Karvalakkimiehen W140
Karvalakkimiehen W140
Nonnii. Kuten tuolla offtopicissa uhosin, päivä piti sisällään W140-koeajon. Kahta en ehtinyt ajaa, eli se 400SE jäi odottamaan. Sitä vastoin salolaisesta merkkiliikkeestä ( www.specialmobil.fi ) nappasin pikatestiin tuttavani havitteleman -94 mallin kaks-kasikymppisen, väri 040 musta ja ajettu takuukilometrejä noin 130 000.
W140 on siitä merkillinen auto, että se näyttää vierellä seistessä perin järeältä -- sisällä hallissa. Niin moni muukin, mutta W140 antaa saman massiivisen vaikutelman myös pihalla.
Ensin pikasilmäykset pitkin koria. Maalipinnassa valoa vasten muutamia konepesun jälkiä, keulassa jokunen pieni kiveniskemä -- ainoa ruostepaikka oli takaluukun kantin sisäpinnassa. Ei näy ulos, ja 4 milliä pitkä jälki on helppo korjata vaikka itsekin.
Päällisin puolin W140 vaikuttaisi siis kestävän tuommoisen 11 vuotta ulkopinnaltaan varsin moitteitta -- verrataanpa vaan 210-korin keskimääräiseen tilanteeseen!
Sisällä jatkui sama ehjä linja -- siistiä, siistiä. Yksi tahra matossa, muuten auton voisi myydä suunnilleen uutena. Jopa mersun ei-niin-laadukkaan oloinen karvalankamatto oli iskussa. Pitkä miinus siitä, että osa kojetaulun valoista oli pimeänä. Auto oli ilman ilmastointia, ja lämppärin säätörullat ovat jotensakin halvan näköiset mustasta muovista tehdyt kiekot. Grr. (Siinä nelisatasessa olisi ollut automaatti-ilmastointi muuten).
Kaikki varusteet toimivat sähköpeilejä ja meikkipeilien valoja ja "peruutusviisareita" myöten, ainoastaan sähköantenni kangerteli.
Ei kun autoon ja baanalle. Kutonen käynnistyy arvokkaasti parin pyörähdyksen jälkeen ja käy nätisti. Ovea kiinni vetäessä huomaa uksen paksuuden, kerroslasi ei ole ainoa tukeva osa. D silmään, kattoluukku ja ikkuna kiinni ja Becker hiljaiselle. Puhallin pois päältä ja katso: sisälle ei kuulu kerrassansa mitään, ei sisältä ei ulkoa. Vaikuttavaa. Tukeva ihminen kuten allekirjoittanut kiroilee hetken penkin selkänojan kapeutta, mutta päättää sitten syöksyä liikenteen sekaan. W140 pyörähtää pihassa kokoonsa nähden ketterästi kadulle, ohjaus on melkein jenkkimäisen kevyt ja ainakin koeajoauton 225-renkailla palauttaa hitaassa ajossa mersunkin mittapuulla tahmeasti. Tien kolhut tuntuvat taajamanopeuksissa selkeästi, tuloksena jopa pientä epämukavuutta ja kumahtelua. Jos kuka on ajanut hyvää W123:aa, tietää käytöksen. W140 on muutenkin selkeästi mersun tuntuinen: sukulaisuutta W126:een tai W124:aan tai jopa C-malleihin ei tarvitse epäillä. Koeajoauton laatikko oli mukavin ikinä kokemani MB-automaatti. Varomattomalla kaasunkäytöllä auto ampaisi paikaltaan kyllä, muuten loota vaihtoi melkein GM:n tuotteiden veroisesti, mutta pienemmälle ei millään. Joko alasvaihtovaijerissa on kiristämistä tai laatikossa vikaa, mutta mielestäni 60 km/h nopeudesta kaasu pohjaan painettaesssa vaihteiston tulisi heittää neloselta ainakin kolmoselle.
Vauhdin tarpeeksi hiljentyessä tapahtuivat vaihdot pienemmälle kyllä oikein.
