E200CDI -00 turbon vaihto isompaan

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
On
~2,5 tuumainen, mutkissa hiukan vielä ohenee.
Takimmainen äänenvaimennin on vaihdettu paremmin virtaavaan.
Vastapainetta ei ole vielä mitattu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo

Tuolla vähän aiemmin olen kirjoitellut ilosanomaa pakoputken muutostyön autuudesta.

Paloviita tässä päivänä muutamana soitteli, ja suhtautui vähän skeptisemmin asiaan. Mutta täydellinen tollo kun olen, en silloin ottanut asiaa kuuleviin korviini.

Pakoputken avaruuden ja ahtimen aikaisen heräämisen välisestä yhteydestä en enää ole ollenkaan varma. Olen tainnut kuvitella koko asian.

Ahtimen heräämisvaiheessa ei vielä pakoputkessakaan taida olla minkänlaista vastapainetta, joka voisi ahtopaineen nousua vastustaa, se tulee peliin mukaan vasta sitten suuremmilla kierroksilla. Eli vaikuttaa lähinnä max tehon määrään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

tuikku kirjoitti:.Jos nyt joku viisi/kuusipyttyisen cdi,n omistaja lukee tämän, niin voisitteko mitata sen ilmansuodattimelta ahtimeen päin lähtevän imuputken lähdön halkaisijoita . Ahtimen puolelta ne ovatkin sitten samanlaisia.
Se käy myös helposti mittaamalla vanhasta ilmanputsarista (sisähalk.), noin millin tarkkuudella. Omassani se on 82mm.

Vastauksia voi lähetää tänne jatkoksi, liittyyhän se mukavasti alkup. otsikkoonkin.
Kävin äsken mittailemassa halkaisijoita ja tulokset olivat seuraavanlaisia:
- Ilmansuodatinkotelon sisältä lähtevä "suppilo" ennen ilmamassamittaria = 63mm
- ed mainitun mittarin ulostulon sisähalkaisija = 72 mm
- suodatinkotelolta lähtevän putken lähdän sisähalkaisija = 78 mm
- kyseisen putken "todellinen" sisähalkaisija= 70 mm.

Oli muuten käsittämättömän paskainen ilmansuodatin. Päivämäärät täsmäsi auton valmistusajankohtaan. Pitäiskö ryhtyä originaali puritanistiksi :lol: .
Samalla hämmästelin lievää öljyvuotoa venttiilikopan kannen saumasta. Syyksi paljastui kampikammion tuuletus "venttiilin" toisen o-renkaan jääminen asennusvaiheessa kurttuun :evil: .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kiitokset P.M.N.

Putki on siis sama, kun mullakin.
Avarammasta ei siis kannata, eikä tarvitsekkaan haaveilla.
Tämä kyllä riittää.

Ilmanpuutoksen syyksi on nyt myöhemmin varmistunut ohjelmaan sisäänrakennettu "turvatoimi".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Oletko tuikku tehnyt muutoksia tuolle ilmansuodatinkotelolle. Tuntuu tuo kotelon sisäinen lähtö olevan ahtain kohta koko ketjussa.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4766
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En ole, on alkuperäinen suodatin vielä mullakin. :lol:
Sen vaihto ei kait sitten kuulu mihinkään huoltoon.

Mitään eroa ei moottorin käyttäytymisessä huomaa, oli suodatin paikoillaan, tai ei.

Kyllä siitä putkesta pitää mahtua kulkemaan vielä monta lisähevostakin. :wink:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Samalla hämmästelin lievää öljyvuotoa venttiilikopan kannen saumasta. Syyksi paljastui kampikammion tuuletus "venttiilin" toisen o-renkaan jääminen asennusvaiheessa kurttuun :evil: .[/quote]

Taitaa kaikki Cdi koneet vuotaa(tai paremminkin hikoilla) jotain noilta kulmilta.
Loppuiko vuoto jos asialle jotain teit :?:
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Salapoliisityön lopputuloksena oli, että niillä kohdin ainoa öljyhikoilu/vuoto oli tullut juuri sen kurtussa olleen o-renkaan välistä. Vielä en ole ajanut, mutta täytyy tutkailla jatkossa lisää.
Toinen pieni vuoto näyttää olevan jossakin turbon alapuolella, koska se alipainekello on öljyn peitossa.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Entisessä autossa oli todella huomattava ero kun vaihtoi ensin putken 2.5" vapariputkesta 3,5" vastaavaan, ahdot nousi 0,3 kiloa ja koneen reagointi oli totaalisen erilaista. Kaikin puolin käynti varsinkin yläkierroksilla muuttui paljon vapaammaksi.

Sitten kun vaihdoin vielä 3" downpipen 4":seksi, parani koneen reagointi vielä huomattavasti, persdynolla tehoa tuli aika iloisesti, ja mikä tärkeintä, ahdin lähti mukaan huomattavasti helpommin kuin ennen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

heh, se 3 tuumaa on aika mehupilli kun siitä menee 500+ hv läpi.
Vastaa Viestiin