,1%, vimppana V-sarja 13,7%). :lol:
Sen takia se Veskolankin Vito on koko ajan työn alla :D. Ei taija tulla mieleistä :lol:
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Hyvä Veskola! Jatka vain tätä topikkia! Olen saanut runsaasti vinkkejä oman Viton kanssa puuhasteluun.

Hakusessa on tällä hetkellä pelkääjän puolelta ajoittain kuuluva "naputus" (ei vaimo 8) ).

On ehkä vetarin pesä kuivunut ja akseli kopsahtelee... Harmittaa, kun se ei ole säännöllistä, pitää ajaa kymmeniä kilometrejä, no ainaski parikymmentä, että alkaa kuulumaan. Käsikopelolla vetareita punoen en ole havainnut mitään "klappia". No pitänee nostaa pukille ja punoa tosissaan. Suojakumit on kaikki ehjät.

Ja ei kun pimeitä mittarivaloja vaihtaan, nyt kun tiedän miten se onnistuu.
C farkku 2.2cdi 2005
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Päivää,

Ajattelin laittaa vähän vaihtelua ainaisiin turbottelun lieveilmiöihin. :D Oletko veskola muuten autoa laittaessasi huomannut, mihin penkinlämmittimen rele on piilotettu? Setämiehen Vitossa ei enää kuskin kankku kuumene ja vika ei korjaantunut katkaisijan vaihdolla. Varmaan pitää penkin alus katsella läpi.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

B.C. kirjoitti:Hyvä Veskola! Jatka vain tätä topikkia!
Kyllä jatkan, kunhan laatikko saadaan kotiin on aikeissa laittaa raportti noista pikkurempoista mitä samalla teen, suunnitelmissa on juurikin vetonivelten vaihto 'varmuuden vuoksi'. Kuulemma nivelet on heikko lenkki Vitossa. Toisaalla tai ehkä tässä samassa topicissa mainitsin siitä naputuksesta, joka kuuluu kun peruuttaa ja kääntyy, mutta nivel on tosiaan vuotanut rasvoja ulos.

Mitä olen ihmetellyt on nivelten hinta, KL varaosat, vanhempaan on nivel kalliimpi kuin uudempaan Vitoon. Motonet, juuri päinvastoin. Hinnoissa on eroa 50 €, joka tarkoittaa 50% kalliimpi toisessa paikassa, kiusaus on suuri ottaa halvempi nivel, mutta taidan kuitenkin kallistua kalliimman suuntaan. Vaihtamisen vaiva kun on suuri ja madalletun alustan vaiva nivelelle huomattava. Itse nivelen vaihdossa ei nähdäkseni ole mitään erikoista, samanlainen kuin esim golfin nivel mutta vähän tuhdimpi.
Roisto kirjoitti:Etsiskeli penkinlämmittimen relettä
Ei ole osunut silmän kun en sillä silmällä huomannut katsoa kun penkki oli irti. Penkin irroituksessa tarvitset hassun torx? avaimen/hylsyn. Nopsaan sen muuten nyppää irti. Tosin rele voi olla siellä tai täällä.
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Roisto kirjoitti:Päivää,

Ajattelin laittaa vähän vaihtelua ainaisiin turbottelun lieveilmiöihin. :D Oletko veskola muuten autoa laittaessasi huomannut, mihin penkinlämmittimen rele on piilotettu? Setämiehen Vitossa ei enää kuskin kankku kuumene ja vika ei korjaantunut katkaisijan vaihdolla. Varmaan pitää penkin alus katsella läpi.

t.
Risto
Moron!
Mää haluun vastata tähän! Rele on kuskin penkin alla poppareilla pellissä kiinni, akkukotelon yläpuolella. Sellanen tupakkiaskia suurempi. Mulla on moinen ylimääräinen jos tarvetta on. Ja jos vika on penkin vastuksessa, sellainenkin löytyy! Siis koko penkki ja hanttarin sohva kaupanpäälle :D

jukis
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Huomasinpa tuossa että erilaisten varoitusvalojen vilkahtelu on suoraan verrannollinen akkujännitteeseen. Kun laskee tarpeeksi alas, niin alkaa vilahdella hehkutusvalo ja edc(?) yms. No latasin akkua n. 24h ja loppui se valoshow. 8)

Jännitejuttu tuli esille, kun asentelin poppikonearsenaalia ja siinä ohessa mittailin yhtä ja toista auton sähköjärjestelmässä. Kotelot 6" midbassoille kun kerkiää tehdä, niin alkais olemaan äänentoisto kohillaan. :D
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolla on juttua vetonivelistä ja alapalloista.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Veskola moi!

Tuolla toisaalla ihmeteltiin kierroslukumittarin toimintaa, niin ajattelin jatkaa tähän, kun tämä on ehkä oikea paikka. Eli epäilit anturivikaa. Tänää puoleltapäiviltä mittari lakkasi totaalisesi toimimasta ja aloin ettiin sitten anturia. Kumpikohan se noista voisi olla? Kuva
Kuva on suoraan ylhäältä alas kohti maata. Oikea on ehkä paineantri, mutta oisko se tuo oikea sitten? Tarkistin liitännät ja kaikki näytti olevan nuissa kahdessa kunnossa. Voisiko se anturi olla jossain muualla?

Vielä en ole ehtinyt nostaa autoa ilmaan ja tutkia vetoniveliä(kerran käsikopelolla autonreunalta korottaen koettanu), mutta kaikki aikanaan.
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Moron,

Se anturiveikkaus oli sitten vain veikkaus, no jos ajatellaan että kierroslukumittaus koostuu anturista, sen signaalia laskevasta tietokoneesta sekä näyttökomponentista (=digi/analogi mittari). Tarkemmin kun pohtii niin tietokoneen luulisi huutavan vikakoodia, eli punaista valoa mikäli ei saa rpm signaalia anturilta, eikä osaisi siten säätää esimerkiksi tyhjäkäyntiä. Tuolta kannalta veikkaus menisi ennemminkin sinne näyttökomponentille, joka muuntaa tietokoneen signaalin viisariliikkeeksi.

No anturista kuitenkin, minullahan on tuo vanhempi kone ja automaatilla. Siitä en ole löytänyt kuin tämän yhden anturin, joka voisi olla rpm anturi. Aikoinaan kysyin merkkihuollosta missä anturi on ja hetken arpomisen jälkeen arvaus oli, jotta saattaa olla laturin signaali jota tarkkaillaan (en usko tuohon). Mielestäni se anturi on tuossa starttimoottorin alla, ja se lukee noita vauhtipyörän hampaita, jonkinlainen hal anturi siis.

Tässä kuvassa näkyy reikä johon anturi tulee, se näyttää paljolti samalta mitä sinun kuvassa se vasemmanpuoleinen.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/engine.jpg

Kuvassa kone on ilman laatikkoa ja startti on siinä yläpuoella, tai siis pitäisi olla...

Niin mikäpäs anturi se oikeanpuoleinen on ? Onko se siis vaihdelaatikonpuolella ? Sellaista minulla ei ole alkuunkaan... Peruutusvalokytkin ?
Viimeksi muokannut veskola, Ti 18.10.2005 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Moro.

Laatikon kylessä se on, se oikean puoleinen "mutikka". Turkasen lämmin oli ajon jälkeen kun siihen näppini pistin. Veikkaisin paineanturiksi, mutta taitaa se sittenkin olla pakin kytkin.

Ajattelin huomenissa purkaa mittariston(taas kerran) ja ettiä kondensaattorin näköisiä "pönttöjä". 80-luvun autoissa tapasi konkka kuivua ja mittari sekosi, jos vaikka ois sama vika.

Ei tuolta konehuoneesta saa mitään tolkkua, kun on "hieman" ahdasta.

Voishan sitä koemielessä soittaa huomenissa mb huoltoon ja yrittää udella missä vika on ja missä se anturi sijaitsee 112cdi malleissa.

Kerron sitten miten kävi. 8)
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

B.C. kirjoitti:Kerron sitten miten kävi. 8)
Veikkaan vielä, että mekaaninen vika mittaristossa, eikös siinä ole samanlainen viisarinäyttö mitä minulla ?
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Jaa-a. Menee mielenkiintoiseksi.

Eilen oli vähän kiirus ja en ehtiny mittaria tutkiin, hyvä niin, nimittäin se kiekkamittari "heräsi iltapäivällä eloon". Ihme juttu. Toimi aivan normaalisti, kunnes on sitten tänään näyttänyt noin puolia kiekkoja todellisesta, eli noin 1000r/100km/h 5.vaihteelle. Todellinen lukema on 2000r/min paremmalla puolella.

Taitaa olla elektroniikka hommia tiedossa. Kaveri tuossa sanoi että konkka siellä on kuivunu, tai jokin juotos löysällä/lähes poikki. Hmm... Miks ei, nimittäin korjattiin kerran 626 maksalaatikon puhallin siten että kolvattiin katkennut juotos piirilevyltä ehjäksi.

PS. CDI-120 kilpinen vito myynnissä nettiautossa. Voi kun ois ylimääräistä hilloa.... :wink:
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

B.C. kirjoitti:PS. CDI-120 kilpinen vito myynnissä nettiautossa. Voi kun ois ylimääräistä hilloa.... :wink:
Ahaa, tuo on se Karhun rakentama musta vito, siitä oli esittely GTI lehdessä aikoinaan.

Ei sieltä mikään konkka ole kuivunut, ei semmoista enää nykyään tapahdu, varsinkaan noin uudessa autossa.

Olisipas jollain kuvia puretusta mittarista niin voisi heitellä veikkauksia, mutta kun ei ole oikein mitään käsitystä miten tuo mittarinäyttö toimii...tai miten voisi testata irtonaisen mittariston.
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Joo.. mulla oli Viton mittari palasina pöydällä, mutta mä siitä mitään tajunnut, heh.. pelkkä piirilevy, mutta vika on aika erikoinen, luulen että lämpömittarilla on jotain tekemistä siinä, ja luulisin että tämä vika on kaikissa Vitoissa joissa on samalla tavalla kytketty tupla eberit.. ajo-eberi ei toimi lainkaan kun mittaristo on pimeänä, eli hakee tietoa moottorin lämpömittarista, samaan rysään on jotenkin sidoksissa lämmityslaitteen puhaltimen katkaisija, kun toimii vain täysillä.
En huomannut ottaa kuvia siitä..



veskola- kiinnostaiskos tutustua tuohon vikaan? Kohtuullista korvausta vastaan tietysti.
108cdi vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:Aloitimme episodin II poistamalla autosta etuputken, jossa tuo ikävä kissa lymyili. Näytimme heti paikan minne moinen insinöörin tekele joutaa.
[ http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/w638_99_004.jpg ]
Pssst...kylillä kuului huhu, että tuommonen projektiputki on ihan käypä putki 8)
peksu kirjoitti:veskola- kiinnostaiskos tutustua tuohon vikaan? Kohtuullista korvausta vastaan tietysti.
Rahaa mää en tartte :lol: ja mutta vapaa-aika on kortilla. Yleensä en halua korjata muiden vehkeitä kun minulla on semmoinen tapa, että ne vehkeet ensin hajoavat ja sitten ne korjataan isolla rahalla.

Tuutko sinä rakentaan verannan katon mulle :lol:

Otappas purkaen se mittari ja nappaa kovasti kuvia...jos vaikka keksitään mitä kannattaa ruveta tarkistelemaan ja miten.
Vastaa Viestiin