Ja entä sitten se 193 hv 2,8 litrainen kutonen painavan W140:n nokalla? Ei toivoton tapaus sittenkään. Mercefreakenin mukaan W140 S280 painaa 1890 kg -- tätä sopii verrata esim. allekirjoittaneen S124:aan: 1800 kiloa ja 180 hv. Tehopainosuhde lienee aika sama! Nopeusmittaria katsomalla ei tuo W140:kaan tuntunut raketilta, mutta toisaalta. Vilkaisepa hetki jalkakäytävän misuja, niin taulussa on sittenkin huomaamatta kovat lukemat. Mielenkiintoista, että muuten erittäin hiljaisessa autossa (sisustuksesta kuului ihan joku satunnainen nitkahdus isommissa montuissa) tuo koneen ääni kuuluu kovilla kierroksilla yllättävänkin selkeästi. Pehmeästi tosin, mutta kumeasti, ja sylinteriluvusta ei voi erehtyä. Liikennevalolähetyksessä 2,8:lla pärjää jos viitsii polkea, tosin silloin kulutusmittari huitelee 20 litrassa...
Huomio vielä jarruista ja jousituksesta. Jarruissa on samalla tavoin pitkäliikkeinen poljin kuin esim Opel Asconassa. Jaa, että mistäkö tiedän? No, tuota....
Ässän jälkeen omalla kakkosnelosella tuli otettua pari tosi äkkipysäystä.
W140:n paino tuntuu vakiokuntoisessa pelissä selvästi. Pidemmissä maantien heitoissa kori ei jää "lellumaan", mutta tekee selvästi isompaa ylös-alas liikettä ja kauemmin kuin joku nelimetrinen perhepirssi. Maantiellä ohjaus on tunnokas ja tarkempi kuin maastureissa, mutta jostain VW Golfista siirtyessä sittenkin aika hehtaaripyssy. Toisaalta ässä kulki voimakkaan puuskittaisessa sivutuulessa ihan itsekseen suoraan. Urheiluautoksi älköön kukaan W140:aa luulko.
Noin muuten sopeutuminen mastodontin ohjaamoon käy kyllä hyvin; napeissa ja namiskuukkeleissa ei ole kerrassansa mitään, mitä ei olisi pienemmissäkin lajitovereissa tavattu. Sitä vastoin jälkitunne on erilainen; W140:ssa ei tunnu tingityn mistään.
Lopuksi pari kuvaa.
Sivuprofiili
Hymy
Komentosilta
Eivät mitään valokuvataiteen mestariteoksia, vaan kesken koelenkin kiireesti otettuja. Kyllä niistä merkin tuntee.
W140 on siitä merkillinen auto, että se näyttää vierellä seistessä perin järeältä -- sisällä hallissa. Niin moni muukin, mutta W140 antaa saman massiivisen vaikutelman myös pihalla.
Ensin pikasilmäykset pitkin koria. Maalipinnassa valoa vasten muutamia konepesun jälkiä, keulassa jokunen pieni kiveniskemä -- ainoa ruostepaikka oli takaluukun kantin sisäpinnassa. Ei näy ulos, ja 4 milliä pitkä jälki on helppo korjata vaikka itsekin.
Päällisin puolin W140 vaikuttaisi siis kestävän tuommoisen 11 vuotta ulkopinnaltaan varsin moitteitta -- verrataanpa vaan 210-korin keskimääräiseen tilanteeseen!
Sisällä jatkui sama ehjä linja -- siistiä, siistiä. Yksi tahra matossa, muuten auton voisi myydä suunnilleen uutena. Jopa mersun ei-niin-laadukkaan oloinen karvalankamatto oli iskussa. Pitkä miinus siitä, että osa kojetaulun valoista oli pimeänä. Auto oli ilman ilmastointia, ja lämppärin säätörullat ovat jotensakin halvan näköiset mustasta muovista tehdyt kiekot. Grr. (Siinä nelisatasessa olisi ollut automaatti-ilmastointi muuten).
Kaikki varusteet toimivat sähköpeilejä ja meikkipeilien valoja ja "peruutusviisareita" myöten, ainoastaan sähköantenni kangerteli.
