W123 300D ahtamisprojekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

mazza kirjoitti: minkäköhän paksusta putkea te pakosarjalle suosittelisitte? ja entäs painekoteloon? painekotelosta tulee "kartio"?mallinen. miten tuossa 617:ssa on noita öljylähtöjä turboille rakenneltu?
Pakosarjan putkien halkasija pitäis olla n.0,8*venttiilin halkaisija ja imusarjaan varmaan sopii sen kokonen ku imuaukko on tai sitte ainaki sen 0,8*venttiilin halkasija(en nyt jaksa käydä mittaan venttiileitä). Saiskohan tuon öljylähdön turbolle tuosta öljynpaineanturin liitännästä, muistelen, että siitä ois jotku ottanu, riittääkö siitä virtaus? Ite jouduin siirtää putsarin eri paikkaan, jolloin sain samalla tehtyä liitännän turbolle. Öljyn paluun tein peltiseen öljypohjaan ihan yläosaan n. 20mm putki(mutka), jonka suuaukko on hieman litistetty, jotta sain liitännän mahdollisimman ylös öljypohjaan.

Tee kerralla sarjoista ja putkistoista kunnolliset, niin kestää laittaa sinne pumppuun sitte ne isommat elementit myöhemmin jos ja kun tuntuu ettei potku riitä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

kyllä pakosarjasta ja painekotelosta tulee niin taidetta ku tämä jätkä vaan osaa. muuten tästä tulee vaan tämmönen kokeiluturbo, toinen kone on telakalla rakennusta varten, rahavarojen kasvaessa. siitä sitte myöhemmin, luvassa kuitenkin kannen muokkausta, uudet laakerit, turbon männät, öljysuihkut männille, kiillotetut kiertarit, tasapainotettu kampura...

varmaankaan minun mahtavalla työhurmalla ahtimen saa paikoilleen jo syksyn tietämillä :lol: (tekevä poika kun tekis jokusessa päivässä :oops: ). eli, nyt on vain sen verran tarkoitus että turbo paikoilleen ja ahtomittari kylkeen, jos viisari värähäää ni uutta kytkintä, tapitusta pumppuun ja cooleria. jos ei, ni turbo mäkeen ja uus, pieni ja kallis tilalle :evil: .

EDIT: tosin, suuri se värähdys ei ruuvatulla vakipumpulla liene :roll:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ite otin öljyn paineet ex syöttöpumpun voitelusta joka vapautui uudemman syöttöpumpun myötä,jos sulla on "uudemman"mallinen moottori niin sitä voiteluputkea ei ole vaan pumpun voitelu tapahtuu jakopään kautta!
paluun tein ylenpään öljypohjaan 22mm vesijohtoputkella, peltinen ö-pohja pois ja kairaa reikä mieluisalle kohdalle alumiiniin, sitten kierteet putkeen 2 mutteria molemmille puolille ja kupari prikat alusiksi ja kiristys(muista hyd.tiivistys tai lukkoliima kierteisiin muuten vuotaa,ite unohin :oops: )
ja siinä se on paluukierto oljypinnan yläpuolelle :wink:
voin laittaa kuvankin mihin kohtaa ite laitoin paluun!?
ML W164
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

kyllä kiitos, kuvan voit laittaa. itellähän on tuo uudemman mallin pumppu, tosin kannattaisko laittaa vielä uudemmasta, tosta 250:stä jossa on ahtopaineen tunnistin? passaako suoraan?
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ML W164
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

kiitos.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kannattaa tosiaan muistaa se lukkoliima tai juottaa se yläpuoleellle tuleva mutteri kiinni itellä näkyy "kusevan"aika lailla vaikka onkin öljypinnan yläpuolella :roll:
ML W164
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

hiukan nyt mahtaa projekti venähtää, laatikko sano sopimuksen irti, ja menihän se kardaaniki siinä samalla :shock: . mitenköhän mahdollista noilla vajaalla 90hp:lla :roll: ... 130km/h vauhista hirvee pamaus ja kilo rautaa sekä tuutin täydeltä sinistä usvaa... meni prkl laatikon sisältä tod.näk. joku akseli poikki(johtuukohan epätasapainosesta kardaanista..?), kuoret halki, kardaani irti ja siinä sitte vapaasti pyöriessään tako ittensä S muotoon. noh, uutta osaa sisään ja tien päälle :twisted: . kumpaakohan suosittelisitte, 4v manuaalia vaikko 300d:n tomaattia? onkohan välityksissä eroa? saako tuota tomaattia mitenkään pitämään ~200hv tehoilla?
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Eikös tuo 300deen tomaatti oo hepponen, ei sitä kannata laittaa. Mutta 280sen ja 300turbon(kai) jatkeena on ollu järeämpi tomaatti, joka kyllä kestää.

Mutta jos vaihtoehot on 300d tomaatti ja manuaali niin sillon manuaali.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

VAnhan mallin 722.3 laatikko Jarkko.S:n kautta vahvistettuna kestää melkein mitä vain :D Se löytyy esim juuri w126 280SE:stä. /300SD:stä
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

laatikon kesto

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Mika.T kirjoitti:VAnhan mallin 722.3 laatikko Jarkko.S:n kautta vahvistettuna kestää melkein mitä vain :D Se löytyy esim juuri w126 280SE:stä. /300SD:stä
eikös tuon vanhan 722.3 pitäis kestää noin 300hp ihan vakiona, tai ainakin kun kiristää hiukan sieltä laatikon kyljestä?
en nyt muista mikä sen nimi oli..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Re: laatikon kesto

Viesti Kirjoittaja mKA »

Rammstein69 kirjoitti:eikös tuon vanhan 722.3 pitäis kestää noin 300hp ihan vakiona, tai ainakin kun kiristää hiukan sieltä laatikon kyljestä?
en nyt muista mikä sen nimi oli..
Olikohan tuo modulaattori? :roll:
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Re: laatikon kesto

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

eikös tuon vanhan 722.3 pitäis kestää noin 300hp ihan vakiona, tai ainakin kun kiristää hiukan sieltä laatikon kyljestä?
en nyt muista mikä sen nimi oli..


:roll:
300 hp kestää kaks kolme kunnon kihhdytystä ja sen jälkeen voi katsella tausta peilistä kaunista öljy vanaa joka seuraa kummallisesti omaa autoa.....
kokeiltu on :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

mangeettiventtiili letkun väliin ja imusarjasta ahtopaine ohjaus...minä laitoin omaani 0,6bar anturin ja hyvin pelaa.... :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: laatikon kesto

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Jussi k kirjoitti:eikös tuon vanhan 722.3 pitäis kestää noin 300hp ihan vakiona, tai ainakin kun kiristää hiukan sieltä laatikon kyljestä?
en nyt muista mikä sen nimi oli..


:roll:
300 hp kestää kaks kolme kunnon kihhdytystä ja sen jälkeen voi katsella tausta peilistä kaunista öljy vanaa joka seuraa kummallisesti omaa autoa.....
kokeiltu on :roll:
tuolla ylempänä oli puhetta että kestääkö noin 200hp.
JarkkoS sanoi tuon lodjun kestävän noin 300hp.

mutta Jussi, kaiken SAA paskaksi! :lol:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: laatikon kesto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rammstein69 kirjoitti:tuolla ylempänä oli puhetta että kestääkö noin 200hp.
JarkkoS sanoi tuon lodjun kestävän noin 300hp.

mutta Jussi, kaiken SAA paskaksi! :lol:
Kannattaisi puhua siitä väännön kestämisestä, mikäli 300 hv otetaan 5000 rpm kohdalla tai 3500 rpm kohdalla on kyse vähän erilaisista voimista siellä kitkapinnalla.

Kunnollisella pumpulla ja sopivan pienellä ahtimella se voima on siellä turhan matalilla kierroksilla, ja silloin lähtee luistamaan -> tuhoutuu ennemmin tai myöhemmin.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

laatikon kesto

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

tottahan tuo on, ei hevosvoimat mitn riko vaan se vääntö..

muistelisin kuulleeni että vääntöä tuo 722,3 kestää 500Nm, en tiä onko siinä sit enää kierroksilla merkitystä? joku viisaampi jatkakoon.
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Vastaa Viestiin