Onko kukaan muu ollu mersun kanssa kolarissa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
riisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 09.08.2003 08:05

Onko kukaan muu ollu mersun kanssa kolarissa?

Viesti Kirjoittaja riisseli »

Mun piti kerran mennä Lahteen tekemään jarruremppaa
katsastusta varten (tammikuussa v.2000).
Mies kolaroi american pakettiautolla risteyksestä kolmion takaa (raaputtamattomilla laseilla)mersuni
ja autoni nokka lyheni metrillä (Mersu 123).
Minulle ei käynyt mitään ainoastaan vettä polvessa. Kolarin syypäällä meni solisluita poikki. Vauhti oli 80 kilometriä tunnissa.
Se mersu meni lunastukseen. Samoin american van. Goodbye Ernst Heinrich -77.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Onko kukaan muu ollu mersun kanssa kolarissa?

Viesti Kirjoittaja eerola »

W124:llä ajoin moottoritiellä reipasta tahtia päin kuormasta pudonnutta tukkia. Tukki pötkötti vasemmalla kaistalla tasan poikittain menosuuntaan nähden. Koska oli syksyisen pimeää en ehtinyt nähdä siitä kuin vilahduksen ennenkuin jysähti. Onneksi tukki oli poikittain. Jos olisin tullut siihen vinottain olisin nähtävästi päätynyt kattokerhoon, mutta nyt menin yli. Isku tuli n. sentin verran puskurin alle, sieltä se jatkui repien pohjapanssarin koneen alle. Koneen kannattiment joustivat viitisen senttiä ja sitten vastaan tulivat eturenkaat. Pyörät menivät vinkkeliin, mutta saivat autonkin nousemaan sen verran ylöspäin että taaempana ei enää osunut kuin vähän takapyöriin. Luonnollisesti jäin tien päälle, mutta hengissä. TVH maksoi auton takaisin kuntoon eikä mikään mennyt oikeasti pahasti kieroon.

W202:lla pöksähdimme liukkaalla kävelyvauhtia yhden 900-Volvon kanssa nokkakulmat yhteen. Vauhtia ei ollut kuin sen verran, että ehdimme ihan rauhassa katsella Volvo-kuskin kanssa toisiamme ennenkuin rytisi. Itse ehdin jopa murehtia, että toivottavasti airbagit eivät poksahda. Eli hengenhätää ei ollut. Mutta kun on tarpeeksi liukasta, auto ei pysähdy eikä käänny vaikka kuinka yrittäisi... :wink: Koskapa C:ssä oli insinööri nähtävästi ajatellut törmäysenergian sitomista rakenteisiin, ja konehuoneen puolelta löytyi aika paljon kaikkia elektroniikkasysteemejä, remontti oli kamalan hintainen. Kolhu oli niin pieni että kakkosnelosessa sen oikominen olisi maksanut (ei Vehossa) ehkä 7000 mk. W202:ssa kaikenmaailman piirikortit olivat saaneet tärähdyksiä ja niitä piti uusia. Pelkkien osien hinta oli liki 25000 mk. :lol:

Ai niin, airbagit eivät poksahtaneet :wink:


-T
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Marraskuu -98

Viesti Kirjoittaja JS »

Ajelin silloisella farmari 123 koppasella vt8 pitkin hieman ennen Nousiaisia.. Ilma oli sellanen sohjokeli.. hieman räntää tuli kello oli n 22 ja huomaan kun vastaatulevan kaistalla alkoi Saab 900 otttaa keskikaistan sohjosta vauhtia.. ja vaikka koitin väistää pyörivää "karuselliä" niin se vaan nappasi MB:n keulasta hieman.. ja sitten töytäisyn voimasta.. mentiin ojanpohjaa.. ( onneks osuin valotolppien väliin )

Lopputulos oli.. polvi kipeä , auto lunastukseen ja suorastaan vi***** :oops:

Vastapuolen pariskunta aivotärähdys, peukalo pakettin. ja päänsärkyä.. ja auto lunastukseen.

Saab lyheni metrillä ja mersun kori kyllä kärsi pienen vääntymän, mutta vakuutusyhtiö tahtoi lunastaa sen, kun oli korinvaihtoprojektipeli ;)

Pikkasen harmittaa.. laitettiin auton kaikki alustan osat kuntoon, uudet renkaat, kytkinlevyt vaihdettiin, konepelti maalattin.. ja sitten alkaa karuselli ..

Mutta pääasia.. ei pahoja vahinkoja ihmisille :lol:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Entinen 220D w115 pari kertaa katon kautta ympäri Corollaa väistäessä. Pirulainen tyrkkäsi sivutieltä kolmion takaa eteen ja meikä väistämään soratiellä 90 km/h vauhdista 5 viikon ajokokemuksella... Ei pysyny tiellä ja ojasta noustessa sain mesen pyörähtelemään...