Ei kun autoon ja baanalle. Kutonen käynnistyy arvokkaasti parin pyörähdyksen jälkeen ja käy nätisti. Ovea kiinni vetäessä huomaa uksen paksuuden, kerroslasi ei ole ainoa tukeva osa. D silmään, kattoluukku ja ikkuna kiinni ja Becker hiljaiselle. Puhallin pois päältä ja katso: sisälle ei kuulu kerrassansa mitään, ei sisältä ei ulkoa. Vaikuttavaa. Tukeva ihminen kuten allekirjoittanut kiroilee hetken penkin selkänojan kapeutta, mutta päättää sitten syöksyä liikenteen sekaan. W140 pyörähtää pihassa kokoonsa nähden ketterästi kadulle, ohjaus on melkein jenkkimäisen kevyt ja ainakin koeajoauton 225-renkailla palauttaa hitaassa ajossa mersunkin mittapuulla tahmeasti. Tien kolhut tuntuvat taajamanopeuksissa selkeästi, tuloksena jopa pientä epämukavuutta ja kumahtelua. Jos kuka on ajanut hyvää W123:aa, tietää käytöksen. W140 on muutenkin selkeästi mersun tuntuinen: sukulaisuutta W126:een tai W124:aan tai jopa C-malleihin ei tarvitse epäillä. Koeajoauton laatikko oli mukavin ikinä kokemani MB-automaatti. Varomattomalla kaasunkäytöllä auto ampaisi paikaltaan kyllä, muuten loota vaihtoi melkein GM:n tuotteiden veroisesti, mutta pienemmälle ei millään. Joko alasvaihtovaijerissa on kiristämistä tai laatikossa vikaa, mutta mielestäni 60 km/h nopeudesta kaasu pohjaan painettaesssa vaihteiston tulisi heittää neloselta ainakin kolmoselle.
Vauhdin tarpeeksi hiljentyessä tapahtuivat vaihdot pienemmälle kyllä oikein.
Ja entä sitten se 193 hv 2,8 litrainen kutonen painavan W140:n nokalla? Ei toivoton tapaus sittenkään. Mercefreakenin mukaan W140 S280 painaa 1890 kg -- tätä sopii verrata esim. allekirjoittaneen S124:aan: 1800 kiloa ja 180 hv. Tehopainosuhde lienee aika sama! Nopeusmittaria katsomalla ei tuo W140:kaan tuntunut raketilta, mutta toisaalta. Vilkaisepa hetki jalkakäytävän misuja, niin taulussa on sittenkin huomaamatta kovat lukemat. Mielenkiintoista, että muuten erittäin hiljaisessa autossa (sisustuksesta kuului ihan joku satunnainen nitkahdus isommissa montuissa) tuo koneen ääni kuuluu kovilla kierroksilla yllättävänkin selkeästi. Pehmeästi tosin, mutta kumeasti, ja sylinteriluvusta ei voi erehtyä. Liikennevalolähetyksessä 2,8:lla pärjää jos viitsii polkea, tosin silloin kulutusmittari huitelee 20 litrassa...
Huomio vielä jarruista ja jousituksesta. Jarruissa on samalla tavoin pitkäliikkeinen poljin kuin esim Opel Asconassa. Jaa, että mistäkö tiedän? No, tuota....
Ässän jälkeen omalla kakkosnelosella tuli otettua pari tosi äkkipysäystä.
W140:n paino tuntuu vakiokuntoisessa pelissä selvästi. Pidemmissä maantien heitoissa kori ei jää "lellumaan", mutta tekee selvästi isompaa ylös-alas liikettä ja kauemmin kuin joku nelimetrinen perhepirssi. Maantiellä ohjaus on tunnokas ja tarkempi kuin maastureissa, mutta jostain VW Golfista siirtyessä sittenkin aika hehtaaripyssy. Toisaalta ässä kulki voimakkaan puuskittaisessa sivutuulessa ihan itsekseen suoraan. Urheiluautoksi älköön kukaan W140:aa luulko.
Noin muuten sopeutuminen mastodontin ohjaamoon käy kyllä hyvin; napeissa ja namiskuukkeleissa ei ole kerrassansa mitään, mitä ei olisi pienemmissäkin lajitovereissa tavattu. Sitä vastoin jälkitunne on erilainen; W140:ssa ei tunnu tingityn mistään.
Lopuksi pari kuvaa.
Sivuprofiili
Hymy
Komentosilta
Eivät mitään valokuvataiteen mestariteoksia, vaan kesken koelenkin kiireesti otettuja. Kyllä niistä merkin tuntee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Akun raportista ei saanut ihan 100%:sta varmuutta että kannattaako tommonen hankkia vaiko ei?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Minä en hanki, kun sitä ei saa nelivetona. Muuten olet asian ytimessä: laite oli juurikin jotain älyttömän vaikuttavaa mutta samalla kaikki on kuitenkin nähty. Toisaalta sehän se on ollut MB:n linja ja taika pitkin vuosikymmeniä.PM kirjoitti:Akun raportista ei saanut ihan 100%:sta varmuutta että kannattaako tommonen hankkia vaiko ei?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mukava raportti. Harvinaista sinänsä, että autossa on vielä alkupäreiset 16" 15-reikäiset vanteet. Eivät taida nauttia suurta kansansuosiota kuin tietyissä piireissä . Miltäköhän nuo näyttäisivät S124:n alla?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Taitaa olla 7,5x16 ET51 eli aika hiljaista on 124:sen kanssa. Sen sijaan R129:n 8x16 ET34 15-reikäiset voisivat olla aikas buenot. Aika usein on muuten noita settejä myynnissä Ebayssä... winkwinkTimo L. kirjoitti:Harvinaista sinänsä, että autossa on vielä alkupäreiset 16" 15-reikäiset vanteet. Eivät taida nauttia suurta kansansuosiota kuin tietyissä piireissä . Miltäköhän nuo näyttäisivät S124:n alla?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Hieno peli tuollainen karvalakkimallikin. On varmaan ilmastointi ollut todella kallis tuolloin kun ei muuten kalliiseen autoon ole sellaista hankittu. Valitettavan yleinen piirre vanhemmissa Suomi-autoissa yleensäkin.
Nuo sinänsä tyylikkäät 15-reikäiset näyttävät aika pieniltä tuolla alla...
Nuo sinänsä tyylikkäät 15-reikäiset näyttävät aika pieniltä tuolla alla...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Otsikko on kuvaava, värkki näyttää todella köyhälle verrattuna kaverin nelisataseen jossa on pähkinäpuut ja automaatti-ilmastointi.
Ei varmaan hyökkäile lapasesta tuolla koneella kun ei tee sitä sadan lisähepankaan voimin. Ässä on aina ässä, mutta nyt kyllä tuntuu että on säästetty väärässä paikassa. Pitäähän näissä sentään moottori ja varusteet olla.
Ei varmaan hyökkäile lapasesta tuolla koneella kun ei tee sitä sadan lisähepankaan voimin. Ässä on aina ässä, mutta nyt kyllä tuntuu että on säästetty väärässä paikassa. Pitäähän näissä sentään moottori ja varusteet olla.
...mutta riittänee kuitenkin vallan hyvin 40-50tkm:n vuosikertymällä käyttöautoksi vai onko 200D vieläkin kukko sillä tunkiolla?HVM kirjoitti:...värkki näyttää todella köyhälle verrattuna kaverin nelisataseen jossa on pähkinäpuut ja automaatti-ilmastointi...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Re: Karvalakkimiehen W140
Paljonkos oli hintaa, kun ei firman kotisivuilta löydy hinta kuin Mercedes-Benz S 500 4d A 1993 = 24900. Siinä ois rohee peli.Aku P kirjoitti:Nonnii. Kuten tuolla offtopicissa uhosin, päivä piti sisällään W140-koeajon. Kahta en ehtinyt ajaa, eli se 400SE jäi odottamaan. Sitä vastoin salolaisesta merkkiliikkeestä ( www.specialmobil.fi ) nappasin pikatestiin tuttavani havitteleman -94 mallin kaks-kasikymppisen, väri 040 musta ja ajettu takuukilometrejä noin 130 000.
Re: Karvalakkimiehen W140
Se on ilmeisesti jo myyty, tuo 280 -- huomasin jo eilen, että on otettu sivulta pois. Joku 23 tuhatta ja rapiat oli hintaa. Viissatanen ei ollut yhtä virheetön.booser kirjoitti:Paljonkos oli hintaa, kun ei firman kotisivuilta löydy hinta kuin Mercedes-Benz S 500 4d A 1993 = 24900. Siinä ois rohee peli.Aku P kirjoitti:Nonnii. Kuten tuolla offtopicissa uhosin, päivä piti sisällään W140-koeajon. Kahta en ehtinyt ajaa, eli se 400SE jäi odottamaan. Sitä vastoin salolaisesta merkkiliikkeestä ( www.specialmobil.fi ) nappasin pikatestiin tuttavani havitteleman -94 mallin kaks-kasikymppisen, väri 040 musta ja ajettu takuukilometrejä noin 130 000.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97