Farkkumersu pakettiautoksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
petteri38
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 30.10.2004 16:47

Farkkumersu pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja petteri38 »

Mitenkäs on saako farkkumersun esim. 124 vm. 88-91 rekisteröityä pakettiautoksi jos ottaa takapenkin pois ja penkin kiinnikkeet ja autosta tulee 2 paikkanen. Siis onko sen jälkeen pienempi käyttövoiman vero , onko kokemuksia uudesta verokäytännöstä???? :roll: :?:
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Taitaa saada 2-paikkaisena paketti autoksi halvalla verolla.
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Eikö se pakettiauto buumi katkaistu verottajan taholta ja mätkäisty verot takaisin näille pakettiautoille.
Nykyään kuulema nakataan penkit poiss väsätään vanerista isohko työkalulaatikko ja ruuvipenkki johonkin kiinni, ja hokkuspokkus meillä on ihka tuore työauto verotuskäytäntö vastaa tietysti pakua.
Pienoisbussista taas tulee retkeilyauto vanerilavitsalla ja spriikeittmellä ja taas on verottajaa päästy viilaan linssiin. :oops:

Tosiasiassa onhan näistä varmaan joillekkin ammattlaisille vissi tarve.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juuu... mutta minun tietääkseni onnistuu muuttaa vieläkin pakuksi kun poistaa takapenkin kokonaan.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Takapenkin poisto riittää. Penkin kiinnityspisteitä pitää tulppailla katsastajasta riippuen katkopulteilla tai kempillä. Tarkoitus on vakuuttaa viranomaiset siitä ettei hetki mutkan takana ruuvata penkkejä takaisin. Itsellä vielä tekemättä, mutta kohta nähdään.. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Oma autoni on muutettu pakettiautoksi kesällä . (W210 T , 1+1)
Muutokseen riitti istuimien poisto (istuinosien), selkänojien kaato alas. Lisäksi piti olla sellainen kiinnike joka on vain työkalulla avattavissa, niin että selkänojia ei voi nostaa pysyyn "lennossa"

Katsastuksessa puheltiin sellaista että näistä "hitsauskatkopultti" vaatimuksista ollaan luopumassa. Moni taisi pilata autonsa näihin "henkilöautopakettiauto" pelleilyjen seurauksena.

Ratkaisin asian niin että kuskinpuolelle tein kierrevastakkeen (poikittaispalkiin). Sitten tein sellaisen haarukan, joka sopii niskatuen reikiin. Nämä sitten pultilla yhteen. Penkki avaaminen vaatii lenkkiavaimen. Eli esim. akulle pääsee käsiksi avaamalla liitoksen.

Muutoskatsastus maksoi muistaakseni 40€, ja jos haluan auton muuttaa takaisin henkilöautoksi aikaa menee 5min + katsastus+ 40€ :lol:
W210 290TD T
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

ne kierre sielut lähtee irti ja vero on 67 ekee ei tartte mitään tulppahitsejä
Vanhassa vara parempi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

mie otin istuinosan pois ja kaadoin selkänojat, siihen päälle tehin vanerista muotoonsa leikattu kappale ja sivuihin sekä ns etuseinään vaneri. nyt ei näy alkuperäiset kiinnikkeet ja inssi kehui siistiksi systeemiksi. kävin ensin kysymässä siltä inssiltä, että voinko tehä tuomosen vaneri virityksen ja sen mielestä se oli hyvä vaihtoehto, kiroili samaan lauseeseen ihmisiä jotka olivat tuhonneet penkin orggis kiinnityksiä........
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Ei mennyt kerralla läpi