Viime keväänä täräytin ihan omaa tyhmyyttäni yhden Astra-farmarin perään. Puskuria ja maskia mutkalle. :cry: Onneksi oli tarkoitus muutenkin uusia maski ja ehjä oli jo odottamassa. :?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Valitettavaa on, että henkilövahinkoja sattuu ja jostain syystä tähden "ympärillä" oleva pelti on kallista korjata mutta olen kuullut vakuutusyhtiön tarkastajan sanoneen, että usein pahankin kolarin jälkeen MB:n kuljettaja nousee autostaan omin avuin ja pieniä vahinkoja saaneena mutta vastapelaaja joudutaan monasti leikkaamaan/raivaamaan omasta kulkupelistään. Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

jtuukka kirjoitti:Valitettavaa on, että henkilövahinkoja sattuu ja jostain syystä tähden "ympärillä" oleva pelti on kallista korjata mutta olen kuullut vakuutusyhtiön tarkastajan sanoneen, että usein pahankin kolarin jälkeen MB:n kuljettaja nousee autostaan omin avuin ja pieniä vahinkoja saaneena mutta vastapelaaja joudutaan monasti leikkaamaan/raivaamaan omasta kulkupelistään. Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
Ja Volvoista puhutaan samaa....
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ajoin ensimmäisellä Mersulla hirven päälle tai oikeastaan alle,koska hirvi
pyörähti katon yli. W123 240D meni lunastukseen. Päätin, että pysyn
toistaiseksi 123-linjalla.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

jtuukka kirjoitti:Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
Niin mille rahoille? Jos vaikka ajattelee tuota 1972 220D entistä taksia, millä meikä veti kattokerhoon. Ei ole hirvittävä hankintahinta! :P
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt keväällä 2001 vuoden Almera tuli oikeaan etulokasuojaan/-pyörään, juuri kun olin vaihtanut alumiinivanteet alle. Jälkiseurauksia korjataan edelleen, ei sillä että vauriot olisivat niin pahat (uusi etulokari ja ylätukivarsi, plus lyhdyn lasi) mutta samalla tuli toteutettua perusteellinen remontti. Almerasta tuli nesteet pihalle + keula lyheni aikalailla. Pussit ei tosin lauenneet. Osui kuulemma pehmeään kohtaan (Almeraa). Vähimmillään olisi mersun kolarivauriokorjaus maksanut n. 250 € (lokari 125€, käytetty alatukivarsi 10€, lyhty 7€ plus muuta sälää ja maalit n 100€) Niketin korjauskustannukset oli n. 6000€... :shock:

Pysyn Mersulinjalla vastakin ja yritän aivopestä kaikki tutut ja perheenjäsenet myös mersuisteiksi... :P

Ps. Nyt kun ostaa pystärin niin saa rahoille eniten vastinetta, kohta ne hinnat nousee...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ma 20.10.2008 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

jtuukka kirjoitti:Valitettavaa on, että henkilövahinkoja sattuu ja jostain syystä tähden "ympärillä" oleva pelti on kallista korjata mutta olen kuullut vakuutusyhtiön tarkastajan sanoneen, että usein pahankin kolarin jälkeen MB:n kuljettaja nousee autostaan omin avuin ja pieniä vahinkoja saaneena mutta vastapelaaja joudutaan monasti leikkaamaan/raivaamaan omasta kulkupelistään. Ehkä saamme kuitenkin rahoillemme vastinetta...
Eiköhän se johdu siitä että mersut ovat ns. "isoja" autoja. Eli painavan mersun törmäys energia on suuri, jolloin kevyempi auto antaa enemmän periksi.
riisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 09.08.2003 08:05

Viesti Kirjoittaja riisseli »

chevy kärsi enemmän kuin 123 !
riisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 09.08.2003 08:05

Viesti Kirjoittaja riisseli »

nokka sitoo energiaa niinhän?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

riisseli kirjoitti:nokka sitoo energiaa niinhän?
Tuo energian sitominen perustuu siihen, että se nokka painuu kasaan eli kyllä vaurioita tulee ja paljon jos "energiaa sidotaan". Törmäys/liike-energia muuttuu mekaaniseksi pellin vääntyessä jotekin hallitusti insinöörien suunnittelemalla tavalla. Olikohan se näin? :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

En ole ollut, enkä toivottavasti koskaan joudu kolariin, mutta vanhempani on muutamissa kolareissa ollut.
Kaivelin tossa vähän arkistoja ja löysin yhden mielenkiintoisen jutun.




Kuva
Kuva

Risteyksessä oli joku aika sitten muuttunut väistämisvelvollisuus ja ukon mese otti vähän osumaa, kun auto tuli eteen :shock:
Arvatkaas auton malli ja vuosi :D
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Taitaa olla w110 ja niitähän tehtiin vuodesta 1959 vuoteen 1967. Vai? Arvataan, että 200D 1966. Jos tapahtumavuotta arvuutat, niin sehän näkyy lehtileikkeestä! :)

EDIT: Tästäkin kuvasta huomaa, miten mesenaatissa jo tuolloin oli turvakori. Nokka on painunut "siististi" kasaan, mutta matkustamo on ehjä ja etuovetkin koskemattomat.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

saul kirjoitti:Taitaa olla w110........ Arvataan, että 200D 1966. Jos tapahtumavuotta arvuutat, niin sehän näkyy lehtileikkeestä! :)
No höh. Oliko tämä noin helppo. :( Eli täydet 10 pistettä :D
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Pepekyy kirjoitti:
saul kirjoitti:Taitaa olla w110........ Arvataan, että 200D 1966. Jos tapahtumavuotta arvuutat, niin sehän näkyy lehtileikkeestä! :)
No höh. Oliko tämä noin helppo. :( Eli täydet 10 pistettä :D
Ei olis kannattanut alkaa arvailemaan. Nyt tuli käytettyä ainakin vuoden verran kiintiöityä tuuria! :D Kaikki muu tuon w110:nen jälkeen oli ihan hatusta...

Tai sitten ei olis kannattanut tunnustaa tätä arvausta. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Onhan sulla lotto vetämässä :wink:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Pepekyy kirjoitti:Onhan sulla lotto vetämässä :wink:
No onhan se, mutta nyt sieltä on turha mitään odottaa, kun se onnistuneiden arvausten kiintiö tuli täyteen tämän kanssa. :( :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin