Mikähän tätä M103:sta vaivaisi...??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Mikähän tätä M103:sta vaivaisi...??

Viesti Kirjoittaja AM »

Eli mersu teki tänään sen mitä ei olisi tarvinnut tehdä...Ensimmäinen kerta kun jäin mersulla välille :evil: :evil:

Pientä nykimistä on koko kesän ollut aina välillä,tänään sitten meno loppui kokonaan.Ensin oireina oli ettei tahtonut käydä kuin reiluilla n. yli 3500 kierroksilla,ja kun kierrokset pääsivät tuon alle niin sammui.Käyntiin ei tuon sammumisen jälkeen lähtenyt kuin hetken odottelun jälkeen ja sittenkin pysyi käynnissä ainoastaan sen aikaa kun kierrokset oli yli 4000.Taas hetken odottelu ja käyntiin,ja taas sammui kun yritti liikkeelle...Sitten ei enää käynnistynytkään vaan narun perässä matkattiin hetki...

Bensan paineita ensin mittailtiin, pumput tuntui toimivan mutta ainetta ei kuitenkaan tullut koneeseen asti.Kone kävi niin kauan kun kaatoi pöntöstä bensaa suoraan ilmanmäärämittarin lautasen päälle.Sitten kokeilin ottaa virta??liittimen irti ruiskun kyljestä(2-napainen liitin,kuskinpuoleisella sivulla)ja hoplaa,auto pärähti käyntiin.Heti kun liittimen tökkäsi kiinni,auto sammui.No kotiin kuitenkin päästiin,kohtuulisen hyvin toimi ilman sähköjäkin,nykiminenkin oli häipynyt.

Eli jotain hämärää (yllättäen) on tämän(kin) M103:sen ruiskunohjauksessa.Lambdaa tuossa vielä äsken mittailin,mutta se tuntui toimivan ihan hyvin.Mistähän todennäköisimmin voisi vikaa etsiä??Mitenkäs nuo seokset,uskaltaako autolla ajella,vai onko kohta männissä reikiä... :roll:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikö kellään todellakaan tietoa,edes villejä veikkauksia :roll:

Onlisikohan boksivian lisäksi muita paikkoja mitkä aiheuttasivat noin totaalisen mykistymisen bensan saannissa,joku anturi?

Vai onko niin että vikapaikkoja on noin miljoona ja parasta viedä vaan mitattavaksi...?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tämä on silkkapelkkä veikkaus. Voisiko KE-jetissä olla jonkunlainen jälkikäynninesto, kuten mm. Stromberg-kaasarissakin. Niissähän ko. anturin viallisuus tai esim. johdon irtoaminen tekee taas sen, että auto ei starttaa sitten millään.

Mites se sitten mahtaa olla järkätty, että bensapumppu pysähtyy kolaritilanteissa? Joku tunninstin-laukaisinhärdelli sitäkin varten on oltava? Voisiko sellainen temputa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Bensapumppu toimii,oli sitten ruiskun virrat yhdistettynä tai ei.

Tuollasista jälkikäynnin estoista ei mitään hajua,en ole ainakaan kuullut koskaan.Mutta parempi villit veikkauksetkin kuin kuolettava hiljaisuus...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

DODII tulipa tänään hieman tutkittua mersua uudelleen.

Auto lähti kylmänä käyntiin,hieman ontuen tyhjäkäyntiä mutta kuitenkin,lämmetessä oireet alkoivat pikkuhiljaa ja lähes normaalilämpöisenä käynti loppui.Tällä kertaa tosin tuntui että bensasta ei ole puutetta,kaasu pohjassa jaksoi vaivoin käydä,mustaa tuli putken täydeltä.Ruskulta virta pois ja lähti taas käymään.Ensimmäisenä tuli mieleen että lämpötilaanturi temppuilee,mutta mitään vaikutusta liittimien irroittelulla ei ollut.

Sitten tutkin hieman releitä ja kurkistin ECU:n sisään.Mitään silmällä havaittavaa vikaa ei löytynyt,ainoana ecun kostea piirilevy ja pieni loraus vettäkin löytyi boksin pohjalta...

Mersu kävi kuten aikaisemminkin,bensaa sai ja runsaasti.Siten jonkun ajan päästä tuli mieleen se että aikaisemmin auto kuitenkin kävi kun kaatoi bensaa suoraan määrämittarin lautaselle,sitä sitten testaamaan.Auto käyntiin ja odottamaan lämpenemistä.Mutta eipä vanhoja oireita tullutkaan tällä kertaa auto kävi normaalilämpöiseksi asti ja tuntui koeajon jälkeen ettei ecu ole mukana pelissä ollenkaan... :roll: Ainoa miikä suuremmin oli vikana oli tyhjäkäynti,noin 1600kierrosta...Tyhjäkäyntimoottorista(kai se se oli...)kun otti liittimen,tyhjäkäynti laski normaaliksi.

Omituista on bensavehkeitten sielunelämä...Mittailin vielä hieman,eculle tulee virta,samoin määräjakajaan.
Vika mahdollisesti ecussa tai määräjakajan kupeessa olevassa paineensäätimessä?Nämä nyt ensin tulee mieleen kun seokset noin vaihtelivat ja nyt sitten pimeni kokonaan.Saa nähdä miten käyttäytyy kun seuraavan kerran kokeilee...
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Katoit nuo sulakkeet

Viesti Kirjoittaja Petri A »

sieltä ohjainboxin takaa akun takana. Mulla pätki omintuisesti ja varsinkin kostella kävi huonosti tai sammui kokonaan. Toinen 10 A jos en väärin muista sulake palanut joten tuo ruiskun säätö ei viissiinkään toiminut kunnolla.
t. petri
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kuulostaa kuin ruisku luulee koneen olevan kylmä ja lisäilmaventtiili auki, samoin kylmäkäynnistyssuutin holvaa bensaa pannuun..
Lämpöanturi? tai sen liitin/johto irti/poikki?
Vissiin ke-jetronic?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Petri: Ylijännitereleen ja sen sulakkeet tutkin,en ainakaan silmäpelillä löytänyt mitään hämärää.

Jarno: Kokeilin lämpöanturin liitin irtikin,ei vaikutusta.Ja toiseksi ensin ei saanut bensaa ollenkaan,sitähän tuo anturi ei varmaankaan voi tehdä...?Ja nyt sitten tuntuu koko ecu olevan pois pelistä...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkasta ilmamäärämittarin rintapellin puoleisella sivulla olevan actuatorin johtoliitos. Jos se johto ei ole kunnolla kiinni niin oireet ovat jus tollaset.

Habe kirjoitti joskus:
Se musta mötikkä mitä tarkoitat on ilmeisesti
EHA:n = "Electro Hydralic Actuator" sähköinen liitäntä.
Sen tarkoituksena on välittää keskusyksikön ruiskutuksen
säätökomennot polttoaineenjakajan paine-erosäätimelle.

Sen verran vielä, että kun itse tein kansiremonttia olin vahingossa tökännyt liittimen irti ( oli olevinaan paikoillaan mutta ei ollut pohjassa ) ja autoa käynnistettäessä kävi tyhjäkäyntiä vähän ontuen ja kun moottori saavutti 30 asteen lämpötilan ( kylmäkäynnistys suutin tippuu pois pelistä )niin sammui ja ei lähtenyt käyntiin kun vasta sitten kun oli jäähtynyt.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos nyt oikein käsitin tuon mustan mötikän sijainnin niin se on juurikin se mihin tulevan johdon irroittamalla auton sai pois tuolta tien päältä...Ensin ei se paikallaan käynyt lämpöisenä ollenkaan.Kaksinapainen liitin.

Nyt sitten auto kävi tänään taas kaikki johdot paikallaan joten kuten...lämmetessään toimi hyvin,tosin veto oli kateissa,taitaa olla ecu poissa pelistä kokonaan :roll: Ainoa ihmeellinen häiriö oli jatkuvasti noin 1500-2000 paikkeilla oleva tyhjäkäynti.Käynti palautui taas normaaliksi tyhjäkäyntimoottorin johdon irroittamalla...

Niin ja sen verran unohtui kertoa,että kun toissa päivänä auto sai älyttömästi bensaa,tyhjäkäynnillä ilmamäärämittarin lautanen hakkasi hulluna edestakaisin.Tiedä sitten mistä tuokin johtui,nyt se ei sitäkään enää tehnyt.

Nyt sitten tuleekin tauko m103:sen sielunelämän tutkimiseen kun edessä viikon komennus kertausharjoituksiin.Sitten varmaankin vuorossa kormaamolle vienti,saavat tutkia kunnon vehkeillä mitä tuo on syönyt.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Tuo musta mötikkä mistä otit johdon irti on sellainen seoksen säätö aparaatti.
Se tosiaan hienosäätää seosta ECU:n tuottaman singnaalin ohjaamana.
ECU taasen nuuhkii lambdaa, imuilman lämpöä, moottorin lämpöä, kaasun asentoa, kierroksia... ja muokkaa niistä tuon singnaalin.

Jos piuhan repii irti, niin hienosäätö ei ole pelissä, ja ruisku alkaa toimimaan kokolailla K-jetronicin tapaan, jolloin seostakin pääsee ite ruukkaamaan määrämittarin päältä.

Ilmeisesti se joutokänti luisti (luistihan se on eikä moottori)
jää starttaus asentoonsa, eli sehän on hieman isollaan kun auto käynnistetään, ja sitten tipahtaa heti automaatti säädölle.
Piuhan irrotuksella ostenkin "kuittaantuu"

Elikä, veikkaisin että ECUssa on vika, ja mainitsit että boxissa oli vettä --> ei hyvä, varmaan ottanu hapettumaa tai särkeny komponentin siitä...

Kerro kun tiedät, kiinnostaa! :)
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Teppop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:09
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Teppop »

mulla vika taas sellanen et lämpimänä käy välillä ihan miten sattuu ku laittaa käyntiin ja tyhjäkäynti vaeltaa koko ajan...... myös bensan kulutus on minusta kova ku ei taho alle 15l mennä millään.....??

eilen pesin konehuoneen jonka jälkeen ajelin töistä 25km ristaukseen tullessa kovassa jarrutuksessa melkein sammu, siitä pihaan jossa auto kävi edellleen huonosti varsinkin kun paino kaasua meni aikassa ku selkisi....??!!

siinä sitten syötyäni lähdin hallille et puhdista v jakajan kannen mutta auto toimi normaalisti ni én sitte puhdistanu....!!

ps: autoha 300te vm 91
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

M103-moniongelmaisten kannattaa selata tämä ja tämä läpi.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Teppop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:09
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Teppop »

PM kirjoitti:M103-moniongelmaisten kannattaa selata tämä ja tämä läpi.
muuten hyvä ku ei osaa ku suomee ja sitäkään täydellisesti...;)
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Perhana kun ois varaa ostaa ECU, sytkäboxi, ylijänniterele,bensapumpunrele ja puola edes jemmaan, niin vois testa heti että missä kusee :roll:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No niin,nyt on vietetty viikko Keuruulla kertausharjoituksissa...minä en niin mahdottomasti tuosta viikosta nauttinut,mutta viikko varuskunnan alueella teki näköjään hyvää mersulle.Nyt taas toimii johdot kiinni kuten ennenkin,viasta ei tietoakaan... :shock: Melko hankala nyt sitten lähteä minnekään mittauksiin viemään kun vika ei ole "päällä".

Mites tuo lämpöanturi toimii?toinen johto menee maihin ja anturi maadottaa toista napaa sitä mukaa kun lämpenee?vaiko toisin päin?Minkähänlaisia lukemia yleismittarin näytölle pitäisi ilmaantua...?Sen voisi vielä mittailla jos ja kun vika tulee takaisin...
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Gee »

Niin on kuin oman biilin vika historiaa lukisi, elikkä samat viat rahikaisella.

http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... ne_103.htm

tuolta osoitteesta löysin hyvän vianhaku ohjeen "07.3-0121" mukaan lukien lämpötila-anturin arvot, niitä mittauksia
tehdessä on loppukesä mennytkin sujuvasti.
Useinmiten lämmetessään seos menee niin laihalle, että rupeaa käymään vajaalla ja paukuttelee imusarjassa. Lambda kyllä mittaa tämän, mutta ecu ei vaan anna milliampeereita eha:lle. ecu testattu toisessa samanlaisessa autossa ja on toiminut moitteetta. mA:t menee häiriössä negatiiviselle puolelle tai tapittaa tiukasti nollassa.
Normaali tilassa päästettäessä kaasuläppä takaisin tyhjäkäyntiasentoon menee eha:n ohjaus n. 60 mA negatiiviselle puolelle, mikäköhän yhdistelmä saa aikaiseksi tämän? Läpän tyhjäkäynti kosketin ei ainakaan pelkästään saa sitä aikaiseksi... vai onko pätkivä kosketin kaiken pahan alku ja juuri!
300TDT(TE) 4Matic -88
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ecu on ehkä ollut "oikosulussa" jos kampaliitoksissa on kosteutta, sehän se lähettää kaikki tiedot muille komponenteille miten kuuluu toimia, se kosteus siellä on jo pelkästään aiheuttanut joillekkin autoille mitä kummallisimpia käyntihäiriöitä, välillä toimii ja välillä ei, ja vielä siitä ylijännitereleestä, joka muuten vaikuttaa käyntiin, jos siinä on vikaa joka vain "oireilee", sitä ei päällisin puolin pysty toteamaan että onko ehjä vai ei, vaikka sulake olisi ehjä niin rele voi olla rikki, näin oli ainakin minulla.
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Gee »

vesi tekee hyvää monelle, mutta ei sähkölaitteille, eilen hölväilin liittimiä "CRC:llä" joten saas nähdä mitkä on vaikutukset. Pa-pumpun- ja ylijännitereleen voi väliaikaisesti ohittaa johtolenkein, joten ne viat löytynee melko hyvin.
Pahintahan tässä on ettei vika jää päälle, vaan ilmenee aika-ajoin. Pitäis keksiä joku kytkentä, että pääsisi ajelemaan takaisin tallille, kun tauti iskee.
300TDT(TE) 4Matic -88
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No itsellä auttaa kotiin pääsyyn tuon virtaliittimen irroitus ruiskulta.Taas eilen vika ilmeni hetkeksi,tänään taas toimi moitteettomasti.... :roll:
Vastaa Viestiin