.
No joo, jatketaanpas vaikka tänne.
Karalan Mika luona on nyt käyty.
Univelkoja on nukuttu pois ja kaakanoita käyty katteleen.
Teholappua ei nyt ole näytille. Keskeneräistä työtä ei kannata esitellä.
Tehot jäi vähän päälle sadanviidenkymmenen kw,n.
Ilma loppuu kesken, ja leikkaa tehonnousun.
Ilmeisesti näilläkin syötöillä yli 10 kw jää nyt puuttumaan. (Auto on siis säädetty "savuttomaksi")
Tehokäyrän lopussa ei enää ole "nousua" ollenkaan, vaan se on tasainen huomattavasti yli neljään tonniin.
Kolmentuhannen jälkeen, täyskaasulla ahtopaineet "romahtaa" (laskee nopeasti) 1,6,sta- 1,3,een, ja moottori alkaa savuttamaan. Ohjelman pyyntö on kuitenkin 1,6,n ahtopaineeksi koko ajan. Syöttö on kohdillaan, koska heti, kun paineet laskee, niin savu ilmaantuu.
Ilmiö tuntuisi olevan voimakkaimmillaan pienemmillä vaihteilla, ja näytöstäisi, että ahtopaineen laskunopeus hidastuisi, kun vaihteet suurenee. Täytyy joku yönseutu koettaa paneutua asiaan.
Joko ohjelman "sisään" on rakennettu jonkinlainen "turvajärjestelmä", joka alentaa ahtopaineen, kun määrätyt parametrit ylittyy, tai pakoputki alkaa ahdistamaan, tai imupuoli ahdistaa, tai ahtopaineen säädössä on vika. Muuta syytä ei nyt tule mieleen.
Täytyy ilmeisesti ostaa nyt mittari, jolla saa mitattua ali- ja ylipainetta, ja itse nyt voi ainakin tuon imu- ja pakputkiston riittävyyden mitata, ja tarvittaessa korjata tilanteen.
No liian helpostihan tämä nyt meinasikin käydä.
Tehon "puute" olikin nyt ainoa huono puoli asiassa, muilta osin homma onnistui erinomaisesti.
Ruiskutusaika on nyt niin lyhyt, ettei savua tule. Moottorin vetävät kierrokset yltää helposti neljään ja puoleen tuhanteen. Veto alkaa topakasti jo 1500,sta. Ahtamatonkin syöttö on niin voimakas, että kaikilla vaihteilla käyttökelpoiset kierrokset alkaa tonnista. Tasakaasulla ahdot tipahtaa todella alas, eikä siis aiheuta ylim. rasitusta.
Vääntöjen rajoituskin onnistui hyvin. Vauhtipyrän kestokyky on kyllä nyt hyödynnetty varmasti täysimääräisesti. Väännöt on kahdessa tonnissa hiukan yli 400 ja kolmessa tonnissa hiukan yli 450, josta ne kääntyy laskuun. Auto ei vapise eikä tutise, eikä kuulu mitään ylimääräistä.
Viitosella, joka tuntuu olevan suorin vaihde, saattaa joissain tiukemmissa tilanteissa olla aistittavissa jonkinlainen "häivähdys" vauhtipyörä suunnasta.
Sanalla sanoen, auto on ikäänkuin hiukan tehokkaanpi vakiomalli, onko se sitten hyvä vai huono, on itse kunkin omassa vallaassaan.
Nyt tulee rakenteluun pieni katkos, mutta ehkäpä myöhemmin sysyllä olisi jo jotain päivitystä tiedossa.
Kiitokset Mikalle ahkeroinnista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5