w123 -85 kytkinongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
odde
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.09.2005 06:51

w123 -85 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja odde »

osaiskohan kukaan sanoa että missäköhän ois nyt vika? viimeisen kerran vaihdoin ykköseltä kakkoselle. sitten levyt jäi kiinni. vaikka painoi kytkimen pohjaan niin kiinni pysyi. sitä ennen kytkin on toiminut aivan moitteettomasti vaikka onkin ottanut aika alhaalta kiinni. pumppausta oon yrittäny ja oon uusiks ilmannu. samoin oon ottanu irti pääsylinterin ja työsylinterin ja näyttäis olevan aivan ehjät. se työsylinterissä oleva tappi työntyi eteenpäin kun kytkintä painoi. et ei pitäis siihen mennessä olla vikaa. letkut ei vuoda ollenkaan. poljin tuli takaisin ylös ku sen päästi irti mut painaessa se tuntu ehkä hieman löysemmältä ku ehjänä. vaihteet menee päälle ku kone ei oo käynnissä. nyt ois apu poikaa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ilmaa jossain, veikkaisin. Se... ööö... toinen sylinteri, en muista kumpi... :roll: on kuulemma kelju ilmata.


En oo Mersun manulaatikkoa nähnyt kun pari kertaa, enkä oo kiinnittänyt huomiota, eli en tiiä onnistuuko, mutta:

Mene auton alle ja väännä laatikon kyljestä kytkimen vipua. Ja kaveri kokeilemaan liikkuuko auto kun työntää.
Tai jos näkee, niin kato liikkuuko se vipu kun kytkintä painaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Voisko se vika olla pääsylinterissä kuitenkin.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

olisikohan siitä apua jos lainailisit jostain paineilmauslaitteen vai mikäs sen värkin nimi nyt olikaan jolla saa tuupattua järjestelmään nestettä paineella työsylinterin ilmausnipan kautta?
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Sivonen kirjoitti:Ilmaa jossain, veikkaisin. Se... ööö... toinen sylinteri, en muista kumpi... :roll: on kuulemma kelju ilmata.


En oo Mersun manulaatikkoa nähnyt kun pari kertaa, enkä oo kiinnittänyt huomiota, eli en tiiä onnistuuko, mutta:

Mene auton alle ja väännä laatikon kyljestä kytkimen vipua. Ja kaveri kokeilemaan liikkuuko auto kun työntää.
Tai jos näkee, niin kato liikkuuko se vipu kun kytkintä painaa.
ei näy vipuja... älä turhaan mene auton alle :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ilmauksessa ei ole mitään ongelmaa, jos käytetään sitä laitetta jolla lykätään paineella uutta jarrunestettä järjestelmään.. Ja sitähän lykätään jarrunestesäiliöön, sitten avaat ilmausruuvin työsylinteriltä ja annat valua vähän aikaa uutta nestettä, ilmat pois. Molemmat kytkinsylinterit on tohon omaan tullut uusittua. Melko kettumainen vaan vaihtaa se pääsylinteri... w123 pääsylinterin vaihdosta en tiedä, onko helpompi vai vaikeampi. Kuvittelisin että helpompi.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
uniMersum
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.11.2004 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja uniMersum »

Liekö mahdollista että kytkinlevy olisi hajonnut? Itselleni kävi liikkeellelähdössä kesällä juurikin näin, tosin jumalattoman rusahduksen saattelemana ja sen jälkeen ei enää irronnut. Myös poljin tuntui todella oudolta, välillä tuntui ottavan, välillä jäi pohjaan, välillä kanitti vastaan.

Loota roippeineen irti ja sieltähän sitä osaa, jousenkappaletta ja sirua alkoi ropisemaan syliin. Ostin uuden kytkinsarjan (asetelma, laakeri, kytkinlevy) (ja tarvikeosia, tietysti :roll: ) ja asentelin paikoilleen pikkuhiljaa tehden. Aikaa meni runsaasti mutta kyllähän jos hommia tosissaan paiskoisi niin valmista tulis ripeästikkin. Samassa yhteydessä vaihdoin myös työsylinterin kun sen kumitiiviste oli ihan.. niin, paskana. Melkoisen kettumainen remontti, jokatapauksessa, en tiedä mitä joku firma moisesta ottaisi. Osiin meni noin rapiat 150e + asennuseväät.

Tälläistä jälkeä tuli siis kytkinlevystä, irronnut jousi on nostettu levyn päälle pystyyn. http://www.punainen.org/~halme/sunmuuta/kytkinlevy.jpg

Onneksi oli sentään alumiinilaatikko..

Työsylinterin ilmasin moottoriveneiden bensapumpuista tutulla käsin paineltavalla "sitruunapumpulla" johon puuhailin letkut kiinni ja tuuppasin nesteet työsylinterin läpi säiliöön suoraan kytkinnestepullosta.


-h
odde
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.09.2005 06:51

Viesti Kirjoittaja odde »

sain tuon auton taas kasaan ja kävin kokeilemassa sitä. eli laitoin ykkösen silmään ja käynnistin. kokeilin että lähtiskö ne levyt irti toisistaan jos sillä ajelis kytkin pohjassa. ei lähtenyt mutta kun kytkin oli pohjassa ni se tuntu ihan siltäet kytkin ois luistanu. kun vähän painoi jarrua ni kytkin pohjassa moottori pysyi käynnissä. ja sit viel et välillä se päästeli ihmeellisiä rutinoita ja tuntu et ois jotain menny paskaks mut ei kuitenkaan menny. et jos jollain on ollu tällasii ongelmii ni kertokaa missä oli vika. ja kiitokset tähän asti tulleista vastauksista.
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

vika varmaan ite kytkimessä tai painelaakeri rikki jos ääniä päästelee. ja kun työsylinterin tankokin liikkuu,niin taitaa siellä olla kaikki kunnossa.kyllähän sen polkimessa tuntee jos kumit vuotaa.ei muuta kun laatikko irti.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Paineasetelma lopussa tai vika voi olla myös vauhtipyörän silmälaakerissa, ei muuta ku loota irti ja tutkiin tilannetta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
ToniK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 07.09.2005 16:11
Paikkakunta: Muonio/Oulu

Viesti Kirjoittaja ToniK »

varmaan levy hajonu ja jousi menny levyn ja asetelman väliin. Työ sylinterin voi ilmata jarru satulan avulla painamalla nestettä satulan ilmaus propusta kytkimen työsylinterin proppuun.
Todellisuus on vain raittiusliikkeen keksimä illuusio.
samulile
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 21.09.2005 15:14
Paikkakunta: Kouvola

onkelma

Viesti Kirjoittaja samulile »

Miul löyty just tossa pari päivää sitte suunnilleen samanlainen kuvaamasi onkelma. Koitettiin sitte kaverin kans ilmailla sitä kytkintä, vaan eipä auttanu. Meni vaan pahemmaksi. No auto on nyt korjaamolla korjattu, kyselin vikaa ni kerto et kytkimen työsylinterin tiivisteet oli vuotanu(ei kuulemma välttämättä edes näkyvästi vuoda). Et siinä oli sit semmonen pikkuongelma vaan..
odde
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.09.2005 06:51

Viesti Kirjoittaja odde »

no nyt se sit selvis. joku nyt oli tossa arvellu oikein et kytkin siinä paskana ois ja niinhän se olikin. arviolta 47 osaa sieltä levähti syliin. mut kiitti hyvist vinkeist.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: w123 -85 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Soininen »

odde kirjoitti:osaiskohan kukaan sanoa että missäköhän ois nyt vika? viimeisen kerran vaihdoin ykköseltä kakkoselle. sitten levyt jäi kiinni. vaikka painoi kytkimen pohjaan niin kiinni pysyi. sitä ennen kytkin on toiminut aivan moitteettomasti vaikka onkin ottanut aika alhaalta kiinni. pumppausta oon yrittäny ja oon uusiks ilmannu. samoin oon ottanu irti pääsylinterin ja työsylinterin ja näyttäis olevan aivan ehjät. se työsylinterissä oleva tappi työntyi eteenpäin kun kytkintä painoi. et ei pitäis siihen mennessä olla vikaa. letkut ei vuoda ollenkaan. poljin tuli takaisin ylös ku sen päästi irti mut painaessa se tuntu ehkä hieman löysemmältä ku ehjänä. vaihteet menee päälle ku kone ei oo käynnissä. nyt ois apu poikaa.
Pääsylineri / Työsylinteri / Putket Levy ja asetelma. PÄÄSYLINTERI VUOTAA LÄPI.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Vastaa Viestiin