C 280 T 1997 automaattilaatikko prakaa - Nyt toimii taas!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Eli voinko olla luottavaisilla mielellä sen vuoksi, ettei kärryni laatikko ole kyseistä mallia tai ei kyseisiltä vuosilta joissa ongelmia esiintyy?
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kyllähän nuo kaikki tuntuvat olevan erittäin yksilöllisiä. Merkkiliikkeen antamalla huoltoneuvonnalla (ei tartte vaihtaa öljyjä), lyhentää varmastikin laatikon kestoikää. Kyllä sitä varmasti kaiken saa hajalle, jos vain yrittää, mutta kun edes pikkuisen pitää järjen päässä, kyllä ne kestäviä ovat.

Pelamolle, eikö sinulla ole tuo vanhempi neljävaihteinen, siinä ei tätä kyseistä ongelmaa tiettääkseni ole.

Mutta kuitenkin, on se sähkölaatikko siltikin niin mukava ajaa, että kyllä mulla seuraavissakin tulee olemaan samanlainen ja kun ittellä muutenkin on oikeastaan hyvää sanottavaa tosta kyseisestä kulkineesta. Kaikennäköisillä kulkineilla tässä itsekin tullut ajeltua ja jokaisessa ollut enemmän tai vähemmän remonttia, mutta kyllä mä siltikin olen sitä mieltä, että halvimmat kilsat ja oikeastaan mukavimmat, oon tolla tenavalla ajanut 8) 8)
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Tuc kirjoitti:Mjoo, tarkennetaan nyt vielä, että kysymys on 722.6xx-tyyppisten laatikoiden alkupään malleista, tulivatkos ne taas -97... tuntuu että nuo vähän vanhemmat W/S202:t ovat muutenkin vähän laadukkaamman oloisia.
Lisää lusikoita soppaan :lol: .

Erään germaanipumaskan mukaan ko. 722.6xx laatikko on esimmäiseksi ollut MB:n V6-8 moottoreissa (ehkä jo -95) ja 4/96 lähtien myös muissa moottoreissa.
Kestämisestä ensisijaista tietoo on kolmesta laatikonvaihdosta (yksilöidystä viasta ei tietoo, neulalaakeri :( ?) koneet 2*300TD, 1*320CDI eli kun tehot on yli 170hp näyttäisi särkymisriski olevan kasvamaan päin.

Taksikäytössä kaupunkiajossa pienempitehoisilla näyttää 500tkm olevan saavutettavissa hyvinkin.

Eikös ole oikeeta tietäjää . . . Jarkkoooo
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Itse olen nähnyt noita 722.6-sarjan laatikoita alkaen -96 vuodelta. Niitä parannettiin tuossa -99 vai -00, mutta vieläkin niissä näyttää olevan samoja neulalaakereita jotka saattavat aiheuttaa tuhon. Pitäisi melkein soitella Stuttgartiin ja kysyä että mitä on insseillä mielessä :D

Veekuutosten perässä niitä taisi tosiaan olla ekana, joskus monta monituista vuotta sitten semmoista ihmeteltiin läheisen Mersukorjaamon tiloissa, oli C240:n tekniikka lattialla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pasi H. kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ja vastaavasti yhtä helposti jätetään jotain tekemättä :!:
No jopas on hyvä luottamus! Jos ton verran luotatte vehoon niin minkä takia siellä käytte? Kukaan ei käske huoltamaan autoasi merkkiliikkeessä.
.
Ja minun autothan ei korjaamolla käy. Varsinkaan veholla.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Öljyt !!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D Automaatti lootassa kannattaa käyttää tehtaan (veho) omaa öljyä! ...on käytännössä kokeitu ja paremmaksi havaittu! ...60tkm välein vaihdettu ...1,53milj.km ja toimii ! :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Öljyt !!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja veskola »

cuuno kirjoitti::D Automaatti lootassa kannattaa käyttää tehtaan (veho) omaa öljyä! ...on käytännössä kokeitu ja paremmaksi havaittu! ...60tkm välein vaihdettu ...1,53milj.km ja toimii ! :D
Muita perusteluja ? Kokeilitko ajaa 1,5 miljoonnaa jollain toisellakin merkillä, joka sopii kyseiseen laatikkoon...

Ei sinänsä varmasti ole mitään vikaa mersun öljyssä, paitse ehkä se hinta 22€/litra ja se etten periaatteessa haluasisi ostaa ns. 'mersun' öljyä kun tuo mersu on käsittääkseni kuitenkin pikemminkin auton- kuin öljyntuottajalaitos.