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

MB 124 farkku ja otin istuinosat pois ja reikänauhalla+pulteilla lukitsin selkänojan vaaka-asentoon. Inssi tuumaili ja kävi kysymässä neuvoa...hylkäys syynä pykälä, jonka mukaan "tavanomaisin työkaluin ei saisi saada selkänojaa ylös"
Kuulemma on monia autoja, joihin on helpompaa tehdä nämä vaaditut juitsut.
Onko neuvoja miten ks. malliin saatu pakuleima?
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18033
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helpompaa ? :shock:
Ei kai se sen helpompaa voi olla, lukitse hitsillä se selkänojan "alaskiinnitys".
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Juuri tuli tommonen tehtyä itelle.
Istuin osat pois ja selkänojat nurin. Sitten taittelin rautatangosta sopivan muotoiset raudat jotka passaa niskatuen reikään ja toinen pää kempillä kiinni takalattian pystyosaan.
Ajattelin kyllä lisäksi jotain "koirakalteria" jos sattuu äkkitilanne niin on romut niskassa :oops:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Aki P kirjoitti: Ajattelin kyllä lisäksi jotain "koirakalteria" jos sattuu äkkitilanne niin on romut niskassa :oops:
Mulla on karsea kumimatto takaosassa estämässä tavaran matkustelua ja sitten kaks isoa kannellista muovilootaa nätisti takapenkkien paikalla.. Mietityttää vaan
kun talveksi pitäisi laittaa kaksi lyijylevyä painoksi jonnekin, taidan laitella kumimaton alle sinne missä on lisäistuimen paikka ettei rapiat kolmekymmentä kiloa lyijyä x 2 tule niskaan peräkolarin sattuessa.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

painot

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Ei kuulosta fiksulta laittaa autoon ylimääräisiä painoja. Ostaa mieluummin uudet renkaat. Painot pitää olla tosi lujassa kiinni auton rakenteisiin, ettei muodosta törmäys/muussa onnettomuustilanteessa vaaraa.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:D Nonni!! Nyt on farkku katsastettu pakuksi. Hoidin homman näin: Takapenkit nurin, saranan suojamuovit (siinä penkkien välissä) pois. Saranoihin olikin sitten helppo hitsata lattarautaa pohjalevyä vasten kääntymislukoiksi. Siis ylöskääntyminen estyy. Selkänojan lukituksen pellit irroitin selkänojasta ja pyöräytin kupukantapultit reikiin, jotka hitsasin myös 6mm tikulla yhteen. Nämä irroitetut pellit laitoin sitten tukkimaan lukon aukkoja, siihen lokasuojapattiin.

-Siinä se, läpi meni että pätkähti. :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Minä kanssa soittelin tuosta katsastuskonttorille ja herra sieltä sanoi jotta W124:n ei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia jotta sen saa pakuksi rekisteröityä... :shock:
Mulla kun on pensiinikone niin ei sitten kannattanut alkaa säätämään :?
Kakspaikkanen on tietenkin eri juttu :wink:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dry kirjoitti:Minä kanssa soittelin tuosta katsastuskonttorille ja herra sieltä sanoi jotta W124:n ei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia jotta sen saa pakuksi rekisteröityä... :shock:
Mulla kun on pensiinikone niin ei sitten kannattanut alkaa säätämään :?
Kakspaikkanen on tietenkin eri juttu :wink:
Jep, eli ei tartte säätää jos ei halua veroa pudottaa ts korkean veron pakuksi saa kaikilla penkeillä. Toisaalta taas esim 300TDT on jo yleensä sen verran painava että joutuu korkeammallakin verolla ottamaan yhden istuimen pois => onko järkeä katsastaa pakuksi - ei jos ei tule esim yrityksen myötä jotain veroituksellista hyötyä.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Paku

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Jees! :D Nyt mullakin meni katastus läpi. Eli tuloksena 1+1 paku. Ajelen kimppakyytiä duunikaverin kanssa ja emällä oma auto, joten extra jakkarat 124:ssa turhaan.
Hiano fiilis ajaa pakulla missä pehmeeaski + kutvonen :P
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paku

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Pekka Kaleva kirjoitti:Jees! :D Nyt mullakin meni katastus läpi. Eli tuloksena 1+1 paku. Ajelen kimppakyytiä duunikaverin kanssa ja emällä oma auto, joten extra jakkarat 124:ssa turhaan.
Hiano fiilis ajaa pakulla missä pehmeeaski + kutvonen :P
Ja sitäpaitsi roinaa mahtuu aivan tolkuttomasti matkaan! Ainoa huono puoli on, että kaverit &/ tuttavat on tiedostaneet roinankuljetuskyvyn yhtälailla..
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tänään tuli verolippu postissa. Koskaan aiemmin ei ole verot hymyilyttäny, mutta diesel ja käyttömaksu yhteensä 165€ :lol: eli diesel vero n. 70€

Ja on kiva kuskata tavaraa luxus-luokan pakulla :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Mitenkäs jos tommosen pakuks rekisteröidyn farkun haluais muuttaa takas henkilöautoksi mätkähtääkö jotain veroja vai selviääkö muutoskatsastuksella että pääsis taas maksamaan riisto-veroa :?:
W124 300D aut -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Muutoskatsastus. Oma farkku tuli juuri viime perjantaina muutettua takas henkilöautoksi. On taas 7paikkainen perhemalli :D Vaikka näin yksin eläjä olenkin :D
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Just mites jos haluais uudestaan muuttaa pakuksi onko kukaan koittanu joko rupeevat konttorilla kattoon kieroon???siis en härnätäkseni kysy vaan kun jossain vaiheessa tekis farkkua mieli ja näitä pakuja ja ei pakuja ymym on aikas paljon myynnissä niiin tuumailin et jos hyvän löytää pystyykö noita muutteleen edestakas :shock:
W124 300D aut -89
Avatar
JouniVi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 17.11.2004 14:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniVi »

hei,
jos haen 124 Farmarin vm 1992 itse Saksasta, mitä siitä maksetaan Saksan ostohinnan päälle Suomessa veroa? Meinaan, että jos tullissa ilmoittaa suoraan pakettiautoksia ja sitten poistaa takapenkit ennen katsastusta?
-------

124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

yttewi kirjoitti:Just mites jos haluais uudestaan muuttaa pakuksi onko kukaan koittanu joko rupeevat konttorilla kattoon kieroon???siis en härnätäkseni kysy vaan kun jossain vaiheessa tekis farkkua mieli ja näitä pakuja ja ei pakuja ymym on aikas paljon myynnissä niiin tuumailin et jos hyvän löytää pystyykö noita muutteleen edestakas :shock:
Voi muutella ees-taas niin paljon kuin sielu sietää. Eri asia, kannattaako joka päivä muutella, kun muutoskatsastusmaksu joka kerta. Olikohan jotain 55€?
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

JouniVi kirjoitti:hei,
jos haen 124 Farmarin vm 1992 itse Saksasta, mitä siitä maksetaan Saksan ostohinnan päälle Suomessa veroa? Meinaan, että jos tullissa ilmoittaa suoraan pakettiautoksia ja sitten poistaa takapenkit ennen katsastusta?
Ei kannata muuttaa pakettiautoksi ennen kuin autovero on maksettu. Pakettiauton autoveron laskenta on edelleen vanhan autoverolain mukaisesta kuukausikohtaisesta ikävähennysmallista jatkokehitetty wihonwiimeinen wiritelmä, jonka avulla Tulli saa arvioida vieläkin vapaammin mahdollisimman korkean autoveron.

Saksalaisella hankintahinnalla ei taas ole henkilöautojenkaan autoveroa laskettaessa merkitystä autoveron määrään Suomessa eikä sitä voi laskea kuin karkeasti arvioiden, koska Tullin menetelmät veroprosentin ja yleisen vähittäismyyntiarvon laskennassa eivät edelleenkään ole julkisia. Autovero perustuu suomalaisen vastaavan ajoneuvon hintatasoon, jonka määrittely on myös enemmän tai vähemmän hakusessa. Karkea arvio autoveron määrästä selviää Tullin nettisivuilta ja forumilta löytyy haulla etsittäessä lukemattomia tuontiautotarinoita, joista voi saada lisäinfoa veron määrää haarukoidessa. Forumilla on myös turistu muutenkin autoverotuksesta ja tuontiautoista, haulla löytyy lisää.

Siihen en kyllä osaa antaa vastausta, josko tuo auton muuttaminen pakettiautoksi edes ylipäätään on mahdollista (ainakaan kovin vaivattomasti) ennen ajoneuvon maahantuontia.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

JouniVi kirjoitti:hei,
jos haen 124 Farmarin vm 1992 itse Saksasta, mitä siitä maksetaan Saksan ostohinnan päälle Suomessa veroa? Meinaan, että jos tullissa ilmoittaa suoraan pakettiautoksia ja sitten poistaa takapenkit ennen katsastusta?
Oman autoni rekisteröin suoraan pakettiautoksi tuontikatsastuksen yhteydessä. (sen aikainen >5 istuinta ja 100km/h) Tulissa sanoivat että vero tuli hieman halvemmaksi kuin olisi ollut henkilöautoksi rekisteröitynä. Kyse oli n. 100 euron "säästöstä" :roll:
W210 290TD T
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

TIMO T T kirjoitti:Kyse oli n. 100 euron "säästöstä" :roll:
Jos säästö on tuota luokkaa, niin kannattavuus on kiikun kaakun. Tieten, jos tuon aikoo pitää itsellään niin pitkään kuin vehke kestää. Ostajat kaksipaikkaiselle farkulle ovat harvemmassa. Jos autosta ei ole maksettu henkilöautoveroa, ei siihen taida lisäpaikkoja helpolla saada. Parempi maksaa tuo satanen ja rakentaa pakettiautoksi Suomessa, jos siltä tuntuu.

t.
Risto
E500 – 211.070
jiipee68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.10.2005 14:57
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja jiipee68 »

Moi w124 -24 300d farkku

Mulla mielessä kaksikäyttöajoneuvoksi katsastaminen 1+4 henkilöluvulla.

Kontista olevat otteessa mainitut lisäpenkit pois ja hoplaa.auto on kaksikäsyttö peli jonka polttoaine vero on henkilöauton kanssa sama mutta VAKUUTUS maksu mulla tulee olemaan n200e vuodessa halvempi.

Autoon tulee ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus 100km/h
Kun kotimaisuus aste kasvaa,paraneeko tuote?
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Roisto kirjoitti:
TIMO T T kirjoitti:Kyse oli n. 100 euron "säästöstä" :roll:
Jos säästö on tuota luokkaa, niin kannattavuus on kiikun kaakun. Tieten, jos tuon aikoo pitää itsellään niin pitkään kuin vehke kestää. Ostajat kaksipaikkaiselle farkulle ovat harvemmassa. Jos autosta ei ole maksettu henkilöautoveroa, ei siihen taida lisäpaikkoja helpolla saada. Parempi maksaa tuo satanen ja rakentaa pakettiautoksi Suomessa, jos siltä tuntuu.

t.
Risto
Pakko vähän täsmentää. Autosta on maksettu ns. normaalin henkilöauton vero. (sen aikainen kakskäyttöajoneuvo vai miksi sitä sanotaan) Etu (n 100€) tuli siitä että tulli käsitteli autoa pakettiautona, eikä henkilöautona. Ne kai arpo auton verotusarvon halvemmaksi koska se oli pakettiauto. Voin siis katsastaa auton 5paikkaiseksi henkilöautoksi ilman autoveron lisäyksiä.

Toivottavasti tämä selvensi enemmän kuin sekotti :wink:
W210 290TD T
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

TIMO T T kirjoitti:Pakko vähän täsmentää. Autosta on maksettu ns. normaalin henkilöauton vero. (sen aikainen kakskäyttöajoneuvo vai miksi sitä sanotaan)
Ookkei. Tämä selevä. Tai ehkei sittenkään – tullin ja verottajan perässä ei kukaan selväpäinen taida pysyä. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin