Iskarit ja jouset
Iskarit ja jouset
Tuttu osti w201:sen,ja heitin pikku koeajon.Oli ehkä virhe.Nimittäin auto tuntui huomattavasti jämäkämmältä kuin omani,juuri siltä kuin Mersun kaiketi kuuluukin.Junamainen kulku heti aistittavissa.
Ei omassanikaan ole(ollut!) mielestäni valittamista,mutta eroa oli...
Syynä täytynee olla iskarit/jouset.Painelin takapäätä ja kyllä oli jämäkkä verrattuna omaani.
Nyt on sitten kauhea kuume iskareitten vaihtoon.Kallista lystiä.
Tässä selvyyden vuoksi numeroituna päässäni jyllääviä kysymyksiä:
(Oletusarvona pidettäköön että autoni iskarit/jouset kohtuullisessa kunnossa...
tarkoitan,että kaiken uusimiseen ei ole äkkiseltään varaa,joten vanhakin osa voinee palvella vielä hetken?)
1.Onko hölmöä vaihtaa vain toiseen päähän iskunvaimentimet
2.Pitäisikö jouset uusia samalla iskariparin kanssa
3.Kummassa päässä uudet iskarit vaikuttaisivat enemmän ajomukavuutta parantavasti
4.Onko paha homma vaihtaa miehelle,jonka suurin saavutus on vesipumpun vaihto
5.Mitähän ammattimies veloittaisi 1 tai 2 iskariparin vaihdosta
Ennenkuin joku huomauttaa renkaista tai alustan osista,niin toistan vielä,että hyvin kulkee omakin vaunu,mutta parempikin voi näköjään olla,ja kaikki tosiaan viittaa iskareihin/jousiin.Nämä huomiot tulivat lyhyellä lenkillä max 60km/h
Kaikki näiden osien vaihdosta johtuneet kokemukset ottaisin mitä kiitollisimmin vastaan.
Ei omassanikaan ole(ollut!) mielestäni valittamista,mutta eroa oli...
Syynä täytynee olla iskarit/jouset.Painelin takapäätä ja kyllä oli jämäkkä verrattuna omaani.
Nyt on sitten kauhea kuume iskareitten vaihtoon.Kallista lystiä.
Tässä selvyyden vuoksi numeroituna päässäni jyllääviä kysymyksiä:
(Oletusarvona pidettäköön että autoni iskarit/jouset kohtuullisessa kunnossa...
tarkoitan,että kaiken uusimiseen ei ole äkkiseltään varaa,joten vanhakin osa voinee palvella vielä hetken?)
1.Onko hölmöä vaihtaa vain toiseen päähän iskunvaimentimet
2.Pitäisikö jouset uusia samalla iskariparin kanssa
3.Kummassa päässä uudet iskarit vaikuttaisivat enemmän ajomukavuutta parantavasti
4.Onko paha homma vaihtaa miehelle,jonka suurin saavutus on vesipumpun vaihto
5.Mitähän ammattimies veloittaisi 1 tai 2 iskariparin vaihdosta
Ennenkuin joku huomauttaa renkaista tai alustan osista,niin toistan vielä,että hyvin kulkee omakin vaunu,mutta parempikin voi näköjään olla,ja kaikki tosiaan viittaa iskareihin/jousiin.Nämä huomiot tulivat lyhyellä lenkillä max 60km/h
Kaikki näiden osien vaihdosta johtuneet kokemukset ottaisin mitä kiitollisimmin vastaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Iskarit ja jouset
Kysymyshän on siis ensisijaisesti ajoturvallisuudesta!Ari kirjoitti:
1.Onko hölmöä vaihtaa vain toiseen päähän iskunvaimentimet
2.Pitäisikö jouset uusia samalla iskariparin kanssa
3.Kummassa päässä uudet iskarit vaikuttaisivat enemmän ajomukavuutta parantavasti
4.Onko paha homma vaihtaa miehelle,jonka suurin saavutus on vesipumpun vaihto
5.Mitähän ammattimies veloittaisi 1 tai 2 iskariparin vaihdosta
1 & 2 Ei suinkaan
3. Takaiskarit mukavuutta etuiskarit ohjattavuutta
tosin molemmat vaikuttaa merkittävästi ohajttavuuteen
4. McPerson on paharasti muttei mahdoton
5. Vaivaan nähden vähä sillä hyvä vaimennin on jokatapauksessa tyyris
S202 C180T A -99
ahaa no sittenhän se vastaa ajovalon vaihtoa, kolme ruuvia ja irti, tai jotainepk kirjoitti:201:ssa ei ole "perssoineita" , vaan jousi ja iskari erikseen.
Pitäis aika helppo rasti olla vaihtaa kaikki iskarit, kokemattomallekkin.
siis jossaa ne irti

äläkä sitten hakkaa meisselillä ruostereikiä pohjaan tai siis
reikiä ruostettavarten

S202 C180T A -99
Kiitos veikot palautteesta!
Vaikuttiko ajoon kuinkakin paljon?Jarkko H. kirjoitti:Helppo ja nopea vaihtaa.Omaan autoon vaihdoin perjantaina taakse iskarit.Aikaa meni n.1h.Eniten meni aikaa työkalujen etsimiseen![]()
Helppoa kuin heinän teko
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Heh, täsmälleen sama juttu.Jarkko H. kirjoitti:Helppo ja nopea vaihtaa.Omaan autoon vaihdoin perjantaina taakse iskarit.Aikaa meni n.1h.Eniten meni aikaa työkalujen etsimiseen![]()
Helppoa kuin heinän teko
Ja aina siihen työkalujen etsimiseen menee puolet ajasta vaikka ne onkin selvässä epäjärjestyksessä.
Piece of kake on iskarinvaihtelu mersuun.
MB W210 200cdi -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Ei nuihin iskaritesteihin oo luottamista...super_majuri kirjoitti:Itelläki tenavatähti on semmonen retkuperä, mutta iskaritesti näytti että iskarit ovat täydessä iskussa. Joten eihän siinä jää enää muuta vaihtoehtoa kuin että jouset on kaput. Täytys varmaan vaihtaa jämäkäkkäämmät vieterit ensin sillä ei viittis ostaa iskareitakaan turhan vuoksi.

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Laitoin Konin säädettävät.jallu_ai kirjoitti:
Mitkäs iskarit taakse laitoit?
Ja ei nuihin iskari testeihin oo tosiaan luottamista.Käytin isännän 124:sta iskaritestissä jokunen vuosi sitten niin etu ja takapää oli n.50-60 lukemissa vaikka takana oli alle 1000km ajetut ja edessä vanhat iskarit.Testerit näyttää mitä sattuu.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
http://www.katsastajat.com/- kertoo seuraavaa:
ISKUNVAIMENTIMIEN TESTAUS EI OLE OLEELLISESTI NOSTANUT HYLKÄYKSIÄ
Maaliskuun 31.03.2004 alussa alkanut auton iskunvaimentimien koneellinen testaus ei ole juurikaan nostanut katsastuksen hylkäyksiä. Uuden testaustavan pelättiin nostavan hylkäysmääriä, mutta todellisuudessa hylätyksi on määritelty korkeintaan prosentin verran enemmän autoja kuin aikaisemmin.
Pelkästään iskunvaimentimien huonon kunnon takia hylättäviä autoja on todella vähän. Silloin kaikkien neljän vaimentimen tai ainakin molempien etupään vaimentimen täytyisi olla huonot. Usein huonot iskunvaimentimet löytyvät autoista, joilla on ajettu 100 000-200 000 km.
Autokatsastuksessa hylätään vuosittain n. 27 prosenttia autoista. Iskunvaimentimien takia hylättävien autojen määrä on ollut ennen koneellista testausta 1-3 prosentin luokkaa.
ISKUNVAIMENTIMIEN TESTAUS EI OLE OLEELLISESTI NOSTANUT HYLKÄYKSIÄ
Maaliskuun 31.03.2004 alussa alkanut auton iskunvaimentimien koneellinen testaus ei ole juurikaan nostanut katsastuksen hylkäyksiä. Uuden testaustavan pelättiin nostavan hylkäysmääriä, mutta todellisuudessa hylätyksi on määritelty korkeintaan prosentin verran enemmän autoja kuin aikaisemmin.
Pelkästään iskunvaimentimien huonon kunnon takia hylättäviä autoja on todella vähän. Silloin kaikkien neljän vaimentimen tai ainakin molempien etupään vaimentimen täytyisi olla huonot. Usein huonot iskunvaimentimet löytyvät autoista, joilla on ajettu 100 000-200 000 km.
Autokatsastuksessa hylätään vuosittain n. 27 prosenttia autoista. Iskunvaimentimien takia hylättävien autojen määrä on ollut ennen koneellista testausta 1-3 prosentin luokkaa.
S202 C180T A -99