Eikös Veho ole suomalainen maahantuoja :roll:, mersun öljyä on muuten KL varaosilla hyllyssä tuohon 22€ hintaan, Vehon hintaa en edes vaivaudu kysymään
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Niin,tuskin mersu sitä ölkkyä ite valmistaa,jonkun muun valmistama,vain mersun purkissa.TERE
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Tehoo on mutta ei vääntöä, vai miten se meni?

Viesti Kirjoittaja IsoE »

10jykä kirjoitti:koneet 2*300TD, 1*320CDI eli kun tehot on yli 170hp näyttäisi särkymisriski olevan kasvamaan päin.
Eiköhän se vääntö ne riko eikä hevosvoimat :? Siis yleensä...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Alko kiinnostaa, jotta minkähänlaista laatikkoa tossa -02 W203 200kompressorissa käytetään? Liekkö siinä kestävämpää palikkaa käytetty?
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Antti V kirjoitti:On kuulemma ensi oire tossa laatikossa, kun se laakeri alkaa pettämään, nykiminen 3 ja 4 vaihteella. Niin ja noita laatikoita on ollut jo vuodesta -96, vaikka Veho muuta väittääkin
:wink:
Oh no... Mulla 1999 Cee ja 722.612 loota, ja nykiminen on alkanut jonkin aikaa sitten, pahentunut vaan aikaa myöten. 3, 4 ja 5 vaihteilla nykii kullakin. 1/2 ei tietoa. Tietty nykiminen voi johtua noista polttoainejärjestelmän ilmavuodoista joista mm. tässä topicissa avauduin, joita en ole edelleenkään saanut kuriin. Tuc, alkoiko sulla nykiminen ennen lopullista tuhoa?

Tän forumin lukeminen tekee vainoharhaiseksi... :roll:
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Päivän tässä kattelin eri pumaskoista että onko mitään :? järjellistä yhteyttä seikalla auton vuosimalli -- 722.6xx laatikon tyyppi.
Lopputulos että EI MITÄÄN TOLKKUA :evil: .
Vai osaako joku selvittää nämä:

W210 200CDI -99 laatikko 722.605
W210 290TD -97 laatikko 722.613 (oma peli)
W202 (C280 -97) laatikko 722.606
W202 (C280 -99) laatikko 722.612

Auton kantakortista näkyy laatikon järjestysnro. joka omassa on n.231 491.
Laatikoissa näyttäis jnro.n. 100 000 kohdalla tehdyn monta muutosta juuri planeettapyärästö/laakerointi kohdalla. Seuraavat isommat muutokset ovat n 500 000 kohdalla.
Lienee erot softapuolella.

Mikkop:lle: Tieto lisää tuskaa :lol: .
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Tuntuu näitä laatikkovaihtoehtoja riittävän. Mulla lukee 722626 tuon vahteisto numeron kohdalla.
Mahtaako tuo kestää, jos vaikka vierailisi Karalalla :roll: .
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Noitten kuutoslaatikoitten fyysiset erot ovat lähinnä kitkalevyjen määrissä, ja joissain isompien koneitten lootissa on vähän erilaiset välitykset.

Ja ohjauspuolella uskoisin olevan myöskin eroja.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

10jykä kirjoitti: W210 200CDI -99 laatikko 722.605
W210 290TD -97 laatikko 722.613 (oma peli)
W202 (C280 -97) laatikko 722.606
W202 (C280 -99) laatikko 722.612
Ja lisätään soppaan W202 (C250 turbodiesel -96) laatikko 722.612

Ja mikkop, nykiikö se vain kiihdytyksessä, jos niin luultavasti ei ole kyse laatikko ongelmasta, mutta jos nykimistä on myös moottorijarrutuksessakin, niin tässävaiheessa laatikon huolto on huomattavasti halvempaa kuin täystuhon korjaaminen.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Antti V kirjoitti: Ja mikkop, nykiikö se vain kiihdytyksessä, jos niin luultavasti ei ole kyse laatikko ongelmasta, mutta jos nykimistä on myös moottorijarrutuksessakin, niin tässävaiheessa laatikon huolto on huomattavasti halvempaa kuin täystuhon korjaaminen.
Kiihdytyksissä tai moottorijarrutuksissa en ole vielä huomannut mitään nykimistä, tasaisella nopeudella, etenkin cruisella ajellessa ainoastaan.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

