C 280 T 1997 automaattilaatikko prakaa - Nyt toimii taas!
Kyllähän nuo kaikki tuntuvat olevan erittäin yksilöllisiä. Merkkiliikkeen antamalla huoltoneuvonnalla (ei tartte vaihtaa öljyjä), lyhentää varmastikin laatikon kestoikää. Kyllä sitä varmasti kaiken saa hajalle, jos vain yrittää, mutta kun edes pikkuisen pitää järjen päässä, kyllä ne kestäviä ovat.
Pelamolle, eikö sinulla ole tuo vanhempi neljävaihteinen, siinä ei tätä kyseistä ongelmaa tiettääkseni ole.
Mutta kuitenkin, on se sähkölaatikko siltikin niin mukava ajaa, että kyllä mulla seuraavissakin tulee olemaan samanlainen ja kun ittellä muutenkin on oikeastaan hyvää sanottavaa tosta kyseisestä kulkineesta. Kaikennäköisillä kulkineilla tässä itsekin tullut ajeltua ja jokaisessa ollut enemmän tai vähemmän remonttia, mutta kyllä mä siltikin olen sitä mieltä, että halvimmat kilsat ja oikeastaan mukavimmat, oon tolla tenavalla ajanut

Pelamolle, eikö sinulla ole tuo vanhempi neljävaihteinen, siinä ei tätä kyseistä ongelmaa tiettääkseni ole.
Mutta kuitenkin, on se sähkölaatikko siltikin niin mukava ajaa, että kyllä mulla seuraavissakin tulee olemaan samanlainen ja kun ittellä muutenkin on oikeastaan hyvää sanottavaa tosta kyseisestä kulkineesta. Kaikennäköisillä kulkineilla tässä itsekin tullut ajeltua ja jokaisessa ollut enemmän tai vähemmän remonttia, mutta kyllä mä siltikin olen sitä mieltä, että halvimmat kilsat ja oikeastaan mukavimmat, oon tolla tenavalla ajanut


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Lisää lusikoita soppaanTuc kirjoitti:Mjoo, tarkennetaan nyt vielä, että kysymys on 722.6xx-tyyppisten laatikoiden alkupään malleista, tulivatkos ne taas -97... tuntuu että nuo vähän vanhemmat W/S202:t ovat muutenkin vähän laadukkaamman oloisia.

Erään germaanipumaskan mukaan ko. 722.6xx laatikko on esimmäiseksi ollut MB:n V6-8 moottoreissa (ehkä jo -95) ja 4/96 lähtien myös muissa moottoreissa.
Kestämisestä ensisijaista tietoo on kolmesta laatikonvaihdosta (yksilöidystä viasta ei tietoo, neulalaakeri

Taksikäytössä kaupunkiajossa pienempitehoisilla näyttää 500tkm olevan saavutettavissa hyvinkin.
Eikös ole oikeeta tietäjää . . . Jarkkoooo
... kaikkee se saksalainen keksii ....
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Itse olen nähnyt noita 722.6-sarjan laatikoita alkaen -96 vuodelta. Niitä parannettiin tuossa -99 vai -00, mutta vieläkin niissä näyttää olevan samoja neulalaakereita jotka saattavat aiheuttaa tuhon. Pitäisi melkein soitella Stuttgartiin ja kysyä että mitä on insseillä mielessä 
Veekuutosten perässä niitä taisi tosiaan olla ekana, joskus monta monituista vuotta sitten semmoista ihmeteltiin läheisen Mersukorjaamon tiloissa, oli C240:n tekniikka lattialla.

Veekuutosten perässä niitä taisi tosiaan olla ekana, joskus monta monituista vuotta sitten semmoista ihmeteltiin läheisen Mersukorjaamon tiloissa, oli C240:n tekniikka lattialla.
Öljyt !!!!!!!!!!!!


Re: Öljyt !!!!!!!!!!!!
Muita perusteluja ? Kokeilitko ajaa 1,5 miljoonnaa jollain toisellakin merkillä, joka sopii kyseiseen laatikkoon...cuuno kirjoitti:Automaatti lootassa kannattaa käyttää tehtaan (veho) omaa öljyä! ...on käytännössä kokeitu ja paremmaksi havaittu! ...60tkm välein vaihdettu ...1,53milj.km ja toimii !
Ei sinänsä varmasti ole mitään vikaa mersun öljyssä, paitse ehkä se hinta 22€/litra ja se etten periaatteessa haluasisi ostaa ns. 'mersun' öljyä kun tuo mersu on käsittääkseni kuitenkin pikemminkin auton- kuin öljyntuottajalaitos.
Eikös Veho ole suomalainen maahantuoja

- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Tehoo on mutta ei vääntöä, vai miten se meni?
Eiköhän se vääntö ne riko eikä hevosvoimat10jykä kirjoitti:koneet 2*300TD, 1*320CDI eli kun tehot on yli 170hp näyttäisi särkymisriski olevan kasvamaan päin.

Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Alko kiinnostaa, jotta minkähänlaista laatikkoa tossa -02 W203 200kompressorissa käytetään? Liekkö siinä kestävämpää palikkaa käytetty?
W205 220d autom. AMG -15
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Oh no... Mulla 1999 Cee ja 722.612 loota, ja nykiminen on alkanut jonkin aikaa sitten, pahentunut vaan aikaa myöten. 3, 4 ja 5 vaihteilla nykii kullakin. 1/2 ei tietoa. Tietty nykiminen voi johtua noista polttoainejärjestelmän ilmavuodoista joista mm. tässä topicissa avauduin, joita en ole edelleenkään saanut kuriin. Tuc, alkoiko sulla nykiminen ennen lopullista tuhoa?Antti V kirjoitti:On kuulemma ensi oire tossa laatikossa, kun se laakeri alkaa pettämään, nykiminen 3 ja 4 vaihteella. Niin ja noita laatikoita on ollut jo vuodesta -96, vaikka Veho muuta väittääkin
Tän forumin lukeminen tekee vainoharhaiseksi...

VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Päivän tässä kattelin eri pumaskoista että onko mitään
järjellistä yhteyttä seikalla auton vuosimalli -- 722.6xx laatikon tyyppi.
Lopputulos että EI MITÄÄN TOLKKUA
.
Vai osaako joku selvittää nämä:
W210 200CDI -99 laatikko 722.605
W210 290TD -97 laatikko 722.613 (oma peli)
W202 (C280 -97) laatikko 722.606
W202 (C280 -99) laatikko 722.612
Auton kantakortista näkyy laatikon järjestysnro. joka omassa on n.231 491.
Laatikoissa näyttäis jnro.n. 100 000 kohdalla tehdyn monta muutosta juuri planeettapyärästö/laakerointi kohdalla. Seuraavat isommat muutokset ovat n 500 000 kohdalla.
Lienee erot softapuolella.
Mikkop:lle: Tieto lisää tuskaa
.

Lopputulos että EI MITÄÄN TOLKKUA

Vai osaako joku selvittää nämä:
W210 200CDI -99 laatikko 722.605
W210 290TD -97 laatikko 722.613 (oma peli)
W202 (C280 -97) laatikko 722.606
W202 (C280 -99) laatikko 722.612
Auton kantakortista näkyy laatikon järjestysnro. joka omassa on n.231 491.
Laatikoissa näyttäis jnro.n. 100 000 kohdalla tehdyn monta muutosta juuri planeettapyärästö/laakerointi kohdalla. Seuraavat isommat muutokset ovat n 500 000 kohdalla.
Lienee erot softapuolella.
Mikkop:lle: Tieto lisää tuskaa

... kaikkee se saksalainen keksii ....
Ja lisätään soppaan W202 (C250 turbodiesel -96) laatikko 722.61210jykä kirjoitti: W210 200CDI -99 laatikko 722.605
W210 290TD -97 laatikko 722.613 (oma peli)
W202 (C280 -97) laatikko 722.606
W202 (C280 -99) laatikko 722.612
Ja mikkop, nykiikö se vain kiihdytyksessä, jos niin luultavasti ei ole kyse laatikko ongelmasta, mutta jos nykimistä on myös moottorijarrutuksessakin, niin tässävaiheessa laatikon huolto on huomattavasti halvempaa kuin täystuhon korjaaminen.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Kiihdytyksissä tai moottorijarrutuksissa en ole vielä huomannut mitään nykimistä, tasaisella nopeudella, etenkin cruisella ajellessa ainoastaan.Antti V kirjoitti: Ja mikkop, nykiikö se vain kiihdytyksessä, jos niin luultavasti ei ole kyse laatikko ongelmasta, mutta jos nykimistä on myös moottorijarrutuksessakin, niin tässävaiheessa laatikon huolto on huomattavasti halvempaa kuin täystuhon korjaaminen.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Mites ootko huomannut asian silloin, kun ilmastointi on päällä, sillä sen nykimisen saattaa aiheuttaa myös ilmastoinnin kompuramikkop kirjoitti:Kiihdytyksissä tai moottorijarrutuksissa en ole vielä huomannut mitään nykimistä, tasaisella nopeudella, etenkin cruisella ajellessa ainoastaan.Antti V kirjoitti: Ja mikkop, nykiikö se vain kiihdytyksessä, jos niin luultavasti ei ole kyse laatikko ongelmasta, mutta jos nykimistä on myös moottorijarrutuksessakin, niin tässävaiheessa laatikon huolto on huomattavasti halvempaa kuin täystuhon korjaaminen.
Edit: näköjään samaa ajatteli jo generig

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Hehe, toivottavasti ei, se kun on vaihdettu uuteen 1v sitten, myyjäliikkeen piikkiin onneksiGenerig kirjoitti: Ettei vain olisi ilmastoinnin kompura...

EDIT: tää mersu onneksi sentään mikään KA oo...

VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Katselin tossa omaa VIN koodia ja törmäsin seuraavaan lootaan:
VIN WDB2021941F979460
Plant 67
Model C 200 CDI
Chassis 2021941F979460
Engine 611960 30 241823
Transmission 722699 02 216190Tyres
Primary CONTINENTAL
Order 0 0 529 11410
Lights VALEO
Delivery date 06.06.00
Dealer Finland (529)
Interior fabric "Heraclion" multi-black (781)
Paint
693 travertine beige metallic (с 01.01.1996)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
292 sidebag in front left and right (с 01.01.1994)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
800 Change of year of model, last figure shows new model year
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
937 taxi - strengthening kit (с 01.06.1995)
959 equipment package esprit (с 01.11.1992)
982 additional parts for Finland vehicle version (с 01.04.1990)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (с 01.06.1993)
Eli tommonen loota ois omassa kinnerissä. Mitä lie eroa muihin laatikoihin?
Samaa lootaa näyttäis olevan 203 korissakin ja isommissakin koneissa?
Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
VIN WDB2021941F979460
Plant 67
Model C 200 CDI
Chassis 2021941F979460
Engine 611960 30 241823
Transmission 722699 02 216190Tyres
Primary CONTINENTAL
Order 0 0 529 11410
Lights VALEO
Delivery date 06.06.00
Dealer Finland (529)
Interior fabric "Heraclion" multi-black (781)
Paint
693 travertine beige metallic (с 01.01.1996)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
292 sidebag in front left and right (с 01.01.1994)
423 5 speed automatic transmission / nag (с 01.03.1994)
471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
668
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
800 Change of year of model, last figure shows new model year
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
937 taxi - strengthening kit (с 01.06.1995)
959 equipment package esprit (с 01.11.1992)
982 additional parts for Finland vehicle version (с 01.04.1990)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (с 01.06.1993)
Eli tommonen loota ois omassa kinnerissä. Mitä lie eroa muihin laatikoihin?
Samaa lootaa näyttäis olevan 203 korissakin ja isommissakin koneissa?
Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
Autosi on vuosimallia 2000.Finski kirjoitti:Katselin tossa omaa VIN koodia
800 Change of year of model, last figure shows new model year
Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
Edit
WIS sissä on listattu mikä loota missäkin mallissa on
W202 kohdalla oli muistaakseni noin 6-7 erilaista lootaa
Itselläni on .605 loota
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Autosi on vuosimallia 2000.Hokke kirjoitti:Finski kirjoitti:Katselin tossa omaa VIN koodia
800 Change of year of model, last figure shows new model year
Offtopikkina mitä toi 800 rivi tarkoittaa?
Eh kiitos! Onko tossa listassa muuta mitin ihmeellistä /tavallista?
Kukas meille selvittää noiden laatikoitten fyysiset /henkiset erot?
Itselläni laatikon hajoaminen tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensin tuli ajettua Saksan autobaanoilla noin 150km/h:n keskinopeutta (60-220km/h) useita päiviä ja sen jälkeen Tanskan ja Ruotsin läpi vakionopeudensäädin tarkkaan nopeusrajoituksen puitteissa. En olisi voinu kuvitellakaan minkään olevan vialla, mutta yhtäkkiä vaihteisto oli kuin eri autosta.mikkop kirjoitti:Oh no... Mulla 1999 Cee ja 722.612 loota, ja nykiminen on alkanut jonkin aikaa sitten, pahentunut vaan aikaa myöten. 3, 4 ja 5 vaihteilla nykii kullakin. 1/2 ei tietoa. Tietty nykiminen voi johtua noista polttoainejärjestelmän ilmavuodoista joista mm. tässä topicissa avauduin, joita en ole edelleenkään saanut kuriin. Tuc, alkoiko sulla nykiminen ennen lopullista tuhoa?Antti V kirjoitti:On kuulemma ensi oire tossa laatikossa, kun se laakeri alkaa pettämään, nykiminen 3 ja 4 vaihteella. Niin ja noita laatikoita on ollut jo vuodesta -96, vaikka Veho muuta väittääkin
Tän forumin lukeminen tekee vainoharhaiseksi...
Eli: se, että vaihteisto ei äännä ei tarkoita sitä ettei neulalaakeri olisi tekemässä kuolemaa. Nykiminen alkoi käytännössä samaan aikaan kuin rohina, joten jos vaihteisto nykii niin suosittelisin ottamaan helvetin vikkelään yhteyttä Siekkisiin! Siinä vaiheessa kun rohina alkaa on jo liian myöhäistä. Ehkä minulla kävi vain huono tuuri, mutta itse huolestuisin nykyisen tietämyksen varjolla suuresti jos vähänkin nykimistä ilmaantuisi.
Ehkä pitää sittenkin jatkossa turvautua manuaaliin, pitää vain hommata niin isokoneisia vehkeitä, että jaksavat vääntää vähän pienemmilläkin kierroksilla ettei ranne väsy vaihtamiseen

Toi laatikko näyttäs mulla olevan 722 616. Auto siis valmistettu 30.11.2001.
Hyvin toi laatikko on pelannut, vaan pitää kai se vielä toimiakin kun kilometrejä on vasta 56000 mittarissa.
Hyvin toi laatikko on pelannut, vaan pitää kai se vielä toimiakin kun kilometrejä on vasta 56000 mittarissa.
W205 220d autom. AMG -15
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Iski mielenkiinto
tutkia näiden alkupään 722.6 laatikoiden särkymisiä n. 200tkm. kohdalla myös muiden valtakuntien MB-foorumeilta.
Eli;
Yhteinen seikka nopeahkoon tuhoon näyttäisi olevan juuri aiemminkin mainitsemani teho (teho=momentti*kulmanopeus).
Mitä tehokkaanpi kone sitä suurempi riski, V6-12 koneiset mainittiin usein tuhon yhteydessä.
Useampikin saksan- ja engl.kielisen alueen "Siekkinen" arveli perimmäiseksi syylliseksi vaihteiston laakeroinnissa käytetyn pronssiliukulaakerin joka kuluessaan käy väljäksi.
Väljyyden seurauksena kohdistuu takimmaiseen planeettapyörästöön ja neulalaakerille taivutusta/värähtelyä mitä pidemmän päälle neulalaakeri ei ole suunniteltu kestämään ja sitten särkyy.
Liukulaakeri puolestaan kuluu vaihteisto-öljyyn kertyvien epäpuhtauksien seurauksena odotettua nopeammin, varsinkin jos noudatetaan MB:n "ei öljynvaihtoa" ohjetta.
Öljynvaihto-ohje lienee (?) myöhemmin kumottu mutta jo syntynyttä vauriota ei myöhäinen öljynvaihtokaan korjaa.
Tämä liukulakeri on myöhemmissä vaihteistoversioissa korvattu neulalaakerilla - ?.
Diagnoosi tuntuu järkeenkäyvältä koska (vaihteisto)öljyn vanhetessa ja likaantuessa sen kyky toimia liukulaakerissa "öljypatjana" laakeripintojen välissä heikkenee ja metalli-metalli kosketukset lisääntyvät ja ko. laakerivälys kasvaa.
Öljyn hyvä kunto on tarpeen etenkin tehokkaampien moottoreiden kohdalla.
Moottorissa kiertokangen/kampiakselin laakerit ovat myös liukulaakereita ja nehän kestävät jos vaan oikeansorttiset öljyt vaihdetaan ajoillaan.
Mitähän h-auton
kone sanoisi jos yrittäisi ajaa 200tkm samoilla öljyillä ?.
Raskas kalusto ajaa kyllä mutta öljynsuodattimet/separaattorit ovat omaa luokkaansa.
Perimmäinen syy näyttäisi siis olleen tehtaan ajatus että vaihdeöljyjä ei tarvihe koskaan vaihtaa.
Valittu rakenne ei kuitenkaan ollut vielä siihen valmis.
Että tämmösiä pohti - kaikki ne särkyy kuitenkin aikanaan

Eli;
Yhteinen seikka nopeahkoon tuhoon näyttäisi olevan juuri aiemminkin mainitsemani teho (teho=momentti*kulmanopeus).
Mitä tehokkaanpi kone sitä suurempi riski, V6-12 koneiset mainittiin usein tuhon yhteydessä.
Useampikin saksan- ja engl.kielisen alueen "Siekkinen" arveli perimmäiseksi syylliseksi vaihteiston laakeroinnissa käytetyn pronssiliukulaakerin joka kuluessaan käy väljäksi.
Väljyyden seurauksena kohdistuu takimmaiseen planeettapyörästöön ja neulalaakerille taivutusta/värähtelyä mitä pidemmän päälle neulalaakeri ei ole suunniteltu kestämään ja sitten särkyy.
Liukulaakeri puolestaan kuluu vaihteisto-öljyyn kertyvien epäpuhtauksien seurauksena odotettua nopeammin, varsinkin jos noudatetaan MB:n "ei öljynvaihtoa" ohjetta.
Öljynvaihto-ohje lienee (?) myöhemmin kumottu mutta jo syntynyttä vauriota ei myöhäinen öljynvaihtokaan korjaa.
Tämä liukulakeri on myöhemmissä vaihteistoversioissa korvattu neulalaakerilla - ?.
Diagnoosi tuntuu järkeenkäyvältä koska (vaihteisto)öljyn vanhetessa ja likaantuessa sen kyky toimia liukulaakerissa "öljypatjana" laakeripintojen välissä heikkenee ja metalli-metalli kosketukset lisääntyvät ja ko. laakerivälys kasvaa.
Öljyn hyvä kunto on tarpeen etenkin tehokkaampien moottoreiden kohdalla.
Moottorissa kiertokangen/kampiakselin laakerit ovat myös liukulaakereita ja nehän kestävät jos vaan oikeansorttiset öljyt vaihdetaan ajoillaan.
Mitähän h-auton

Raskas kalusto ajaa kyllä mutta öljynsuodattimet/separaattorit ovat omaa luokkaansa.
Perimmäinen syy näyttäisi siis olleen tehtaan ajatus että vaihdeöljyjä ei tarvihe koskaan vaihtaa.
Valittu rakenne ei kuitenkaan ollut vielä siihen valmis.
Että tämmösiä pohti - kaikki ne särkyy kuitenkin aikanaan
... kaikkee se saksalainen keksii ....