Iskarit ja jouset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuttu osti w201:sen,ja heitin pikku koeajon.Oli ehkä virhe.Nimittäin auto tuntui huomattavasti jämäkämmältä kuin omani,juuri siltä kuin Mersun kaiketi kuuluukin.Junamainen kulku heti aistittavissa.
Ei omassanikaan ole(ollut!) mielestäni valittamista,mutta eroa oli...
Syynä täytynee olla iskarit/jouset.Painelin takapäätä ja kyllä oli jämäkkä verrattuna omaani.

Nyt on sitten kauhea kuume iskareitten vaihtoon.Kallista lystiä.
Tässä selvyyden vuoksi numeroituna päässäni jyllääviä kysymyksiä:
(Oletusarvona pidettäköön että autoni iskarit/jouset kohtuullisessa kunnossa...
tarkoitan,että kaiken uusimiseen ei ole äkkiseltään varaa,joten vanhakin osa voinee palvella vielä hetken?)

1.Onko hölmöä vaihtaa vain toiseen päähän iskunvaimentimet
2.Pitäisikö jouset uusia samalla iskariparin kanssa
3.Kummassa päässä uudet iskarit vaikuttaisivat enemmän ajomukavuutta parantavasti
4.Onko paha homma vaihtaa miehelle,jonka suurin saavutus on vesipumpun vaihto
5.Mitähän ammattimies veloittaisi 1 tai 2 iskariparin vaihdosta

Ennenkuin joku huomauttaa renkaista tai alustan osista,niin toistan vielä,että hyvin kulkee omakin vaunu,mutta parempikin voi näköjään olla,ja kaikki tosiaan viittaa iskareihin/jousiin.Nämä huomiot tulivat lyhyellä lenkillä max 60km/h

Kaikki näiden osien vaihdosta johtuneet kokemukset ottaisin mitä kiitollisimmin vastaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Ari kirjoitti:
1.Onko hölmöä vaihtaa vain toiseen päähän iskunvaimentimet
2.Pitäisikö jouset uusia samalla iskariparin kanssa
3.Kummassa päässä uudet iskarit vaikuttaisivat enemmän ajomukavuutta parantavasti
4.Onko paha homma vaihtaa miehelle,jonka suurin saavutus on vesipumpun vaihto
5.Mitähän ammattimies veloittaisi 1 tai 2 iskariparin vaihdosta
Kysymyshän on siis ensisijaisesti ajoturvallisuudesta!
1 & 2 Ei suinkaan
3. Takaiskarit mukavuutta etuiskarit ohjattavuutta
tosin molemmat vaikuttaa merkittävästi ohajttavuuteen
4. McPerson on paharasti muttei mahdoton
5. Vaivaan nähden vähä sillä hyvä vaimennin on jokatapauksessa tyyris
S202 C180T A -99
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12822
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

201:ssa ei ole "perssoineita" , vaan jousi ja iskari erikseen.

Pitäis aika helppo rasti olla vaihtaa kaikki iskarit, kokemattomallekkin.
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

epk kirjoitti:201:ssa ei ole "perssoineita" , vaan jousi ja iskari erikseen.

Pitäis aika helppo rasti olla vaihtaa kaikki iskarit, kokemattomallekkin.
ahaa no sittenhän se vastaa ajovalon vaihtoa, kolme ruuvia ja irti, tai jotain
siis jossaa ne irti :P

äläkä sitten hakkaa meisselillä ruostereikiä pohjaan tai siis
reikiä ruostettavarten :wink:
S202 C180T A -99
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Helppo ja nopea vaihtaa.Omaan autoon vaihdoin perjantaina taakse iskarit.Aikaa meni n.1h.Eniten meni aikaa työkalujen etsimiseen :?

Helppoa kuin heinän teko :D
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos veikot palautteesta!
Jarkko H. kirjoitti:Helppo ja nopea vaihtaa.Omaan autoon vaihdoin perjantaina taakse iskarit.Aikaa meni n.1h.Eniten meni aikaa työkalujen etsimiseen :?

Helppoa kuin heinän teko :D
Vaikuttiko ajoon kuinkakin paljon?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Ari kirjoitti:Kiitos veikot palautteesta!

Vaikuttiko ajoon kuinkakin paljon?
Ero on kuin yöllä ja päivällä.Perä on paljon jämäkämpi ja kiihdytyksessä ei enää niiaa.Entiset iskarit oli aika lopussa,olis pitäny vaihtaa aikoja sitten.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Jarkko H. kirjoitti:
Ari kirjoitti:Kiitos veikot palautteesta!

Vaikuttiko ajoon kuinkakin paljon?
Ero on kuin yöllä ja päivällä.Perä on paljon jämäkämpi ja kiihdytyksessä ei enää niiaa.Entiset iskarit oli aika lopussa,olis pitäny vaihtaa aikoja sitten.
Mitkäs iskarit taakse laitoit?
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jarkko H. kirjoitti:Helppo ja nopea vaihtaa.Omaan autoon vaihdoin perjantaina taakse iskarit.Aikaa meni n.1h.Eniten meni aikaa työkalujen etsimiseen :?

Helppoa kuin heinän teko :D
Heh, täsmälleen sama juttu.
Ja aina siihen työkalujen etsimiseen menee puolet ajasta vaikka ne onkin selvässä epäjärjestyksessä.
Piece of kake on iskarinvaihtelu mersuun.
MB W210 200cdi -01
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37

Viesti Kirjoittaja super_majuri »

Itelläki tenavatähti on semmonen retkuperä, mutta iskaritesti näytti että iskarit ovat täydessä iskussa. Joten eihän siinä jää enää muuta vaihtoehtoa kuin että jouset on kaput. Täytys varmaan vaihtaa jämäkäkkäämmät vieterit ensin sillä ei viittis ostaa iskareitakaan turhan vuoksi.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

super_majuri kirjoitti:Itelläki tenavatähti on semmonen retkuperä, mutta iskaritesti näytti että iskarit ovat täydessä iskussa. Joten eihän siinä jää enää muuta vaihtoehtoa kuin että jouset on kaput. Täytys varmaan vaihtaa jämäkäkkäämmät vieterit ensin sillä ei viittis ostaa iskareitakaan turhan vuoksi.
Ei nuihin iskaritesteihin oo luottamista... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

jallu_ai kirjoitti:
Mitkäs iskarit taakse laitoit?
Laitoin Konin säädettävät.

Ja ei nuihin iskari testeihin oo tosiaan luottamista.Käytin isännän 124:sta iskaritestissä jokunen vuosi sitten niin etu ja takapää oli n.50-60 lukemissa vaikka takana oli alle 1000km ajetut ja edessä vanhat iskarit.Testerit näyttää mitä sattuu.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

http://www.katsastajat.com/- kertoo seuraavaa:

ISKUNVAIMENTIMIEN TESTAUS EI OLE OLEELLISESTI NOSTANUT HYLKÄYKSIÄ

Maaliskuun 31.03.2004 alussa alkanut auton iskunvaimentimien koneellinen testaus ei ole juurikaan nostanut katsastuksen hylkäyksiä. Uuden testaustavan pelättiin nostavan hylkäysmääriä, mutta todellisuudessa hylätyksi on määritelty korkeintaan prosentin verran enemmän autoja kuin aikaisemmin.

Pelkästään iskunvaimentimien huonon kunnon takia hylättäviä autoja on todella vähän. Silloin kaikkien neljän vaimentimen tai ainakin molempien etupään vaimentimen täytyisi olla huonot. Usein huonot iskunvaimentimet löytyvät autoista, joilla on ajettu 100 000-200 000 km.

Autokatsastuksessa hylätään vuosittain n. 27 prosenttia autoista. Iskunvaimentimien takia hylättävien autojen määrä on ollut ennen koneellista testausta 1-3 prosentin luokkaa.
S202 C180T A -99
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Jarkko H. kirjoitti:
jallu_ai kirjoitti:
Mitkäs iskarit taakse laitoit?
Laitoin Konin säädettävät.

.
Toivotaan, että kestävät. Omassani vaihdettiin pari takuuseen. Hyvät pumput kyllä ominaisuuksiltaan.
Vastaa Viestiin