mikkop kirjoitti:
Antti V kirjoitti: Ja mikkop, nykiikö se vain kiihdytyksessä, jos niin luultavasti ei ole kyse laatikko ongelmasta, mutta jos nykimistä on myös moottorijarrutuksessakin, niin tässävaiheessa laatikon huolto on huomattavasti halvempaa kuin täystuhon korjaaminen.
Kiihdytyksissä tai moottorijarrutuksissa en ole vielä huomannut mitään nykimistä, tasaisella nopeudella, etenkin cruisella ajellessa ainoastaan.
Mites ootko huomannut asian silloin, kun ilmastointi on päällä, sillä sen nykimisen saattaa aiheuttaa myös ilmastoinnin kompura

Edit: näköjään samaa ajatteli jo generig :oops:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Generig kirjoitti: Ettei vain olisi ilmastoinnin kompura...
Hehe, toivottavasti ei, se kun on vaihdettu uuteen 1v sitten, myyjäliikkeen piikkiin onneksi :D Lisäksi mm. tänään ilmastointi oli koko ajan poissa kotiin ajellessani (EC nappi pohjassa). Eikä sen kytkeytymistä tavallisesti huomaa edes pienillää kierroksilla moottoritienopeuksista puhumattakaan..

EDIT: tää mersu onneksi sentään mikään KA oo... :twisted:
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Katselin tossa omaa VIN koodia ja törmäsin seuraavaan lootaan:
VIN WDB2021941F979460
Plant 67
Model C 200 CDI
Chassis 2021941F979460
Engine 611960 30 241823
Transmission 722699 02 216190Tyres
Primary CONTINENTAL
Order 0 0 529 11410
Lights VALEO
Delivery date 06.06.00
Dealer Finland (529)
Interior fabric "Heraclion" multi-black (781)
Paint
693 travertine beige metallic (с 01.01.1996)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
292 sidebag in front left and right (с 01.01.1994)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
800 Change of year of model, last figure shows new model year
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
937 taxi - strengthening kit (с 01.06.1995)
959 equipment package esprit (с 01.11.1992)
982 additional parts for Finland vehicle version (с 01.04.1990)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (с 01.06.1993)

Eli tommonen loota ois omassa kinnerissä. Mitä lie eroa muihin laatikoihin?
Samaa lootaa näyttäis olevan 203 korissakin ja isommissakin koneissa?

Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Finski kirjoitti:Katselin tossa omaa VIN koodia
800 Change of year of model, last figure shows new model year
Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
Autosi on vuosimallia 2000.

Edit

WIS sissä on listattu mikä loota missäkin mallissa on
W202 kohdalla oli muistaakseni noin 6-7 erilaista lootaa
Itselläni on .605 loota
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Hokke kirjoitti:
Finski kirjoitti:Katselin tossa omaa VIN koodia
800 Change of year of model, last figure shows new model year
Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
Autosi on vuosimallia 2000.


Eh kiitos! Onko tossa listassa muuta mitin ihmeellistä /tavallista?

Kukas meille selvittää noiden laatikoitten fyysiset /henkiset erot?
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Finski kirjoitti: Onko tossa listassa muuta mitin ihmeellistä /tavallista?
937 taxi - strengthening kit (с 01.06.1995)
Autosi on vanha taxi
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Hokke kirjoitti:
Finski kirjoitti: Onko tossa listassa muuta mitin ihmeellistä /tavallista?
937 taxi - strengthening kit (с 01.06.1995)
Autosi on vanha taxi
Vastaan että ei ole "vanha sisään oksennettu taxi lintta" :wink:
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

mikkop kirjoitti:
Antti V kirjoitti:On kuulemma ensi oire tossa laatikossa, kun se laakeri alkaa pettämään, nykiminen 3 ja 4 vaihteella. Niin ja noita laatikoita on ollut jo vuodesta -96, vaikka Veho muuta väittääkin
:wink:
Oh no... Mulla 1999 Cee ja 722.612 loota, ja nykiminen on alkanut jonkin aikaa sitten, pahentunut vaan aikaa myöten. 3, 4 ja 5 vaihteilla nykii kullakin. 1/2 ei tietoa. Tietty nykiminen voi johtua noista polttoainejärjestelmän ilmavuodoista joista mm. tässä topicissa avauduin, joita en ole edelleenkään saanut kuriin. Tuc, alkoiko sulla nykiminen ennen lopullista tuhoa?

