Onko kukaan muu ollu mersun kanssa kolarissa?
Onko kukaan muu ollu mersun kanssa kolarissa?
Mun piti kerran mennä Lahteen tekemään jarruremppaa
katsastusta varten (tammikuussa v.2000).
Mies kolaroi american pakettiautolla risteyksestä kolmion takaa (raaputtamattomilla laseilla)mersuni
ja autoni nokka lyheni metrillä (Mersu 123).
Minulle ei käynyt mitään ainoastaan vettä polvessa. Kolarin syypäällä meni solisluita poikki. Vauhti oli 80 kilometriä tunnissa.
Se mersu meni lunastukseen. Samoin american van. Goodbye Ernst Heinrich -77.
katsastusta varten (tammikuussa v.2000).
Mies kolaroi american pakettiautolla risteyksestä kolmion takaa (raaputtamattomilla laseilla)mersuni
ja autoni nokka lyheni metrillä (Mersu 123).
Minulle ei käynyt mitään ainoastaan vettä polvessa. Kolarin syypäällä meni solisluita poikki. Vauhti oli 80 kilometriä tunnissa.
Se mersu meni lunastukseen. Samoin american van. Goodbye Ernst Heinrich -77.
Re: Onko kukaan muu ollu mersun kanssa kolarissa?
W124:llä ajoin moottoritiellä reipasta tahtia päin kuormasta pudonnutta tukkia. Tukki pötkötti vasemmalla kaistalla tasan poikittain menosuuntaan nähden. Koska oli syksyisen pimeää en ehtinyt nähdä siitä kuin vilahduksen ennenkuin jysähti. Onneksi tukki oli poikittain. Jos olisin tullut siihen vinottain olisin nähtävästi päätynyt kattokerhoon, mutta nyt menin yli. Isku tuli n. sentin verran puskurin alle, sieltä se jatkui repien pohjapanssarin koneen alle. Koneen kannattiment joustivat viitisen senttiä ja sitten vastaan tulivat eturenkaat. Pyörät menivät vinkkeliin, mutta saivat autonkin nousemaan sen verran ylöspäin että taaempana ei enää osunut kuin vähän takapyöriin. Luonnollisesti jäin tien päälle, mutta hengissä. TVH maksoi auton takaisin kuntoon eikä mikään mennyt oikeasti pahasti kieroon.
W202:lla pöksähdimme liukkaalla kävelyvauhtia yhden 900-Volvon kanssa nokkakulmat yhteen. Vauhtia ei ollut kuin sen verran, että ehdimme ihan rauhassa katsella Volvo-kuskin kanssa toisiamme ennenkuin rytisi. Itse ehdin jopa murehtia, että toivottavasti airbagit eivät poksahda. Eli hengenhätää ei ollut. Mutta kun on tarpeeksi liukasta, auto ei pysähdy eikä käänny vaikka kuinka yrittäisi...
Koskapa C:ssä oli insinööri nähtävästi ajatellut törmäysenergian sitomista rakenteisiin, ja konehuoneen puolelta löytyi aika paljon kaikkia elektroniikkasysteemejä, remontti oli kamalan hintainen. Kolhu oli niin pieni että kakkosnelosessa sen oikominen olisi maksanut (ei Vehossa) ehkä 7000 mk. W202:ssa kaikenmaailman piirikortit olivat saaneet tärähdyksiä ja niitä piti uusia. Pelkkien osien hinta oli liki 25000 mk.
Ai niin, airbagit eivät poksahtaneet
-T
W202:lla pöksähdimme liukkaalla kävelyvauhtia yhden 900-Volvon kanssa nokkakulmat yhteen. Vauhtia ei ollut kuin sen verran, että ehdimme ihan rauhassa katsella Volvo-kuskin kanssa toisiamme ennenkuin rytisi. Itse ehdin jopa murehtia, että toivottavasti airbagit eivät poksahda. Eli hengenhätää ei ollut. Mutta kun on tarpeeksi liukasta, auto ei pysähdy eikä käänny vaikka kuinka yrittäisi...


Ai niin, airbagit eivät poksahtaneet

-T
Marraskuu -98
Ajelin silloisella farmari 123 koppasella vt8 pitkin hieman ennen Nousiaisia.. Ilma oli sellanen sohjokeli.. hieman räntää tuli kello oli n 22 ja huomaan kun vastaatulevan kaistalla alkoi Saab 900 otttaa keskikaistan sohjosta vauhtia.. ja vaikka koitin väistää pyörivää "karuselliä" niin se vaan nappasi MB:n keulasta hieman.. ja sitten töytäisyn voimasta.. mentiin ojanpohjaa.. ( onneks osuin valotolppien väliin )
Lopputulos oli.. polvi kipeä , auto lunastukseen ja suorastaan vi*****
Vastapuolen pariskunta aivotärähdys, peukalo pakettin. ja päänsärkyä.. ja auto lunastukseen.
Saab lyheni metrillä ja mersun kori kyllä kärsi pienen vääntymän, mutta vakuutusyhtiö tahtoi lunastaa sen, kun oli korinvaihtoprojektipeli
Pikkasen harmittaa.. laitettiin auton kaikki alustan osat kuntoon, uudet renkaat, kytkinlevyt vaihdettiin, konepelti maalattin.. ja sitten alkaa karuselli ..
Mutta pääasia.. ei pahoja vahinkoja ihmisille
Lopputulos oli.. polvi kipeä , auto lunastukseen ja suorastaan vi*****

Vastapuolen pariskunta aivotärähdys, peukalo pakettin. ja päänsärkyä.. ja auto lunastukseen.
Saab lyheni metrillä ja mersun kori kyllä kärsi pienen vääntymän, mutta vakuutusyhtiö tahtoi lunastaa sen, kun oli korinvaihtoprojektipeli

Pikkasen harmittaa.. laitettiin auton kaikki alustan osat kuntoon, uudet renkaat, kytkinlevyt vaihdettiin, konepelti maalattin.. ja sitten alkaa karuselli ..
Mutta pääasia.. ei pahoja vahinkoja ihmisille

Entinen 220D w115 pari kertaa katon kautta ympäri Corollaa väistäessä. Pirulainen tyrkkäsi sivutieltä kolmion takaa eteen ja meikä väistämään soratiellä 90 km/h vauhdista 5 viikon ajokokemuksella... Ei pysyny tiellä ja ojasta noustessa sain mesen pyörähtelemään...
Viime keväänä täräytin ihan omaa tyhmyyttäni yhden Astra-farmarin perään. Puskuria ja maskia mutkalle.
Onneksi oli tarkoitus muutenkin uusia maski ja ehjä oli jo odottamassa. 
Viime keväänä täräytin ihan omaa tyhmyyttäni yhden Astra-farmarin perään. Puskuria ja maskia mutkalle.


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Valitettavaa on, että henkilövahinkoja sattuu ja jostain syystä tähden "ympärillä" oleva pelti on kallista korjata mutta olen kuullut vakuutusyhtiön tarkastajan sanoneen, että usein pahankin kolarin jälkeen MB:n kuljettaja nousee autostaan omin avuin ja pieniä vahinkoja saaneena mutta vastapelaaja joudutaan monasti leikkaamaan/raivaamaan omasta kulkupelistään. Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81
Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81
Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Ja Volvoista puhutaan samaa....jtuukka kirjoitti:Valitettavaa on, että henkilövahinkoja sattuu ja jostain syystä tähden "ympärillä" oleva pelti on kallista korjata mutta olen kuullut vakuutusyhtiön tarkastajan sanoneen, että usein pahankin kolarin jälkeen MB:n kuljettaja nousee autostaan omin avuin ja pieniä vahinkoja saaneena mutta vastapelaaja joudutaan monasti leikkaamaan/raivaamaan omasta kulkupelistään. Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Niin mille rahoille? Jos vaikka ajattelee tuota 1972 220D entistä taksia, millä meikä veti kattokerhoon. Ei ole hirvittävä hankintahinta!jtuukka kirjoitti:Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Nyt keväällä 2001 vuoden Almera tuli oikeaan etulokasuojaan/-pyörään, juuri kun olin vaihtanut alumiinivanteet alle. Jälkiseurauksia korjataan edelleen, ei sillä että vauriot olisivat niin pahat (uusi etulokari ja ylätukivarsi, plus lyhdyn lasi) mutta samalla tuli toteutettua perusteellinen remontti. Almerasta tuli nesteet pihalle + keula lyheni aikalailla. Pussit ei tosin lauenneet. Osui kuulemma pehmeään kohtaan (Almeraa). Vähimmillään olisi mersun kolarivauriokorjaus maksanut n. 250 € (lokari 125€, käytetty alatukivarsi 10€, lyhty 7€ plus muuta sälää ja maalit n 100€) Niketin korjauskustannukset oli n. 6000€... 
Pysyn Mersulinjalla vastakin ja yritän aivopestä kaikki tutut ja perheenjäsenet myös mersuisteiksi...
Ps. Nyt kun ostaa pystärin niin saa rahoille eniten vastinetta, kohta ne hinnat nousee...

Pysyn Mersulinjalla vastakin ja yritän aivopestä kaikki tutut ja perheenjäsenet myös mersuisteiksi...

Ps. Nyt kun ostaa pystärin niin saa rahoille eniten vastinetta, kohta ne hinnat nousee...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Eiköhän se johdu siitä että mersut ovat ns. "isoja" autoja. Eli painavan mersun törmäys energia on suuri, jolloin kevyempi auto antaa enemmän periksi.jtuukka kirjoitti:Valitettavaa on, että henkilövahinkoja sattuu ja jostain syystä tähden "ympärillä" oleva pelti on kallista korjata mutta olen kuullut vakuutusyhtiön tarkastajan sanoneen, että usein pahankin kolarin jälkeen MB:n kuljettaja nousee autostaan omin avuin ja pieniä vahinkoja saaneena mutta vastapelaaja joudutaan monasti leikkaamaan/raivaamaan omasta kulkupelistään. Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
Tuo energian sitominen perustuu siihen, että se nokka painuu kasaan eli kyllä vaurioita tulee ja paljon jos "energiaa sidotaan". Törmäys/liike-energia muuttuu mekaaniseksi pellin vääntyessä jotekin hallitusti insinöörien suunnittelemalla tavalla. Olikohan se näin?riisseli kirjoitti:nokka sitoo energiaa niinhän?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
En ole ollut, enkä toivottavasti koskaan joudu kolariin, mutta vanhempani on muutamissa kolareissa ollut.
Kaivelin tossa vähän arkistoja ja löysin yhden mielenkiintoisen jutun.


Risteyksessä oli joku aika sitten muuttunut väistämisvelvollisuus ja ukon mese otti vähän osumaa, kun auto tuli eteen
Arvatkaas auton malli ja vuosi
Kaivelin tossa vähän arkistoja ja löysin yhden mielenkiintoisen jutun.


Risteyksessä oli joku aika sitten muuttunut väistämisvelvollisuus ja ukon mese otti vähän osumaa, kun auto tuli eteen

Arvatkaas auton malli ja vuosi

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Taitaa olla w110 ja niitähän tehtiin vuodesta 1959 vuoteen 1967. Vai? Arvataan, että 200D 1966. Jos tapahtumavuotta arvuutat, niin sehän näkyy lehtileikkeestä! 
EDIT: Tästäkin kuvasta huomaa, miten mesenaatissa jo tuolloin oli turvakori. Nokka on painunut "siististi" kasaan, mutta matkustamo on ehjä ja etuovetkin koskemattomat.

EDIT: Tästäkin kuvasta huomaa, miten mesenaatissa jo tuolloin oli turvakori. Nokka on painunut "siististi" kasaan, mutta matkustamo on ehjä ja etuovetkin koskemattomat.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ei olis kannattanut alkaa arvailemaan. Nyt tuli käytettyä ainakin vuoden verran kiintiöityä tuuria!Pepekyy kirjoitti:No höh. Oliko tämä noin helppo.saul kirjoitti:Taitaa olla w110........ Arvataan, että 200D 1966. Jos tapahtumavuotta arvuutat, niin sehän näkyy lehtileikkeestä!Eli täydet 10 pistettä

Tai sitten ei olis kannattanut tunnustaa tätä arvausta.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
No onhan se, mutta nyt sieltä on turha mitään odottaa, kun se onnistuneiden arvausten kiintiö tuli täyteen tämän kanssa.Pepekyy kirjoitti:Onhan sulla lotto vetämässä


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial