M103 venttiilivarren kumeista + venttiilien ohjaimista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

M103 venttiilivarren kumeista + venttiilien ohjaimista

Viesti Kirjoittaja PM »

Heitetääs ilmoille kyssäri:

Miten paljon nuo voivat lisätä öljynkulutusta, jos ovat aivan p*llunpäreinä? Puhutaanko deseistä vai litran lukemista tonnille?
Nuohan ovat luokkaa sata euroa satsi ja noiden kumien vaihto on ilmeisen simppeli homma. Mutta kuinkas on noiden ohjureiden kanssa, joutuuko kannen irroittamaan? :roll:

Pitäisikö vuoto näkyä selvästi peräpäästä reilusti kaasutellessa? :oops:
Putki on ainakin pikimusta ja tulpat ovat hieman kosteat, mustuneet ja karstoittuneet. Peräpäästä ei silti isommin pölähtele. :oops:
Voiko tuo vuoto myös jollain tavalla vaikuttaa bensankulutukseen, kattimalli kun on kyseessä? Aattelin että jos tuo jotenkin hämäisi lambda-sondia ja seosta säädettäisiin sen takia pieleen. :roll:

Eli jokseenkin litran luokkaa tonnille tuo öljykulutus on, peräpäästä ei tule pöläyksiä eikä kone vuoda mistään öljyä. Eikä mitään kansivian oireita ole vielä ainakaan ilmaantunut. Joten jossain on musta aukko, voisiko se olla juuri tuo? Eipä tarvi uusilla tulpilla ajaa montaa sataa kilometriä, kun ovat jo mustuneet ja kosteat.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 venttiilivarren kumeista + venttiilien ohjaimista

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pasi M. kirjoitti:
Nuohan ovat luokkaa sata euroa satsi ja noiden kumien vaihto on ilmeisen simppeli homma. Mutta kuinkas on noiden ohjureiden kanssa, joutuuko kannen irroittamaan? :roll:
Kantta ei joudu irroittamaan...johan siinä kannattaisi sitten samalla teettää koko kansiremppa kun menisi kannentiiviste ja pultitkin uusiksi jos se täytyisi irroittaa venttiilinvarren kumien takia.

Tuskin kannattaa heti itse lähteä yrittämään kuitenkaan...siinä tarvinnee varmaan jonkunlaisen erikoistyökalun venttiilinjousien/ohjureiden irroittamiseen ainakin :?:

EDIT:Vaikka onhan tässä "hyvällä" menestyksellä asenneltu tuplakaasuttimia ja vaihdettu kannentiiviste Escortiinkin :roll:
Viimeksi muokannut Petri M., Ma 01.09.2003 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

M102 ja sama ongelma, pitäisi kumit vaihtaa ja venat säädättää itse kun en ala leikkimään niillä mitoilla. ...tuiksi menee kuitenkin taas. Mulla se öljynkulutus tosin on vielä n. puolilitraa tonnilla. Bensankulutuksesta en osaa sanoa juuta enkä jaata. Mutta käyntiäänestä huomaa; alakierroksilla kilinä melko selvää , ja ehkä aavistuksen vaaleaa on putkesta ulostautuva tavara, ja sitä on liian "paljon". Arvot oli kuitenkin kohdallaan. Uskon myös kumien uusimisen ja säätämisen vaikuttavan (vastakkaisista vahvoista mielipiteistä huolimatta) silmää häiritsevään öljynpainemittariin, tällä hetkellä 1,2-1,5. Okei, 0,3 riittää, mutta... Mersun koneet nimittäin ovat melko herkkiä. Kokeilkaapa vaikka M102 miehet laittaa uudempi öljynsuodattimentiiviste vanhemman sijaan. Raja menee -'85... Ihmettelin aikani kun paineet ajaessakin n. 2500 kierroksen kohdalla oli yhä 0,8!!!!!

Tulpat ei ole mennyt, ihme sinänsä koska ovat 4kärkitulpat ja yleensä mersun puola ei anna tarpeeksi virtaa niihin. Ehkä on piuhat kunnossa :D Toivottavasti saat kunnostettua!
Viimeksi muokannut raul, Ma 01.09.2003 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minulla vei M103:ssa kovettuneilla kumeilla 4-5 desiä mobilia tuhannelle. Castrolia meni 3 dl.
Kumien vaihdon jälkeen tippui Castrolin kulutus 1dl:aan/1000km:lle.

Jos kumit ovat siis täysin hajalla, voi kulutus toki olla hurjaa. Sininen pölläys ilmestyy varmimmin, kun kiihdyttäessä vaihtaa vaihdetta tai kun jarruttaa vaihteella. Kiihdyttäessä ei välttämättä tule mitään.

Ohjureitten vaihdosta en tiedä. Uolevissa pitäisi tehdä se toimenpide.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Day Downhill kirjoitti: Jos kumit ovat siis täysin hajalla, voi kulutus toki olla hurjaa. Sininen pölläys ilmestyy varmimmin, kun kiihdyttäessä vaihtaa vaihdetta tai kun jarruttaa vaihteella. Kiihdyttäessä ei välttämättä tule mitään.
Jep M. Vänttinen kertoi että 1,5 l tai enemmänkin on tuhannella kilometrillä mahdollinen noiden kumien takia ja voi olla myös että ne on asennettu väärinpäin - sellaisiakin on kuulemma ollut...

Eikä välttämättä kuulemma tosiaan pölläyttele kauheasti siis siihen tapaan kuin jos männän/renkaan ohi vuotaisi ja öljyä tosiaan palaisi koko ajan..
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Katsotaan

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Viikon päästä menevät ohjurikumit vaihtoon, kunhan tuo hovinarri kotiutuu lomaltaan. Katsotaan sitten kuinka operaatio vaikuttaa. Nyt öljynkulutus on n. 0.5 litraa tonnille ja vaihtovälikin tuli täyteen.
Kyllä muuten alkaa sellaiset 11-12 tkm ajettu öljy häipyä melko vilkkaasti koneesta. Pysyy hyvin vielä kymppiin asti, mutta sitten saa alkaa lisätä jopa yli tuon puolen litran per 1000 km. Taitaa olla koneen tottumus, on saanut uudesta asti tuoreet öljyn tarkoin 10 tkm välein - vieroksuu näköjään vähänkin enemmän ajettuja liemiä :lol: .
Jos kumien vaihdolla päästään tuonne 1-2 desin tietämille eli 10.000 km päästään ilman lisäystä, niin kovasti olen tyytyväinen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja timo230e »

On kokemusta, 230e vei litran 1000:lla ennen kumien vaihtoa eikä edes savuttanut. Nykyään ei tarvitse lisätä yhtään 10 000:lla. Voi olla että katti autot ei savuta niin helposti.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

timo230e kirjoitti:On kokemusta, 230e vei litran 1000:lla ennen kumien vaihtoa eikä edes savuttanut. Nykyään ei tarvitse lisätä yhtään 10 000:lla. Voi olla että katti autot ei savuta niin helposti.
Kiitos Timo rohkaisusta :)
Itsekin aattelin että tuo katti voi vähentää tosiaan sitä pakokaasun pullauttamista...
No 1.10. auto menee Vänttiselle kumien vaihtoon ja jakoketjun kunto katsotaan samalla. Varmaan tulee valaisua nokan ja muidenkin heebeleiden kuntoon.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: ...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Day Downhill kirjoitti:
Ohjureitten vaihdosta en tiedä. Uolevissa pitäisi tehdä se toimenpide.
Dieselissä ei taida auttaa kovin paljoa venttiilinvarren tiivisteiden vaihto, sinne kun ei tule alipainettakaan joka "imaisee" öljyn menemään(imuventtiilit) kuten bensakoneissa. Siksi dieselissä on erikseen alipainepumppu.

Jos ohjureita alkaa OM61X moottoreihin vaihtamaan, niin eivät ne ole kyllä 99%:n varmuudella kuluneet kuin pakoventtiileistä. Mutta pakoventtiilit menevät kyllä helposti samalla uusiksi, ovat niin kuluneet :(
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

M103 moottori kulutti mobilin rallyformulaa .0.7l. /1000km. ja epäilin ohjurin kumeja . Pöläytti savuja tyhjäkäynnillä niinpä.... :roll:
Tuli itse vaihdettua Ohjurin kumi. Kumit maksoi 2.2€ kpl.
vanhasta syttytulpasta pakeliitti pois ja sorvilla siihen ylä puolelle vähän isompi reikä, sopiva putki 15.cm. ja ilmaletkun pää(liitin) . tämä yhdistelmä juotettiin hopealla yhteen.eli vanhatulppa/putki/letkuliitin.
Otin venttiilikoppan pois, keinupukit pois, että venttiilin jouset saa pois.
tämä yhdistelmä sytytys tulpan reikään, ja paine päälle, laitoin 8 bar.
Sitten jousenkiristimellä venttiilin jousi kiinni ja venttiilin yläpäästä varovasti sokat pois. (kartio sokkia) jousi ylös ,varren kumin voi nyt vaihtaa .
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä , mulla loppui öljyn kulutus :wink:
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Venttiilivarren kumit vaihdatettu...olivat kuulemma täysin koppurat; varsinkin imupuolella. Raportoidaan vaikutuksesta öljynkulutukseen joka oli siis ennen kumien vaihtoja litran luokkaa 1000 km kohti. Muuten "kilkkeet" olivat silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja nokka-akselikin kuulemma kuin uusi. Huollon mukaan "saksan papparainen" on käyttänyt hyviä öljyjä ja vaihtanut usein koska ei ollut kerääntynyt juurikaan mitään mönjää yläpäähän...

Kiitoksia Jukka N.:lle aamuisesta kyydistä...sain nauttia SELlin nahkapenkeistä ja tasaisesta kyydistä. Tarjoan oluen kun ens kerran törmäillään :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Petri M. kirjoitti:Kiitoksia Jukka N.:lle aamuisesta kyydistä...sain nauttia SELlin nahkapenkeistä ja tasaisesta kyydistä. Tarjoan oluen kun ens kerran törmäillään :)
**tun snobi, kun ei pätkämallin kyyti kelpaa. :x
:lol: :lol: :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jep

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaikin mokomin, alanpa tässä keräämään hyvää ja rapakkaa janoa, jota ei sitten enää viitsi vedellä pilatakaan (Loirin ts. Turhapuron lausunto yllä olevan avatarin innoittamana) :shock: .
Ja eiköhän se öljymaittikin siitä tokene.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Petri M. kirjoitti:Venttiilivarren kumit vaihdatettu...
Ihan mielenkiinnosta, paljonko remontti maksoi?
Vastaa Viestiin