Tän forumin lukeminen tekee vainoharhaiseksi... :roll:
Itselläni laatikon hajoaminen tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensin tuli ajettua Saksan autobaanoilla noin 150km/h:n keskinopeutta (60-220km/h) useita päiviä ja sen jälkeen Tanskan ja Ruotsin läpi vakionopeudensäädin tarkkaan nopeusrajoituksen puitteissa. En olisi voinu kuvitellakaan minkään olevan vialla, mutta yhtäkkiä vaihteisto oli kuin eri autosta.

Eli: se, että vaihteisto ei äännä ei tarkoita sitä ettei neulalaakeri olisi tekemässä kuolemaa. Nykiminen alkoi käytännössä samaan aikaan kuin rohina, joten jos vaihteisto nykii niin suosittelisin ottamaan helvetin vikkelään yhteyttä Siekkisiin! Siinä vaiheessa kun rohina alkaa on jo liian myöhäistä. Ehkä minulla kävi vain huono tuuri, mutta itse huolestuisin nykyisen tietämyksen varjolla suuresti jos vähänkin nykimistä ilmaantuisi.

Ehkä pitää sittenkin jatkossa turvautua manuaaliin, pitää vain hommata niin isokoneisia vehkeitä, että jaksavat vääntää vähän pienemmilläkin kierroksilla ettei ranne väsy vaihtamiseen ;)
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Toi laatikko näyttäs mulla olevan 722 616. Auto siis valmistettu 30.11.2001.
Hyvin toi laatikko on pelannut, vaan pitää kai se vielä toimiakin kun kilometrejä on vasta 56000 mittarissa.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuh hyvin mullakin pelasi ja sitten se vain yks aamu hajosi :o Semmosia ne tekniset laitteet ovat, telkkarikin pelasi kuin unelma ja nyt aivan paskana :evil:
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Iski mielenkiinto :shock: tutkia näiden alkupään 722.6 laatikoiden särkymisiä n. 200tkm. kohdalla myös muiden valtakuntien MB-foorumeilta.
Eli;
Yhteinen seikka nopeahkoon tuhoon näyttäisi olevan juuri aiemminkin mainitsemani teho (teho=momentti*kulmanopeus).
Mitä tehokkaanpi kone sitä suurempi riski, V6-12 koneiset mainittiin usein tuhon yhteydessä.

Useampikin saksan- ja engl.kielisen alueen "Siekkinen" arveli perimmäiseksi syylliseksi vaihteiston laakeroinnissa käytetyn pronssiliukulaakerin joka kuluessaan käy väljäksi.
Väljyyden seurauksena kohdistuu takimmaiseen planeettapyörästöön ja neulalaakerille taivutusta/värähtelyä mitä pidemmän päälle neulalaakeri ei ole suunniteltu kestämään ja sitten särkyy.

Liukulaakeri puolestaan kuluu vaihteisto-öljyyn kertyvien epäpuhtauksien seurauksena odotettua nopeammin, varsinkin jos noudatetaan MB:n "ei öljynvaihtoa" ohjetta.
Öljynvaihto-ohje lienee (?) myöhemmin kumottu mutta jo syntynyttä vauriota ei myöhäinen öljynvaihtokaan korjaa.
Tämä liukulakeri on myöhemmissä vaihteistoversioissa korvattu neulalaakerilla - ?.

Diagnoosi tuntuu järkeenkäyvältä koska (vaihteisto)öljyn vanhetessa ja likaantuessa sen kyky toimia liukulaakerissa "öljypatjana" laakeripintojen välissä heikkenee ja metalli-metalli kosketukset lisääntyvät ja ko. laakerivälys kasvaa.
Öljyn hyvä kunto on tarpeen etenkin tehokkaampien moottoreiden kohdalla.

Moottorissa kiertokangen/kampiakselin laakerit ovat myös liukulaakereita ja nehän kestävät jos vaan oikeansorttiset öljyt vaihdetaan ajoillaan.

Mitähän h-auton :? kone sanoisi jos yrittäisi ajaa 200tkm samoilla öljyillä ?.
Raskas kalusto ajaa kyllä mutta öljynsuodattimet/separaattorit ovat omaa luokkaansa.

Perimmäinen syy näyttäisi siis olleen tehtaan ajatus että vaihdeöljyjä ei tarvihe koskaan vaihtaa.
Valittu rakenne ei kuitenkaan ollut vielä siihen valmis.

Että tämmösiä pohti - kaikki ne särkyy kuitenkin aikanaan
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Vastaa Viestiin